PDA

View Full Version : Angst voor de UFC Octagon:: Feit of fictie?



Tony
14-04-2008, 09:21
http://mmamania.com/wp-content/uploads/2008/04/ufccage.jpg

According to feedback from several fighters, stepping into the Octagon for the first time can be a nerve racking experience — it often doesn’t matter if a he has been a pro for five years or 15.

The truth of the matter is that a UFC debut can apparently psyche out even the most grizzled veterans.

Here’s some perspective from UFC fighters past and present via the The Peterborough Examiner on the feeling:



“I fought two great big guys in that tournament. The first guy was 300 pounds, the second was about 290 … I remember being about ready to piss my pants walking into that cage. I wasn’t sure if I wanted to climb the fence and run or stand in there and fight.”

– Randy Couture

“It was an amazing experience. I was so nervous. The thing just went well but I didn’t fight the fight I wanted to … I made a lot of mistakes, but the important thing for me was that I won. That’s all that matters.”

– Georges St. Pierre

“… he had never been as nervous going into a bout, noting how he was not used to seeing himself on billboards around town.”

– Rampage Jackson

“He [Pat Miletich] had been right that this was a fight like any other fight, yet the consequences would be huge.”

– Matt Hughes

“I knew at my age I wasn’t going to get overawed with nerves. What I wasn’t prepared for was I was just so excited whenever I was in there. I didn’t relax when I was throwing the shots. I just realized when it was too late, ‘My God, how can I be tired after the training I’ve done.’ But I was. I was just so uptight… Over here I would be sort of more known for how cool and how calm I am when under pressure. But I just got carried away, the Belfast crowd going wild.”

– Colin Robinson

“It is an entirely different experience than any other fight show I’ve ever been in, anywhere in the world…. It was a strange feeling walking out in front of all those people. I felt very, very much like I didn’t really belong … You’re completely in awe of everything going around you and, for myself anyways, the first time I just didn’t feel like I was prepared for it.”

– Joe Doerksen


Good luck to Jason Day, Cain Velasquez and Brad Morris — all three fighters will be making their respective Octagon debuts at UFC 83: “Serra vs. St. Pierre 2″ less than one week from today at the Bell Centre in Montreal, Quebec, on April 19.

It sounds like they might need it.

Paganstars
14-04-2008, 09:46
Zou zomaar kunnen.....

Pepe the Ice-Murderer
14-04-2008, 10:34
Och kan me voorstellen dat meerdere Pride debutanten ook wel een kalmeerpilletje nodig hadden alvorens ze onder schreeuwende begeleiding van een of ander gestoord vrouwmens een ring moesten inklimmen waar foostomps, soccerkicks e.d. toegelaten zijn...

Tony
14-04-2008, 10:40
Dat geloof ik ook ja..

Ik denk zowieso dat elk groot event een soort van zenuwen oproept bij de vechters..

Maar stel je eens het volgende voor...
Je bent een vechter en traint al jaren kei en kei hard in je lokale gym... 5 dagen per week lig je te trainen in een ring.. en dan opeens, hoppa je octagon debuut.. en dan zie je daar geen ring maar een kooi...

slikken

Italian*Berlusconi*
14-04-2008, 11:22
Het is volgens mij niet 'opeens' hun octagon debuut, ze hebben vaak al voor kleinere organisaties (of juist grotere ;)) gevochten maar hebben dus wel al 'ring' ervaring... Maar idd, de UFC begint toch de superbowl van het MMA te worden naar mijn idee en dan moet je volgens mij wel ff slikken als je daar moet vechten.. publiek, ppv etc

Tony
14-04-2008, 11:41
Maar hoeveel organisaties hebben een echte kooi?

stel je bent een shooto of pancrase topper.... En je wordt gesigned voor de ufc... dan sta je daar mooi.. voor de eerste keeer bij zo'n kooi.

chief108
14-04-2008, 12:11
we moeten ook meer trainingskooien hebben hier in Nederland....

hoe kan je nou verwachten dat iemand meteen goed gebruik weet te maken van een kooi als hij ze alleen van plaatjes en filmpjes kent?

Tony
14-04-2008, 12:25
Mee eensch ja..
Maar zover ik weet mogen in Nederland, bij wedstrijden, geen kooien meer gebruikt worden... klopt dit?

