PDA

View Full Version : Noel ff kappen!!



Fr3ddy
02-11-2007, 06:46
Meer dan honderd doden door Noel

SANTO DOMINGO - De tropische storm Noel heeft in het Caribisch gebied meer dan honderd levens geëist.

Met 66 doden, tientallen vermisten en tienduizenden vluchtelingen is de Dominicaanse Republiek het zwaarst getroffen. In Haïti vielen zeker 34 doden, op Jamaica overleefde een persoon het noodweer niet.

Zeker 52 dorpen in de Dominicaanse Republiek zijn nog van de buitenwereld afgesloten. Minimaal 15.000 huizen raakten beschadigd door de storm en overvloedige regenval.

Geëvacueerd

De autoriteiten hebben meer dan 62.000 mensen geëvacueerd, meldde de krant Dominican Today donderdag.

Ook in Cuba zijn duizenden mensen geëvacueerd wegens Noel, die op zijn hoogtepunt snelheden van 95 kilometer per uur bereikte. De komende dagen verwachten meteorologen meer zware regenval. Noel verplaatst zich rustig noordwaarts en bereikte donderdagmiddag Nassau op de Bahama's

Gulo gulo
02-11-2007, 07:13
Taking the world by storm

Noel
02-11-2007, 07:14
Ha,

ja ik weet er van, zag t op CNN afgelopen week.
Sterker nog, ik zit NU in de trein op weg naar Schiphol. Morgen vlieg ik Noel tegemoet, ik zit twee weken in Florida voor het WK Ironman 70.3 Triathlon. Op kosten van de baas en de belasting betaler (bij deze bedankt). Vorig jaar al op WK geweest, dit jaar weer, maar nu gaat t vrouwtje ook mee. Hopelijk komt die tropische storm niet mn race verknallen op 10 Nov. Als je mee wil kijken: check me blog voor wedstrijd webpage..

Fr3ddy
02-11-2007, 17:08
Hopelijk komt die tropische storm niet mn race verknallen

Caribische storm Noel verandert in orkaan

MIAMI - Tropisch storm Noel is donderdagavond in het Caribische gebied veranderd in een orkaan met windsnelheden van 120 kilometer per uur.

Dat maakten meteorologen bekend van het Amerikaanse Nationale Orkaan Centrum (NHC) in Miami. Noel valt daarmee in de eerste categorie op de zogeheten vijf klasses tellende Saffir-Simpson schaal voor orkanen.



Noel keerde zich in de nacht van donderdag op vrijdag af van de Bahama's en ging richting open zee naar het eiland Bermuda. De orkaan bevond zich op 1300 kilometer ten zuidwesten van het eiland Bermuda en bewoog zich met een snelheid van 29 kilometer per uur.

Meteorologen verwachten dat Noel het komende etmaal in snelheid toeneemt, maar dat hij voor zaterdag weer terug is op het niveau van een tropische storm.

Doden

De wervelwind heeft al meer dan honderd doden op zijn geweten in de Dominicaanse Republiek, Haïti en Jamaica. De Dominicaanse regering vroeg donderdag de internationale gemeenschap voor hulp, na drie dagen zeer hevige regenval.

De overheid verzocht financiële instanties hen 200 miljoen dollar te lenen voor het herstellen van wegen, bruggen en het elektriciteitsnetwerk.

Het orkaanseizoen in de Atlantische Oceaan loopt van juni tot en met november. Dit jaar vormden zich al veertien tropische stormen en vijf orkanen, waaronder Noel. Twee van de orkanen bereikten de vijfde categorie.