PDA

View Full Version : Official cause of death determined for MMA fighter Sam Vasquez



Tony
08-04-2008, 10:26
http://mmamania.com/wp-content/uploads/2007/12/samvasquez_mma_death.jpg

For MMA fans, the day we hoped would never come (but knew eventually would) is unfortunately here.

Mixed martial arts competitor Sam Vasquez has become the sport’s first fatality resulting from injuries sustained in a sanctioned MMA fight according to the Houston Chronicle’s Chron.com.

Vasquez, 35, died last November of complications from head trauma suffered at the hands of opponent Vince Libardi at Renegades Extreme Fighting on October 20.

The official cause of death reported by the medical examiner’s office was complications from blunt trauma to the head with subdural hemorrhage.

Despite two surgeries and prompt medical care, Vasquez was unable to recover after being knocked out in the third round. He was admitted to St. Joseph Medical Center and eventually transferred to an area hospice on November 26.

Subdural hemorrhage is considered a rare injury in sports - even in boxing. Steve Sievert has some interesting facts in his article from an orthopedic surgeon regarding this particular injury.

Here’s a snip:

“This type of injury is common in the ‘regular world,’ say when a person falls and hits their head…but in combat sports, this injury is very, very rare…I’ll give you a for instance…(Boxers) Kelly Pavlik and Jermain Taylor fought in February. It went 12 rounds, and Kelly Pavlik landed, I believe, 278 blows to the head, and Jermain Taylor landed 164 blows to the head. At UFC 82, (Cheick) Kongo versus (Heath) Herring - which they are both known to be standup guys - six head blows between the two of them. You just don’t have that accumulation of head blows in MMA.”

While there were some initial questions as to the pre-fight health of Sam Vasquez and his ability to compete, an investigation revealed that Vasquez, as well as veteran promoter Saul Soliz, had completed the necessary licensing requirements required to participate and that everything was done by the book.

It’s an unfortunate turn of events for a sport that is still blossoming, but I certainly wouldn’t call this a black-eye on MMA itself.

There was nothing out of the ordinary during the fight between Vasquez and Libardi. No stomps to the head, no late stoppages, just a competitive match with a tragic ending. That is the risk that all fighters must burden themselves with before each fight.

That is why at the very core of this sport, every competitor that steps into a cage or ring deserves a certain level of respect.

They deserve it from the fans, the promoters - and from each other.

Vasquez is survived by his wife Sandra and a seven-year old son. Anyone interested in contributing to the memorial fund that will help them financially should use this address:

TEXAS MMA FIGHT SHOP
c/o Sandra Vasquez
5720 Mobud Drive
San Antonio, Texas 78238

Paganstars
08-04-2008, 10:29
Tja jammer dat het gebeurd maar wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en ik hoop nu dat al die proleten op ander sites zoals telgraaf nu eindelijk gaan inzien dat voetbal gevaarlijker is dan mma!

Tony
08-04-2008, 10:33
Zat niet gebeuren denk ik... Ze hebben oogkleppen op en zien voetbal als een maatschappelijk iets.

Paganstars
08-04-2008, 11:03
dikke L*L 3 bier.... voetbal is geen maatschappelijk iets.... wat doet een gemiddeld profspeler of team nou voor de maatschappij?? behalve vermaak bieden op de zaterdag en zondag?? en daarbij het is een van de meest blessure gevoelige sporten die er is! MAW degene die geblesseerd raken tijdens het voetballen kunnen dus een last tot de maatschappij worden doordat zij arbeidsongeschikt kunnen raken! Eveneens is het bewezen dat het ratio blessure voetbal tov vechtsport vele malen hoger ligt doordat men zich een romario of maradonna waant op het moment dat hij/zij de bal heeft.

Ik vind het ook kwalijk dat een gemiddelde jan met de pet op voetbal veilig durft te noemen en ongevaarlijk! Ik heb bij voetbal altijd de drama's in gedachte in de jaren 70/80 waar ettelijke honderden mensen/supporters stierven door het instorten van stadia. Nog te zwijgen over doden door hooligangeweld en voetballers die stierven op het veld of net na het verlaten van het veld.

Kwalijke zaak dat onze geliefde sporten zo teniet worden gedaan door media, zwart gemaakt door mensen die geen inzicht hebben op de situatie, mensen die roepen wat de rest roept, mensen die niet het hart of de inzet durven tonen om zelf de sport te gaan beoefenen.

Jammer maar als dit de waarheid is, dan vind ik persoonlijk dat wij als liefhebbers en beoefenaars van de kunsten, het al gehele volk moeten opvoeden.

My 2 cents

Punishment
08-04-2008, 11:11
Toch een erg tragisch iets.. we moeten al zo hard knokken om alleen de naam van het MMA schoon te houden...

Tony
08-04-2008, 11:13
::lang verhaal::

My 2 cents

Je hebt helemaal gelijk... Maar zo wordt het helaas niet gezien door de meerderheid. voetbal blijft "leuk" en "geaccepteerd" en, juist ja, "maatschappelijk".

MMA daarentegen is bruut, monsterlijk, beestachtig, aggressief, crimineel en zou verboden moeten worden...

Paganstars
08-04-2008, 11:26
jammer genoeg wel.... maar ja als ik terug denk aan sommige overtredingen... Zou men dat dan nog steeds geciviliceerd noemen?? Ik ken geen enkele sport die naast schaken en dammen zo respectvol is naar elkaar toe!

nicolas the red
08-04-2008, 11:50
euh... wintersporten iemand? hoeveel mensen keren daar niet van terug met een gebroken been of erger?

