PDA

View Full Version : Vechters die veel te zwaar zijn/niet komen opdagen etc.



Ossie
25-03-2008, 02:40
Vandaag naar het kickboksgala in Arnhem (born to fight) geweest.
Leuke show, leuke partijen, en geile paaldansshow :D
Al waren er ook minder leuke dingen (voor ons team) aan dit gala.
Van ons (team Bodygym) moest Onder Ural zijn eerste B partij vechten.
Onder vecht normaal altijd tot 75 kilo. Hij werd een week of twee geleden gevraagd om in te vallen, en om te vechten tot 72 kilo. Hij heeft zich uit de naad getraind om het gewicht te halen.
Eenmaal aangekomen op het gala, gewogen, ingetaped etc, kwam de trainer van de tegenstander (Ling Ho gym naar mijn weten) naar ons toe: het speet hem heel erg, maar zijn pupil was 78!!!! kilo!!! Hij dacht zelf ook dat zijn pupil op gewicht was. Gewoon 6 kilo te zwaar. Volgens zijn trainer had hij 3 weken alleen maar gefitnessed :S
Nou ben je al een hele bikkel als je in 3 weken 6 kilo kan aankomen.
Die vechter had gewoon beter moeten opletten, en zijn trainer ook.
Nou kwamen we dus met een heel team en ook nog eens 8 bezoekers voor niks. Nou ja, voor niks... In ieder geval niet voor wat we eigenlijk kwamen...
Je hoort dit soort dingen wel vaker, dat mensen dus gewoon veel te veel boven hun gewicht zitten (of dat mensen bivoorbeeld zomaar niet komen opdagen (was vandaag geloof ik ook bij 2 man gebeurd).

Mijn vraag is: hoe vinden jullie dat er bij dit soort situaties moet worden opgetreden (dus evt. sancties, en wat voor sancties).

Mijn persoonlijke opvatting is dat dit soort dingen altijd van tevoren moeten worden gemeld, aangzien het toch van tevoren bekend is.
Als men dit verzuimd (bij gewichtsprobleem) moeten er sancties zijn voor de vechter en/of het team waarvoor de vechter uitkomt.
Ik zou eerder voor een sanctie tegen de vechter kiezen (zoals bijvoorbeeld een tijdelijke schorsing of zo) en als het vaker voorkomt bij een team, dat er dan een soortgelijke sanctie moet zijn voor het hele team.

Leek me een interessante discussie om te voeren (weet niet of die eerder is gevoerd) en om verschillende meningen etc hier te lezen.

Groeten, Os.

Ossie
25-03-2008, 02:41
Vond het trouwens wel netjes van de organisator dat hij Onder zijn gage wel gaf, aangezien hij er was en op een wedstrijd had gerekend.

Gerben Zonderland
25-03-2008, 03:10
Vandaag naar het kickboksgala in Arnhem (born to fight) geweest.
Leuke show, leuke partijen, en geile paaldansshow :D
Al waren er ook minder leuke dingen (voor ons team) aan dit gala.
Van ons (team Bodygym) moest Onder Ural zijn eerste B partij vechten.
Onder vecht normaal altijd tot 75 kilo. Hij werd een week of twee geleden gevraagd om in te vallen, en om te vechten tot 72 kilo. Hij heeft zich uit de naad getraind om het gewicht te halen.
Eenmaal aangekomen op het gala, gewogen, ingetaped etc, kwam de trainer van de tegenstander (Ling Ho gym naar mijn weten) naar ons toe: het speet hem heel erg, maar zijn pupil was 78!!!! kilo!!! Hij dacht zelf ook dat zijn pupil op gewicht was. Gewoon 6 kilo te zwaar. Volgens zijn trainer had hij 3 weken alleen maar gefitnessed :S
Nou ben je al een hele bikkel als je in 3 weken 6 kilo kan aankomen.
Die vechter had gewoon beter moeten opletten, en zijn trainer ook.
Nou kwamen we dus met een heel team en ook nog eens 8 bezoekers voor niks. Nou ja, voor niks... In ieder geval niet voor wat we eigenlijk kwamen...
Je hoort dit soort dingen wel vaker, dat mensen dus gewoon veel te veel boven hun gewicht zitten (of dat mensen bivoorbeeld zomaar niet komen opdagen (was vandaag geloof ik ook bij 2 man gebeurd).

