PDA

View Full Version : Scriptie vechtsport?



Evilman
20-02-2008, 18:13
Hey allemaal..

moet scriptie schrijven.. en onderwerp moet
met je passie te maken hebben.. maar ook met
de opleiding.

oftewel n mix tussen mma en multimedia/marketing.

ikzelf zat te denken en dacht misschien is het leuk
om iets te schrijven hoe vechtsporters ondergewaardeerd
worden terwijl bijv voetballers/schaatsers/etc lintjes krijgen
en wel op n voetstuk worden geplaatst terwijl bijv onze
K1 kampioenen ook topsporters zijn.

maar ik dacht ik gooi het idee hier op het forum..
wellicht dat er mensen zijn die nog een leuke hoek hierin zien,
alternatief of tips hebben. (zoals bijv artikel over die kixkboxer/advocaat in de krant)
alles is welkom!

alvast bedankt :D

jopke
20-02-2008, 18:44
dat artikeltje van die kickboksende burgemeester mischien??

Tony
20-02-2008, 18:49
wat studeer je Evilman?

Doe zelf Communicatie en multimedia design (dit jaar afstuderen), hiervoor 5 jaar op het grafische lyceum gezeten.

FightingDutchman
20-02-2008, 18:53
Lijkt me in iedergeval top om iets te schrijven met betrekking tot MMA/vechtsport! Zo'n soort positieve 'reclame' is natuurlijk altijd goed. Ben zelf aan het proberen om een afstudeerstage te krijgen bij NOC*NSF met betrekking tot vechtsport...

Misschien is het een idee om inderdaad te kijken naar het verschil in erkenning tussen vechtsporters en andere topsporters en vervolgens iets met marketing ofzo te doen om te kjiken hoe je vechtsporters ook naar dat niveau kunt tillen (aangezien het met marketing te maken moet hebben als ik het goed begrijp...?) Is maar een ideetje, in iedergeval succes er mee!!!!

Evilman
20-02-2008, 19:08
jopke: scherp ;)

tony: ik ook CMD haha (breda ..jij?).. ook afstudeerjaar

fdm: dat is het idee idd. alleen is het zoeken naar goeie
bronnen nog niet zon succes.. maar ik blijf bezig!
vaak zijn het meer artikeltjes in kranten dan dingen op
internet zelf.

FightingDutchman
20-02-2008, 19:13
Oke, ja het vinden van goede bronnen lijkt me inderdaad een probleem....! Misschien dat je kunt werken met een trainer/promoter ofzo onder de noemer 'kenner' of 'professional' of 'beroeps beoefenaar' ofzo.... Weet niet wat de opleiding hier van zal zeggen?

donmofu
20-02-2008, 19:24
Misschien moet je meer richten op de beeldvorming en de marktmechanismen van Japan en Amerika ten opzichte van Europa en Nederland in het bijzonder. Er zijn genoeg Nederlandse bronnen en vast zelfs wel wetenschappelijke bronnen die pleiten tegen de vechtsport. In het buitenland zullen veel bronnen te vinden zijn die hier tegenover staan.
In nederland spelen de politieke geschiedenis, berichtgeving dmv media, criminele verbanden, etc. mee, daar moet je wel wat bronnen bij kunnen vinden.
Succes iig!

Evilman
20-02-2008, 19:49
Misschien moet je meer richten op de beeldvorming en de marktmechanismen van Japan en Amerika ten opzichte van Europa en Nederland in het bijzonder. Er zijn genoeg Nederlandse bronnen en vast zelfs wel wetenschappelijke bronnen die pleiten tegen de vechtsport. In het buitenland zullen veel bronnen te vinden zijn die hier tegenover staan.
In nederland spelen de politieke geschiedenis, berichtgeving dmv media, criminele verbanden, etc. mee, daar moet je wel wat bronnen bij kunnen vinden.
Succes iig!

hey thnx!
bedoel je marketingmechanisemen gerelateerd aan t land of bijv hoe de ufc/pride dat doen itt tot hier? want beeldvorming heeft natuurlijk ook in het buitenland voor/tegenstanders.

Dalton
20-02-2008, 20:37
Het marketing-mechanisme achter "the making of" een commercieel aantrekkelijke mma vechter is ook interessant (of te wel, hoe krijg je zoveel mogelijk mensen zo gek om 50 dollar pay per vieuw te betalen voor een gevecht)

Analyseer gewoon het Kimbo-traject

Standaard ingredienten:
- interessante persoonlijkheid met goede achtergrond en afwijkend / herkenbaar uiterlijk
- uitgelekte trainingsvideo's die doen denken dat er een enorm beest is ontdekt
- slimme opbouw door goed uitgezochte tegenstanders
- controversionele persconferenties voor de wedstrijd met het liefst een vechtpartij er in (doet het nog steeds goed voor de pay per vieuw)
- goede onliners en bijprodukten (zoals leuk bedoelde filmpjes en intervieuws) om de aandacht vast te houden tussen de gevechten

en als aller belangrijkste, als promotor zorgen dat je gelijktijdig ook andere vechter klaarstoomt volgens dezelfde taktiek om het traject wel interessant te houden (een vechter waarvan men van te voren zeker weet dat hij wint maakt geen geld)

Evilman
20-02-2008, 20:39
hey dat is ook geen slecht idee!
thnx man! :D

iemand anders nog heldere momenten?

