PDA

View Full Version : Nederlandsteam wereldkampioen in 1977



BB
06-11-2007, 23:55
Als je kijkt op de website van KB Arnhem, dan staat deze prestatie genoemd. In het team van destijds bekende namen o.a : fred royers, raymond snel, jan snakenborg. Ik wilde graag iets meer weten over hoe zij destijds kampioen werden. Tegen wie vochten ze? Hoe verliepen de partijen etc. Wie kan daar iets meer over vertellen? Ik kan er niets over vinden op Internet. Deze mannen hebben toch een megaprestatie neergezet:thup:

Marco
07-11-2007, 12:32
Ik zat ff te zoeken op het digitale archief van de Leeuwarder Courant, en vond dit artikel vlak na die WK.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/img.do?p=K:\wwwroot\archives\LC\1977\12\19771210\L C-19771210-029\articles\LC-19771210-29001.xml&h= ( karate) karat&s=0.375

Effective
07-11-2007, 12:52
Te gek Marco!! Is nog steeds een topper die Snel, ik kan me nog herinneren dat er eens in de krant stond dat hij in het stadcentrum van Leeuwarden eens aan de stok heeft gehad met een 8tal belagers. Uiteindelijk gaf hij ze het nakijken en moesten er zelfs drie gewond worden afgevoerd. Een fenomeen die man!

Marco
07-11-2007, 13:07
Te gek Marco!! Is nog steeds een topper die Snel, ik kan me nog herinneren dat er eens in de krant stond dat hij in het stadcentrum van Leeuwarden eens aan de stok heeft gehad met een 8tal belagers. Uiteindelijk gaf hij ze het nakijken en moesten er zelfs drie gewond worden afgevoerd. Een fenomeen die man!


aha, dat verhaal kon ik niet maar klinkt wel heftig:eek:

BB
07-11-2007, 13:48
Dank je wel voor de info. Hartstikke tof om te lezen.:thup: Deze mannen verdienen gewoon heel veel respect. Later hebben ze ook veel betekent voor o.a. het kickboksen binnen Nederland. Het waren misschien niet de pioniers, maar hebben wel hun steentje in de sport bijgedragen.

Effective
07-11-2007, 16:34
aha, dat verhaal kon ik niet maar klinkt wel heftig:eek:

Hahaha ja, ik heb geen idee hoe lang het geleden is, heb net een poging gewaagd om het in het LC archief te vinden. Nog geen succes, als.... ik het vind zal ik het posten.

Paganstars
07-11-2007, 16:44
vet nooit geweten dit!

BB
08-11-2007, 00:24
vet nooit geweten dit!

Ik kreeg vandaag te horen, dat Jan Snakenborg in dezelfde gewichtsklasse zat als Fred Royers en dat hij werd gediskwalificeerd bij een NK. Fred werd Nederlands kampioen. De eerst volgende training van het Nederlands team, heeft die Snakenborg Fred alle hoeken van de zaal laten zien ( het bloed kwam uit zijn oren, aldus mijn zegsman). Of het waar is of niet, maar een mooi verhaal is het wel! Overigens niks dan respect voor Fred hoor, maar de echte Kyokoshin mentaliteit vierde hoogtij toen, blijkbaar.

Effective
08-11-2007, 12:29
Ik kreeg vandaag te horen, dat Jan Snakenborg in dezelfde gewichtsklasse zat als Fred Royers en dat hij werd gediskwalificeerd bij een NK. Fred werd Nederlands kampioen. De eerst volgende training van het Nederlands team, heeft die Snakenborg Fred alle hoeken van de zaal laten zien ( het bloed kwam uit zijn oren, aldus mijn zegsman). Of het waar is of niet, maar een mooi verhaal is het wel! Overigens niks dan respect voor Fred hoor, maar de echte Kyokoshin mentaliteit vierde hoogtij toen, blijkbaar.


Ze vochten geen kyokushin wedstrijden, maar een aantal waren wel afkomstig uit het kyokushin, zoals Snel en Reeberg (en Kotzebue?).
Ze vochten het puntenkarate, wat in die tijd wel harder was dan nu.
Toen na de kampioenschappen de KBN is opgericht zijn een aantal scholen van het Kyokushin daarbij aangesloten.
Maar inderdaad was het in de selectie af en toe beulen, sommigen gunden elkaar het licht in de ogen niet. Hans Nijman was trouwens ook zo'n beul in die tijd, op de training ging die er ook wel vol in.

Stonehorn
08-11-2007, 13:13
Ludwig Kotzebue was/is een wado-kai karateka. Hij is opgeleid in het Genwakwai karate, maar heeft 1e dan examen Wado gedaan. Snel, Reeberg, Kallenbach, Roethof, enz waren allen kyokushinkai-stylisten binnen de KBN.

Effective
08-11-2007, 16:50
Jan Norder sensei kan ons hier misschien wel meer over vertellen.. Jan laat je eens horen:D Jij trainde in die tijd toch bij Bregonje? En die zaten toch ook bij die bond in het begin, heb jij wat van deze ploeg meegekregen en hun successen?

