PDA

View Full Version : Japanse termen leren bij BJJ? En sparren?



FrankUNL
10-03-2008, 13:21
Ik heb als kind een tijdje judo gedaan en wat mij destijds irriteerde was het leren van de japanse terminologie (met name bij de examens).
Ik overweeg te beginnen aan Braziliaanse Jiu Jitsu, moet je daarbij ook alles als japanse / braziliaanse term kennen?

Wat ik ook graag zou willen weten is, of er ook vrij gespard wordt bij deze sport?

sebastiaan
10-03-2008, 13:25
Ik heb als kind een tijdje judo gedaan en wat mij destijds irriteerde was het leren van de japanse terminologie (met name bij de examens).
Ik overweeg te beginnen aan Braziliaanse Jiu Jitsu, moet je daarbij ook alles als japanse / braziliaanse term kennen?

Wat ik ook graag zou willen weten is, of er ook vrij gespard wordt bij deze sport?

Nee,geen buitenlandse termen,je gebruikt ze wel,maar ze worden meestal niet getoetst,veel is in het engels.
Vrij sparren is een gouden regel bij BJJ, trainen met een tegenwerkende tegenstander maakt een sport effectief.
Kijk eens op youtube naar toernooien en trainingen.

Ronald
10-03-2008, 13:32
Nee,geen buitenlandse termen,je gebruikt ze wel,maar ze worden meestal niet getoetst,veel is in het engels.
LOL... termen in het Engels zijn toch ook echt buitenlandse termen :D

nicolas the red
10-03-2008, 13:35
haha er gaat een wereld voor jou opengaan als je BJJ begint te trainen

dimitri
10-03-2008, 13:36
haha er gaat een wereld voor jou opengaan als je BJJ begint te trainen

OSU!

FrankUNL
10-03-2008, 13:38
Bedankt! :) Klinkt goed.
Doemt er meteen een andere vraag bij mij op. Ik heb zo'n 6 jaar zelfverdediging getraind en heb daardoor een aantal automatismen ontwikkeld. Ik zou het zonde vinden mijn huidige effectieve technieken weg te poetsen.
Er zijn natuurlijk technieken vanuit zelfverdediging die je niet toepast in een sportvorm en daar heb ik geen problemen mee. Maar ik zou niet graag technieken leren/toepassen die tegen mijn huidige logica in gaan.

Is BJJ "anythig goes" of is het een stijl waarbij de technieken erg vastliggen?

(Edit: Vandaar dat ik twijfel tussen BJJ en MMA. Ik zou graag ook mijn huidige "arsenaal" willen testen in competitievorm.)

Jochem
10-03-2008, 14:12
Bedankt! :) Klinkt goed.
Doemt er meteen een andere vraag bij mij op. Ik heb zo'n 6 jaar zelfverdediging getraind en heb daardoor een aantal automatismen ontwikkeld. Ik zou het zonde vinden mijn huidige effectieve technieken weg te poetsen.
Er zijn natuurlijk technieken vanuit zelfverdediging die je niet toepast in een sportvorm en daar heb ik geen problemen mee. Maar ik zou niet graag technieken leren/toepassen die tegen mijn huidige logica in gaan.

Is BJJ "anythig goes" of is het een stijl waarbij de technieken erg vastliggen?

(Edit: Vandaar dat ik twijfel tussen BJJ en MMA. Ik zou graag ook mijn huidige "arsenaal" willen testen in competitievorm.)

niks ligt vast, zolang het binnen de weinige regels valt. ik zou zeggen ga BJJ trainen, en doe eens mee met wat grappling tournooitjes. Dat klinkt alsof dat wat voor je is. Je leraar zal wel weten welke tournooitjes leuk zijn.

edit: ik neem aan dat je geen trappen en stoten bedoeld - dan zou ik nogsteeds BJJ gaan trainen, en misschien eens meedoen met een shooto partijtje.

FrankUNL
10-03-2008, 14:25
niks ligt vast, zolang het binnen de weinige regels valt. ik zou zeggen ga BJJ trainen, en doe eens mee met wat grappling tournooitjes. Dat klinkt alsof dat wat voor je is. Je leraar zal wel weten welke tournooitjes leuk zijn.

edit: ik neem aan dat je geen trappen en stoten bedoeld - dan zou ik nogsteeds BJJ gaan trainen, en misschien eens meedoen met een shooto partijtje.

Trappen en stoten hoeft niet per se van mij.
Verdediging tegen trappen is al wel aardig doorgezaagd bij mijn trainigen. En wat betreft aanval met een trap: bij zelfverdediging is dit meestal de afronder voor de de tegenstander die op de grond ligt. (Als je een bal weg kunt schoppen kun je dat ook:jason2:).

Wordt er trouwens ook getraind op het verdedigen tegen trappen of stoten bij BJJ? (Ga wel erg off-topic gezien mijn startpost :blush:).

sebastiaan
10-03-2008, 15:33
LOL... termen in het Engels zijn toch ook echt buitenlandse termen :D

Hehe,ja das waar.. zo zie je maar hoe onze samenleving verengelst :P


Wordt er trouwens ook getraind op het verdedigen tegen trappen of stoten bij BJJ? (Ga wel erg off-topic gezien mijn startpost ).

Ja bij sommige verenigingen wel, maar weet niet of dat overal zo is, wij(Rickson Gracie Jiujitsu) behandelen zo af en toe wat zelfverdedigings dingen en je moet bij de bandexamen lowkicks,highkicks,directe stoten en hoeken verdedigen en geven.
Maar weet niet of dat standeerd is.