MB667
20-02-2008, 20:58
marketing wijze van het produkt Storm analyseren, daar heb jij toch gratis supplementen van gekregen?

supplementen, vechtsport, en marketing all in one.

Tony
20-02-2008, 21:04
jopke: scherp ;)

tony: ik ook CMD haha (breda ..jij?).. ook afstudeerjaar


Ik op Hogeschool Zuyd Maastricht (opleiding is sinds vorig jaar verhuist van Heerlen naar Maastricht)

Bevalt het je beetje?

Geen idee of ik je misschien met het eea kan helpen. Je kan me altijd ff toevoegen op hyves of msn:

hyves: tony schreurs
msn: msn [at] planetdust punt nl

Dalton
20-02-2008, 21:09
Het marketing-mechanisme achter "the making of" een commercieel aantrekkelijke mma vechter is ook interessant (of te wel, hoe krijg je zoveel mogelijk mensen zo gek om 50 dollar pay per vieuw te betalen voor een gevecht)

Analyseer gewoon het Kimbo-traject

Standaard ingredienten:
- interessante persoonlijkheid met goede achtergrond en afwijkend / herkenbaar uiterlijk
- uitgelekte trainingsvideo's die doen denken dat er een enorm beest is ontdekt
- slimme opbouw door goed uitgezochte tegenstanders
- controversionele persconferenties voor de wedstrijd met het liefst een vechtpartij er in (doet het nog steeds goed voor de pay per vieuw)
- goede onliners en bijprodukten (zoals leuk bedoelde filmpjes en intervieuws) om de aandacht vast te houden tussen de gevechten

en als aller belangrijkste, als promotor zorgen dat je gelijktijdig ook andere vechter klaarstoomt volgens dezelfde taktiek om het traject wel interessant te houden (een vechter waarvan men van te voren zeker weet dat hij wint maakt geen geld)


Aantal hits op google:
- Tito Ortiz : 125.000
- Don Frye : 200.000
- Kimbo Slice : 500.000

Zo'n naamsbekendheid en nog maar zo weinig betekend in MMA, dat is marketing !!!

Evilman
20-02-2008, 21:31
marketing wijze van het produkt Storm analyseren, daar heb jij toch gratis supplementen van gekregen?

supplementen, vechtsport, en marketing all in one.

hahaha nee.. adres gegeven en nooit wat van terecht gekomen.
verdwenen van t forum ook:rolleyes:
en aan geen marketing valt weinig te analyseren ;)

En idd.. op videosites met mma filmpjes zie je ook
kimbo bovenaan in de hits staan. heb totaal niets met
die gast.. maar t fenomeen is idd wel interessant om
in te duiken.

:thup:

milan
20-02-2008, 23:13
vechtsport als middel voor maatschappelijke thema's. Vanuit Tijd voor Vechtsport Tijd voor Vechtsport (http://www.tijdvoorvechtsport.nl) doen we momenteel een onderzoek naar de maatschappelijke waarde van vechtsport in de context van integratie vraagstukken. Volgende maand zullen de eerste gegevens intern gepresenteerd worden.

jopke
20-02-2008, 23:17
misschien moet je het anders aan pakken, ga van alle vechtsporten uit, en onderzoek wat voor invloed vechtsporten op de samenleving heeft,
je doet marketing dus het is een ideaal onderwerp!

een voorbeeltje:

-de gamma klus reclame van dit moment(rocky style)
-die nokia reclame (campoeiera)
-tele2 the fight against big bill (rockystijl)
-die reclame van wilkinson (met die baby die aan het trainen is om zn pa te verslaan)
enz.


beschrijf waarom dat vechtsporten mensen fascineren, en welke invloed deze fascinatie heeft op het koop gedrag van mensen.

ik weet niet precies wat de bedoeling is, maar ik denk wel dat je hier veel kanten mee op kunt!

ik hoop dat je er iets aan hebt!

Evilman
21-02-2008, 20:11
Bedankt allemaal!
Ik me terug trekken in mn intellectuale lab
en ga me beraden op wat me leuk lijkt en
goed te doen.

ik weet niet of ik in 1 keer alle replies kan reppen..
maar dat komt goed!
hartelijk bedankt! :thup:

Robert Pepels
22-02-2008, 03:56
Osu

Koop de nieuwe Ringsports en lees Collum Gerard Gordeau die schrijft ook een stuk over dit onderwerp

Osu