PDA

View Full Version : Geschrokken!!! door hersenletsel



kvz1991
30-11-2007, 23:30
Ik zag deze link van Jopke staan tussen een thread,
http://www.gr.nl/pdf.php?ID=844

Ik ben hier eigenlijk best van geschrokken!:crying::ehhh:
Wat denken jullie? Is het kickboksen echt schadelijk voor je hersens, als je aan wedstrijden doet?

Graag reacties.

Ronald
01-12-2007, 00:04
Ik zag deze link van Jopke staan tussen een thread,
http://www.gr.nl/pdf.php?ID=844

Ik ben hier eigenlijk best van geschrokken!:crying::ehhh:
Wat denken jullie? Is het kickboksen echt schadelijk voor je hersens, als je aan wedstrijden doet?

Graag reacties.
De link die je hierboven neerzet verwijst naar boksen en niet naar kickboksen. Zonder het gelezen te hebben, maar dat is nogal een verschil. Bij boksen gaan veel meer stoten naar het hoofd dan bij kickboksen.

Tess
01-12-2007, 00:08
Zonder ervaring, maar met gezond verstand kan ik je vertellen dat kickboxen niet veel goeds aan je hersenen zal doen...Maar het is juist de sport zo min mogelijk getroffen te worden toch? Als dat lukt zal de schade beperkt blijven.

jopke
01-12-2007, 00:54
ach ik wilde de boel niet in opschudding brengen, want deze discussie is vaker gevoerd..

kickboksen is qua hersenletsel een stuki minder gevaarlijk als het gewonen boksen..

okee er is kans op hersen letsel en het gebeurt ook wel dat er kickboksers hersenletsel oplopen, maar ik denk dat je niet echt heel bang hoeft te zijn als je af en toe eens een partijtje draait..

mossad
01-12-2007, 02:35
Het lijkt me aannemelijk dat dreunen voor je harses de werking van je hersenen niet positief beïnvloeden.

MB667
01-12-2007, 12:59
misschien dat je wel een wake up call krijgt van een stoot zovan, oh ja dat moet ik nog doen vandaag.

redjuh
01-12-2007, 13:03
bij mij is er niks aan de hand... kuch kuch

Dennuz
01-12-2007, 13:09
Tja, stoten op je hoofd is niet goed voor je.. Een voetbal koppen ook niet..

Zoals al gezegd, bij boksen incasseer je veel meer op je hoofd dan met KB/MMA..

Kan me er echt niet druk om maken en het is ook niet iets waar ik rekening mee hou als ik de ring in ga.. Je weet dat er risico's zijn, die neem je voor lief, of je blijf gewoon recreatief trainen. Iedereen kan zijn eigen keuze maken.

Jeru
01-12-2007, 13:15
Ik stop direct met voetballen!!! ;)

Influcted
01-12-2007, 13:50
Boksen is 10 rondes ( verschilt ) stoten naar het hoofd, logisch dat je hersenletsel krijgt.

jan sensei kyokushin
01-12-2007, 13:58
Osu bij kyokushin fullcontact komt het ook niet vaak voor omdat ze niet naar het hoofd mogen Punchen stoten , wel trappen Mawashi Geri Roundhouse Kick ,UshiroGeri Back Kick ,Mae Keage Geri front kick , Hiza Geri knee face kick , dat zie je sneller aankomen dan een Tsuki Punch vuiststoot ,als als ze Tsuki Punch stoten zouden toelaten zal het en K.O slagveld worden met veeeeeel hersenletsel in het kyokushin fullcontact daarom mag Punch stoten naar het hoofd niet .
Omdat ze zonder handschoenen knokken .
osu

MilfhunterMMA
01-12-2007, 18:04
is dit alleen het geval bij wedstrijden of ook bijhet trainen?

Dalton
01-12-2007, 18:54
Op dit onderzoek is door de NBB al uitvoerig commentaar geleverd. Strekking van dit commentaar was dat het beeld in het onderzoek, ook in vergelijking met andere onderzoeken te negatief, en op sommige aspecten zelfs onjuist, is. Wel moeten de gevaren van hersenletsel altijd serieus in de gaten gehouden worden.

De bewering dat het risico op hersenletsel bij boksen groter is dan bij kickboksen klopt volgens mij niet.

