PDA

View Full Version : Grote Mo valt Scheids aan. Deze slaat terug.



marcelt
17-09-2007, 04:17
Las bij de buren dat Big Mo in het Zonnehuis een scheids aanviel en dat de scheids terugsloeg.
Hieronder de visie van de scheids op e.e.a.

Beste sportliefhebbers,

De laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat vechters zich onrespectvol gedragen en misdragen tegenover scheidsrechters.
Ik kan zo een (groot) aantal van deze gevallen opnoemen wat mijn collega's en mij overkomen is. Maar ik beperk me tot het meest recente.

Tijdens het thaiboksgala in het Zonnehuis op 9 september 2007 is een wedstrijd uitgelopen in een handgemeen tussen een vechter en mij.
Het gebeurde aan het eind van de wedstrijd tussen "Grote Mo' van FC v, Dams en Utley Meriana van Silent Dragon BG.

Hieronder een verslag van de laatste, pakweg, 30 seconden van ronde 4...

De vechters raken in een clinch, Utley duwt Mo in de touwen en probeert hem vast te zetten, waarbij hij met z'n handen de touwen vasthoudt.
Ik zeg "touwen los" wat ook meteen gebeurd. Mo zet hem om waarna hij weer omgezet wordt door Utley, Utley zet weer aan.
Zonder dat ik wat gezegd heb steekt Mo beide handen in de lucht als teken dat hij stopt. Utley stopt ook en doet een stap achteruit en kijkt me verbaasd aan en ik zeg "doorgaan". Hierop zegt Mo "je moet niet eerst los zeggen en dan weer zeggen doorgaan".
Zoals gebruikelijk heb ik ook nu aan het begin van dit gevecht aan beide vechter aangegeven dat de commando's 'stop' en 'break' de wedstrijd onderbroken wordt. 'Los' kan dus geen commando zijn om het gevecht te onderbreken.
Hij slaakt een diepe zucht/kreet met z'n tong uit z'n mond. Ik zou hieruit kunnen concluderen dat hij het zwaar heeft.
Hij neemt weer de gevechtshouding aan en het gevecht wordt hervat. Utley ruikt z'n kans en gaat meteen in de aanval en zet hem tegen de touwen en geeft een serie stoten en trappen.

Op een gegeven moment draait Mo zich om en gaat uit zichzelf met z'n bovenlichaam tussen de touwen hangen. Ik ga ertussen staan en stuur Utley naar de witte hoek. Ik kijk het nog even aan en zie en hoor hem zwaar ademen. Z'n eigen hoek schreeuwt hem toe rechtop te staan. Vervolgens begin ik te tellen.
Hij roept iets van dat hij in z'n kruis geraakt zou zijn. Dit is iets wat ik niet heb geconstateerd. Bij de laatste tel ging het belsignaal voor het einde van deze ronde. Ik kijk de hoofdjury aan en vraag of ik het idd goed gehoord heb. Als ik me omdraai zie ik Mo scheldend naar z’n eigen hoek lopen.
Voor alle duidelijkheid vraag ik nogmaals of einde ronde was. Het wordt bevestigd en maak een gebaar dat beide vechters naar hun eigen hoek kunnen gaan.
Vanaf dat moment staat hij te tieren en te blazen en begint z'n handschoen uit te trekken. Intussen loop ik naar het dichtstbijzijnde jurylid om te verifiëren of hij in z'n kruis geraakt was. Maar ook dit jurylid heeft niets gezien.
Terwijl ik verder wil lopen naar het volgende jurylid, gooit hij die handschoen op me, die me vol raakt. Ik kijk hem aan en negeer het verder voor de goede vrede.

Vanuit de hoek wordt er aangeven dat hij niet verder vechten wil. Ik wijs Utley als winnaar aan en haal de jurybriefjes op.
Terwijl ik dat doe loopt hij op me af en maakt denigrerende opmerkingen, Behalve dat, stoot hij tegen m'n schouder en neemt een uitdagende houding aan. Als ik er niet op reageer geeft hij me een tik in m’n gezicht wat een bloedende kras opleverde...
Dit was de druppel en gaf hem 2 stoten terug. Iets wat ik, in m'n 17 jarige loopbaan als scheidsrechter, gelukkig nooit eerder heb moeten doen. We werden snel uit elkaar gehaald voordat het echt escaleerde.

Wat later heb ik nog even met Lloyd van Dams, z’n trainer, gesproken, deze was niet echt blij met de situatie.