Mijn vraag is: hoe vinden jullie dat er bij dit soort situaties moet worden opgetreden (dus evt. sancties, en wat voor sancties).

Mijn persoonlijke opvatting is dat dit soort dingen altijd van tevoren moeten worden gemeld, aangzien het toch van tevoren bekend is.
Als men dit verzuimd (bij gewichtsprobleem) moeten er sancties zijn voor de vechter en/of het team waarvoor de vechter uitkomt.
Ik zou eerder voor een sanctie tegen de vechter kiezen (zoals bijvoorbeeld een tijdelijke schorsing of zo) en als het vaker voorkomt bij een team, dat er dan een soortgelijke sanctie moet zijn voor het hele team.

Leek me een interessante discussie om te voeren (weet niet of die eerder is gevoerd) en om verschillende meningen etc hier te lezen.

Groeten, Os.

Dit gebeurt inderdaad steeds vaker. Het lijkt wel of men maling aan die gewichten heeft. Vechten ze vandaag niet, dan wel over een week. Als iemand 6 (!) kg te zwaar is nemen ze de organisatie en de tegenstander niet serieus. Niet meer uitnodigen deze gasten. Ik weet dat verschillende organisaties al met een ' zwarte lijst' werken van sportscholen die gewoon niet meer worden uitgenodigd. Zo hoort het ook.

Jenny S
25-03-2008, 08:32
Is heel lullig voor degene die het betreft en ja vind ook dat de trainers daar beter op moeten letten. Inderdaad netjes van de organisatie

The Bulldog
25-03-2008, 09:02
gebeurde ook in twello waar de tegen stander van thanit 6 kg tezwaar was in een b partij...

zeer kwalijke zaak....

Shytown
25-03-2008, 09:23
Probleem is dat sancties gekoppeld zijn aan een bond en we in NL 101 bonden hebben dus dat men dit toch weet te omzeilen.

pwie
25-03-2008, 11:58
gebeurde ook in twello waar de tegen stander van thanit 6 kg tezwaar was in een b partij...

zeer kwalijke zaak....
Thanit was veel te licht en die jongen was 2 kl te zwaar.

FightingDutchman
25-03-2008, 12:57
Probleem is dat sancties gekoppeld zijn aan een bond en we in NL 101 bonden hebben dus dat men dit toch weet te omzeilen.

Inderdaad! Zolang er niet gewoon 1 duidelijke bond is dan kan een vechter altijd vechten in een andere bond ook al is hij bij de ene bond geschorst en dat is jammer (correct me if i'm wrong!).
Hoop dat het er ooit gewoon van komt dat er 1 bond is!

Justinian
25-03-2008, 13:03
Thanit was veel te licht en die jongen was 2 kl te zwaar.
Volgens mij was Thanit op het afgesproken gewicht en niet veel te licht.

remco pardoel
25-03-2008, 13:08
er moet gewoon een lijst komen
b.v. hier op mixfight waar alle mensen op kunnen zien wie wel en wie niet ok is..
Binnen een jaar heb je een goede lijst, bij de eerste keer in de fout, gewoon afzeggen of niet komen opdagen een ban van 6 maanden, bij de tweede maal gewoon niet meer uitnodigen..
Het gaat toch altijd om dezelfde individuen.

Blub
25-03-2008, 13:20
Helaas melden de meeste het inderdaad niet van te voren; ze hopen erop dat
wanneer ze het pas bij de weging melden of daar dus door de mand vallen de
tegenstander het gevecht toch aanneemt aangezien ze eigenlijk rekenen op een gevecht.

Ik vind het persoonlijk een kwalijke zaak en respectloos tegenover je
tegenstander die zich wel aan de afspraak heeft gehouden.

raveboy
25-03-2008, 13:34
Het zal een heel gedoe zijn, maar als de verantwoordelijkheid bij de trainer/coach word neergelegd, zal het al beter in de gaten worden gehouden door de trainer/coach zelf ( lijkt mij tenminste)

Ruim van te voren bellen om door te geven wat het gewicht is, zodat er eventueel voor vervanging gezorgd kan worden als het onmogelijk word om het gewicht nog te halen.
Zo kan de promoter al rekening houden met eventuele moeilijke gevallen die het misschien niet gaan redden.