Vanzelfsprekend wordt bij boksen meer op het hoofd gestoten dan bij kickboksen. Doordat boksers, mede door het kleinere trefvlak en de grote hoeveelheid tijd die aan de dekking bij trainingen wordt besteed, een efficientere dekking hebben veschilt het aantal treffers niet veel. Momenteel eindigen procentueel bij kickboksen dan ook veel meer partijen op KO (hoofd) dan bij amateurboksen.

Ook is het amateurboksen, doordat het een olympische sport is, aan strengere regels gebonden. Het risico op hersenletsen wordt voor een groot gedeelte bepaald door de "verzorging" na een KO. Bij het boksen is het onmogelijk om binnen 6 weken na een KO in de ring te staan. Door de grote hoeveelheid bonden bij het kickboksen zie je regelmatig dat kickbokser na een KO ruim binnen deze benodigde herstelperiode weer een wedstrijd draaien.

Ten slotte is het "doping" gebruik bij amateurboksen, door de controles, vele malen kleiner dan bij kickboksen waarbij geen controles zijn. Vanzelfspreken zijn de dopingssoorten die als effect hebben dat je beter door kunt gaan na een aantal zware trappen en stoten niet bevordelijk voor je lichaam / hersenen.

Een groot gedeelte van het risico op hersenbeschadiging wordt dus bepaald door de vechter maar de trainer heeft een grote verantwoordelijkheid naar zijn vechters:
- hoe goed voorbereid worden de vechters de ring in gestuurd.
- na hoeveel treffers besluit je de handdoek te gooien (of geloof je dat je vechter hard wordt van veel treffers).
- hoe snel laat je je vechter doorstromen naar een hogere klasse.
- en als belangrijkste, hoe ga je om met je vechters na een zware partij / KO.

Biiyen
01-12-2007, 19:07
Ik vjindt et hebbuh va ene hersenpetsel wel vet stoer iegenlijk. Maakt ut leve eht wel leuker. En als knokker neuk je egt wel vet lekkere wijven, das best wel slaag waart.

FOCUS
01-12-2007, 20:17
de aanwezigheid van discussies als deze op mixfight
http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?p=476049#post476049

geven aan dat hersenschade bij vechtsporters volop aanwezig is:lol:
De vraag is, of dat komt door de klappen of dat het aangeboren is
:frankie:

Bud S
02-12-2007, 13:54
De link die je hierboven neerzet verwijst naar boksen en niet naar kickboksen. Zonder het gelezen te hebben, maar dat is nogal een verschil. Bij boksen gaan veel meer stoten naar het hoofd dan bij kickboksen.

boksers zijn de echte kerels
al dat getrap en geworstel in kickboksen en mma.
alleen maar angst. pure angst voor het echte sloopwerk.
een beetje bokser is aan het eind van z'n carriere zo dement als een deur en draagt dat met trots.
een beetje bokser is aan het eind van z'n carriere zo dement als een deur en draagt dat met trots
boksers zijn de echte kerels
al dat getrap en gweorstel in kickboksen en mma
een beetje bokser is aan het eind van z'n carriere zo dement als een deur en draagt dat met trots

FOCUS
02-12-2007, 14:39
ehhm Willem...??
haloooh, iemand thuis...

chief108
04-12-2007, 10:49
LOL @ Willem.... :rotflmao:

ik dacht dat het van de drank kwam, maar blijkbaar dus niet...