In al die jaren heb ik al van alles naar m’n hoofd geslingerd gekregen van scheldwoorden tot stukjes worst. Ook heb ik doorgedraaide vechters tot de orde moeten roepen. Het liep altijd met een sisser af of betreffende vechter koelde z'n woede/teleurstelling buiten de ring.
Maar er is een grens, die grens was dus nu bereikt.

Bij deze wil ik mijn excuses aanbieden aan de vechtsportwereld dat ik me heb laten verleiden tot deze actie. Aan de aanwezigen die voor me applaudisseerden en mij persoonlijk complimenteerden. Bedankt, maar ik kan deze niet in ontvangst nemen.
Dit had echt niet mogen gebeuren.

Het is jammer dat zulke respectloze en ongedisciplineerde figuren hun eigen tekortkomingen proberen te reflecteren op anderen.
Ik hoop dat deze tendens geen vaste en blijvende vormen aanneemt. Want dan zal het bestand juryleden en scheidsrechters snel uitgedund raken.
Al deze mensen doen het voor hun plezier. En ik denk niet dat deze mensen het zover laten komen dat die plezier verandert in angst. Angst om een ”verkeerde” beslissing te nemen en dan klappen krijgen.



Robert Lieuw On

Fr3ddy
17-09-2007, 04:20
Welcome to yesterday ;)

marcelt
17-09-2007, 04:21
De reactie van de bond (UMC, had ik nog niet van gehoord):

Schorsing

beste promoters ,sportschoolhouders&vechters.

Tot ons spijt moet wij van de umc
u via deze weg mededelen dat onder andere wegens
een heel onsportieve actie op zondag 9sept. de vechter
(big mo) van sportschool l.v.dams voor dit gehele seizoen
geschorts is.

Dat houdt in dat hij voor een hele seizoen niet mag
deelnemen aan een umc gala

sportieve groet
UMC

Jammer dat hij nog bij 10 andere bonden kan vechten.

klepsi
17-09-2007, 04:21
Wat een agressie..

TheSkindo
17-09-2007, 05:29
Mooi, scheidsrechters moet je vanaf blijven, ze staan er voor je veiligheid...

Evilman
17-09-2007, 07:02
Pfff..
dat ze die gast niet eerst wat manieren bijleren ipv vechtsport

paspoes
17-09-2007, 07:14
tsja vervelend situatie voor Robert maar wel goed gedaan :thup:

Stallion
17-09-2007, 07:27
Schorsing

beste promoters ,sportschoolhouders&vechters.

Tot ons spijt moet wij van de umc
u via deze weg mededelen dat onder andere wegens
een heel onsportieve actie op zondag 9sept. de vechter
(big mo) van sportschool l.v.dams voor dit gehele seizoen
geschorts is.

Dat houdt in dat hij voor een hele seizoen niet mag
deelnemen aan een umc gala

sportieve groet
UMC

Als dit de officiele reactie van die bond was mogen ze zich ook wel schamen voor het gebruikte Nederlands.

Maar het is inderdaad een schorsing van niks, aangezien er genoeg bonden zijn van waaruit kan worden gevochten.

Paganstars
17-09-2007, 09:27
naja iig weten de andere bonden dat hij bij umc een schorsing heeft en misschien *ja ijdele hoop* dat zij hem ook niet laten vechten... Maar iig van Roberts kant mooi dat je wel laat horen wat er gebeurd is en zo alle indianenverhalen de kop indrukt!

Hendy
17-09-2007, 18:08
wat een verhaal ! maar uiteindelijk kan ik de scheids wel begrijpen..
wisten jullie dat deze scheids robert lieuw on, de WIM is van kb en ft.nl !!!

Marco (scheids)
17-09-2007, 18:31
wat een verhaal ! maar uiteindelijk kan ik de scheids wel begrijpen..
wisten jullie dat deze scheids robert lieuw on, de WIM is van kb en ft.nl !!!

Ik vindt dat zowel de vechter als de scheidsrechter fout is ... een vechter moet zich inhouden tegenover de scheidsrechter, maar een scheidsrechter heeft een voorbeeld functie en mag dus ook geen fysiek geweld tegen een vechter gebruiken, tenzij het uiteraard zelfverdediging is ....

Sjaak
17-09-2007, 18:45
Een scheidsrechter is een man die de partij naar eer en geweten objectief in goede banen moet leiden volgens vastgestelde regels. Hij neemt met zijn hoekrechters of juryleden een beslissing die bindend is en die moeten vechters en coaches gewoon respecteren.

Ben je er het niet mee eens dan ga je niet trekken, duwen of schelden maar dan dien je netjes achteraf een protest in zoals het hoort. Vechters en coaches hebben een voorbeeldfunctie net als de scheids en die moeten zich gedragen en wat er ook gebeurd je blijft van een scheids af en je hebt deze met respect te behandelen.

