PDA

View Full Version : Verslag K-1 Telegraaf



DODI
06-12-2007, 00:41
Gevecht om K1-troon begint
door Dennis Galema
TOKIO - In het Hotel Laforet Tokyo loopt de spanning langzaam maar zeker op. De kerstbomen in de lobby mogen dan voor een gezellige uitstraling zorgen, tot een vreedzaam onderonsje tussen Badr Hari en Remy Bonjasky zal het deze week niet meer komen. In de uitverkochte Yokohama Arena treft het tweetal elkaar al in de eerste ronde.

"Vechten tegen Remy is een leuke uitdaging voor mij. Het is knap dat hij in 2003 en 2004 wereldkampioen is geworden, maar dat waren wel de twee slechte jaren in de K-1, waarin de toptegenstanders ontbraken”, zette Hari, een finaledebutant, de verhoudingen gisteren op scherp.

De eerste tegenstander van Bonjasky op de finaledag (aanvang 9:00 uur/Nederlandse tijd, red.) heeft een langere toekomst voor zich in de K-1. Hoewel Hari in Amsterdam woont en is opgegroeid, heeft hij ervoor gekozen om in het K-1-circuit de vlag van Marokko te verdedigen. Een grijze muis is het 22-jarige toptalent geenszins. Niet alleen in de ring laat hij zich niet onbetuigd, ook daarbuiten is Hari een attractie op zich. Hoewel hij de laatste tijd ogenschijnlijk iets rustiger is geworden, heeft ‘Bad Boy’ Hari met zijn onvoorspelbare, veelal provocerende gedrag op persconferenties en denigrerende uitspraken over tegenstanders meer vijanden dan vrienden gemaakt.

"Hoe anderen over me denken, interesseert me geen moer. Ik ben een gevoelsmens, die zijn emoties niet altijd de baas is. Als ik heel emotioneel ben, zoals vlak voor een partij, roep ik ook gewoon de dingen die in me opkomen. Daar kunnen veel mensen niet mee omgaan. Maar zolang er over me gesproken wordt, betekent het dat ik iets goed doe. Ik zit in een positieve spiraal en sta in de K-1-finale, die ik in ga om te winnen. De meeste 22-jarigen zijn, met alle respect, nog vakkenvuller bij Albert Heijn”, aldus een uitgesproken Hari, die eerder dit jaar de wereldtitel greep in de nieuwe ‘Heavyweight-klasse’ (+70 kg tot 100 kg). "De grote K-1-finale wil ik ook op mijn naam zetten. Dat gaat zeker gebeuren, de vraag is alleen wanneer.”

De winnaar van het interessante duel Hari - Bonjasky moet het in de halve finale waarschijnlijk opnemen tegen Peter Aerts, die in zijn openingspartij een onervaren Japanner treft, voordat in de finale Schilt mogelijk als tegenstander wacht. Aerts, drievoudig K-1-wereldkampioen (1994, 1995 en 1998) en de verliezend finalist van vorig jaar, behoort opnieuw tot een van de topfavorieten. "Ik moet een beetje geluk hebben met blessures. Als je na de eerste partij in de prak ligt, dan wordt de tweede al heel zwaar, laat staan een eventuele finale. Voor de buitenwacht is dit toernooi het belangrijkste evenement van het jaar. Dat ligt voor mij anders. Al mijn gevechten zijn belangrijk. Ik wil altijd winnen en ga mijn huid zo duur mogelijk verkopen.”

De laatste paar dagen voor de finaledag doet de 37-jarige inwoner van Borne het rustig aan. "Vroeger ging ik altijd op stap, maar daar ben ik nu te oud voor. Ik ben volwassen geworden”, grinnikt Aerts, die met zijn aanstekelijke lach voor een welkome vrolijke noot zorgt in de lobby van het hotel.

Gerben Zonderland
06-12-2007, 02:09
Mooi alle aandacht voor het K-1. Kan niet wachten tot zaterdag.