PDA

View Full Version : Ernesto Hoost en respect



Ton
14-12-2007, 17:59
Vechtsporter Ernesto Hoost op school De Sleutel

door Ron Hemmink



VROOMSHOOP - "Wat doe je als je tegenstander bij het voetballen harder kan lopen dan jij?", vraagt Ernesto Hoost aan een jongen van protestants-christelijke basisschool De Sleutel voor speciaal onderwijs. Het is deze donderdag het begin van wat voor de kinderen een fantastische middag zal worden.



http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/00623/twe_623020b.jpg
Foto Wouter Borre


"Dan beuk ik hem aan de kant", luidt het antwoord. "Is dat respect?", vraagt Hoost. De jongen is eerlijk: "Nee."

Hoost, viervoudig wereldkampioen in de K1-sport (vechtsport), is deze donderdagmiddag te gast op de school om met leerlingen uit de bovenbouw te praten over respect, naar aanleiding van de 'dag van respect' die 15 november werd gehouden.

De 42-jarige Hoost: "Ik vond het vroeger wel eens stoer om te vechten. Maar als je ruzie hebt, is het veel cooler om te zeggen: dit hoeft niet voor mij. En dan loop je weg."

"Heb je wel eens ruzie gehad?", vraagt een andere jongen.

" Eén keer", zo luidt het antwoord. "Een man kwam langs en begon een oude vriendin van mij te zoenen. Ze vertelde me later dat ze dat eigenlijk niet wou, waarna ik zei dat ik die man een klap zou verkopen als hij het weer zou flikken. Toen hij haar opnieuw zoende, dacht ik: wat ben ik dom, wat heb ik nou weer gezegd? Ik heb hem niet geslagen, maar even later sloeg hij mij zomaar. Ik heb teruggeslagen, maar ik ben daar niet trots op."

Eén jongen is kritisch: "Je zou toch weglopen, heb je net zelf gezegd?"

Hoost: "Jij let goed op. Zoals jij het zegt, zo hoort het. Alleen gaf die man mij toen een klap. Hij toonde geen respect naar mij toe. Toen sloeg ik terug, maar zelf zou ik nooit beginnen met slaan."

Even later showt de gespierde wereldkampioen een dvd van één van zijn wedstrijden. De oh's en ah's rollen uit de monden. "Het lijkt wel of ze knuffelen", grapt een jochie als Hoost en zijn opponent met handschoenen en hoofden tegen elkaar aan gedrukt staan. Hoost legt de kinderen uit dat het puur om de sport draait: "Voor en na zo'n wedstrijd tonen wij altijd respect voor elkaar. We willen elkaar geen pijn doen."

Na afloop deelt de sterke Hoost handtekeningen uit. Hij is tevreden. "Ik denk dat de kinderen mij goed begrepen hebben."

Inge Swartjes, leerkracht van De Sleutel: "De boodschap is overgekomen. Of ze goed kunnen scheiden wat sport is en wat niet? Ja, dat denk ik wel."


Leuk stuk, en goede bezigheden van Hoost na zn vechtsport cariere!

kickboxer1987
14-12-2007, 18:22
mooi stuk!

nick
14-12-2007, 18:43
Leuk stuk.
wou dat ik dat eerder op school had gehad

De dikke nudist
14-12-2007, 20:13
Hoost = baas

Guillermo
14-12-2007, 21:46
Hoooostooooooooo!
Respect!!:hooray:

Richelieu
14-12-2007, 22:02
Leuk stukje!!

Thomasmurda
15-12-2007, 00:57
Zo leren die kinders nog eens wat =)

A-team
15-12-2007, 10:02
Hoost nog altijd een topper! Respect!

MMA Davy
15-12-2007, 10:17
Mooi stukkie!

DAJAK
15-12-2007, 10:20
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RORNWODM.jpg
Er zit een jochie die is wel heeeeel erg onder de indruk :D

IJsbrand
15-12-2007, 10:22
Mooiste citaat van Hoost vind ik nog steeds.
" Het is beter te geven als te nemen" :twak::twak:

Top hoor van Hoost

topfighter
18-12-2007, 23:35
Mooiste citaat van Hoost vind ik nog steeds.
" Het is beter te geven als te nemen" :twak::twak:

Top hoor van Hoost

gaf je me daarom die middle kick?? hahaha!!:):)

Highline
18-12-2007, 23:42
hoost is en blijft een topper!