In dit geval kan ik me goed voorstellen dan een scheids zich "verdedigd" want het kan toch niet zo zijn dat hij zich in elkaar laat slaan omdat een vechter het niet eens is met zijn beslissing.

Vind dat de bonden en organisatie's de scheidsrechters moeten beschermen anders krijg je amateur voetbal rellen waarbij een scheids door voetballers of publiek in elkaar wordt geschopt als ze het niet eens zijn met zijn beslissing.

Vechtsport is niet alleen knokken maar ook respect tonen voor de andere vechter of voor de scheids. Leren omgaan met verlies is gewoon een leerproces en je moet de schuld bij jezelf zoeken en niet altijd op een ander afwenden, train harder en kom sterker terug

osu !

Marco (scheids)
17-09-2007, 19:01
Een scheidsrechter is een man die de partij naar eer en geweten objectief in goede banen moet leiden volgens vastgestelde regels. Hij neemt met zijn hoekrechters of juryleden een beslissing die bindend is en die moeten vechters en coaches gewoon respecteren.

Ben je er het niet mee eens dan ga je niet trekken, duwen of schelden maar dan dien je netjes achteraf een protest in zoals het hoort. Vechters en coaches hebben een voorbeeldfunctie net als de scheids en die moeten zich gedragen en wat er ook gebeurd je blijft van een scheids af en je hebt deze met respect te behandelen.

In dit gwwEval kan ik me goed voorstellen dan een scheids zich "verdedigd" want het kan toch niet zo zijn dat hij zich in elkaar laat slaan omdat een vechter het niet eens is met zijn beslissing.

Vind dat de bonden en organisatie's de scheidsrechters moeten beschermen anders krijg je amateur voetbal rellen waarbij een scheids door voetballers of publiek in elkaar wordt geschopt als ze het niet eens zijn met zijn beslissing.

Vechtsport is niet alleen knokken maar ook respect tonen voor de andere vechter of voor de scheids. Leren omgaan met verlies is gewoon een leerproces en je moet de schuld bij jezelf zoeken en niet altijd op een ander afwenden, train harder en kom sterker terug

osu !

x2 .......... je bent een wijs man Sjaak

Richelieu
17-09-2007, 19:20
wat een verhaal ! maar uiteindelijk kan ik de scheids wel begrijpen..
wisten jullie dat deze scheids robert lieuw on, de WIM is van kb en ft.nl !!!

:eek:...bedankt voor de info, maar waarom post hij hier niet dan??..:mad:
Vind zijn posts altijd wel grappig en scherp.

Hendy
17-09-2007, 23:29
Ik vindt dat zowel de vechter als de scheidsrechter fout is ... een vechter moet zich inhouden tegenover de scheidsrechter, maar een scheidsrechter heeft een voorbeeld functie en mag dus ook geen fysiek geweld tegen een vechter gebruiken, tenzij het uiteraard zelfverdediging is ....ik begrijp je redenering. maar stel dat jij zelf een tik krijgt, loop jij dan ook gewoon weg ? denk dat het een eerste reactie was robert.. maar idd hij heeft wel een voorbeeld functie

Hendy
17-09-2007, 23:34
:eek:...bedankt voor de info, maar waarom post hij hier niet dan??..:mad:
Vind zijn posts altijd wel grappig en scherp.tja.. denk dat er op dit forum wel mensen zitten die net zo scherp zijn als "wim". op kb en ft.nl is meer eer voor hem te behalen. ;)
maar idd ik lach me altijd ziek om die gast !

appelsap
17-09-2007, 23:37
wisten jullie dat deze scheids robert lieuw on, de WIM is van kb en ft.nl !!!

Ben jij Henk van der Meijden? Beetje jammer dit. Als hij (en ik ken hem niet) wil dat mensen dat weten zou hij dat zelf wel melden.

On topic:
Scheid moet ook gewoon een aantal weken thuis blijven. Het verhaal lezende is zijn reactie te begrijpen, maar hij zal toch gestraft moeten worden. Voorbeeldfunctie en enigszins excessieve reactie. Dat ziet hij zelf ook in, gezien zijn commentaar.

Marco (scheids)
18-09-2007, 00:09
ik begrijp je redenering. maar stel dat jij zelf een tik krijgt, loop jij dan ook gewoon weg ? denk dat het een eerste reactie was robert.. maar idd hij heeft wel een voorbeeld functie

Denk dat ik wel weg zou lopen ja .... maar dat zeg ik nu zonder emotie, ik weet niet hoe ik zou reageren als t me zou overkomen in de ring zelf ... hoop t ook nooit mee te maken !!

