PDA

View Full Version : Nederland ten top! Zijn we nou helemaal gek geworden?



knilles
06-10-2007, 00:40
Held moet hangen

AMSTERDAM- Een ondernemer die een agressieve inbrekende draaideurcrimineel klappen verkocht, moet als het aan justitie ligt een agressietraining volgen. De held moet hangen.

Een inbreker slaan die je bedreigt mag ook al niet meer

Boef of boevenvanger? Nadat hij zijn vrouw om hulp hoorde gillen en toe kwam snellen, stond Henk J. oog in oog met een bewapende inbreker. Terwijl de Enschedese ondernemer de eerste klap incasseerde en in het donker metaal zag flitsen, schreeuwde de draaideurcrimineel dat hij hem zou doodsteken.

J. deed, zo vertelt hij, wat zijn overlevingsdrang en intuïtie hem ingaven: hij haalde uit en vloerde de dief. Vandaag moet hij zich voor de rechter verantwoorden. ,,Volgens justitie had ik eerst tot tien moeten tellen..."

Een standbeeld had hij niet verwacht, maar een woord van dank van de politie toch wel. Vooral omdat Davy van der P. (24) al jarenlang een plaag is in Enschede en omgeving. ,,Ik begreep best dat men een onderzoek instelde naar zijn verwondingen", vertelt de gespierde middenstander. ,,Van der P. bloedde immers."

Uiteindelijk zat Henk J. twee weken achter slot en grendel. ,,Tussen figuren waartegen ik me juist had willen verdedigen." Over die stikdonkere avond in april van dit jaar: ,,Ik werd rond middernacht wakker van geluiden. Toen ik bij het bedrijfspand naast onze woning een fiets zag staan, wist ik dat het niet pluis was."

Gewapend met een houten knuppel - van zijn zoontje, die vroeger softbal speelde - ging hij naar buiten. ,,Ik nam dat ding mee omdat ik hier al drie keer eerder slachtoffer was van inbraak. Toen hoorde ik opeens mijn vrouw krijsen. 'Henk, help, help nou toch!' Zij had het gordijn opzijgeschoven en keek recht in het gezicht van die inbreker."

Achtervolging

Daarna ging het snel. De eigenaar van een bedrijf in kunststof kozijnen rende terug en kreeg meteen een schop en een klap. Hij schrok zich wezenloos toen hij metaal zag glinsteren en hoorde roepen 'ik steek je dood'. Op het moment dat de inbreker de benen nam, zette J. de achtervolging in. Hij kreeg, zo vertelt hij, nóg een klap en sloeg toen terug. Davy van der P. viel met zijn achterhoofd tegen een muur.

Na stevig meppen over en weer wist Henk J. de indringer tegen de grond te werken. Zijn vrouw had via 112 alarm geslagen.

Op het kantoor van zijn advocaat is J. bijna een half jaar na dato nog steeds aangeslagen. ,,Terwijl Van der P. na twee uurtjes in het ziekenhuis weer kon gaan, begón voor mij de ellende pas." De ondernemer werd voorgeleid aan de rechter-commissaris. "Ik heb met u te doen, maar houdt u toch hier", zei ze. Veertien dagen duurde dat. En hoewel de officier het voorarrest met nog eens negentig dagen wilde verlengen wegens 'poging tot doodslag', mocht de Enschedeër vervolgens gaan. In afwachting van het proces.

Wat volgde waren steunbetuigingen, uit alle hoeken van het land. ,,Ik kreeg 350 mensen op bezoek, iedereen stak me een hart onder de riem, wildvreemden spraken me op straat aan. Maar wat rest is financiële schade en angst. Mijn vrouw en ik doen 's nachts geen oog meer dicht. Wat moet, nee wat mág je doen als een inbreker je pad opnieuw kruist?"

Veelpleger Davy werd vorige maand tot zeven maanden cel veroordeeld.