Paganstars
08-04-2008, 12:10
ja maar dat komt door eigen schuld.... hierbij gaat het om letsel toegebracht door een ander nicolas

renamer
08-04-2008, 14:02
ach ja er vallen 5 doden per jaar met golf..... dat zecht genoeg lijkt me..

El Bambino
08-04-2008, 14:11
Dit is een volwassen sport en volwassenen kiesen er zelfs voor.Wat mij erg stoort is dat kinderen de ring ingaan en dat wij ouderen dat goedkeuren, dat vind ik pas erg !

Muay Thai Elite
08-04-2008, 14:15
Daar gaat t allemaal niet om.. Het gaat 'de normale mens' (de mensen die niet vechten) om het feit dat ze vechten met agressie en woede associeren.

Zo had ik laatst een gesprek met een vriendin van me (die ik overigens nog niet zo heel lang ken) over respect onder vechters. Ze snapte en wilde niet snappen dat ik met mijn vecht-collega's een speciale vorm van respect opbouw als we sparren (en misschien wel JUIST als we hard sparren). Ook als we elkaar een bloedneus of gekneusde rib toebrengen, verandert dit niks aan het feit dat we enorm veel respect voor elkaar hebben.

Ik kreeg het er bij haar niet in: ze was ervan overtuigd dat het NIKS met respect te maken had, omdat we elkaar toch stompen en trappen. Er moest (volgens haar) een bepaalde vorm van agressie aan te pas komen, en dus een bepaalde vorm van haat jegens elkaar.. Totaal onbegrijpelijk natuurlijk.

En toch denk ik dat dit het standpunt van de meesten is. Helaas.

Tsuki
08-04-2008, 14:18
Daar gaat t allemaal niet om.. Het gaat 'de normale mens' (de mensen die niet vechten) om het feit dat ze vechten met agressie en woede associeren.

Zo had ik laatst een gesprek met een vriendin van me (die ik overigens nog niet zo heel lang ken) over respect onder vechters. Ze snapte en wilde niet snappen dat ik met mijn vecht-collega's een speciale vorm van respect opbouw als we sparren (en misschien wel JUIST als we hard sparren). Ook als we elkaar een bloedneus of gekneusde rib toebrengen, verandert dit niks aan het feit dat we enorm veel respect voor elkaar hebben.

Ik kreeg het er bij haar niet in: ze was ervan overtuigd dat het NIKS met respect te maken had, omdat we elkaar toch stompen en trappen. Er moest (volgens haar) een bepaalde vorm van agressie aan te pas komen, en dus een bepaalde vorm van haat jegens elkaar.. Totaal onbegrijpelijk natuurlijk.

En toch denk ik dat dit het standpunt van de meesten is. Helaas.


dom wief ................ ;-)

Paganstars
08-04-2008, 14:20
Daar gaat t allemaal niet om.. Het gaat 'de normale mens' (de mensen die niet vechten) om het feit dat ze vechten met agressie en woede associeren.

Zo had ik laatst een gesprek met een vriendin van me (die ik overigens nog niet zo heel lang ken) over respect onder vechters. Ze snapte en wilde niet snappen dat ik met mijn vecht-collega's een speciale vorm van respect opbouw als we sparren (en misschien wel JUIST als we hard sparren). Ook als we elkaar een bloedneus of gekneusde rib toebrengen, verandert dit niks aan het feit dat we enorm veel respect voor elkaar hebben.

Ik kreeg het er bij haar niet in: ze was ervan overtuigd dat het NIKS met respect te maken had, omdat we elkaar toch stompen en trappen. Er moest (volgens haar) een bepaalde vorm van agressie aan te pas komen, en dus een bepaalde vorm van haat jegens elkaar.. Totaal onbegrijpelijk natuurlijk.

En toch denk ik dat dit het standpunt van de meesten is. Helaas.

Doen zoals ik het deed bij mijn vriendin... verplicht mee laten kijken naar wedstrijden en dan ziet ze van zelf wel dat het om meer draait dan alleen het vechten, maar dat het meer draait om jarenlange training en respect voor die training die de ander heeft genoten!

Muay Thai Elite
08-04-2008, 15:18
Nah man, ik neuk r alleen, hoef me niet te verantwoorden tsssssk!

renamer
08-04-2008, 15:37
Nah man, ik neuk r alleen, hoef me niet te verantwoorden tsssssk!


:thup: YEAH

Tony
08-04-2008, 15:47
Nah man, ik neuk r alleen, hoef me niet te verantwoorden tsssssk!

Praatjesmaker.. durf te wedden dat je savonds de afwas voor dr doet :lol:

Punishment
08-04-2008, 16:27
Praatjesmaker.. durf te wedden dat je savonds de afwas voor dr doet :lol:

Aaaaiight! Who's your daddy!? :lol:

Muay Thai Elite
08-04-2008, 17:04
Praatjesmaker.. durf te wedden dat je savonds de afwas voor dr doet :lol:

Als ik haar vriend was en zij mijn vriendin, zou ik dat graag voor haar doen. Maargoed, zo is de situatie niet. Echte mannen laten hun vrouw ook eens een avondje op de bank zitten na t eten, maar wat weet jij daarvan he............