PDA

View Full Version : zwarte band



Chico
18-10-2007, 08:21
ik was afgelopen zondag bij de talenten training voor de jeugd voor jiujitsu bij de jbn in nieuwegein... en barry van bommel gaf daar les... en ik vond hem zo'n mooie zwarte band hebben.. zo hoort een zwarte band eruit te zien :D

http://i20.tinypic.com/2qv896b.jpg

HUNTER
18-10-2007, 08:25
Dat is geen zwarte band, da's een grijze :confused:

Ik koop altijd meteen een nieuwe zodra er te veel van die slijtplekken op komen

Chico
18-10-2007, 08:27
nee man... dat is juist mooi... (mijne is nog pikzwart :( had een nieuwe gekocht.. oude werdt te klein ;) (inkoppertje voor rosso))

HUNTER
18-10-2007, 08:34
hahahaha

ik ga er hopelijk volgende maand wel weer een nieuw streepje in laten borduren....

25 november heb ik mn 4e dan examen. Maar dan nog steeds wel met een zwarte band... en niet met een grijze

Khanom Thom
18-10-2007, 08:36
nee man... dat is juist mooi... (mijne is nog pikzwart :( had een nieuwe gekocht.. oude werdt te klein ;) (inkoppertje voor rosso))


Mmmm, klinkt mij bekend in de oren.. Trok een tijdje geleden mijn karatepak weer eens een keer aan, mijn band band paste er nog maar net omheen (in 7 jaar kan er veel veranderen) ;)

Chico
18-10-2007, 08:47
hahahaha

ik ga er hopelijk volgende maand wel weer een nieuw streepje in laten borduren....

25 november heb ik mn 4e dan examen. Maar dan nog steeds wel met een zwarte band... en niet met een grijze
4de dan.. netjes.. succes... ik loop nog steeds te kloten met me 2de.. komt elke keer iets tussen.. had ondertussen al voor me 3de opgekunt :(

@ thom... lol.. klote is dat hé... :D

Boem Boem
18-10-2007, 08:59
Zo'n ouwe zwarte band is gewoon gaaf....ik heb ooit eens iemand betrapt bij ons op taekwondo die met schuurpapier zijn band " oud" probeert te krijgen....had sinds een half jaar zijn 1e dan gehaald.....en wij maar lachen...

osu

Chris

kmr
18-10-2007, 09:01
Ik neem aan dat die zwarte banden voor jiujitsu zijn en niet voor de Braziliaanse variant?

Chico
18-10-2007, 09:20
idd.. hoezo?

NTT-FX
18-10-2007, 09:58
Zo'n ouwe zwarte band is gewoon gaaf....ik heb ooit eens iemand betrapt bij ons op taekwondo die met schuurpapier zijn band " oud" probeert te krijgen....

Word zo vreselijk vaak gedaan... enkel en alleen omdat Jappen het mooi zouden vinden... die het verschil tussen bijwerken en "the real deal" trouwens bijna altijd zien maar da's een ander verhaal ;)

kmr
18-10-2007, 11:38
idd.. hoezo?


Ik had altijd begrepen dat er slechts enkele bjj- zwartebanders in NL zijn (volgens mij 2), dus vandaar mijn vraag.:twak:

jan sensei kyokushin
18-10-2007, 15:32
Osu zal en foto zetten van mijn Obi (zwarteband) jujitsu uit de jaren 70 die ziet er ook niet nieuw meer uit maar ik knoop hem nog vrij geregeld zaterdag,s met prive trainingen ;)
sportgroeten
osu

Christophe
18-10-2007, 16:47
Nieuwe band kopen?! :confused:

Bij BJJ mag je je band nog niet eens wassen.

