PDA

View Full Version : Training met gewicht op je benen



Sjaak
26-09-2007, 01:45
We hebben allemaal onze gedachtes over het trainen met gewichten om je enkels. De een zegt dat je sneller gaat trappen de ander weer dat je explosiviteit omhoog gaat enz enz

Ik zou van een fysiotherapeut of sportdeskundige nou precies is willen weten wat de toegevoegde waarde is van het lopen van afstanden met aan iedere enkel 1 kg of het trappen tijdens trainingen .............. en is dit te meten ?

Osu Sjaak

Fr3ddy
26-09-2007, 02:44
Hmmm, leuk dat je dit onderwerp aan kaart.. heb net 1kg. gewichtsmanchetten besteld

ValeTudo
26-09-2007, 18:14
Ik kan/zal het vanavond eens vragen aan mijn trainer,die is toevallig ook fysiotherapeut

ValeTudo
27-09-2007, 07:49
We hebben allemaal onze gedachtes over het trainen met gewichten om je enkels. De een zegt dat je sneller gaat trappen de ander weer dat je explosiviteit omhoog gaat enz enz

Ik zou van een fysiotherapeut of sportdeskundige nou precies is willen weten wat de toegevoegde waarde is van het lopen van afstanden met aan iedere enkel 1 kg of het trappen tijdens trainingen .............. en is dit te meten ?

Osu Sjaak
Trainer was er niet,,de Muy Thai trainer is geen fysio en we hebben les gehad van een PRO vechter met MMA,morgen kan ik mischien uitsluitsel geven hierover,,ik houd het iig warm voor je :)

FOCUS
27-09-2007, 08:21
interessante, lastige vraag.
ik zal proberen om me er zsm in verdiepen, zal proberen met een onderbouwd antwoord te komen. Ben wel benieuwd naar jouw mening Sjaak. Heb je er zelf positieve ervaringen mee? Anderen?
Ik geloof wel dat de vechtersmonniken in Shaolin oa verzwaringen om de enkels dragen tijdens allerlei loop- en springtrainingen , dus die vinden het blijkbaar een nuttige aanvulling.

Illest
27-09-2007, 09:32
Om je polsen is het perfect voor het trainen van explosiviteit.
Je doet bijv. 3x3 of 5x2 met weerstand (max. 1 kg per pols) met 1 min. rust tussen de ronden.

Daarna doe je de gewichten af en doe je dezelfde serie. Je zult versteld staan van je snelheid en explosie! Ik heb dit toen ter tijd gedaan met een Amerikaanse bokser die hier kwam om te kickboksen (ene Mauripaz Augusto 'the mambo kid').

Bij boksen wordt deze manier van trainen al veel langer toegepast.
Logischerwijs vroeg ik hem of hetzelfde ook raadzaam was met trappen, dus om de enkels. Maar dat is niet zo verstandig omdat er na loop van tijd vocht in de knieen kan onstaan dus heb ik het maar niet gedaan.

Als je toch wilt trainen met weerstand om je trappen explosiever te maken, kun je het beste in het water -dus zwembad of zee...badkuip zou ik niet doen;)- gaan trainen.

Diepte tot je schouders en dan hard en snel mawashi's indraaien. Het staat misschien een beetje maf maar het is heel effectief.
Trainen met weerstand is iets dat volgens mij sowieso onderschat wordt.
Sprinten met een elastiek zie je wel steeds vaker.

Joggen met gewichten om de polsen is weer goed voor de schouders (verzuring), maar dat zou ik ook niet te vaak doen. Maar om de enkels is idd onzin.
Ga dan lekker op het strand lopen. (een paar km hard zand en een paar km zacht zand)
Zand is tijdens het lopen ook een vorm van weerstand.

Zwaar, maar wel heel lekker.

FOCUS
27-09-2007, 17:51
we hebben het niet over OF squats, OF gewichtjes om de enkels,
de vraag is of het toegevoegde waarde heeft in een trainingsprogramma.

Het kan je techniek idd verkloten, als je er mee gaat trappen, maar wat als je er aspecifieke oefeningen mee doet waarbij je het been zo snel als je kan probeert te heffen en terug naar de beginpositie (zwaaien en terugzetten been)?
Je traint dan wel de heupbuigers en op de terugweg de antagonisten op snelheid en op versnelling/vertraging.
In theorie zou dat een overload kunnen veroorzaken op de eerder genoemde spieren om een grotere versnelling te veroorzaken.
Zeggen dat dat je techniek verpest is hetzelfde als zeggen dat bankdrukken je stoot verpest.
Er zijn goede wedstrijdvechters (kickboksers) die stoten met gewichtjes in de handen om de schouders te trainen. Ook dat kan in theorie de techniek van een stoot ernstig verstoren. Toch stoten deze jongens je kop eraf. Waarom? Omdat ze nog een veel groter gedeelte van de training WEL een normale stoot maken, in hun geval dan met handschoenen aan.
Het moet ook geen ZWAAR gewicht zijn, het gaat om een LICHTE VERSCHUIVING/VERZWARING, waardoor je het accent van de training naar kracht verschuift. Iedereen kent het fenomeen van een training met 12 of 16 ounce handschoenen.. wanneer je deze afdoet, dan zijn je stoten beduidend sneller, ieg de STARTSNELHEID is veel groter. Het gevaar ligt dan eerder aan het verlies van DOORDRINGEND VERMOGEN van je stoot.
Ga je de handschoenen vele malen meer verzwaren dan wordt de stoot een duw en gaat het effect verloren. Je traint dan niet meer het ontwikkelen van zo veel mogelijk snelheid bij de start, maar kracht.
Startsnelheid of bijv Rate of Force Development zijn HELE belangrijke eigenschappen van een sporter die het moet hebben van SNELHEID EN EXPLOSIVITEIT, dus voor een vechter. Deze eigenschappen zijn goed trainbaar zijn op meerdere manieren.
Dus even snel brainstormend kan ik wel wat nuttige toepassingen bedenken van het omdoen van enkelgewichten.
ik heb nog wat boeken liggen van oa Satiorsky, zal me er in het weekend in verdiepen en dan kom ik hier nog op terug. Nu weinig tijd zit op mn werk, sorry.
Het is imo te kort door de bocht om het direct af te schrijven op grond van techiekverstoring.

FOCUS
27-09-2007, 17:58
[quote=d4nd3l10n;451432]En waarom zou je het rennen verzwaren met gewichten om je enkels? Dit geeft best veel druk op je gewrichten en volgens mij hebben die al voldoende te voorduren tijdens het trainen van de (vecht)sport en het rennen op asfalt e.d.
quote]


druk op je enkels (je bedoelt natuurlijk stootkracht, of impuls, of impact?) is veel groter als je vijf kilo aankomt door veel eten, en dan raadt je toch ook niet direct af om te hardlopen, tenzij die persoon klachten aan de enkels heeft? Rennen kan trouwens ook op een andere ondergrond dan asfalt.
Trainen van vechtsport geeft grote druk op de enkels, ik weet niet wat jij doen maar leg het me eens uit?
En je kan het ook rustig opbouwen, het kraakbeen in de enkel en de botstructuur past zich langzaam aan aan de opgelegde belasting, Dat heet TRAINEN

mogelijkerwijs is het idd nadelig om te trainen met gewichten om je enkels,
maar van jou heb ik nog geen zinnig argument gehoord

Sjaak
27-09-2007, 19:37
Focus en alle andere jongens bedankt voor jullie reactie's maar mij is nou nog steeds niet duidelijk hoe of wat en ik merk ook dat er veel verschillende theorien over zijn vandaar dat ik het hier ter sprake bracht.

Incidenteel trainen we wel is met gewichtjes maar persoonlijk merk ik er weinig van met of zonder gewichtjes om je enkels of polsen rennen, trappen of stoten.

Of de explosiviteit toeneemt vraag ik me ook af, in me gevoel wel maar of het ook daadwerkelijk zo is, ik weet het niet .......

We trainen ook regelmatig op het strand en in het rulle zand is het vele malen zwaarder rennen dan op een normale weg. Is dit rennen in het zand nou goed of heeft dit ook geen enkel nut ?

Osu

FOCUS
27-09-2007, 20:27
je krijgt er ieg een betere conditie van:)

zodoon
27-09-2007, 23:15
We trainen ook regelmatig op het strand en in het rulle zand is het vele malen zwaarder rennen dan op een normale weg. Is dit rennen in het zand nou goed of heeft dit ook geen enkel nut ?

Osu

liefst zou ik alleen maar op de zand rennen want als je vaak opstraat rent kan je last krijgen van knie en onderrug (niet dat bij iedereen zo is) omdat je bepaalde dreun krijgt van harde grond daarom is zand tog wel veiliger en effectiver en bouw je ook meer spieren op je been vind ik

Sjaak
30-09-2007, 21:59
Moeilijke materie to lezen