,,Ik pleit voor vrijspraak", zegt zijn raadsman, mr. Rob Oude Breuil in het kantoor van Damsté Advocaten in Enschede. ,,Cliënt kreeg de eerste klap. Er is dus sprake van noodweer. Bovendien hoorde Henk J. zijn vrouw om hulp schreeuwen. Wij betwisten dat de verwondingen aan het hoofd van Van der P. gevolg zijn van een slag met het softbalknuppeltje. Volgens ons is dat letsel veroorzaakt nadat de inbreker tegen een muur viel. Justitie heeft verzuimd gedegen onderzoek te laten verrichten."

Boevenvangers worden vaker door justitie 'bedankt'. Zo kreeg een campinghouder uit Zeist voorwaardelijke celstraf, nadat hij een dief betrapte die tot twee keer toe de geldautomaat van de douches had opengebroken. Later dit jaar moet Germaine C. (46) voor de rechter verschijnen. In januari 2005 reed de Amsterdamse in de Derde Oosterparkstraat de 19-jarige Ali el B. dood, nadat deze met een handlanger vanaf zijn scooter de handtas van de vrouw uit haar auto probeerde te trekken. Hoewel de rechter-commissaris ruim tweeënhalf jaar geleden besloot dat er geen sprake was van opzet en de vrouw ontsloeg uit voorlopige hechtenis, bleven de Marokkaanse nabestaanden klagen. Dat leidde tot een reconstructie en getuigenverhoor, nu legt het OM de zaak alsnog voor de rechter.

In het geval van draaideurcrimineel Davy vindt Henk J. dat hij ,,helemaal niets" fout heeft gedaan. Toch wil hij liever niet met zijn volledige naam in de krant. ,,Ik heb een onderneming, ik voel er niets voor om bij elke klant opnieuw mijn verhaal te moeten doen. Oude wonden worden opengereten, gek word ik ervan."

Een volgende keer bedenkt de Twentenaar zich terdege voor hij in actie komt. ,,Er staan nu grote hekken rond mijn huis en we hebben de afgerichte Mechelse herder Joep gekocht."

Over de rechtszaak: ,,Mijn vrouw en ik hopen na het proces eindelijk weer een normaal leven te kunnen leiden." Hoe gehaaid Davy van der P. is, blijkt volgens de ondernemer uit diens woorden nadat hij was overmeesterd. " Als je me nú laat gaan, zal ik geen aangifte tegen je doen..."

Dennis
06-10-2007, 00:46
Trieste zaak

Influcted
06-10-2007, 00:56
Wat the f is dit dan wat een bullshit dit

KO TKO
06-10-2007, 00:56
Dit slaat toch nergens op. Mag je niets doen als er iemand bij je inbreekt ?

Effective
06-10-2007, 01:03
Ik zou ook liever twee weken brommen dan afwachten tot die gast daadwerkelijk steekt... lijkt me toch een normale reactie om hem meteen te willen overmeesteren. Wat een f*ck systeem hebben we hier in dit soort situaties!

knilles
06-10-2007, 01:18
Je kunt zo'n doelloos persoon ook de hersens inslaan en door de gehaktmolen draaien. Vervolgens schrijf je een boek erover: "Woensdag gehaktdag" ;)

Even zonder gekheid, ik vind dit diep- en dieptriest dat dit gebeurd in Nederland. Het lijkt mij wel pure zelfverdiging wat zich hier heeft afgespeeld, maar tot de rechtszaak staat de hardwerkende ondernemer in de ogen van justitie lager dan een junk op zoek naar manieren op zijn hobby te bekostigen....

Ik weet wel wat ik had gedaan, maar dan had deze 24 jarige carrieremaker op zn minst weer lekker aan de Olvarit gekund en een tijd kunnen eten door een rietje.