OSU!

harryg
08-11-2007, 17:47
Jan Snakenborg Sensei was in die tijd ook van het kyokushin. Naast het kyokushin trainde Jan taikiken bij Sawai in Japan en deed aan hij jodo en iaido. In de jaren zeventig begon hij met kickboksen. Begin jaren 90 is Jan overgestapt op het Ashihara en hoorde bij de 1e groep gecertificeerde Ashihara leraren in Nederland. Later is hij ook begonnen met escrima.

Jan is een top budoka!!

Osu,

Harry

jan sensei kyokushin
08-11-2007, 17:56
OSU beste forum broeders vroeger had je ook full contact in de jaren 70 -80 klopt je kon kiezien uit kyokushin semi contact is punten systeem daar waren de meeste scholen ook bij aangesloten K. B.N . en het kyokushin full contact van loek hollander en jon bluming toen alles nog vrede was ik trainde inderdaad bij Sensei Wim bregonje met joop reilman , geert bode jan snakie snakenburg , James berg top enz bluming was veel in het noorden ,Groningen was de kyokushin stad van europa in die tijd toen was het echt kyokushin vallen en weer opstaan eve schudden met de kop en er weer tegen aan , met blote poten in 15graden onder nul lopen in je gi zwemmen bij 5graden onder nul echt ik lieg niet bij het full contact dan van bluming .de K.B.N had semi contact punten systeem IN1980 na veel ruzie,s heen en weer richte joh Bluming het kyokushin budokai op allrond alles kwam aan bod de meeste vechtstijlen . het kickboxen werd voor het eerst onderwezen door Jaap bruintjes Anne beukema wim bregonje enz onderwezen in de begin jaren 70 -80 groningen was en vecht stad in de jaren 70 -80 ik weet de tijd nog met Sensei Andre brilleman echt en topper was ook vaak in groningen jammer dat hij zo aan zijn einde is gekomen .

Raymond Snel had zijn naam mee die was inderdaad snel Jan snakenburg was en topper zeer goed en snel en afmaker

ottie roethof was lang goede technieken en snel
reeberg was ook en topper snel
fredroyers het zelfde
al deze vechters doen hun naam eer aan ze deden niet veel voor mekaar onder in het karate martial art budo ongeacht stijl het was en team van grote klasse
respect

osu jan

osu

Effective
08-11-2007, 18:06
OSU beste forum broeders vroeger had je ook full contact in de jaren 70 -80 klopt je kon kiezien uit kyokushin semi contact is punten systeem daar waren de meeste scholen ook bij aangesloten K. B.N . en het kyokushin full contact van loek hollander en jon bluming toen alles nog vrede was ik trainde inderdaad bij Sensei Wim bregonje met joop reilman , geert bode jan snakie snakenburg , James berg top enz bluming was veel in het noorden ,Groningen was de kyokushin stad van europa in die tijd toen was het echt kyokushin vallen en weer opstaan eve schudden met de kop en er weer tegen aan , met blote poten in 15graden onder nul lopen in je gi zwemmen bij 5graden onder nul echt ik lieg niet bij het full contact dan van bluming .de K.B.N had semi contact punten systeem IN1980 na veel ruzie,s heen en weer richte joh Bluming het kyokushin budokai op allrond alles kwam aan bod de meeste vechtstijlen . het kickboxen werd voor het eerst onderwezen door Jaap bruintjes Anne beukema wim bregonje enz onderwezen in de begin jaren 70 -80 groningen was en vecht stad in de jaren 70 -80 ik weet de tijd nog met Sensei Andre brilleman echt en topper was ook vaak in groningen jammer dat hij zo aan zijn einde is gekomen .

Raymond Snel had zijn naam mee die was inderdaad snel Jan snakenburg was en topper zeer goed en snel en afmaker

ottie roethof was lang goede technieken en snel
reeberg was ook en topper snel
fredroyers het zelfde
al deze vechters doen hun naam eer aan ze deden niet veel voor mekaar onder in het karate martial art budo ongeacht stijl het was en team van grote klasse
respect

osu jan

osu

Thanks Jan! Mooi verhaal, dat James Bergtop ook karate deed in die tijd wist ik niet, ik ken m alleen als de trainer van mijn trainer (Tobias Loasana), thaiboksen dus, toen ik nog in Grunn woonde. Eigenlijk wel jammer dat de bom toen gebarsten is, het resultaat kennen we allemaal wel, iets van zes bonden kyokushin in Nederland.. Alleen al daarom zal Nederland nooit meer zo aan de top komen zoals toen.

OSU!!!

Marco
08-11-2007, 18:34
Altijd leuk om wat historie te lezen !

jan sensei kyokushin
08-11-2007, 19:26
Thanks Jan! Mooi verhaal, dat James Bergtop ook karate deed in die tijd wist ik niet, ik ken m alleen als de trainer van mijn trainer (Tobias Loasana), thaiboksen dus, toen ik nog in Grunn woonde. Eigenlijk wel jammer dat de bom toen gebarsten is, het resultaat kennen we allemaal wel, iets van zes bonden kyokushin in Nederland.. Alleen al daarom zal Nederland nooit meer zo aan de top komen zoals toen.

