PDA

View Full Version : Peakoil is een feit??



Dennis
09-11-2007, 10:55
Technisch gesproken is peak-oil een feit. Peak oil is het moment dat de vraag naar aardolie structureel het aanbod overstijgt. De klassieke peak-oil situatie is beschreven voor afnemende oilieproductie. Wat nu dreigt is zodanig toenemde vraag dat de olieproducenten het niet meer bij kunnen benen - blijvend. Dat is ongeveer de strekking van het verhaal dat vandaag werd gepubliceerd door het Internationale Energie Agentschap (IEA) (gelezen in het Financieele Dagblad (http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N%7C1&DocumentId=40182). Gevolgen: olieprijs de stratosfeer in, gierende inflatie, en straks rijen voor de pomp. Volgens het IEA zou de krapte-situatie 10 jaar gaan duren. Wat er na komt, zeggen ze niet, maar het tijdperk van goedkope benzine is in ieder geval over en uit. Ik schrijf over peak oil in mijn boek (http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/solar_pages_nl/boek.htm) als een van de goede redenen om snel over te stappen naar duurzame energie.

Van de site: Zonnestroompanelen in Nederland - Photovoltaic solar PV panels in The Netherlands (http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/index.htm)

MB667
09-11-2007, 11:36
fietsend naar het werk scheelt veel geld

king
10-11-2007, 10:36
Jammer dat de meeste mensen niet beseffen dat olie de wereld draaiende houdt en dat binnenkort, wanneer er tekorten onstaan die niet meer aangevuld kunnen worden, we met z'n allen echt zwaar in de problemen komen. Check het forum van http://www.peakoil.com en huiver...

king
10-11-2007, 14:15
Hier een artikel over "Peak Oil" uit de New York Times, toch niet de eerste de beste krant:

"(...) With oil prices approaching the symbolic threshold of $100 a barrel, the world is headed toward its third energy shock in a generation. But today’s surge is fundamentally different from the previous oil crises, with broad and longer-lasting global implications.

...Unlike past oil shocks, which were caused by sudden interruptions in exports from the Middle East, this time prices have been rising steadily as demand for gasoline grows in developed countries, as hundreds of millions of Chinese and Indians climb out of poverty and as other developing economies grow at a sizzling pace.

“This is the world’s first demand-led energy shock,” said Lawrence Goldstein, an economist at the Energy Policy Research Foundation of Washington.(...)"

Rising Demand for Oil Provokes New Energy Crisis - New York Times (http://www.nytimes.com/2007/11/09/business/worldbusiness/09oil.html?_r=1&hp&oref=slogin)

Italian*Berlusconi*
10-11-2007, 14:24
toe maar..

Dennis
10-11-2007, 23:24
Jammer dat de meeste mensen niet beseffen dat olie de wereld draaiende houdt en dat binnenkort, wanneer er tekorten onstaan die niet meer aangevuld kunnen worden, we met z'n allen echt zwaar in de problemen komen. Check het forum van http://www.peakoil.com en huiver...

Klopt, het vreemde vind ik ook dat heel veel mensen zich nog steeds boos maken over het kwartje van Kok. Terwijl dat peanuts is voor wat er nu aan gaat komen.

O ja, waarom zat Amerika ook al weer in Irak, voor de democratie te herstellen toch?

Jochem
11-11-2007, 00:24
Toevallig had ik het er van de week over met mijn baas. Ik maak me er ongerust om, ik ga iig mijn aandeeltjes binnenkort verkopen en met alles in grondstoffen zitten.

Dennis
11-11-2007, 11:10
Toevallig had ik het er van de week over met mijn baas. Ik maak me er ongerust om, ik ga iig mijn aandeeltjes binnenkort verkopen en met alles in grondstoffen zitten.

Ik heb eind vorig jaar aandelen gekocht van het fonds Ohra New Energy.
En ik mag niet klagen

NTT-FX
11-11-2007, 15:16
Tijd om de accijns op bioethanol nóg een flinke trap omhoog te geven....
JP moet tenslotte wel in z'n beamer kunnen blijven rijden....

king
11-11-2007, 16:17
De prijs van een vat olie (van 159 liter) is omhoog gegaan van 12$ in 2001 naar bijna 100$ dollar nu. Experts verwachten dat de prijs volgend jaar kan doorstijgen naar 150$ tot 200$.

In tegenstelling tot wat velen denken wordt olie niet alleen gebruikt om benzine te maken, maar ook om chemicalien, kunstmest, medicijnen etc. te maken.

Hier merken we er nog weinig van omdat de euro de laatste tijd flink is gestegen t.o.v. de dollar, maar dat zal helaas een keer moeten veranderen.

NTT-FX
12-11-2007, 01:27
Hier merken we er nog weinig van ...

ik vind 1,52 voor een litertje peut nou niet echt bepaald "amper duurder" ofzo...
en al helemaal dat het loont om flink om te rijden voor de juiste korting... ( minimaal een duppie de liter dus... )

king
13-11-2007, 19:34
ik vind 1,52 voor een litertje peut nou niet echt bepaald "amper duurder" ofzo...
en al helemaal dat het loont om flink om te rijden voor de juiste korting... ( minimaal een duppie de liter dus... )

Dit is nog niks. Als we over een jaar al 4 euro per liter moeten gaan betalen, en de dagelijkse boodschappen 5x duurder worden, wordt het pas echt vervelend...

NTT-FX
13-11-2007, 23:53
Tegen die tijd rij ik dus een omgebouwde diesel op koolzaadolie...
( er van uitgaande dat het dan nog altijd te duur is om zelf bio-ethanol te brouwen en de ombouw te doen )

Dennis
14-11-2007, 11:47
Tegen die tijd rij ik dus een omgebouwde diesel op koolzaadolie...
( er van uitgaande dat het dan nog altijd te duur is om zelf bio-ethanol te brouwen en de ombouw te doen )

En jij denkt dat koolzaadolie nog steeds goedkoop zal zijn tegen die tijd??

In Mexico spreekt men al van een Mais-crisis, door de grote vraag naar mais voor bio-brandstoffen, kunnen de simpele burgers geen mais meer kopen om van te leven.

De man van 14K
14-11-2007, 12:21
jezus, wie is dan ook afhankelijk van Mais om te overleven zeg. duhh...

Dennis
14-11-2007, 12:41
jezus, wie is dan ook afhankelijk van Mais om te overleven zeg. duhh...

Ipv brood eten veel Mexicanen tortilla's en die worden gemaakt van, je raad het al, mais

king
15-11-2007, 16:05
En jij denkt dat koolzaadolie nog steeds goedkoop zal zijn tegen die tijd??

In Mexico spreekt men al van een Mais-crisis, door de grote vraag naar mais voor bio-brandstoffen, kunnen de simpele burgers geen mais meer kopen om van te leven.

Als we de huidige olieproductie willen vervangen door koolzaadolie of andere biobrandstoffen, hebben we voor het verbouwen daarvan meer land nodig dan beschikbaar op deze aardbol. Die optie gaat dus niet op...

NTT-FX
15-11-2007, 20:00
Ach , tegen die tijd is rijden op afgewerkt bakvet geen probleem meer... ;)
Is het nu ook niet maar continue die frituurwalm om je auto heen is (nog) niet echt je van het :D