PDA

View Full Version : Documentaire Mike Tyson beleeft wereldpremičre



Bud S
19-05-2008, 17:44
CANNES (ANP) - Op het Filmfestival van Cannes is vrijdagavond de documentaire Tyson in premiere gegaan. De film geeft een openhartig beeld van de omstreden sporticoon, die op zijn twintigste de jongste wereldkampioen boksen ooit werd.
De 41-jarige Tyson was zelf bij de wereldpremičre aanwezig. In de documentaire vertelt hij openhartig over zijn leven. De reeks interviews, die zijn vroegste jeugdherinneringen tot zijn recente controverses behandelen, zijn gelardeerd met beelden van een groot aantal kampioenswedstrijden. Zowel voorafgaand aan de film als na afloop kreeg de bokser van de zaal een ovationeel applaus.
Hij stelde ,,nog nooit zoiets te hebben meegemaakt als deze premiere. Ik ben een atleet: de filmwereld bevond zich altijd ver buiten mijn blikveld.'' De bokser ervoer het voorstel van regisseur James Toback om een film over zijn leven te maken in eerste instantie als ,,bijzonder intimiderend'', maar ging uiteindelijk toch overstag.
Het is nog niet bekend wanneer de documentaire Tyson in Nederland te zien zal zijn.

jopke
19-05-2008, 18:14
http://www.spitsnieuws.nl/archives/images/tyson0005.jpg
Mike Tyson: 'Ik ben extreem'

Hij zit erbij als een sfinx: kaarsrecht en bewegingsloos. Alleen de ogen van Mike Tyson zijn levendig – die schieten rusteloos heen en weer door de persruimte in Cannes waar zo’n honderd journalisten tegenover hem zitten. Onderwerp van gesprek: de documentaire Tyson die James Toback over hem maakte. Erg spraakzaam is de ex-bokser annex oorbijter niet, maar hij is ook niet zo kinderachtig om de belangrijkste onderwerpen omzeilen.


''Ik heb in het verleden vrouwen misbruikt, ik heb ze verkeerd behandeld en onrecht aangedaan. Maar die aanklacht was fout, onrechtvaardig en onmenselijk.” De opmerking gaat over Desiree Washington, de vrouw die in 1991 een rechtszaak tegen hem aanspande wegens verkrachting. Het leverde Tyson drie jaar cel op. In de documentaire, waarin hij overkomt als een wat tragische figuur die het succes en zijn eigen kracht niet kon dragen, ontkent hij vloekend en scheldend dat hij die ‘bitch’ Washington een haar heeft gekrenkt. En dat statement wil hij best nog een keer in nette woorden herhalen. ''Het systeem dat mij veroordeeld heeft, is onmenselijk’’.
Oor afgebeten
Over Evander Holyfield, wiens oor hij tijdens een wedstrijd afbeet, is hij even kort en krachtig. ''Ik had een black-out. Ik was ongelooflijk kwaad en verloor mijn discipline en controle.”
http://www.spitsnieuws.nl/archives/images/mike0005.jpg
'Moeilijk om mezelf te zien'
Typerend genoeg zegt Tyson dat hij het moeilijk vind om naar de documentaire te kijken. ''Ik ben erg hard voor mezelf, ik veroordeel mezelf. En al schaam ik me niet voor de persoonlijke dingen die ik heb gezegd, ik voel me wel kwetsbaar. Eerlijk gezegd vraag ik me af wat ik hier doe. Ik was geschokt bij de premičre, om al die mensen in de zaal te zien. Ik kon de film daar niet uitkijken.” De reden dat hij besloot mee te werken aan de documentaire is simpel: ''Ik ken Toback al twintig jaar, ik vertrouw hem. Toen hij met het plan kwam, zat ik bovendien in rehab. Ik hoefde toch nergens heen.”
http://www.spitsnieuws.nl/archives/images/tyson0006.jpg
Geen rolmodel
Op de vraag of Tyson, afgekickt en wel, zich nu als rolmodel beschouwd voor kinderen die net als hij opgroeien in de arme buitenwijken van Amerika, antwoordt hij met een stellig ‘nee’. Maar als hij dan toch iets aan de jeugd moet meegeven: ''Je moet nooit ophouden met vechten. Als mensen proberen om je eronder te krijgen, moet je vechten. Als ze zeggen dat je nooit iets zult bereiken, moet je ze niet geloven. Je mag nooit opgeven.”
Extreem leven
Het zijn wijze woorden van een man die zegt dat hij nooit had gedacht een rijpe leeftijd te bereiken. ''Ik ben een extreem persoon, ik heb een extreem leven gehad. Ik heb drugs gebruikt en gevaarlijke mensen ontmoet, ik heb met vrouwen geslapen wier mannen me dood wilden maken. Het is een wonder dat ik de veertig heb gehaald.”

Ronald
19-05-2008, 18:30
Ik denk dat ik ondertussen alle partijen van Tyson al een keer heb gezien en heb ook ontzettend veel docu's over hem gezien. Top dat er weer een serieuze docu bijkomt!

chief108
19-05-2008, 18:33
ff downloaden....

ga die gast niet financieel steunen :whistling:

FOCUS
19-05-2008, 18:34
de man is een levende legende,
in zijn prime een van de beste vechters ooit
must....watch...documen...tary:box:

kickboxer1987
19-05-2008, 18:46
ik vond persoonlijk behind the glory erg mooi om te zien, ben benieuwd wat dit is

Bud S
19-05-2008, 23:03
hier een review

http://www.variety.com/index.asp?layout=festivals&jump=review&reviewid=VE1117937153&cs=1

el bastardo
19-05-2008, 23:27
Ga m zekers bekijken! Snap alleen niet dat er nog steeds vrouwen zijn die naast hem willen lopen...

Mack
20-05-2008, 00:03
Volgens mij is dat z'n dochter..

el bastardo
20-05-2008, 00:06
Zelfs die snap ik niet haha

nicolas the red
20-05-2008, 09:11
cool moet ik zeker zien