PDA

View Full Version : Hoe reageren op een guardjump?



Christophe
09-10-2007, 03:04
De discussie of een guardjump al dan niet een goede techniek is ligt inmiddels ver achter ons en moet zeker niet herhaald worden (voor de nieuwsgierigen: Guard jump discussie - www.MixFight.nl (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=71983&highlight=guardjump+discussie)). Het enige dat we ervan moeten onthouden is dat iedereen het er op het einde mee eens was dat het niet alleen een erg effectieve maar bovendien ook mooie BJJ-techniek is. Het beste bewijs hiervan is dat de leden van Team Pardoel, die aanvankelijk toch eerder negatief tegenover de techniek stonden, hem inmiddels omarmd hebben en hem al toepassen in competities.

In het volgende filmpje zie je een topvechter van Team Pardoel de techniek subliem gebruiken tegen mij in de halve finale van de Open klasse bij de blauwe gordels op de 1ste Eifel Cup in Prüm (zie ook BJJ: terugblik 1ste Eifel Cup te Prüm - www.MixFight.nl (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?p=455681#post455681)). Mijn hoge stand was erg uitnodigend voor een guardjump, hetgeen ook zonder aarzelen gedaan werd (wat meteen de enige manier is om een guardjump te doen). Wat je erna ziet is een voorbeeld van hoe men op een guardjump kan reageren:

YouTube - 1/2 Final Open Weight Blue 1st Eifel Cup (http://www.youtube.com/watch?v=H1EG1KN5Yp0)

1) Ik probeer zo snel mogelijk op te staan (om de guard te openen) en mijn hoofd, schouders en heupen op één rechte, verticale lijn te brengen. Totdat de guard is geopend moet ik ervoor vechten om deze positie te behouden (en dus zeker niet voorover gaan leunen).
2) Ik probeer met één hand mijn tegenstander van me weg te houden (zodat hij me niet kan aanvallen of neerhalen) en met mijn andere hand oefen ik neerwaartse druk op de knie (aan dezelfde kant van die hand) uit.
3) Doordat mijn tegenstander erg sterk (en goed) is met z’n benen, opent hij zijn guard niet maar laat hij zich met zijn gesloten guard langs mijn benen afzakken met de bedoeling me te sweepen. Ik had hierop moeten reageren door mijn benen iets wijder uit elkaar te zetten en verder te doen met wat ik bezig was waardoor hij na verloop van tijd wel verplicht zou worden om zijn guard te openen (dank u zwaartekracht).
4) Doordat ik met de hand waarmee ik mijn tegenstander van me weghield een stevige grip ter hoogte van zijn borst heb, kan ik zijn bovenlichaam nog iets of wat blijven controleren (door zijn verste schouder op de grond te drukken). Ondertussen moet ik met mijn beide benen tegelijkertijd de guard passeren door mijn knieën zo ver mogelijk van mijn tegenstander’s heup weg te bewegen (naar boven, langs zijn schouder) en – zodra ik voel dat mijn benen vrij zijn – terug te brengen.
5) Zoals mijn coach roept moet ik in deze fase de knieën van de tegenstander controleren zodat hij geen gesloten guard meer kan pakken (of een sweep opzetten) en ik de guard kan beginnen passeren.
6) Ik besluit de guard langs onder te passeren, hetgeen ik ook had gedaan als ik in punt 3 de guard staande had kunnen openen.

Ik hoop dat deze bescheiden “instructional” de ex-guardjumphaters kan doen inzien dat een guardjump niet het einde van de wereld moet betekenen en dat het hen een antwoord biedt op de vraag wat men kan doen als men in een gesprongen guard terecht komt. Dit is echter maar één van de mogelijkheden (in mijn ogen wel de beste). Het allerbelangrijkste is dat iedereen (die aan BJJ- en/of grapplingcompetities deelneemt) ten minste één goede guardpass leert, dan kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan! Succes! :thup:

Jochem
09-10-2007, 03:20
Even erbij vertellen dat Duane een erg goede judoka is en dat ie 10 euro kreeg om bij jou guard te springen ;)

sebastiaan
09-10-2007, 03:35
Mooie pot!
Ben benieuwt of we tegen elkaar uitkomen bij de Dutch open.

En ff samenvattend, wat te doen bij Guardjump? Posture.. Simple like that.
Staand de Guard openen schijnt helemaal de shit te zijn in America(je knie tussen zijn kont plaatsen en je andere been schuiner naar achter plaatsen,dan duw je hem makkelijker los,maar hij land dan soms wat ver van je af..),maar gewoonlijk hou ik toch het meest van gewoon zitten,posture en openbreken.

