PDA

View Full Version : Leuk artikel in AD



Jeru
15-03-2008, 09:45
Leuk stukje wel. Al heb ik geen idee waarom ze juist hem (zonder enige ringervaring) hebben gekozen. Waarschijnlijk goede connecties :lol:

www.ad.nl (http://www.ad.nl)
Van bankzitter tot ringvechter

Door LUC VAN DEN OEVER

BERGAMBACHT - Drie jaar geleden was hij nog een puber van bijna 90 kilo die aan darten deed en vechtsporten alleen op televisie bekeek. Nu is de 22-jarige Shannon van den Heuvel in de ban van het thaiboksen, weegt hij 69 kilo schoon aan de haak en traint hij zes dagen in de week.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00146/thaibokser_shannon_146398h.jpg (http://javascript<b></b>:launchPopup('http://www.ad.nl/groenehart/gouda/2134404/Van_bankzitter_tot_ringvechter.html?service=fotoPo pup','fotoPopup',505,380,'yes','no','no','no');)
Voor intensieve Thaibokstraining moet je met zijn tweeën zijn. Shannon (rechts) oefent hier met zijn trainer Rowdy. Voor bezoekers van de Bergambachtse sportschool is het duo een bekende verschijning. FOTO PIM MUL

De Bergambachtenaar legt zichzelf een welhaast spartaanse training op met een bewust doel voor ogen: eind juni wil hij vier weken lang, zes dagen per week serieus meetrainen met de tweevoudig wereldkampioen thaiboksen, de Thai Buakaw PorPramuk. Het uiteindelijke doel is om zelf ook aan wedstrijden deel te gaan nemen, hoewel daar thuis het laatste woord nog niet over is gesproken.

,,De manier van trainen schept al heel veel voldoening. Ik werk bewust ergens naartoe, namelijk goed voor de dag komen als ik daar arriveer. Ik ga trainen op een sportschool ergens midden in de bush-bush, anderhalf uur ten oosten van Bangkok. De sportschool draagt de naam van wereldkamioen Por Pramuk en hij traint er zelf ook nog steeds als hij zich op gevechten voorbereidt. Het is echt midden in de jungle, ver weg van alles.’’

Terug naar 2004, toen Shannon via Eurosport de K1-gevechten volgde. ,,K1 is in Azië heel populair en heeft al vele Nederlandse kampioenen opgeleverd. Dat is kickboksen voor de zware gewichtsklasse. Er is ook een World Maxklasse tot 70 kilo. Dat wereldkampioenschap is pas zes keer gehouden, Por Pramuk werd twee van de zes keer winnaar. Ik ben hem gaan volgen, haalde informatie van internet en besloot om die training zelf ook te gaan doen. Een deel van de motivatie zat in mijn toenmalige gewicht.’’

Thaiboksen is de nationale sport van Thailand. Televisiebeelden van iele 11-jarige jongetjes die zich een slag in de rondte trainen zijn dankzij televisie en internet bekend.

,,Vechten is daar een manier van overleven, een manier om aan armoede te ontsnappen. Por Pramuk heeft zich letterlijk naar de top gevochten. Het verschil met kickboksen is dat ook ellebogen en knieën mogen worden gebruikt. Hiervoor moet je het hele lichaam trainen. Je gebruikt alles.’’
Volgens zijn trainer Rowdy heeft Shannon het juiste karakter voor thaiboksen, een sport die flink wat discipline en een sobere levensstijl vergt. Bij de sportschool van Eelco de Boer in Bergambacht is het tweetal bekend. Wanneer de intensieve training van start gaat, zijn ze daar drie keer per week te vinden. Drie andere dagen traint Shannon thuis.

Het trainingsschema dat hem in Thailand te wachten staat, gaat nog enkele stappen verder. Elke dag begint om zes uur ’s morgens met 12 kilometer hardlopen, gevolgd door oefeningen in slaan, stoten en schoppen. Om half elf wordt ontbeten met rijst met vis of vlees. Tot drie uur ’s middags moet verplicht worden gerust.

Shannon: ,,Dat wil wel lukken als je de hele morgen hebt getraind. Van drie tot zes wordt er weer getraind, waaronder nog eens zes kilometer hardlopen. Om zeven uur wordt gegeten en om tien uur moet iedereen in bed liggen. Het is heel streng, maar dat is goed. Er bestaat bijvoorbeeld ook een zessterrenvechtkamp. Daar zijn zwembaden, luxe kamers en veel meer verleidingen. Waar ik zit is het nogal primitief. Er gelden strenge regels: Geen tabak, geen alcohol, geen vrouwen en niet de stad in. Op zondag, de enige vrije dag, maken we de kamers en de sportschool schoon. Mijn kamer bestaat uit vier muren en een paar planken met een matras erop. Er is geen douche en geen wc.Dat is nog luxe vergeleken met de Thaise boksers. Die slapen op de grond.’’

Het is niet de eerste keer dat Shannon naar Thailand afreist. Vorig jaar verbleef hij tien dagen op dezelfde sportschool. ,,Ik heb toen zes dagen getraind en was he-le-maal kapot. Ik had me niet goed voorbereid en heb daar goed op mijn kloten gehad. De hele ambiance maakte wel zoveel indruk dat ik zeker wist dat ik er zou terugkeren. Dat gevoel, de levensstijl die erbij past, die wil ik herbeleven.’’

Het valt Shannon tegen dat er nog steeds vooroordelen over thai- en kickboksen bestaan. ,,Veel mensen associëren het met de onderwereld, terwijl Nederland veel wereldkampioenen heeft voortgebracht.’’

Effective
15-03-2008, 12:51
Leuk stukje! En van 90 kilo naar 69 kilo!:eek: Netjes gedaan van die gozer.