chief108
04-12-2007, 11:02
Kickboxers schoppen hun hormoonhuishouding in de war (http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2265.2006.02737.x) (Clinical Endocrinology (2007) 66, 360–366.) Kickboxers maken minder hormonen aan die worden afgegeven of gereguleerd door de hypofyse. Dat ontdekten onderzoekers van de Turkse Erciyes University.
De onderzoekers hebben hormoonspiegels van 22 kickboxers vergeleken met die van gezonde niet-sporters. De kickboxers waren tussen de 19 en 37 jaar oud, en deden mee aan nationale of internationale wedstrijden.
Vechtsporters incasseren veel klappen en schoppen tegen het hoofd. Daardoor, was de theorie van de Turken, kan de hypofyse beschadigen. De hypofyse maakt groeihormoon en prolactine, maar ook hormonen die elders in het lichaam organen aanzetten om cortisol en testosteron af te geven. Een beschadigde hypofyse kan leiden tot een verminderde aanmaak van hormonen.
Hieronder zie je de hormoonniveau's van de vechtsporters in vergelijking tot die niet van niet-sporters. De concentratie van de meeste gemeten hormonen was lager bij de kickboxers, maar alleen de verlaging van het IGF-1 was significant. Als de hypofyse veel groeihormoon aanmaakt, prikkelt dat de lever om IGF-1 af te geven aan de bloedbaan. http://www.ergogenics.org/images/kickboxer.gif
Vervolgens onderwierpen de onderzoekers de boxers aan medische tests, waarbij ze door standaardinjecties de hormoonafgifte probeerden te prikkelen. Ze injecteerden de sporters met ACTH, en keken of de aanmaak van cortisol toenam. Twee van de 22 sporters reageerden niet voldoende op de injecties.
Een andere keer dienden de onderzoekers de boxers het hormoon GHRH (http://search.freefind.com/find.html?id=38869215&pageid=r&mode=ALL&n=0&query=GHRH) en het eiwit GHRP-6 (http://www.ergogenics.org/ghrp2.html) toe. Die componenten verhogen bij gezonde mensen de afgifte van groeihormoon. Bij vijf van de kickboxers was dat niet meer het geval.
In totaal had een kwart van de onderzocht sporters dus een hypofyse-gerelateerde hormonale afwijking.
Om zekerder te zijn van het verband tussen de vechtsport en de gevonden afwijkingen maakten de onderzoekers de onderstaande grafiekjes. Je ziet het verband tussen de IGF-1-spiegel en respectievelijk leeftijd en het aantal jaren dat de kickboxers al meededen aan wedstrijden.

http://www.ergogenics.org/images/kickboxer2.gif
Kickboxers zouden zich moeten laten screenen op hormonale afwijkingen, zodat ze bijtijds kunnen stoppen, vinden de onderzoekers.
Verrast over hun onderzoeksuitkomsten zijn de onderzoekers niet. In 2004 publiceerden ze al een onderzoek onder boksers waaruit bleek dat boksen de aanmaak van groeihormoon verlaagt. [J Endocrinol Invest. 2004 Dec;27(11):RC28-32.] (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=15754728&dopt=Abstract)
In 2004 sloeg de Nederlandse neuropscholoog Erik Matser nog alarm over hersenafwijkingen bij boksers. [ANP 24 juni 2004] (http://nu.nl/news.jsp?n=347248&c=40) De voortdurende klappen die boksers
tegen hun hoofd krijgen zouden ertoe leiden dat opvallend veel boksers seksuele afwijkingen ontwikkelen, en seksueel gewelddadig worden. "Er moet een verbod op profboksen komen", zei Matser toen.
Update: Uit de wetenschappelijke literatuur kun je niet afleiden dat amateur-boksen de hersenen beschadigt. [Science Daily October 9, 2007] (http://www.sciencedaily.com/releases/2007/10/071005143625.htm) Dat concluderen sportwetenschappers in een review van 36 studies. Daarvan concluderen er vijftien dat een deel van de boksers hersenafwijkingen heeft. De kwaliteit van die studies was echter niet zo goed.
De onderzoekers vonden zes studies waarbij boksers met NMR waren onderzocht. NMR geldt als de beste methode voor dot soort onderzoek. In slechts één NMR-studie vonden onderzoekers een afwijking: een bokser had een cyste in zijn hersenen - maar die was waarschijnlijk aangeboren. [BMJ. 2007 Oct 4; [Epub ahead of print].] (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17916811)

Bud S
04-12-2007, 12:00
Update: Uit de wetenschappelijke literatuur kun je niet afleiden dat amateur-boksen de hersenen beschadigt. [Science Daily October 9, 2007] (http://www.sciencedaily.com/releases/2007/10/071005143625.htm) Dat concluderen sportwetenschappers in een review van 36 studies. Daarvan concluderen er vijftien dat een deel van de boksers hersenafwijkingen heeft. De kwaliteit van die studies was echter niet zo goed.


een deel van die wetenschappers heeft waarschjnlijk ook een hersenafwijking met al die kwalitatief slechte studies.
en daar vangen ze dan nog subsidies voor ook.

jopke
05-12-2007, 01:09
toch vraag ik mij af wie die 4 mensen zijn die onmiddelijk stoppen met wedstrijden:D:D:D

CrazyNumberSeven
12-04-2009, 20:24
heb vorige week een wedstrijd gehad kijk nu al zeven dagen dubbel zie 2 dezelfde beelden onder elkaar moet binnen kort voor een scan dus jah of hersenschade of een oogzenuw geraakt door een klap dus komt zeker wel voor

chief108
12-04-2009, 21:18
met boksen toch?

marcelt
12-04-2009, 21:53
Na verjaardagsfeestjes van vrienden net als vandaag, heb ik veel meer last van mijn hersens dan na de training. ;)

bladetrinity
13-04-2009, 09:23
Ik denk met posts over hersenletsel altijd aan deze bokser. Ik heb het filmpje wel eens eerder gepost maar ik vind dat die eingelijk ook in deze tread hoort.

