PDA

View Full Version : The Peacefull Warrior Walks in Victory



Baas
10-02-2008, 16:57
Raul de Windt heeft afgelopen zaterdag 9 februari een geweldig indrukwekkende prestatie geleverd.
De (vecht)sportinstructeur van de Landelijk Politie Opleiding (LPO) slaagde erin om een record te vestigen door 63 partijen te sparren. Dit is een record voor Curaçao, de Nederlandse Antillen en het Caribische gebied. De vechtsporter, die tevens het programma “Defensa propio” op TV 11 heeft, probeerde echter de honderd te halen, maar deze prestatie was in de hele geschiedenis maar voor enkelen weg gelegd. Naast een aantal Japanners is Loek Hollander de enige Nederlander die de zgn. “100 man kumite” heeft volbracht. (Als deze informatie niet helemaal klopt dan hoor ik het graag van de andere forumleden).

Om 9 uur werd er gestart en iedere twee minuten kreeg De Windt een andere sparringpartner. Vijftien mannen en een dame, allemaal gevorderde karateka’s en kickboksers, wisselden elkaar steeds af terwijl De Windt iedere keer bleef staan. De atleten die ieder ongeveer vier maal op de mat stonden waren; Rick Stewart, Carlos End, Elton Dollison, Dudley Josepa, Sultan Saab, Charendy Martina, Redfort Regales, Edwin Baas, Kwame Nzeako, Johan Martina, Johan Lippel, Michel Renirie, Ronny Antonia, Bertie Braam, Tico Gonzales en de enige dame Palmira Baas-Sandvliet.

Met name Dudley Josepa, Michel Renirie en Edwin Baas waren niet bepaald zachtaardig voor De Windt tijdens het sparren.
Edwin Baas hierover: “Er waren mensen die vonden dat ik te hard ging tegen Raul, maar ik weet dat Raul eerder trots is op zichzelf wanneer hij er echt voor geknokt heeft. The Challenge is ook “full contact” knokken, waarbij niet alleen de drie en een half uur dat hij in beweging was een enorme lichamelijke en mentale doorzettingsvermogen vereisen. Maar ook het incasseren, niet neer gaan, blijven staan en terugknokken. De vele trappen die je op benen krijgt maken je benen beurs en lam. De stoten, knieën en trappen die je op het lichaam incasseert slaan al je lucht uit je lichaam. Het is, in combinatie met de vermoeidheid, echt slopend.
Voor wat Raul gedaan heeft, heb ik grote bewondering en respect. Wij wisselden met 16 personen elkaar steeds af, maar Raul bleef 63 keer staan en doorvechten. Iedere keer werd hij geconfronteerd met iemand die goed uitgerust en totaal niet vermoeid was, terwijl bij hem de vermoeidheid flink parten speelde. Ik denk dat Raul zelf de enige uit de regio is die dit record kan verbreken. Respect voor Raul en voor zijn heldendaad.”

Overigens is De Windt niet zelf gestopt. Na zijn drieënzestigste partij tegen zijn leraar, de oud-wereldkampioen Dudley Josepa, namen de arts Dr. Stewart en de EHBO Juny Marchena hun verantwoordelijkheid. Deze deskundigen constateerde dusdanige tekenen van uitputting dat doorgaan grote kans op schade van de gezondheid zou kunnen veroorzaken.
Je kan heel ver gaan, maar de CUMAFE (Curaçao Martial Arts Federation) zal de prioriteiten veiligheid en gezondheid ten alle tijden bewaken.

Raul de Windt “The Peacefull Warrior” heeft met behulp van de kracht van God de tekst “Walk in Victory” op de rug van zijn karatepak eer aan gedaan.

Op de website http://www.baassports.com zijn al een paar foto's te zien. Meer zullen zo spoedig mogelijk volgen.