PDA

View Full Version : K-1 gaat de wereld veroveren, de Amsterdam Arena het eerst (Volkskrant)



Jochem
27-04-2008, 01:08
bron volkskrant.nl
K-1 gaat de wereld veroveren, de Amsterdam Arena het eerst

ACHTERGROND, Van onze verslaggever Ismaël Dibi
gepubliceerd op 26 april 2008 02:46, bijgewerkt op 26 april 2008 09:14
Heemstede - Het is nog niet genoeg om een heel voetbalstadion te vullen, maar zaterdag verzamelen vanuit het hele land 20.000 vechtsportliefhebbers in de Amsterdam Arena voor het grootste kickboks evenement in de wereld, de K-1 World Grand Prix. De Nederlandse aflevering van de K-1 (een Japanse vinding) staat, het voetbal uitgezonderd, in de topvijf van best bezochte sportevenementen in Nederland.
De grootsheid van het evenement blijkt al gauw uit de persbijeenkomst vrijdag. Het mediacircus is, afgezet tegen het schaduwbestaan van de sport in Nederland, niet te bevatten. Toch leverde Nederland 13 van de laatste 15 K-1 kampioenen in Japan, van Peter Aerts, de eerste winnaar, tot Sem Schilt, de actuele wereldkampioen.
De K-1 is voornamelijk gebaseerd op kickboksen, maar ook elementen van thaiboksen, taekwondo, karate, kungfu komen tot uiting in de ring. De winnaar mag zich in praktijk de sterkste man op aarde noemen, omdat de K-1 als de meest effectieve vechtsport wordt beschouwd.
De matchmaking – het koppelen van passende vechters aan elkaar om zo aantrekkelijk mogelijke partijen te realiseren – lijkt een succes in de Arena. Vechters als de Nederlandse Marokkaan Faldir Chahbari en Buakaw Por Pramuk, de Thaise topper die in eigen land een levende legende is, zullen het tegen elkaar opnemen.
Chahbari is enorm gedreven om de Thai te verslaan. De Beast of the East, zoals de uit Brummen afkomstige Chahbari wordt genoemd, is in uitstekende vorm. En als hij met zijn tactisch inzicht en waterdichte defensie de op papier betere Por Pramuk verslaat, dan vestigt hij definitief zijn naam als topper.
De organisatie kreeg nog wel twee stevige tegenslagen te verwerken. Zowel Peter Aerts, drievoudig K-1 kampioen, als Andy Souwers die twee maal de K-1 voor lichtere vechters won, moesten afzeggen door blessures. De teleurstelling over de afwezigheid van Aerts zal voor de liefhebbers snel verdwenen zijn met het aanstellen van de tweevoudig K-1 kampioen Remy Bonjasky als vervanger voor de hoofdpartij.
Daarin zal hij het opnemen tegen een andere Nederlander: Melvin ‘No Mercy’ Manhoef. Op de vraag of die laatste vreest voor het enorme lengteverschil – Bonjasky is een paar koppen groter en met 104 kilo ook zwaarder – zei Manhoef: ‘Die vraag beantwoord ik in de ring, dan zal hij merken wat het plan is.’
De Amsterdammer is verheugd op zijn optreden, als de hele vechtsport de ogen op de Arena richt. ‘Wat zich hier gaat afspelen is echt een happening, normaal ben ik niet te betalen voor partijen in Nederland. Voornamelijk verdien ik mijn brood in Japan, maar hiervoor kom ik graag terug naar Nederland’, zegt Bonjasky.
De cameraploegen verdringen zich om een glimp op te vangen van de Amsterdamse held. Ondanks de drukte bij de persconferentie verloopt de organisatie vlekkeloos zo stelt perschef Vandusschoten. ‘Er komen hordes journalisten op de K-1 af uit Japan, Italië en Oost-Europa.
‘In Japan is de K-1 een sport zoals wij hier voetbal kennen, vanavond staat Nederland daar in het middelpunt van de belangstelling. Een live uitzending van de K-1 trekt daar makkelijk miljoenen kijkers’, zegt Vandusschoten.
Organisator Simon Rutz: ‘De belangstelling is gigantisch, de media in eigen land beseffen eindelijk dat er vraag is naar deze sport. SBS 6 en RTL vochten ditmaal zelfs om de tv-rechten. De sport staat op het punt zich definitief te scharen onder de grotere sporten.’
Bonjansky is blij met het enthousiasme rond dit evenement. ‘Misschien dat over een paar jaar kickboksen olympisch is en de koningin kijkt. Dan krijg ik vast een lintje na mijn zoveelste titel in de K-1.’

Justinian
27-04-2008, 01:12
Leuk stuk. A.s. maandag staat er weer een stuk in de Volkskrant over de K-1.

MJOKKIE
27-04-2008, 01:36
K-1 gaat de wereld veroveren.. Waar hebben die gasten de afgelopen tien jaar gezeten?

Als het goed is komt er dinsdag ook een uitgebreid stuk in dagblad 'de Pers'.

Remy wil een lintje. Jammer dat Ernesto Hoost hem net voor is:D

fightingfist
27-04-2008, 10:58
Daarmee duiden ze denk ik op de toenemende populariteit.
Leuk stuk.

MJOKKIE
28-04-2008, 11:09
Vandaag weer stuk in de Volkskrant, over Glitter en glamour op het 'grootste kickboksevenement ter wereld.....:boos:'

Wheelie
28-04-2008, 11:30
K-1 gaat de wereld veroveren.. Waar hebben die gasten de afgelopen tien jaar gezeten?



Ach, het is mooi dat ze er eindelijk iets over schrijven ;)

We hebben donderdag en vrijdag met Ismael gesproken, geschikte gozer.


Vandaag weer stuk in de Volkskrant, over Glitter en glamour op het 'grootste kickboksevenement ter wereld.....:boos:'

Kun je dat posten ?

el bastardo
28-04-2008, 11:44
Er wordt op een goede manier aandacht aan besteed. Alleen maar positief voor de sport vind ik.

MJOKKIE
28-04-2008, 11:45
Tuurlijk, alle aandacht is goed. Het stuk van vandaag is ook leuk geschreven. Moest alleen lachen om grootste kickboksevenement ter wereld. Arena is groot, cool en indrukwekkend evenement. Vind die twee volle ringen echt geweldig om naar te kijken.
Maar het is nu al zo vaak in het nieuws geweest dat er in Japan tienduizenden mensen in de stadions zitten-onlangs nog door Remy herhaald bij Pauw en Witteman- dat ik het vind getuigen van 'je huiswerk niet hebben gedaan.'

Heb geen scanner, helaas.