Heb daar ooit eens iets van gelezen.. maar het kan ook zijn dat het puur om die ene gemeente ging.. (in de tijden van joop kasteel en dick vrij)

chief108
14-04-2008, 12:35
nee dat klopt niet...

het is alleen zo dat gemeenten zelf mogen beslissen of ze zoiets toestaan of niet
en d'r zijn wat rechtzaakjes geweest hierover in het verleden die niet in het voordeel van de promotors uitvielen

maar.....
het gaat heus wel weer gebeuren hoor....
je moet maar 1 bromsnor vinden die z'n krabbel onder zo'n aanvraag zet :brow:

remco pardoel
14-04-2008, 14:07
In een ring heb je touwen om evt onder door te rollen
in een kooi is er no escape..

leks
14-04-2008, 15:20
Ik denk dat er wel enige waarheid in kan zitten, maar dat het voornamelijk de typische ufchype-machine aan het werk is, waarmee ze zich proberen op te hemelen

blazin.arr0w::::
14-04-2008, 16:10
Smulvoer voor de psychologen ;)

Hoe dan ook, dit soort stukjes houden de mogelijkheden tot paniek in ieder geval in stand :)

Paganstars
14-04-2008, 16:26
Kan me goed voorstellen dat je in zo'n grote venue toch wel dicht kan klappen door zenuwen oid!

renamer
14-04-2008, 19:55
Och kan me voorstellen dat meerdere Pride debutanten ook wel een kalmeerpilletje nodig hadden alvorens ze onder schreeuwende begeleiding van een of ander gestoord vrouwmens een ring moesten inklimmen waar foostomps, soccerkicks e.d. toegelaten zijn...

haha bij de opkomsten van pride had ik thuis op de bank nog wel een kalmeerpilletje nodig.....:thup:

Tony
14-04-2008, 20:34
Wellicht Brian van de gouden kooi eens aankijken?

remco pardoel
16-04-2008, 10:45
hey I love knock Outs...
ik kan je het uit ervaring meegeven...

Het was een hele aparte ervaring ... zeker terug in de tijd dat er gewoon GEEN regels waren en GEEN tijdslimiet
Dan wist je gewoon dat t erop of eronder was
dan heb je een ander gevoel als dat je in een ring stapt waar de scheids de baas is

lunatic
16-04-2008, 10:50
he Sebas,

Ik heb 2x in een kooi gevochten in Engeland.
Ik vond het toch wel wat anders dan een ring. Ik kon totaal niet overweg met de kooi en het was voor mij een ander spelletje.Heb goede elbows gekregen haha.
Is wel ff wennen.
Sta nu 1-1 met cage fight. maak er binnenkort wel 2-1 van :P haha

Willy Ni

smike
16-04-2008, 12:34
Kooi is gewoon rauw, de oermens vechtend in een stalen kooi, no way out, doet je beetje denken aan gevechten vroeger op leven en dood, vechten tot er eentje niet meer bewoog ;)

chief108
16-04-2008, 13:06
LOL @ die opmerking van Bob :p

Chico
16-04-2008, 13:14
kooi lijkt me geweldig... ik heb een paar ama shooto partijen gedaan en vond die touwen vreselijk... lekker tegen het gaas aan knallen en neer halen..

Paganstars
16-04-2008, 13:29
LOL @ ILKO

anonymous001
16-04-2008, 14:39
LOL @ die opmerking van Bob :p

:lol:

x2!

...en de tegenstander weet het...

FOCUS
16-04-2008, 14:45
In Temmink wordt de tegenstelling tussen 'de kooi' en 'de rest van de wereld' prachtig in beeld gebracht

jopke
16-04-2008, 16:33
kooi lijkt me geweldig... ik heb een paar ama shooto partijen gedaan en vond die touwen vreselijk... lekker tegen het gaas aan knallen en neer halen..


beetje off topic misschien, maar hoe zit zo'n ammateur shooto wedstrijd er nu precies uit?

Chico
16-04-2008, 16:36
In een ring, met hoofd en scheenbeschermers en niet slaan op de grond... (in C+ mag je zonder bescherming)

jopke
16-04-2008, 16:47
dus eigenlijk kickboksen+grappellen?

Chico
16-04-2008, 16:47
eigenlijk wel ja...

jopke
16-04-2008, 16:51
lijkt me misschien wel iets in de toekomst...

Ufuk
16-04-2008, 19:00
Als je nou niet zoveel op die feestjes rondvliegt kun je er mooi snel 5-1 van maken ;)


Hoor je t 's van een ander:p

Heb ook in Engeland een kooipartij gedaan. Vond 't mn gaafste partij:)