FrankUNL
10-03-2008, 18:05
Zal binnenkort een proefles nemen.

mdk
10-03-2008, 18:07
Ik zou het zonde vinden mijn huidige effectieve technieken weg te poetsen.
Maar ik zou niet graag technieken leren/toepassen die tegen mijn huidige logica in gaan.



-Als je nieuwe technieken bij BJJ leert die tegen je huidige technieken in gaan, dan zijn
waarschijnlijk je huidige technieken niet effectief.

-Als je huidige technieken wel effectief zijn dan kom je ze waarschijnlijk tegen in BJJ of je zal i.i.g. niks tegenstrijdigs in BJJ terug vinden.

Ben nu zelf een paar maanden bezig met BJJ en er is een wereld voor mij open gegaan.
En dan vooral de details van de technieken.

Veel plezier met BJJ.

Chico
10-03-2008, 18:11
termen zijn wel zo handig... die dingen heten gewoon zo... als je tegen iemand zegt (als je aan het oefenen bent).. nu doen we de o-soto-gari.. dan is het makkelijk als hij weet wat het is...

bij voetbal moet je ook weten wat de posities zijn en wat buitenspel is, corner, penalty etc etc..

bij bjj moet je ook de americana, armbar, rnc, side mount, half mount, half guard etc etc weten..

FrankUNL
10-03-2008, 18:15
-Als je nieuwe technieken bij BJJ leert die tegen je huidige technieken in gaan, dan zijn
waarschijnlijk je huidige technieken niet effectief.

-Als je huidige technieken wel effectief zijn dan kom je ze waarschijnlijk tegen in BJJ of je zal i.i.g. niks tegenstrijdigs in BJJ terug vinden.

Ben nu zelf een paar maanden bezig met BJJ en er is een wereld voor mij open gegaan.
En dan vooral de details van de technieken.

Veel plezier met BJJ.

Ik ken alleen maar effectieve technieken dus dat moet geen probleem zijn. Tenzij er natuurlijk een discussie zou zijn over effectiviteit. :hugegrin:
Lijkt me leuk om te zien hoeveel overlap er is.

FrankUNL
10-03-2008, 18:18
termen zijn wel zo handig... die dingen heten gewoon zo... als je tegen iemand zegt (als je aan het oefenen bent).. nu doen we de o-soto-gari.. dan is het makkelijk als hij weet wat het is...

bij voetbal moet je ook weten wat de posities zijn en wat buitenspel is, corner, penalty etc etc..

bij bjj moet je ook de americana, armbar, rnc, side mount, half mount, half guard etc etc weten..

Spreek je nu als gewone JJ beoefenaar of BJJ?
Ik hoor onder andere geluiden. En nu zie ik jou allerlei gerechten opnoemen (behalve de laatsten, die ik van UFC wedstrijden ken). :confused:

Briant
10-03-2008, 19:38
Ik heb nooit actief japanse termen geleerd, gewoon door te doen pik je dat vanzelf op. En het maakt niet uit hoe je iets noemt maar het is wel handig om iedereen hetzelfde te laten gebruiken anders krijg je van die situaties als "die ene worp waarbij je de ander zijn been weg veegt door er langs te stappen en dan met je andere been zijn been weg te tikken zonder met je tenen op de mat te komen" ipv gewoon O-Soto-Gari te zeggen. Met BJJ krijg je ook te maken met termen die specifiek voor bepaalde technieken zijn alleen zijn de meeste termen niet in het Japans. Net als bij Judo is het niet verplicht deze termen te kennen, maar het is wel verdomd handig als je niet elke keer uitgelegd moet worden wat nou een Butterfly Guardsweep is.

Chico
12-03-2008, 12:12
Spreek je nu als gewone JJ beoefenaar of BJJ?
Ik hoor onder andere geluiden. En nu zie ik jou allerlei gerechten opnoemen (behalve de laatsten, die ik van UFC wedstrijden ken). :confused:
ik spreek gewoon als sporter... (hoewel ik geen bjj doe afgezien van de losse lessen hier en daar)..

maar overal waar je een groep mensen heb die zich bezig houden met een bepaalde activiteit als is het sport, spelletjes, werken, etc, etc dan is het handig als mensen dezelfde termen gebruiken voor dezelfde activiteiten..

kom je ergens net binnen moet je toch de terminologie leren. En dat wil niet zeggen dat je met een boekje moet gaan zitten leren.. maar wel dat je oplet.

Net zoals Briant zeg dat je op een gegeven moment weet wat een butterfly guard sweep is zodat het niet elke keer voorgedaan hoeft te worden.

Christophe
12-03-2008, 13:29
Maak je vooral geen zorgen over de terminologie. Ik doe nu al 5 jaar BJJ, ben niet onsuccesvol in competities en toch is m'n kennis van zelfs de engelse benamingen van andere technieken dan de eerder genoemde basistechnieken quasi nihil. Het zijn vooral jongens/clubs met een japanse achtergrond (judo, traditioneel Jiu Jitsu, e.d.) die nogal vasthangen aan de japanse terminologie.

Bij BJJ komt het allemaal zo nauw niet (al denk ik wel dat dit kan variëren naargelang de club waar je terecht komt), op het einde van de dag moet je gewoon kunnen rollen!