En toen ik karate deed, vertelde m'n leraar me iets over de cyclus van een beoefenaar: je begint met een witte band en hoe meer je traint, hoe "vuiler" hij word (wat symboliseert dat je meer en meer weet). Op een gegeven moment verdien je een zwarte band. Je denkt dat je er bent, en dat je alles weet. Hoe meer je traint, hoe witter hij word. Dit symboliseert het feit dat een meester langzaam maar zeker beseft dat "hoe meer hij weet, hoe beter hij weet hoe weinig hij weet". Tegen de tijd dat je band zo grijs is als die hierboven, ben je wellicht een grootmeester (en snap je de essentie van de technieken die je witte banders leert pas echt).

Een grijze band is dus inderdaad een soort van statussymbool om je "mattijd" aan te tonen, net zoals bij grondvechten worsteloren zouden betekenen dat je zo veel gevochten hebt dat je wel goed moét zijn (al ben ik erg blij dat ik ze niet heb). En bij beiden proberen er altijd mensen ze sneller te doen verschijnen! :p

Jochem
18-10-2007, 17:12
Ik dacht al, wat ruik ik nou, toen we aan het vechten waren. Dat was het dus.

Ik was gewoon mijn band, en ik heb ook al 3 verschillende witte/blauwe banden gehad omdat ik ze kwijtraak. Who cares, tis maar een strook katoen.

De man van 14K
18-10-2007, 17:44
nee man... dat is juist mooi... (mijne is nog pikzwart :( had een nieuwe gekocht.. oude werdt te klein ;) (inkoppertje voor rosso))



die is te makkelijk ;)

FOCUS
18-10-2007, 17:49
op een ashihara karate kamp, (ja-ren geleden), zag ik een oude knar rondlopen,vlak voor de les begon, met een vaal oranje band.
stond wat te rekken en te strekken, van dat oldskool fitness zegmaar.
opeens gaat ie met zn vuisten tegen de muur staan rammen,
blijkt het Shihan Bluming te zijn, met een hele oude band om:blush:

Christophe
18-10-2007, 18:20
Ik dacht al, wat ruik ik nou, toen we aan het vechten waren. Dat was het dus.


Nope, ik laat 'm altijd luchten na een training, dus hij ruikt waarschijnlijk frisser dan jouw nieuwe band! M'n darmen daarentegen ... ;)


Ik was gewoon mijn band, en ik heb ook al 3 verschillende witte/blauwe banden gehad omdat ik ze kwijtraak. Who cares, tis maar een strook katoen.

Ik was toch erg blij toen je me m'n blauwe band teruggaf die ik bij jullie vergeten was! :thup:

Ik heb 'm van m'n leraar gekregen, ben ermee naar Brazilië gereisd en heb er al die leuke tornooien en trainingen mee gedraaid ... ik heb er toch een band mee (pun intended)! ;)

Chico
18-10-2007, 20:32
Nieuwe band kopen?! :confused:

Bij BJJ mag je je band nog niet eens wassen.

En toen ik karate deed, vertelde m'n leraar me iets over de cyclus van een beoefenaar: je begint met een witte band en hoe meer je traint, hoe "vuiler" hij word (wat symboliseert dat je meer en meer weet). Op een gegeven moment verdien je een zwarte band. Je denkt dat je er bent, en dat je alles weet. Hoe meer je traint, hoe witter hij word. Dit symboliseert het feit dat een meester langzaam maar zeker beseft dat "hoe meer hij weet, hoe beter hij weet hoe weinig hij weet". Tegen de tijd dat je band zo grijs is als die hierboven, ben je wellicht een grootmeester (en snap je de essentie van de technieken die je witte banders leert pas echt).

