PDA

View Full Version : Dependance Mousid Gym



De man van 14K
05-02-2008, 19:47
via KB.nl

Amsterdam. Vanaf december 2007 zal de zeer bekende kickboksgym van Mousid Akhamrane een dependance openen in Amsterdam-West. De stichter van Mousid Gym, Mousid Akhamrane, heeft een grote voorbeeldfunctie als eerste Marokkaanse wereldkampioen kickboksen. Via de ervaring die Mousid zelf heeft meegemaakt, probeert hij jongeren te sturen in het realiseren van hun sportieve doelen. Mousid ziet in sport een ideaal middel om jongeren te begeleiden. Kickboksen is ongekend populair, en Mousid's Gym in Amsterdam-Oost puilt uit. Vanuit Osdorp kreeg Mousid het verzoek of hij iets kon betekenen voor de jeugd in dit stadsdeel. Mousid zag het idee meteen zitten en gaat vanaf december 2007 samen met Mohammed Ajuau les geven in Osdorp. Tijd voor Vechtsport helpt de nieuwe accommodatie op te zetten, in te richten en het een vaste plek te geven in het Osdorpse sportklimaat.

Toen Mousid halverwege de jaren `80 bij de Amsterdamse sportschool Vos binnenstapte, had hij niets. Hij wilde graag trainen, maar kon de contributie niet betalen. Na veel aandringen mocht Mousid na enkele weken toch laten zien wat hij kon, en hij bleek een talent te zijn. Via een oplossing waarin hij zich nuttig maakte voor de sportschool mocht hij blijven trainen, waardoor hij het uiteindelijk schopte tot wereldkampioen.

Uit ervaring weet de van beroep jongerenwerker dat het voor vele jongeren dus niet makkelijk is om überhaupt te gaan sporten. Wanneer er geen geld is moet de sport het vaak afleggen tegen baantjes, of erger nog, de criminaliteit.

Met de dependance wil Mousid ook de jongeren in Amsterdam-West bereiken, op dezelfde manier waarop hij zijn succesvolle gym in Oost heeft opgebouwd. Door de wijk in te gaan. Rechtstreeks contact werkt nog altijd het beste volgens Mousid, die in de beginjaren met een busje verschillende stadsdelen af ging om hangjongeren van de straat te ‘plukken'. Via het kickboksen probeert Mousid zijn leerlingen mee te geven dat ze een doel na kunnen streven. Niet alleen in de sport, maar ook op maatschappelijk gebied.

Type project: Participatie en Preventie
Sport: Kickboksen
Doelgroep: Jongeren 8 - 23 jaar
Organisatie: Mousid Gym
Contactpersoon: Sebastiaan Munter [email protected]
Adres: Amsterdam
Website: http://www.mousidgym.nl / www.tijdvoorvechtsport.nl/projecten/84 (http://www.tijdvoorvechtsport.nl/projecten/84)



Is Sebastiaan Munter is toch onze 'Hunter'? Misschien dat hij zelf hier nog iets over kan zeggen. Wel een een goede zaak in ieder geval!

payap
05-02-2008, 20:40
Volgens mij was Milo El Geubli de eerste Marrokaanse wereldkampioen. Hij won die titel van Joao Vierra.

Mousid won hem pas later van Tommy vd Berg.

Wellicht kan Hammerkick uitsluitsel geven?

HUNTER
05-02-2008, 23:31
Wat een grappig stuk... kwam me al bekend voor ;)

Nee Mousid is super goed bezig en ik ben blij dat ik kan bijdragen in zijn doelen.

Maar er zijn nog 99 goede vechtsport projecten in Nederland aan de gang! Ben blij dat we het nu eindelijk voor elkaar hebben kunnen krijgen om ook sporten als kickboksen, mma, grappling etc. voor landelijke subsidies in aanmerking te laten komen. Het gaat de goede kant op!!

De man van 14K
06-02-2008, 15:06
Hoe gaat dat in zn werking; financiert de overheid de locatie en sportschool (trainers ed) zodat de pupillen geen contributie hoeven bij te dragen?
Er staat me nog een sportschool bij (volgens mij ook van Mohammed Ajuau ) waar de overheidskraan dicht gedraaid werd omdat er A klassers rondliepen.

HUNTER
06-02-2008, 17:28
Het is zeker niet de bedoeling dat wij alles gaan financieren.... uiteindelijk moet de gym wel op eigen benen kunnen staan!

Tijd voor Vechtsport ondersteunt totaal 100 projecten in 11 grote steden, waarbij hoofdoel is om de sportparticipatie van allochtone jeugd te verhogen.

Daarnaast komen tal van zaken als professionalisering, integratie via sport, persoonlijke ontwikkeling van moeilijke doelgroepen, ontwikkeling van kader en het vergroten van het positieve imago van vechtsporten ook sterk aan bod.

Inderdaad kunnen de clubs ook beschikken over enige subsidie vanuit Tijd voor Vechtsport, maar deze is eindig. Op 31-12-2010 stopt dit project, waardoor er hard gewerkt zal worden om alle clubs een zo groot mogelijke structuur te geven dat ze nog jarenlang voort kunnen.