PDA

View Full Version : Vraag: Canon EOS 350D 18-55 kit



joost
07-11-2007, 18:30
vraag aan de fotografen onder ons.

in de mediamarkt folder van deze week staat een
Canon EOS 350D camera.. ik zit al een tijdje na te denken om van een gewone digitale camera over te gaan naar een spiegelreflex camera.

is dit een beetje een toestel die jullie me zouden aanraden of heb je andere suggesties qua prijs kwaliteitsverhouding?


alvast bedankt ;)

Tony
07-11-2007, 18:44
Ha Joost...

Een DSLR is een prachtig stukje speelgoed.. Ik heb zelf al jaren een Canon 10D tot mijn beschikking (voorloper van de 20D). Qua creatieve speelmogelijkheden zijn de opties onbeperkt.. Echter bedenk je wel heel goed.... Wil je wel een DSLR? Wil je wel een bakbeest dat je altijd mee moet SLEPEN... Wil je wel een DSLR met allerlei accesoires die je nog erbij moet kopen.. ingebouwde flits is heel leuk, maar meer dan een invulflits heb je er niet aan. Dus hoppa, canon speedlight erbij.. hoppa weer 200 tot 500 euro lichter.. En dan het objectief.. 18-55... Op zich prima bereik voor een standaard objectief (beetje groothoek, minimaal tele). Echter de lichtsterkte valt vies tegen ( F3.5 - 5.6).. Dus bij veel binnen opnames of schemer opnames redt je het niet meer met je objectief alleen (ivm te lange sluitertijd = bewegingsonscherpte).. Dus, hoppa, statiefje erbij.. Weer 150 euro lichter.

Daarnaast heb je nagenoeg geen enkele tele (inzoomen) mogelijkheid, dus ga je voor een beetje fatsoenlijke telelens.. hoppa weer 400 euro lichter.
Ook wil je nog een leuk tasje, leuke memorysticks en evt een extra batterygrip... Hoppa, weer 300 euro erbij.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen is: Een dslr is prachtig als je de opties ervan benut. Maar hou er aub rekening mee dat een 350d + 18-55 objectief slechts een startpunt is.

Afgezien hiervan: De 350 is een prima body. Je zal er zeker geen spijt van krijgen hoor. Toch zou ik eerder zeggen: ga voor een 2ehands 10d of 20d als je dan toch perse een DSLR wilt.

Tony
07-11-2007, 18:51
toevoeging: voor 400 euro heb je een mooie 2ehands canon 20D.. Neem hier een leuk (lichtsterk) standaard objectief bij zoals de Sigma 24-60 F/2.8.. Heb je een prima startset. Ben je voor 750 euro helemaal klaar om te beginnen.

Ronald
07-11-2007, 19:29
is dit een beetje een toestel die jullie me zouden aanraden of heb je andere suggesties qua prijs kwaliteitsverhouding?
Het is denk ik belangrijk om goed voor jezelf te bepalen wat je er precies mee wilt gaan doen. Als het voor huis-tuin-en-keuken-gebruik is, of vooral voor vakantiefoto's, dan kun je je afvragen of je dan idd niet beter gewoon je compactcamera kunt blijven gebruiken.

Als instapcamera is het echter gewoon een prima ding. Heel erg mooi om de wereld van digitale spiegelreflex te leren kennen. Weliswaar is de 350D een verouderd model, maar daar kun je echt nog wel prima jaren mee vooruit. En als je verder uit wilt breiden dan koop je er gewoon langzamerhand wat spul bij.

Vanwege dat bijkopen wordt er trouwens vaak gezegd dat je eigenlijk meer voor een merk kiest dan voor een type camera. Stel dat je er in de loop van de tijd bijvoorbeeld nog 2 objectieven bij koopt. Dan zal je volgende camera waarschijnlijk ook een Canon worden. Daar kun je immers dezelfde objectieven voor gebruiken. Zou je de overstap willen maken naar een Nikon, dan moet je alles nieuw kopen en dus niet alleen de body.

Persoonlijk zou ik trouwens niet snel de 350D kopen met enkel en alleen die kitlens erbij. Als je dan toch voor een spiegelreflex gaat wil je waarschijnlijk ook kwaliteitsverschil merken. Dat kwaliteitsverschil ga je pas echt merken als je er ook een goed objectief bij koopt. In dat geval ben je zo'n 350 euro extra kwijt. Maar dat is dan ook zeker de moeite waard.

Richelieu
07-11-2007, 22:25
Heb nog een mooie Tamron 24-70 F2.8 liggen (half jaar oud), compleet in doos, zonnekap, lensdoppen, Canon UV filter (waarde 50 euro!) en rekening aanwezig. Deze lens word zeer aangeraden door Mixfight reporters o.a. Mama, Ronald, Triker, Payap en ikzelf!!

Prijs 280,-

Met de 350D en die lens heb ik het merendeel van mijn Mixfight on Tour series gemaakt en galashoots !!! Prima toestel voor de beginende en gevorderde fotograaf!!!

Tony
07-11-2007, 22:36
Heb nog een mooie Tamron 24-70 F2.8 liggen (half jaar oud), compleet in doos, zonnekap, lensdoppen, Canon UV filter (waarde 50 euro!) en rekening aanwezig. Deze lens word zeer aangeraden door Mixfight reporters o.a. Mama, Ronald, Triker, Payap en ikzelf!!

Jeps, is inderdaad een prima lens ja. Ik zat destijds te twijfelen tussen de tamron en de sigma. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 24-60 van sigma.. MAaer waarom precies weet ik niet meer. De verschillen zijn marginaal.

Anyhows.. toplensje die tamron.