Een grijze band is dus inderdaad een soort van statussymbool om je "mattijd" aan te tonen, net zoals bij grondvechten worsteloren zouden betekenen dat je zo veel gevochten hebt dat je wel goed moét zijn (al ben ik erg blij dat ik ze niet heb). En bij beiden proberen er altijd mensen ze sneller te doen verschijnen! :p
dat eerste deel kende ik... dat tweede deel is nieuw voor me.. wel cool.. ik was me banden ook nooit.. ruik er ook nooit aan moet ik zeggen :whistling:

Spike_tm
18-10-2007, 23:10
4de dan.. netjes.. succes... ik loop nog steeds te kloten met me 2de.. komt elke keer iets tussen.. had ondertussen al voor me 3de opgekunt :(

@ thom... lol.. klote is dat hé... :D
Ach, ik loop al 5 jaar met m'n eerste dan. Had dus inmiddels al voor m'n 3de op kunnen gaan. Maar het gaat mij er veel meer om dat ik met plezier kan trainen en helpen met lesgeven op de sportschool. Ik haal m'n voldoening niet uit de kleur of het aantal strepen op m'n band, je band is toch alleen maar om je jas dicht te knopen.
Tuurlijk vond ik het leuk om m'n zwarte band te halen. Was 16 toen me dat lukte, eerder mag niet eens volgens de regels geloof ik. Maar heb daarna nooit echt de behoefte gehad om voor hogere dan graden te trainen. Vind het allemaal wel prima en train gewoon voor m'n plezier.

Trainingen van Barry zijn altijd wel erg leuk. Volgende districts training in ZH ben ik dan ook zeker van de partij. Wel grappig dat barry eerst zelf alles wint wat er te winnen valt en nu hij gestopt is je meer en meer mensen van z'n sportschool ziet die prijzen pakken :D

Chico
18-10-2007, 23:15
Ach, ik loop al 5 jaar met m'n eerste dan. Had dus inmiddels al voor m'n 3de op kunnen gaan. Maar het gaat mij er veel meer om dat ik met plezier kan trainen en helpen met lesgeven op de sportschool. Ik haal m'n voldoening niet uit de kleur of het aantal strepen op m'n band, je band is toch alleen maar om je jas dicht te knopen.

je hebt ook helemaal gelijk... maar ik wil de leraaropleidingen gaan doen.. en voor b heb je wel je derde dan nodig.. dus ik zit nu te tellen hoe ik dat moet doen op tijd ;)

en daarnaast zie ik ook van die cios figuren van wit naar 3de dan gaan in 5 jaar.. dan begint voor mij de waarde van 1de wat af te nemen.. zit een gast bij yamaguchi die ik nog heb geholpen met het kata toen ie nog oranje was.. en nu issie twee dangraden hoger dan ik... vind dat toch vreemd... :confused:

54321
19-10-2007, 02:15
je hebt ook helemaal gelijk... maar ik wil de leraaropleidingen gaan doen.. en voor b heb je wel je derde dan nodig.. dus ik zit nu te tellen hoe ik dat moet doen op tijd ;)

en daarnaast zie ik ook van die cios figuren van wit naar 3de dan gaan in 5 jaar.. dan begint voor mij de waarde van 1de wat af te nemen.. zit een gast bij yamaguchi die ik nog heb geholpen met het kata toen ie nog oranje was.. en nu issie twee dangraden hoger dan ik... vind dat toch vreemd... :confused:

ja...volgens mij zit er een flink verschil in het grond niveau bij "gewoon jujuitsu en bjj". ik was laats bij ene sportschool waar jujuitsu word gegeven, en ik liet een zwarte bander een aantal keer kloppen. en ik train net een jaartje shooto en bjj. vond dat een beetje vreemd, aangezien mijn leraren beide de blauwe band bjj hebben. en bij hun krijg ik amper een sub-poging van de grond.

kan zijn dat ik gewoon bij de verkeerde sportschool was voor een goede indruk. kan iemand mij mischien vertellen of er inderdaad een groot verschil is?