OSU!!! OSU jazeker James trainde kyokushin met charly ook zo,n talent bij ons en aantal jaren was 1van de eersten die over stapte in het noorden naar het thaiboksen ik zag hem nog in delfzijl en heeft nog steeds diep respect voor mij en ik voor hem ondanks dat ik hem en hij mij wel eens de oren waste niet met en washandtje hoor;) kijk dat doet je goed het was en harde leerzame tijd hij nodigde mij uit voor en training in de Kardinge top sporthal waar hij les geeft vrijdag,s avonds in thaiboksen dat is bij mijn achter duer ;) en over jan snakkie snakenburg echt dat was en bikkel ondanks zijn misvormde handen en voeten was hij zeer goed diep diep respect had ik voor hem ach en zo kan ik wel door gaan er waren veel toppertjes in het noorden vooral bij Sportschool ZA ZEN WIM BREGONJE Dieter eishouwer en duitser bikkerhard je had nog kees dekker siewert van de sweep peter van haperen en ludwig kotzebau Atilla kwamen ook wel in groningen shotokan karate Thijs boerema sportschool vd borg flipmeijer tja dat was en mooie tijd en harde tijd van respect in het karate ongeacht stijl of bond , Henk meijer Taekkwondo en wijnald thapulata enz wereld kampioen in die tijd .
nu nog als wij mekaar tegen hebben wij het over die tijd van vroeger jaren 70-85 de oudtjes dan
respect
osu

osu

BB
08-11-2007, 22:26
Jan Snakenborg Sensei was in die tijd ook van het kyokushin. Naast het kyokushin trainde Jan taikiken bij Sawai in Japan en deed aan hij jodo en iaido. In de jaren zeventig begon hij met kickboksen. Begin jaren 90 is Jan overgestapt op het Ashihara en hoorde bij de 1e groep gecertificeerde Ashihara leraren in Nederland. Later is hij ook begonnen met escrima.

Jan is een top budoka!!

Osu,

Harry
Waar is die man gebleven? Is hij nu nog actief in de vechtsport? Iemand die vanuit Noord Nederland in de jaren 70 al naar Japan ging, heeft het juiste vechters hart. Mijn God, mijn ouders kwamen niet verder dan de Veluwe, en belden dan al dat ze goed waren aangekomen ( bij wijze van spreken). Het zou toch zonde zijn dat zijn ervaring en kennis verloren zou zijn gegaan/is.

Effective
08-11-2007, 23:06
Heb hier nog een stukje uit een oude LC.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/site/article.do?code=LC&date=19990525&id=LC-19990525-31007&words=+karate karat

jan sensei kyokushin
09-11-2007, 08:09
Osu hier nog en oude foto jaren 70-80 van
Jan snaakie snakenburg met Kenichi sawai sensei Tai -ken kacho in Japan

http://img451.imageshack.us/img451/1633/harrysnaak3akm4.jpg

jan sensei kyokushin
09-11-2007, 08:21
OSU jazeker James trainde kyokushin met charly ook zo,n talent bij ons en aantal jaren ,James was 1van de eersten die over stapte in het noorden naar het thaiboksen ik zag hem nog in delfzijl en heeft nog steeds diep respect voor mij en ik voor hem ondanks dat ik hem en hij mij wel eens de oren waste niet met en washandtje hoor;) kijk dat doet je goed het was en harde leerzame tijd hij nodigde mij uit voor en training in de Kardinge top sporthal waar hij les geeft vrijdag,s avonds in thaiboksen dat is bij mijn achter duer ;) en over jan snakkie snakenburg echt dat was en bikkel ondanks zijn misvormde handen en voeten was hij zeer goed diep diep respect had ik voor hem ach en zo kan ik wel door gaan er waren veel toppertjes in het noorden vooral bij Sportschool ZA ZEN WIM BREGONJE Dieter eishouwer en duitser bikkerhard je had nog kees dekker siewert van de sweep peter van haperen en ludwig kotzebau Atilla kwamen ook wel in groningen shotokan karate Thijs boerema sportschool vd borg flipmeijer tja dat was en mooie tijd en harde tijd van respect in het karate ongeacht stijl of bond , Henk meijer Taekkwondo en wijnnald thapulata enz wereld kampioen in die tijd .
nu nog als wij mekaar tegen komen hebben wij het over die tijd van vroeger jaren 70-85 de oudtjes dan
respect
osu

osu:D

Marco
09-11-2007, 09:19
Heb hier nog een stukje uit een oude LC.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/site/article.do?code=LC&date=19990525&id=LC-19990525-31007&words=+karate karat

deze dus :

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/img.do?p=L:\wwwroot\archives\LC\1999\05\19990525\L C-19990525-031\articles\LC-19990525-31007.xml&h= karate karat&s=0.375

Effective
09-11-2007, 10:51
Thanks Marco! (heb je een PM gestuurd)

payap
09-11-2007, 12:02
Thanx,

goud materiaal dit om te lezen!