Ik heb bovenstaande match niet gezien, en kan er dus ook niet over oordelen of de scheids zich bedrijgd voelde of niet, maar je kan de vechter ook negeren en gewoon naar zn hoek lopen en zn coach aanspreken/op laten treden naar zijn pupil !!

Heb overgens één keer op het punt gestaan om een vechter een tik te verkopen die duidelijk na mijn commando stop (in een mma match) zijn tegenstander niet wilde loslaten in een guillotine-choke, zelfs niet toen ik over m heen hing met mn handen tussen zijn arm en zijn tegenstander zn keel, maar wist me gelukkig in te houden.

Hendy
18-09-2007, 00:19
Denk dat ik wel weg zou lopen ja .... maar dat zeg ik nu zonder emotie, ik weet niet hoe ik zou reageren als t me zou overkomen in de ring zelf ... hoop t ook nooit mee te maken !!

Ik heb bovenstaande match niet gezien, en kan er dus ook niet over oordelen of de scheids zich bedrijgd voelde of niet, maar je kan de vechter ook negeren en gewoon naar zn hoek lopen en zn coach aanspreken/op laten treden naar zijn pupil !!

Heb overgens één keer op het punt gestaan om een vechter een tik te verkopen die duidelijk na mijn commando stop (in een mma match) zijn tegenstander niet wilde loslaten in een guillotine-choke, zelfs niet toen ik over m heen hing met mn handen tussen zijn arm en zijn tegenstander zn keel, maar wist me gelukkig in te houden. ok duidelijk. was er zelf ook niet bij. gelukkig gebeuren deze dingen niet al te vaak bij het kickboksen da's toch wel anders dan bij het voetbal..

Marco (scheids)
18-09-2007, 00:19
Wel vervelend dat de discussie begint om iets waar ik me al een tijdje aan erger ...

Als bij een Muay Thai partij een vechter in het kruis wordt geraakt (raak of niet) wordt er door de scheidsrechter tot 8 geteld...dit geeft altijd reactie bij de vechter, mensen in zijn/haar hoek en zelfs publiek ... ondanks dat dit hersteltellen (kunnen) zijn !!!
Wat ik in deze situatie helemaal niet begrijp is dat de bel gaat terwijl de scheids nog aan het tellen is ... dit kan niet in de vierde ronde !!! dan hoort de bel pas te gaan nadat de scheids pas is uitgeteld ... alleen in de vijfde (laatste ronde) kan de bel gaan voordat de scheids is uitgeteld (safed by the bell !!).

Dragon Tail
15-10-2007, 18:51
Als dit de officiele reactie van die bond was mogen ze zich ook wel schamen voor het gebruikte Nederlands.

Maar het is inderdaad een schorsing van niks, aangezien er genoeg bonden zijn van waaruit kan worden gevochten.

En hij staat dus gewoon een maand later weer in Beverwijk voor de WFCA, ondanks alle pleitbetuigingen om de schorsing door de UMC door andere bonden over te laten nemen.
(NB: Dit is niet mijn persoonlijke mening, maar ik vraag me af of de meesten hier nog achter staan?):

18.Brian Douwes (topteam) A=Klasse VS Mo Boukari (Loyd van dam) 100kg

Zie topic: fighttalk.nl :: (http://www.fighttalk.nl/forum/viewtopic.php?t=)

Kaoklai
16-10-2007, 01:49
En hij staat dus gewoon een maand later weer in Beverwijk voor de WFCA, ondanks alle pleitbetuigingen om de schorsing door de UMC door andere bonden over te laten nemen.
(NB: Dit is niet mijn persoonlijke mening, maar ik vraag me af of de meesten hier nog achter staan?):

18.Brian Douwes (topteam) A=Klasse VS Mo Boukari (Loyd van dam) 100kg

Zie topic: fighttalk.nl :: (http://www.fighttalk.nl/forum/viewtopic.php?t=)


Voor zover ik (Hamdi) weet , is er geen contact achter de schermen geweest wat Email , Fax of telefoon betreft? Wat op Internet staat als Bonds-mededeling is voor het vechtsport publiek (fans,vechters, trainers , managers ) bedoeld zodat die ook op de hoogte zijn wat er achter de schermen gebeurd, de bonden contacten elkaar altijd onderling voor dit of ander soort onderwerpen/zaken , om het officieel bekend te maken als Bonden onder elkaar.

Wie heeft jouw deze informatie dan verstrekt Robert lieuw on (zie fighttalk)?

Ben
16-10-2007, 03:42
de scheids had hem ko moeten slaan