[url]http://www.youtube.com/watch?v=LGz-unNi1dU[url]

renamer
13-04-2009, 12:23
dus? what else is new sherlock?

Fr3ddy
13-04-2009, 15:30
1+1=2 daar is geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

Als je op je handen poept worden ze vies

kooivechter
13-04-2009, 23:32
tjemig wat een heftig filmpje vanblade trinity. had dat filmpje nog niet eerder gezien. En wat een harde bokspartij zeg, waarin hij hersenletsel opliep. Je zag dat hij veel teveel mokerslagen opliep. je ziet het eigenlijk een beetje gebeuren van dit komt niet goed

Triangleman
14-04-2009, 13:18
De onderzoeken lopen uiteen inderdaad, maar er is geen onderzoek dat zegt dat minder dan 40% van de boksers aan het eind van hun carriere hersenbeschadiging heeft opgelopen. Er zijn ook onderzoeken die aangeven dat in 80-100% van de gevallen neuropsychologische testen significant lager zijn.

Bij voetballers is dit 8 op de 10 na een profcarriere, maar de aard van de schades lopen minder uiteen en zijn minder ernstig.

Ik zie zelf in de dagelijkse praktijk als neuropsycholoog ook regelmatig hersenbeschadiging bij boksen en kickboksen. Verder moet ik de eerste neuropsycholoog of neuroloog die zegt dat vechtsporten als boksen en kickboksen niet schadelijk zijn voor de hersenen nog tegen komen.

Dus jongens....handjes hoog en als je je hersens nog nodig hebt voor een baan: niet teveel wedstrijden draaien

De man van 14K
14-04-2009, 14:11
Er zijn ook zat kickboxers waar het verstand uitgeslagen is hoor.. Vooral bij de oude garde. Na een harde KO, de maandag erop weer mee sparren is niet echt lekker voor je koppie.
Ik denk dat er zat insiders zijn die wel dit soort voorbeelden kennen, dus we hoeven geen namen te noemen ;)

skinny.nl
14-04-2009, 15:51
freddie mercury is gestorven aan een griepje ;-)
formule 1 rijders sterven vaak tegen een muur,
motorcrossers breken vaak botten,
en als je vaak klappen krijgt op je kop, kan dat ook schade aanrichten,
big deal, bedrijfsrisico zeg maar.

kooivechter
14-04-2009, 17:18
freddie mercury is gestorven aan een griepje ;-)
formule 1 rijders sterven vaak tegen een muur,
motorcrossers breken vaak botten,
en als je vaak klappen krijgt op je kop, kan dat ook schade aanrichten,
big deal, bedrijfsrisico zeg maar.


zo lang je zelf niks krijgt is het idd geen big deal

Mr 1 Leg
14-04-2009, 17:49
ik blijf er voor gaan wat er ook mag gebeuren dit is mijn leven.er kan altijd iets gebeuren maar ja das een bijzaak voor mij.dit weet je voor je er aan begint ik respecteer ieder zijn mening.maar zonder te vechten NOW WAY ik niet dit is mijn keuze :D

Chico
14-04-2009, 18:07
Op dit onderzoek is door de NBB al uitvoerig commentaar geleverd. Strekking van dit commentaar was dat het beeld in het onderzoek, ook in vergelijking met andere onderzoeken te negatief, en op sommige aspecten zelfs onjuist, is. Wel moeten de gevaren van hersenletsel altijd serieus in de gaten gehouden worden.

De bewering dat het risico op hersenletsel bij boksen groter is dan bij kickboksen klopt volgens mij niet.

Vanzelfsprekend wordt bij boksen meer op het hoofd gestoten dan bij kickboksen. Doordat boksers, mede door het kleinere trefvlak en de grote hoeveelheid tijd die aan de dekking bij trainingen wordt besteed, een efficientere dekking hebben veschilt het aantal treffers niet veel. Momenteel eindigen procentueel bij kickboksen dan ook veel meer partijen op KO (hoofd) dan bij amateurboksen.