De laatste maand ofzo elke week de gewichten doorgeven ofzo, zodat het niet alleen de vechter zelf is die het in de gaten houd, maar iedereen.

Ik vind het al raar dat de weging op de dag zelf gebeurd of een dag eerder, maar dat tot die tijd niemand weet wat het gewicht is tot het te laat is.

Op deze manier heb je geen gedoe met al die bonden, sancties kan altijd nog met belangrijke gevechten, of valse gewichten doorgeven.

danial
25-03-2008, 14:11
Thanit woog 65 en moest eerst tegen soufian vechten, maar omdat soufian tot 69/70kg maar kon afvallen, hebben ze een andere vechter gaan zoeken. Manus Wolters van Tooygym. Omdat die jongen ook zwaarder was werd er besloten tot 68 vechten, dus 3kilo weggeven. Bij de weging bleek dat die jongen 71kg woog. Hij kon beter tegen soufian vechten die was Zelfs lichter en was zijn afspraak zeker nagekomen.

Grappig is dat Thanit niet vocht en naar huis ging en dat zijn tegenstader wel vocht (tegen een andere jongen)

Blub
25-03-2008, 17:05
Grappig is dat Thanit niet vocht en naar huis ging en dat zijn tegenstader wel vocht (tegen een andere jongen)

Op deze manier motiveer je in ieder geval een stuk minder om het afgesproken gewicht te halen.

Er is immers altijd een kans dat je toch kan vechten.

Mickey
25-03-2008, 17:34
Naar ik meen heeft Justi wel eens een stuk geschreven voor de ringsports hierover. Feitelijk ga je als vechter een mondelinge (rechtsgeldige) overeenkomst aan op het moment dat je een partij accepteert.

Corrigeer me als ik ernaast zit Roy.. ;)

Ossie
25-03-2008, 18:20
Was gister idd ook sprake van dat de tegenstander misschien een partij kon krijgen (dus gewoon te zwaar en alsnog een partij).
Joop Ubeda stak hier alleen een stokje voor :D Hij wilde niet dat die jongen een partij kreeg op het gala. Joop is top!

Das pas een belediging naar een vechter: als een gek aftrainen, je tegenstander laat het afweten, jij krijgt geen partij, maar hij wel, ondanks dat hij jou als het ware gewoon heeft genaaid.

Ossie
25-03-2008, 18:22
Is het trouwens geen goed idee dat de bonden op dit soort punten samenwerken? Dus een gezamenlijke zwarte lijst, wedstrijdboek, etc etc.
Dus als je KO gaat bij een bond, dat je dan niet de volgende dag vecht bij een andere bond en dus als je op een 'zwarte lijst' komt, dat dat wordt doorgegeven aan alle bonden, die jou dan ook weren.

Solar
25-03-2008, 18:30
Is het trouwens geen goed idee dat de bonden op dit soort punten samenwerken? Dus een gezamenlijke zwarte lijst, wedstrijdboek, etc etc.
Dus als je KO gaat bij een bond, dat je dan niet de volgende dag vecht bij een andere bond en dus als je op een 'zwarte lijst' komt, dat dat wordt doorgegeven aan alle bonden, die jou dan ook weren.

De Fighting Docters:

http://www.fightingdoctors.com/startverboden.htm

En in de BKBMO in België heeft ook zo'n lijst:

http://www.bkbmo.be/be/results.htm

anonymous001
25-03-2008, 22:08
De Fighting Docters:

http://www.fightingdoctors.com/startverboden.htm

En in de BKBMO in België heeft ook zo'n lijst:

http://www.bkbmo.be/be/results.htm

Maar ja, dat is natuurlijk wel heel wat anders. Ik schrok toen ik na gedachteloos klikken twee kennissen tegen kwam, dacht "wat hebben die gedaan dan?". Toen zag ik pas de redenen waarom... Tegen zichzelf in bescherming nemen. Ook goed, maar een heel ander verhaal.