PDA

View Full Version : GSP bewijst Rickson's gelijk



dimitri
04-01-2008, 15:27
Rickson heeft over de laatste jaren vele malen verkondigd dat de huidige generatie MMA'ers niet goed bezig was.

Vele MMA'ers trainden enkel MMA omdat ze geloofden dat ze door te veel te focussen op één de verschillende aspecten niet compleet zouden worden. Het had volgens hen weinig zin om bijvoorbeeld kickboxen te sparren als takedowns niet toegelaten waren. Hierdoor zou je een standup stijl ontwikkelen die niet aangepast was aan MMA.

Volgens Rickson trainden ze te veel MMA. Ze waren dan ok in alle aspecten maar zelden goed in één aspect van MMA. Jack of all trades met andere woorden. Volgens Rickson moesten vechters alle aspecten van MMA (en volgens hem dus uiteraard vooral BJJ) dus apart trainen.

Als je kijkt naar hoe een GSP traint dan zie je dat hij blijkbaar maar 1x per week MMA traint. De rest van de tijd traint hij specifiek in worstelen, in kickboxen en in grondvechten zonder de drie te mixen. Het resultaat is dat hij dus in alle aspecten van MMA zéér goed is geworden.

Ook Randy Couture heeft in het verleden al gezegd dat hij geloofd dat alle aspecten van MMA apart getraind zouden moeten worden.

Volgens mij zit er ook wel een logica in om alles apart te trainen. Hoe kan je efficient je boxing skills verbeteren als je continu ge-double legged wordt tijdens het sparren? En hoe kan je takedowns goed oefenen als je constant tegen knieën oploopt op training?

Het is voor een topvechter als GSP ook veel makkelijker om zo goede trainingspartners te vinden. Het is voor hem onmogelijk om een welterweight te vinden met wie hij op zijn niveau MMA kan sparren zonder zijn trainingspartner continu in te maken.

Maar hij kan wel mensen vinden die evengoed of beter kunnen worstelen als hij, en daarmee kan hij dan worstelen trainen. Hetzelfde voor thaiboxen en BJJ.

redjuh
04-01-2008, 15:32
tja logisch... cola-vieux zit ook niet in een fles... eerst vieux in het glas, die komt apart uit een fles... dan de cola erbij... die zit in een andere fles. dan heb je een perfecte cola-vieux. (mocht je er ijs in willen, moet dat eerst, voordat je vloeistof in het glas doet, ivm spetteren.

bryan
04-01-2008, 15:40
er zit op zich wel wat in.... lijkt mij ook makkelijker trainings partners vinden en je wordt wel echt beter in alle onderdelen... denk alleen wel dat een bepaalde maten van crosstraining ook goed doet.. zo leer je wel makkelijker de omschakeling van als je bv aan het boksen ben dan je wel gedouble legged KAN worden.. en BV GnP komt in geen onderdeel echt terug daar zal je wel apart aan moeten werken. MAar verder zou ik me ook heel erg kunnen vinden in het apart trainen. Zo wordt je ook gedwongen je zwakke punten te trainen die je BV door een goede take down defense bij alleen MMA kan verdoezelen.

The Bulldog
04-01-2008, 15:44
denk dat het onafhankelijk trainen net zo belangrijk is als het cros trainen...

met thai boksen wordt je gedwongen staand door te gaan terwijl je bij het mma trainen onder druk misschien zult kiezen voor de TD...

dus wat dat betreft helemaal mee eens..

Christophe
04-01-2008, 15:44
Ik denk in ieder geval dat het waar is! ;)

Tsuki
04-01-2008, 15:50
Ik denk in ieder geval dat het waar is! ;)

uiteraard rickson-nuthugger ;) ............

Christophe
04-01-2008, 15:54
uiteraard rickson-nuthugger ;) ............

Hahahaha, zolang ik die van jou maar niet moet huggen!

Tsuki
04-01-2008, 15:59
deal ....................

Tony
04-01-2008, 15:59
GSP heeft destijds een mooie kijk op zijn trainingsschema laten zien tijdens UFC All Access.

Hij deed idd bijna alles afzonderlijk trainen.. Ging hij boksen.. dan bokste hij tegen de echte bokstoppers. Ging hij worstelen, dan had hij alleen de echte pro worstelaars tegenover zich.

Lijkt me idd logischerwijs nadenkend een prima trainmethode. Althans.. Je hoeft er geen raketgeleerde voor te zijn... Iedereen zag hoe hughes gedomineerd werd.

Rammy
04-01-2008, 17:00
tja logisch... cola-vieux zit ook niet in een fles... eerst vieux in het glas, die komt apart uit een fles... dan de cola erbij... die zit in een andere fles. dan heb je een perfecte cola-vieux. (mocht je er ijs in willen, moet dat eerst, voordat je vloeistof in het glas doet, ivm spetteren.


Humor:D

MMA Fan
04-01-2008, 17:10
tja logisch... cola-vieux zit ook niet in een fles... eerst vieux in het glas, die komt apart uit een fles... dan de cola erbij... die zit in een andere fles. dan heb je een perfecte cola-vieux. (mocht je er ijs in willen, moet dat eerst, voordat je vloeistof in het glas doet, ivm spetteren.

LOL !!!!!!!!

DK
04-01-2008, 17:10
hahaha, eerst werd iedereen die niet aan crosstraining deed afgekraakt en voor dom en stom uitgemaakt en nu GSP succesvol is zonder crosstraining heeft hij opeens weer helemaal gelijk.

MilfhunterMMA
04-01-2008, 17:23
hahaha, eerst werd iedereen die niet aan crosstraining deed afgekraakt en voor dom en stom uitgemaakt en nu GSP succesvol is zonder crosstraining heeft hij opeens weer helemaal gelijk.

daar dacht ik ook aan

FSW
04-01-2008, 17:38
tja logisch... cola-vieux zit ook niet in een fles... eerst vieux in het glas, die komt apart uit een fles... dan de cola erbij... die zit in een andere fles. dan heb je een perfecte cola-vieux. (mocht je er ijs in willen, moet dat eerst, voordat je vloeistof in het glas doet, ivm spetteren.


LOL!! Zo zie je maar, dat topsport best samengaat met alcohol!

Punishment
04-01-2008, 18:30
GSP is the man!!! Zo, ook weer een nuttige bijdrage geleverd...

De dikke nudist
04-01-2008, 19:01
Beetje Fedor/kettlebell histerie?

redjuh
05-01-2008, 04:11
LOL!! Zo zie je maar, dat topsport best samengaat met alcohol!

zonder alcohol zou niemand topsport kijken