Ronald
06-10-2007, 02:38
Maar het kan ook omgekeerd in Nederland hoor. Heb ik aan den lijve ondervonden. Ik heb ooit eens een winkeldief aangesproken toen die aan het stelen was. Die werd ook heel agressief en viel me aan. Netjes de winkel uitgegooid, maar ook buiten bleef die maar doorgaan. Vervolgens heb ik 'm, puur uit zelfverdediging, fors toegetakeld. Toen de politie kwam hebben ze hem afgevoerd en hoefde ik enkel een verklaring af te leggen. De volgende dag kreeg ik van de politie een bos bloemen thuis gestuurd met daarbij een kaartje waar op stond "Bedankt voor de assistentie."

Voor de duidelijkheid, die winkeldief was echt flink beschadigd. Toch heb ik er absoluut geen trammelant mee gehad. Het scheelde natuurlijk wel dat er veel getuigen waren die van A t/m Z gezien hadden wat er was gebeurd. Ik had ook écht geen andere optie meer dan 'm gewoon in elkaar te meppen. Die kerel bleef maar doorgaan.

Trouwens, van de winkelier kreeg ik een kadootje ter waarde van 400 gulden. Ook niet verkeerd uiteraard :) . Maar dat kaartje en die bos bloemen van de politie kon ik echt waarderen.

mdk
06-10-2007, 02:47
NEDERLAND IS ZIEK!!

Mischien dat er een referendum moet komen over wat wat je wel en niet mag doen met zo'n crimineel......


O nee, dat is waar ook een referendum mag niet in onze DEMOCRATIE!

Ronald
06-10-2007, 03:31
NEDERLAND IS ZIEK!!

Mischien dat er een referendum moet komen over wat wat je wel en niet mag doen met zo'n crimineel......


O nee, dat is waar ook een referendum mag niet in onze DEMOCRATIE!
Precies, van mij mogen ze referenda helemaal afschaffen.

Biiyen
06-10-2007, 04:36
Een volgende keer bedenkt de Twentenaar zich terdege voor hij in actie komt. ,,Er staan nu grote hekken rond mijn huis en we hebben de afgerichte Mechelse herder Joep gekocht."

Over de rechtszaak: ,,Mijn vrouw en ik hopen na het proces eindelijk weer een normaal leven te kunnen leiden." Hoe gehaaid Davy van der P. is, blijkt volgens de ondernemer uit diens woorden nadat hij was overmeesterd. " Als je me nú laat gaan, zal ik geen aangifte tegen je doen..."

Had hem moeten toefluisteren "Als jij geen aangifte doet dan hoef ik je niet uit de weg te laten ruimen."

De man van 14K
06-10-2007, 21:03
kanloze bedoening in dit schijt land.
agressie training my ass stelletje klootzakken!! hoe zit het in de US waar je gewoon een gun mag gebruiken als iemand op jouw erf komt.
dat is weet het andere uiterste maar als je die gast een paar stompen geeft mag je wat mij betreft nog een bonus krijgen

Mephisto
07-10-2007, 19:43
Precies, van mij mogen ze referenda helemaal afschaffen.


mee eens, alles gaat toch al zo traag als dikke stront door een trechter hier, dan nog eens een referendum... die regering hebben we toch echt met zijn allen gekozen.

On-topic, wat een dwaze honden zijn het hier toch, ik ben het niet eens met het beleid in de VS waar ze je zo van de veranda mogen schieten, maar als je je eigen goed en familie al niet meer mag beschermen...

Italian*Berlusconi*
07-10-2007, 19:56
kanloze bedoening in dit schijt land.
agressie training my ass stelletje klootzakken!! hoe zit het in de US waar je gewoon een gun mag gebruiken als iemand op jouw erf komt.
dat is weet het andere uiterste maar als je die gast een paar stompen geeft mag je wat mij betreft nog een bonus krijgen

in de US hebben inbrekers ook zaken gewonnen terwijl ze op heterdaad betrapt zijn en dan toegetakeld werden.... slachtoffer is dan de dader... heel vaag maar is dus niet alleen in NL zo helaas.