Ook is het amateurboksen, doordat het een olympische sport is, aan strengere regels gebonden. Het risico op hersenletsen wordt voor een groot gedeelte bepaald door de "verzorging" na een KO. Bij het boksen is het onmogelijk om binnen 6 weken na een KO in de ring te staan. Door de grote hoeveelheid bonden bij het kickboksen zie je regelmatig dat kickbokser na een KO ruim binnen deze benodigde herstelperiode weer een wedstrijd draaien.

Ten slotte is het "doping" gebruik bij amateurboksen, door de controles, vele malen kleiner dan bij kickboksen waarbij geen controles zijn. Vanzelfspreken zijn de dopingssoorten die als effect hebben dat je beter door kunt gaan na een aantal zware trappen en stoten niet bevordelijk voor je lichaam / hersenen.

Een groot gedeelte van het risico op hersenbeschadiging wordt dus bepaald door de vechter maar de trainer heeft een grote verantwoordelijkheid naar zijn vechters:
- hoe goed voorbereid worden de vechters de ring in gestuurd.
- na hoeveel treffers besluit je de handdoek te gooien (of geloof je dat je vechter hard wordt van veel treffers).
- hoe snel laat je je vechter doorstromen naar een hogere klasse.
- en als belangrijkste, hoe ga je om met je vechters na een zware partij / KO.

wel grappig dat je kickboksen met amateur boksen vergelijkt..

ik heb wel eens naar dat amateur boksen gekeken.. is meer semi contact puntjes pakken, dan wat anders... kun je niet echt vergelijken met prof boksen... en daarnaast help de headgear ook wel...

om maar een beetje objectief te blijven zeg maar...

NielsN
14-04-2009, 18:11
ik blijf er voor gaan wat er ook mag gebeuren dit is mijn leven.er kan altijd iets gebeuren maar ja das een bijzaak voor mij.dit weet je voor je er aan begint ik respecteer ieder zijn mening.maar zonder te vechten NOW WAY ik niet dit is mijn keuze :D

Niet lullig bedoeld: ik denk niet dat jij tot de risicogroep behoort. Jij gaat niet een minuut lang stoten uitwisselen met je tegenstander...

@Chico, ik snap je reactie niet helemaal: Dalton maakt toch een paar legitieme punten?

Chico
14-04-2009, 19:12
hij brengt wel wat legitieme punten naar voren.. alleen die legitieme punten gebruikt hij om de volgende stelling te beargumenteren


De bewering dat het risico op hersenletsel bij boksen groter is dan bij kickboksen klopt volgens mij niet.

De stelling gaat over boksen... en de argumentatie alleen over amateur boksen...

argumentatie komt niet overeen met de stelling..

sikkwitttet
14-04-2009, 20:59
klappen op je lichaam is nooit goed. punt

Kim
14-04-2009, 21:00
Getallen als 2/22 en 5/22 zeggen in mijn ogen niet veel. Verder is de spreiding in de grafieken te groot, een r-waarde van -0.6? Dat gaat helemaal nergens over. Ik zie ook geen vergelijking met 'gezonde' mensen. Die klappen op je kop zijn niet goed voor je dat ontken ik niet, maar ik vind het onderzoek, voor zover ik het lees, waardeloos.

Jani
14-04-2009, 22:04
Ik denk met posts over hersenletsel altijd aan deze bokser. Ik heb het filmpje wel eens eerder gepost maar ik vind dat die eingelijk ook in deze tread hoort.

Deze bokser,Gerald mcClellan had een legende geworden als hij nooit zo zwaar geblesseerd was geraakt, Zijn tegenstander Nigel Benn was een keiharde powerpuncher,maar toch denken velen dat het ook te maken had met het extreme gewicht verliezen voor een wedstrijd,waardoor je dus veel sneller vatbaarder ben voor een bloedprop in de hersenen.

Hier nog een filmpje over hoe Nigel Benn het ervaarde,ook hem heeft het behoorlijk achtervolgt...

YouTube - Nigel Benn On Gerald McClellan (http://www.youtube.com/watch?v=WNjoM63rJ3I)

Jessica
14-04-2009, 22:30
wat ontzettend triest voor beide mannen :crying:

Mr 1 Leg
15-04-2009, 01:17
Niet lullig bedoeld: ik denk niet dat jij tot de risicogroep behoort. Jij gaat niet een minuut lang stoten uitwisselen met je tegenstander...

@Chico, ik snap je reactie niet helemaal: Dalton maakt toch een paar legitieme punten?sorry dacht dat het over mma ging mijn excusses daarvoor.sorry niels :fp: