PDA

View Full Version : Peter Aerts in Eindhovens Dagblad



Solar
06-12-2007, 01:31
'Ze weten wat ik doe: papa is kampioen'



05 dec 2007 - BEST - Hij was er nog ieder jaar bij. En ook zaterdag is Peter Aerts (37) van de partij als in Tokio de vijftiende K1 World Grand Prix gehouden wordt.

http://www.ed.nl/multimedia/archive/00615/aerts_615363b.jpg
Peter Aerts uit Best doet zaterdag mee aan de K1 World Grand Prix in Tokio.

De geboren en getogen Bestenaar is al anderhalf decennium een fenomeen in een sport die enorm in opkomst is. "Vijftien deelnames, dat haalt niemand meer in."

Aerts is één van de acht die zich gekwalificeerd hebben voor de finaleronde in de Yokohama Arena. Dat daarbij drie Nederlanders horen, verbaast niemand.

De K1, een vechtsport die technieken van onder andere thaiboksen, taekwondo, kungfu en boksen combineert, wordt al jarenlang door Nederlanders gedomineerd. Van de veertien edities tot dusver werd het evenement elf (!) keer door

een Nederlander gewonnen. "Ons land heeft de beste sportscholen en trainers", zoekt Aerts naar een verklaring. "En hier worden de meeste gala's gehouden. Jongens als Stefan Leko en Chalid Arrab trainen niet voor niets hier."

Aerts was in 1994 de eerste Nederlander die het prestigieuze toernooi op zijn naam schreef. Een jaar later won hij het toernooi opnieuw, en ook in 1998 was hij de beste.

In Japan kan hij allang niet meer normaal over straat. Om niet geleefd te worden blijft hij in de dagen voor het toernooi het liefst in zijn hotel. Daar traint The Lumberjack, zoals zijn bijnaam luidt, een half uurtje per dag. Verder doet hij niet veel. "Lekker een beetje relaxen. Ik wil niet weglopen voor al die handtekeningenjagers, maar ik ga ze zeker niet opzoeken."

Na de hectiek van een K1-finaleronde is terugkomst in Nederland voor Aerts een verademing. Dan is er niemand meer die hem aanklampt, met hem op de foto wil of om een handtekening vraagt. Thuis in een rumoerige machowereld zoekt hij het liefst de rust op. "Ik vind de rust hier heerlijk. Beroemd zijn is leuk voor een dag, maar verder hoeft het voor mij niet zo."

Zeven jaar geleden verhuisde hij voor zijn vrouw van Best naar het Overijsselse Borne, even boven Hengelo. Niet bepaald in de buurt van Amsterdam, waar hij een aantal keer per week traint, maar Aerts wil er voorlopig niet weg. "Nee, ik moet er niet aan denken iedere dag een half uur rond te rijden om een parkeerplaats voor mijn auto te vinden. Ik vind het westen geen regio om in te wonen. Zeker niet met mijn kinderen. Het volk daar is veel wilder, veel drukker dan in Borne of Brabant. Waar ik woon is het veel relaxter dan in de Randstad. "

Aerts is vader van een tweeling van zes jaar, een jongen en een meisje. Inmiddels zijn ze oud genoeg om te beseffen wat voor baan hun vader heeft. "Ze weten nu wel wat ik doe: papa is kampioen. Voor hen is het inmiddels normaal."

Dit weekend zijn ze er niet bij, maar soms neemt hij zijn kinderen mee op reis als hij moet vechten. Zoals vorig jaar, naar een toernooi in Las Vegas. " De wedstrijd zelf zien mijn kinderen niet. Ik weet niet hoe ze reageren als iemand knock-out gaat."

Nu hij zelf kinderen heeft, begrijpt hij de eeuwige bezorgdheid van zijn moeder maar al te goed. Zij zag haar enige kind vroeger al liever voetballen dan dat hij in de ring klappen kreeg. "Ik ben wat die bezorgdheid betreft misschien nog wel erger. Mijn zoontje doet een beetje aan taekwondo, maar gelukkig vindt hij voetballen leuker. Dat heb ik liever. K1 is een keiharde sport. En op je kinderen moet je zuinig zijn. Maar als hij het echt wil, mag hij het wel hoor."

Inmiddels 37 jaar oud hoort de drievoudig kampioen nog altijd bij de wereldtop. Vorig jaar stond Aerts nog in de finale van de K1. Die verloor hij op punten van landgenoot Sem Schilt. Dát hij in de finale stond, was op zijn minst onverwacht. Omdat hij het kwalificatietoernooi wegens ziekte gemist had, was Aerts niet meer dan reserve. Maar toen Remy Bonjasky na zijn kwartfinalewinst op de zieke Stefan Leko geblesseerd het toernooi verliet, mocht Aerts plots toch de ring in om het vervolgens tot de finale te schoppen.