Llorente-Aiki
19-10-2007, 02:26
op een ashihara karate kamp, (ja-ren geleden), zag ik een oude knar rondlopen,vlak voor de les begon, met een vaal oranje band.
stond wat te rekken en te strekken, van dat oldskool fitness zegmaar.
opeens gaat ie met zn vuisten tegen de muur staan rammen,
blijkt het Shihan Bluming te zijn, met een hele oude band om:blush:

Ben ook jaren geleden Bluming op een Ashihara karate kamp tegengekomen, maar volgens mij had hij rode band voor 10e dan. (was een vrij brede niet zo'n standaard 5 cm volgens mij 6 cm ofzo)

Inmiddels is mijn zwarte band Aikibudo ook grijs/vaal aan het worden maar volgens mij was het niet zo'n goede kwaliteit via JBN want ik heb hem nog niet zo lang...
:D

Chico
19-10-2007, 02:30
ja...volgens mij zit er een flink verschil in het grond niveau bij "gewoon jujuitsu en bjj". ik was laats bij ene sportschool waar jujuitsu word gegeven, en ik liet een zwarte bander een aantal keer kloppen. en ik train net een jaartje shooto en bjj. vond dat een beetje vreemd, aangezien mijn leraren beide de blauwe band bjj hebben. en bij hun krijg ik amper een sub-poging van de grond.

kan zijn dat ik gewoon bij de verkeerde sportschool was voor een goede indruk. kan iemand mij mischien vertellen of er inderdaad een groot verschil is?
gewoon jiujitsu doet eigenlijk helemaal niets op de grond.. het is op zelfverdediging gericht. Je maakt wel eens wat af op de grond met stoot of armklem... maar echt vechten op de grond wordt niet echt in onderwezen...

maar je hebt wel dat je bv aan aantal judoka's hebt die zich redelijk kunnen redden.. of bv zoals bij ons een aantal jiujitsuka's die verder kijken dan de eigen sport en zich proberen te beteren op zwakke gebieden.. en zodoende moet de rest ook mee omdat ze het anders niet meer redden.. (niet dat ik zeg dat we ons geniale grondvechters hebben rondlopen hoor, we zijn goed in wat we doen... en dat is het traditionele jiujitsu en gewoon judo)

FOCUS
19-10-2007, 03:39
Ben ook jaren geleden Bluming op een Ashihara karate kamp tegengekomen, maar volgens mij had hij rode band voor 10e dan. (was een vrij brede niet zo'n standaard 5 cm volgens mij 6 cm ofzo)
:D


ja dat bedoel ik dus, was een rode band ipv oranje....:lol:

54321
19-10-2007, 07:18
gewoon jiujitsu doet eigenlijk helemaal niets op de grond.. het is op zelfverdediging gericht. Je maakt wel eens wat af op de grond met stoot of armklem... maar echt vechten op de grond wordt niet echt in onderwezen...

maar je hebt wel dat je bv aan aantal judoka's hebt die zich redelijk kunnen redden.. of bv zoals bij ons een aantal jiujitsuka's die verder kijken dan de eigen sport en zich proberen te beteren op zwakke gebieden.. en zodoende moet de rest ook mee omdat ze het anders niet meer redden.. (niet dat ik zeg dat we ons geniale grondvechters hebben rondlopen hoor, we zijn goed in wat we doen... en dat is het traditionele jiujitsu en gewoon judo)

aha...zoiets dacht ik al. tanx!

Spike_tm
19-10-2007, 07:51
gewoon jiujitsu doet eigenlijk helemaal niets op de grond.. het is op zelfverdediging gericht. Je maakt wel eens wat af op de grond met stoot of armklem... maar echt vechten op de grond wordt niet echt in onderwezen...

maar je hebt wel dat je bv aan aantal judoka's hebt die zich redelijk kunnen redden.. of bv zoals bij ons een aantal jiujitsuka's die verder kijken dan de eigen sport en zich proberen te beteren op zwakke gebieden.. en zodoende moet de rest ook mee omdat ze het anders niet meer redden.. (niet dat ik zeg dat we ons geniale grondvechters hebben rondlopen hoor, we zijn goed in wat we doen... en dat is het traditionele jiujitsu en gewoon judo)