TheSkindo
07-10-2007, 22:16
Ik heb deze regering niet gekozen....grrrr

Jochem
07-10-2007, 23:06
en terecht. als ik ergens inbreek wil ik gewoon met rust gelaten worden, ik doe toch gewoon mijn werk.

mossad
08-10-2007, 05:29
Maar het kan ook omgekeerd in Nederland hoor. Heb ik aan den lijve ondervonden. Ik heb ooit eens een winkeldief aangesproken toen die aan het stelen was. Die werd ook heel agressief en viel me aan. Netjes de winkel uitgegooid, maar ook buiten bleef die maar doorgaan. Vervolgens heb ik 'm, puur uit zelfverdediging, fors toegetakeld. Toen de politie kwam hebben ze hem afgevoerd en hoefde ik enkel een verklaring af te leggen. De volgende dag kreeg ik van de politie een bos bloemen thuis gestuurd met daarbij een kaartje waar op stond "Bedankt voor de assistentie."

Voor de duidelijkheid, die winkeldief was echt flink beschadigd. Toch heb ik er absoluut geen trammelant mee gehad. Het scheelde natuurlijk wel dat er veel getuigen waren die van A t/m Z gezien hadden wat er was gebeurd. Ik had ook écht geen andere optie meer dan 'm gewoon in elkaar te meppen. Die kerel bleef maar doorgaan.

Trouwens, van de winkelier kreeg ik een kadootje ter waarde van 400 gulden. Ook niet verkeerd uiteraard :) . Maar dat kaartje en die bos bloemen van de politie kon ik echt waarderen.

:lol::lol::thup:

Mephisto
08-10-2007, 05:54
Ik heb deze regering niet gekozen....grrrr


toch wel, alleen jammer dat de meeste stemmen gelden ;) of ben je niet wezen stemmen? want dan mag je helemaal niet klagen, toch?

maar das nou onze democratie, een land waar zielige irritante kleine kutkereltjes alles mogen zeggen onder het mom vrijheid van meningsuiting, je zo je graf in mogen lullen en waar je geen vinger naar uit mag steken...

geef mij maar de tijd van de Vikingen :p (of ben ik één van die irritante kleine kutkereltjes?, hmmm)

MB667
08-10-2007, 17:40
ja tis ook pas echt zo in nl sinds deze regering........

nicolas the red
10-10-2007, 22:02
simpel: net zoals bij vrouwen, slaan waar het achteraf niet zichtbaar is (buik bv), of wurgen ;)

knilles
10-10-2007, 22:12
Jij vindt vrouwen slaan stoer? Rare lui, die belgen hoor.....

Italian*Berlusconi*
10-10-2007, 22:15
Jij vindt vrouwen slaan stoer? Rare lui, die belgen hoor.....

we zijn toch allemaal gelijk?? man en vrouw...? :whistling:

Justinian
10-10-2007, 22:15
we zijn toch allemaal gelijk?? man en vrouw...? :whistling:
Laatste keer dat ik het controleerde in ieder geval niet...

Italian*Berlusconi*
10-10-2007, 22:18
Laatste keer dat ik het controleerde in ieder geval niet...

ik bedoelde meer qua rechten... of je nu man / vrouw / zwart / wit bent... ik weet dat jongens een piemeltje hebben en vrouwen een vaginatje...
Maar leuk dat er mensen serieus op in gaan!! het werkt!!!! :euro: :afro: :headbang:

De man van 14K
10-10-2007, 22:25
ja tis ook pas echt zo in nl sinds deze regering........

daar heb je gelijk in, het is al een tijdje zo.
NL is gewoon lekker bekrompen en erg krom

nicolas the red
10-10-2007, 22:38
Jij vindt vrouwen slaan stoer? Rare lui, die belgen hoor.....
ironie m'n beste

knilles
10-10-2007, 23:54
Dan is het goed

nicolas the red
11-10-2007, 00:36
knilles, redder van vrouwen in nood

http://www.gavinshearer.com/photos/weblog/2005_08_09_mightymouse.jpg