PDA

View Full Version : Ruben Houkes bezoekt K1 toernooi



mama
11-12-2007, 23:50
Wereldkampioen Ruben Houkes bezocht afgelopen weekeinde voor AD Sportwereld het vechtspektakel K-1. De Haarlemmer keek in Tokio zijn ogen uit en beschrijft hier zijn ervaringen.


Als je eenmaal van dichtbij de wereld van K-1 hebt meegemaakt, wil je daar als sporter ook deel van uitmaken. Want de grote finale in Tokio heeft alles in zich wat je je zou kunnen wensen. Hier gaat het om glitter and glamour, een heel mooie geldbonus voor de winnaar, 400.000 dollar, en een bijna overdreven verering van de sporters.

Het is fantastisch om te zien en om mee te maken. K-1 is pure show en in Japan weten ze als de beste hoe ze dat moeten organiseren.

De Nederlandse deelnemers, Peter Aerts, Remy Bonjasky, Badr Hari en Sem Schilt, laten zich in de dagen voor de wedstrijd niet op straat zien in Tokio. Dat zou geen zin hebben, omdat ze hier als helden worden beschouwd en dan door iedereen worden aangeklampt.

Ik heb daar zelf als wereldkampioen judo geen last van. Hoewel Japan de bakermat van het judo is, word ik nergens herkend. Maar ik ben ook niet, zoals verscheidene K-1-jongens, twee meter lang en val dus bij voorbaat minder op.

Kampioen Sem Schilt is bijvoorbeeld 2.12 meter, daar val ik bij in het niet. Maar hij is nog een kleintje vergeleken met de reuzenman Choi Hong-man. Die is gigantisch, bijna onwerkelijk. Ik vind het wel even bijzonder om, samen met mijn clubgenoot Henk Grol, met Choi op de foto te gaan. Om in beeld te komen, moet hij bukken.

Ernesto Hoost, één van de grote oude winnaars van de K-1, weet wel wie ik ben. Ik wil graag met hem op de foto, maar hij ook met mij. Dat is leuk. De andere Nederlanders zeggen van mijn naam te hebben gehoord, maar moeten wel een beetje worden geholpen.



Lees het hele artikel op de website van AD Sportwereld (http://www.ad.nl/sport/article1887119.ece?nscategory=topStoryA).

bron: JudoInside.com, Ruben Houkes bezoekt K1 toernooi (http://www.judoinside.com/ned/?today/view/2337)

ben046
12-12-2007, 00:14
wat een leuk en positief stuk!! Ik ben nu wel benieuwd naar de foto's die hij beschrijft in het artikel.

rafi
12-12-2007, 00:32
Die Ruben Houkes lijkt me wel een aardige simpatieke vent.

Jofeljoh!
12-12-2007, 01:48
vooral dit soort passages:



De K-1ers gaan onderling ook respectvol met elkaar om. Deze tak van sport is sowieso aan veel regels gebonden. Elleboogstoten, trappen naar het kruis, bijten, spugen, aan de haren trekken, het is allemaal verboden. En met een bloedende wond mag je niet, zoals bij de meeste vechtonderdelen, verder.

Ik heb het gevoel dat de buitenwereld de K-1 gewelddadiger inschat dan het in werkelijk is. Natuurlijk moet je hier superfit zijn en serieus kunnen incasseren en uitdelen. Ik geef toe dat ik bij een vliegende knie recht op de kaak best wel even moet slikken. Dergelijke klappen komen genadeloos hard aan. Het zou niets voor mij zijn, ik zou in tweeën breken.


Zijn denk ik erg goed voor het publiek! Mijn complimenten!

jcsport
12-12-2007, 14:51
Leuk stuk!