Ik wil daar wel bij aantekenen dat er erg veel verschil zit in niveau tussen sportscholen. Ook in het aanbod van lesstof is een groot verschil. De examen eisen zijn nogal beperkt, waardoor er sportscholen zijn die zich richten op deze examen eisen en daardoor in mijn ogen nogal beperkt trainen.
Sportscholen waar ook actief word deelgenomen aan wedstrijden, ligt de nadruk heel anders en word weldegelijk meer grondwerkt getraind omdat het belangrijk is voor het fighting system. Daar zie je dan ook vaak dat mensen minder drive hebben om voor dangraden te gaan omdat je wedstrijd training en examen training lastig kunt combineren.
Echt allround jiu jitsu, dus een combinatie van techniek, effectiviteit, wedstijd vormen en pure zelfverdediging is lastig om te vinden helaas. De verschillen tussen het wedstijd systeem en de examen eisen voor dangraden is daarvoor ook eigelijk te groot. Het is bijna een andere tak van sport. Als ik op een districts training mensen met 3de en 4de dan zie, die geen boks stoten kunnen blokken (geef een hoek en je hoort 'tok' 'tok' allemaal raak) vind ik dat redelijk dramatisch. Vandaar ook mij eerdere opmerking dat ik weinig waarde hecht aan dangraden.
Tuurlijk, als je voor je leraars papieren gaat kan ik het goed begrijpen. Dan zijn die strepen op je band gewoon nodig.
Maar een Lindsay Wyatt die met een bruine band wereldkampioenne word staat een stuk hoger in mijn achting dat een 3de dan die geen hoek kan blokken op de training. :D

MilfhunterMMA
19-10-2007, 08:18
gewoon jiujitsu doet eigenlijk helemaal niets op de grond.. het is op zelfverdediging gericht. Je maakt wel eens wat af op de grond met stoot of armklem... maar echt vechten op de grond wordt niet echt in onderwezen...

maar je hebt wel dat je bv aan aantal judoka's hebt die zich redelijk kunnen redden.. of bv zoals bij ons een aantal jiujitsuka's die verder kijken dan de eigen sport en zich proberen te beteren op zwakke gebieden.. en zodoende moet de rest ook mee omdat ze het anders niet meer redden.. (niet dat ik zeg dat we ons geniale grondvechters hebben rondlopen hoor, we zijn goed in wat we doen... en dat is het traditionele jiujitsu en gewoon judo)

hmmm bij ons werd er altijd vrij veel aan grondsparring gedaan. maar ik denk idd dat het verschilt per sportschool. en misschien trekt traditioneel ji jitsu wat meer volk aan dat wat minder fel is in de sparrings dan bij bjj... misschien... zoiets bepaalt ook het niveau

Chico
19-10-2007, 09:14
@ spike

je hebt helemaal gelijk... fighting en jiujitsu hebben weinig met elkaar te maken.. je redt het niet in fighting zonder specifieke wedstrijdtraining (iets waar ik de eigenaar van me club al een paar jaar van probeer te overtuigen maar ja.. die is judo gericht en snapt het niet echt)..

maar lindsay wyatt heeft volgens mij wel wat dangraden in het judo.. of niet?.. heb haar wel bezig gezien op het wk in rotterdam... prachtig.. nederland is zowiezo goed bezig met fighting system qua resultaten..

@ milfhunter

heb je bjj gedaan of traditioneel jiujitsu?

NTT-FX
19-10-2007, 09:36
Bij BJJ mag je je band nog niet eens wassen.

Niet mogen is een ruim begrip denk ik ;)
Het "hoort" inderdaad niet maar da's meer traditie dan wat anders imho.
Na 5 jaar stinkt de mijne nog steeds niet iig :D

Dragon Tail
19-10-2007, 17:31
Mmmm, klinkt mij bekend in de oren.. Trok een tijdje geleden mijn karatepak weer eens een keer aan, mijn band band paste er nog maar net omheen (in 7 jaar kan er veel veranderen) ;)

Na 3 november past die helemaal niet meer.
Die van mij volgens mij dan ook niet. :)