Voor de K1-eindronde van dit jaar plaatste hij zich door tijdens het kwalificatietoernooi Ray Sefo te verslaan. De Nieuw-Zeelander gaf in de tweede ronde huilend van de pijn op. Voor Aerts de bevestiging dat de K1 World Grand Prix nog een keer winnen niet onmogelijk is. "Het wordt ook wel weer tijd", doelt hij op zijn laatste titel.

Die ligt inmiddels negen jaar achter hem. Ofschoon hij de jongste niet meer is, geniet hij nog meer dan genoeg respect bij zijn concurrenten. "M'n opponenten zijn nog steeds bang voor me. Ik ben ook geen puntenbokser. Wie tegen mij bokst, loopt schade op. Dat weet ik zeker."

Na zijn vijftiende deelname van zaterdag komt er wat Aerts betreft ook nog een zestiende bij, en misschien zelfs een zeventiende. Na al die jaren is hij de sport nog steeds niet beu. "Bovendien heb ik met de K1-organisatie een contract voor nog 2,5 jaar. Daarna kijk ik wel hoe ik me voel. Als het niet meer gaat, stop ik. Tijdens de training merk ik wel dat ik al 37 ben. Ik kan niet meer zoals vroeger zonder problemen drie keer per dag trainen. Nu is het één keer per dag op de juiste manier heel hard trainen. Tijdens een wedstrijd maakt leeftijd niet zo heel veel uit. Goed vechten zit voornamelijk tussen de oren. Ik ben ook nog steeds hartstikke gemotiveerd. Het toernooi is iets om naar toe te leven. Ik heb dat beetje spanning nodig in mijn leven."

Gerben Zonderland
06-12-2007, 02:07
Ik hoop dat Aerts het voor elkaar krijgt. Maar Sem is natuurlijk een klasse apart.

takuma
06-12-2007, 07:18
Diep respect voor deze man !!!

Solar
06-12-2007, 10:29
Gewoon 16 van de 16 keer op een K-1 finale staan. :thup:
Dat gaat echt nooit iemand hem meer nadoen.
Deze man is gewoon hét gezicht van de K-1

Zoals hij zelf in het artikel al zegt. Hij gaat altijd voor de KO en niet voor de puntjes. Dat maakt hem een van de meest attractieve vechters, maar ik ben bang dat dit ook de reden is dat hij het net niet gaat halen tegen de meer berekende Schilt.

Ik zie die twee in ieder geval wel de finale halen.

jan sensei kyokushin
06-12-2007, 11:30
Het is net zo als Peter zegt GOED VECHTEN ZIT VOORNAMELIJK TUSSEN DE OREN ook al ben je 37 jaar helemaal mee eens Peter ;)

respect

osu
jan

jvd
06-12-2007, 11:47
RESPECT hij is een bikkel

Remco
06-12-2007, 12:26
R-E-S-P-E-C-T

Ik root voor hem zaterdag!

Marco
06-12-2007, 12:33
Ik hoop dat Aerts wint, hij verslaat sowieso Bonjasky of Hari, mits redelijk blessure vrij wint hij in de finale ook van Schilt.

Guillermo
06-12-2007, 12:56
Deze man is niet mijn favoriete vechter ( HooostoooOOO!) maar hij blijft een mooi figuur, sympathiek en de eenvoud zelfe:thup:

Highline
06-12-2007, 13:04
leuk stukje!

Christophe
06-12-2007, 14:04
Mooi artikel, en respect voor Aerts!

Lachen als die kinderen in de klas vertellen wat hun vader doet: "papa is kampioen"! :thup:

wrestler_nl
06-12-2007, 15:03
leuke artikel...k hoop dat hij het voor elkaar krijgt 8 december....

connect
06-12-2007, 15:16
nr 1

adam
06-12-2007, 15:34
hoop dat hij zaterdag wint, maar het wordt erg moeilijk als hij tegen schilt komt

Paganstars
06-12-2007, 15:45
hands down... niemand die aerts gaat evenaren!

Punishment
06-12-2007, 21:27
Aerts is de rede dat ik aan vechtsport ben begonnen!!!
Need I say more?

el bastardo
06-12-2007, 22:34
R-E-S-P-E-C-T

Ik root voor hem zaterdag!
2x

detje
06-12-2007, 23:25
LUMBERJACK...:twak:...:thup:

topfighter
06-12-2007, 23:38
go for it Peter!!! Hoop dat je blessures niet naar boven komen...