Christophe
09-10-2007, 04:19
Even erbij vertellen dat Duane een erg goede judoka is en dat ie 10 euro kreeg om bij jou guard te springen ;)

Wat?!? Hahahahahahaha ... varkens! :lol:

€10 of niet ... vraag maar of hij het leuk vond! In Portugal springt heel Team Pardoel guard, let maar op! ;)

FOCUS
09-10-2007, 04:21
goede post

TheSkindo
09-10-2007, 07:14
Vind Guardjumpen nog steeds gay....sorry

Jochem
09-10-2007, 07:26
Wat?!? Hahahahahahaha ... varkens! :lol:

€10 of niet ... vraag maar of hij het leuk vond! In Portugal springt heel Team Pardoel guard, let maar op! ;)

Hehehe, ik wil wel eens een voetje op de heup zetten om vanuit daar te gaan werken met open guard sweeps, maar verder ga ik niet.

Ritchie Vink
09-10-2007, 07:28
Vind Guardjumpen nog steeds gay....sorry

Voor jou is deze defence dus geschreven;)

Christophe
09-10-2007, 07:51
Vind Guardjumpen nog steeds gay....sorry

Tja, ik vind rallyrijden gevaarlijk ... maar buiten dat ik met een auto rij heb ik er OOK niks mee te maken, dus ...! ;)

Maar waar moet jij je zorgen over maken, in het MMA zitten alleen echte mannen, en daar kom je geen guardjumps tegen dankzij die magische slams!

FOCUS
09-10-2007, 08:42
Vind Guardjumpen nog steeds gay....sorry


hehehe, ik voel een discussie aankomen;)
tis een ander spelletje, ik ben er ook niet weg van, maar wel een goede post toch..?

TheSkindo
09-10-2007, 09:11
Tja, ik vind rallyrijden gevaarlijk ... maar buiten dat ik met een auto rij heb ik er OOK niks mee te maken, dus ...! ;)

Maar waar moet jij je zorgen over maken, in het MMA zitten alleen echte mannen, en daar kom je geen guardjumps tegen dankzij die magische slams!

Ik ben meer een grappler maar de laatste 3 a 4 jaar heb ik niet veel kunnen doen door een afgescheurde kruisband. Heb er nu een nieuwe in dus hoop volgend jaar weer te kunnen grapplen....

rene1970
09-10-2007, 16:44
nuttige post

Richelieu
09-10-2007, 17:10
hehehe, ik voel een discussie aankomen;)
tis een ander spelletje, ik ben er ook niet weg van, maar wel een goede post toch..?

Zeg dat u alstublieft niet..straks zijn we weer 30 pagina's verder...:D

chief108
09-10-2007, 17:33
wel een goede post
yup

Mickey
09-10-2007, 17:47
LOL! Ik ben echt blij dat Jochem ff vermeld dat het een setup was.. Ik had duane anders de volgende keer dat ik hem zag in zn gezicht moeten spugen..
Maar voor 10 euro.. Ach.. Goed werk Duane! ;)

Justinian
09-10-2007, 19:01
Maar waar moet jij je zorgen over maken, in het MMA zitten alleen echte mannen, en daar kom je geen guardjumps tegen dankzij die magische slams!
*pinkt een traantje weg* Wat een mooi moment: Christophe die inziet dat - hoewel het in het BJJ best handig kan zijn - guardjumpers feitelijk niet echte mannen zijn! Christophe, voor deze post krijg je van mij je dikverdiende reps! :thup:

Pimp-Daddy
09-10-2007, 20:01
Guardjumpen is voor homo's....

Marco (scheids)
09-10-2007, 20:27
Even erbij vertellen dat Duane een erg goede judoka is en dat ie 10 euro kreeg om bij jou guard te springen ;)

LMAO .... :D

Mickey
09-10-2007, 21:23
*pinkt een traantje weg* Wat een mooi moment: Christophe die inziet dat - hoewel het in het BJJ best handig kan zijn - guardjumpers feitelijk niet echte mannen zijn! Christophe, voor deze post krijg je van mij je dikverdiende reps! :thup:

x2!!!! :thup:

new_world_order
09-10-2007, 22:03
Even erbij vertellen dat Duane een erg goede judoka is en dat ie 10 euro kreeg om bij jou guard te springen ;)

ROFLMFAOTIPOAWUITH

Christophe
10-10-2007, 09:05
Tja, ik vind rallyrijden gevaarlijk ... maar buiten dat ik met een auto rij heb ik er OOK niks mee te maken, dus ...! ;)

Maar waar moet jij je zorgen over maken, in het MMA zitten alleen echte mannen, en daar kom je geen guardjumps tegen dankzij die magische slams!*pinkt een traantje weg* Wat een mooi moment: Christophe die inziet dat - hoewel het in het BJJ best handig kan zijn - guardjumpers feitelijk niet echte mannen zijn! Christophe, voor deze post krijg je van mij je dikverdiende reps! :thup:
Sarcasm - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Sarcasm)



*...guardjumpers feitelijk niet echte mannen zijn!
Herinner me hier even aan bij de volgende stage van Victor Estima, wil je?! ;) Oh ja, kan je me het filmpje van zijn guardjump nog even doorsturen?! Thanks amigo! :thup: