PDA

View Full Version : Vuijsters wil tweekamp met Van der Geest



Tony
29-05-2008, 15:41
UTRECHT - Judoka Grim Vuijsters wil in een tweekamp met Dennis van der Geest uitvechten wie Nederland in de klasse boven 100 kilogram vertegenwoordigt op de Olympische Spelen.
ANP

Dat vorderde zijn advocaat Harro Knijff donderdag bij de rechtbank in Utrecht.

De Judobond Nederland (JBN) gaf eerder de voorkeur aan Van der Geest. Tot ongenoegen van Vuijsters, die meent dat hij de afgelopen maanden beter heeft gepresteerd.

Kort geding

Hij spande daarop een kort geding aan tegen de bond, dat donderdag diende. De technische staf van de JBN wees Van der Geest, winnaar van olympisch brons in 2004, eind maart aan voor Peking.

De 32-jarige Haarlemmer had een maand eerder in Parijs voldaan aan de eis van de bond, een plek bij de eerste vijf bij een wereldbekerwedstrijd.

Trainingskamp

Vuijsters was zelf niet aanwezig in Utrecht. De ontevreden zwaargewicht zit deze week in Japan voor een trainingskamp.

Volgens zijn advocaat verkeerde de judoka lang in de veronderstelling dat hij met Van der Geest concurreerde om een ticket naar Peking.

Van der Geest

Volgens de technische staf, bestaande uit de vier bondscoaches en voorzitter Cor van der Geest, zit Dennis van der Geest als enige al sinds maart vorig jaar in een olympisch kwalificatietraject.

"Dennis moest voldoen aan de nominatie-eisen voor Peking en zorgen dat hij fit werd, dat waren zijn doelstellingen'', aldus bondscoach Maarten Arens.

Bij de tussentijdse evaluatiemomenten zag de technische staf geen aanleiding om ook Vuijsters toe te laten tot het kwalificatietraject.

In beeld

Vuijsters, die in totaal vier keer het podium haalde tijdens wedstrijden om de wereldbeker, verkeerde naar eigen zeggen in de overtuiging dat hij in beeld was voor Peking.

"Hij is ook in die waan gelaten door de bond. Grim kreeg in januari zelfs een bericht van de JBN waarin ze hem feliciteerden met zijn nominatie voor de Spelen. Daarin hadden ze ook even moet zeggen dat hij echter niet naar Peking gaat, maar dat is niet gebeurd'', aldus Knijff.

Weloverwogen

Arens, die door de JBN dringend was verzocht aanwezig te zijn bij de zitting, noemde de keuze voor Van der Geest een weloverwogen oordeel.

"Hij is de enige sporter die de afgelopen twaalf jaar op grote toernooien in staat was zich met de wereldtop te meten. We denken met hem in Peking de grootste kans te hebben op een medaille.''

Voorbereiden

Van der Geest lachte het voorstel van Vuijsters om een tweekamp te houden weg. "Ik heb helemaal geen ruimte om deze dingen te doen, het slaat nergens op. De komende twee maanden moet ik naar mijn topvorm toegroeien, ik ben me helemaal aan het voorbereiden om op 25 augustus in Peking goed te kunnen judoën.''

Ook de JBN ziet niets in het plan van de 25-jarige judoka. ,,We varen blind op het oordeel van onze deskundigen'', aldus bondsvoorzitter Jos Hell. De voorzieningenrechter doet op vrijdag 13 juni uitspraak in de zaak.

Slome
29-05-2008, 15:58
Ik snap t van Dennis, maar als ie lef heeft... grijpt ie Grim gewoon ff...

bryan
29-05-2008, 16:18
dennis = arrogante lul die niet kan draaien... niets mis mee en als hij echt zoveel beter is moet die 2 kamp toch ook geen probleem zijn..

ik vind.. resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie in de toekomst

Ralph
29-05-2008, 16:22
Logisch dat Dennis dit niet wil en Vuijsters wel. V.d. Geest is er gewoon vanuit gegaan dat hij vormbehoud heeft getoond door bij de eerste vijf te eindigen en heeft zijn trainingsschema daarop aangepast, zodat hij tijdens de OS kan pieken. En Vuijsters dacht dus al eerder te moeten pieken om aan te tonen dat hij daar thuis hoort. Deze twee judoka's kan je weinig kwalijk nemen. VOlgens mij is de bond de enige die fouten heeft gemaakt en zich slecht heeft opgesteld.
Maar goed, het is nu eenmaal zo gegaan, dus ik vind ook dat ze nu geen rare fratsen meer moeten uithalen. Dennis heeft groen licht gekregen, dus die heeft zich vol op zijn voorbereiding gestort. Zuur voor Vuijsters, maar ik vind het nog een stuk minder zuur dan voor iemand als bijvoorbeeld Youri v. Gelder.

mossad
29-05-2008, 16:27
Als de regel was dat Dennis alleen vorm en fitheid hoefde te tonen om naar de Spelen te gaan is het duidelijk lijkt me.

Dat Vuijsters zo'n fax krijgt is heel vervelend voor hem en stom van de JBN maar geen reden om hem te sturen ipv Dennis.

Dat de selectieprocedure op deze manier waardeloos en oneerlijk is, lijkt me een andere discussie die een jaar geleden al gevoerd had moeten zijn.

Hoop dat Dennis een medaille pakt.

Fonz
29-05-2008, 16:36
Kom op zeg, dit is toch wel echt HEEL raar van die bond! Zoiets sturen en daarna zeggen dat ie nooit in het kwalificatietraject zat? Waarom sturen ze dan zoiets???
Volkomen begrijpelijk van Grim dat ie dacht dat ie misschien wel naar de OS zou gaan.



Hahaha, wat een onderbouwing. De afgelopen twaalf jaar. Leuk en aardig, maar wel eens gehoord van "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst"?



Na zo'n uitspraak is het hem geraden dat ie tot aan Beijing met z'n porem van de buis blijft (voor andere zaken dan judo) en ook niet staat te draaien in een of andere tent!!!


Goed gezegd!

YoMarK
29-05-2008, 17:48
Helaas kunnen ze niet beiden naar de spelen, dan was er geen probleem geweest.
Ook Dennis verdient het gewoon om naar de spelen te gaan.

TheSkindo
29-05-2008, 18:39
Volgens de technische staf, bestaande uit de vier bondscoaches en voorzitter Cor van der Geest, zit Dennis van der Geest als enige al sinds maart vorig jaar in een olympisch kwalificatietraject.

Z'n pa is de voorzitter....hmmm

HUNTER
29-05-2008, 19:18
wat een ophef om niets.....

zo hypocriet van Jan de Rooy (trainer van Vuysters) om nu plaatsen op te gaan eisen.... Drie, bijna vier jaar geleden, na de OS van Athene heeft de technische staf van de JBN voorgesteld om de 'toppers' (lees kandidaten OS) meer rust te geven in de aanloop naar de spelen. Dit o.a. om mensen optimaal te laten pieken op deze Spelen en ze niet vooraf met enorm lange en uitputtende kwalificatie trajecten hun kruit te laten verschieten. Iedereen was accoord. Ook Jan de Rooy, die dit uit naam van Debora Gravenstein maar al te graag wilde.
Nu beroept een Vd Geest zich op de 'beschermde status', waar destijds De Rooy ook mee accoord is gegaan, en nu kan het ineens niet omdat Vuysters naar de spelen moet?
Tsja..... beetje jammer dit.

remco pardoel
29-05-2008, 19:52
Hunter,
je hebt een punt.

Zo mag je de zaak ook wel weer zien
Dennis heeft wel veel (lies) blessure leed gehad

En de bond mocht wel wat duidelijker zijn in hun beleid
Maar dat zijn ze niet echt vaak ... spreek uit ervaring.

Briant
29-05-2008, 20:09
wat een ophef om niets.....

zo hypocriet van Jan de Rooy (trainer van Vuysters) om nu plaatsen op te gaan eisen.... Drie, bijna vier jaar geleden, na de OS van Athene heeft de technische staf van de JBN voorgesteld om de 'toppers' (lees kandidaten OS) meer rust te geven in de aanloop naar de spelen. Dit o.a. om mensen optimaal te laten pieken op deze Spelen en ze niet vooraf met enorm lange en uitputtende kwalificatie trajecten hun kruit te laten verschieten. Iedereen was accoord. Ook Jan de Rooy, die dit uit naam van Debora Gravenstein maar al te graag wilde.
Nu beroept een Vd Geest zich op de 'beschermde status', waar destijds De Rooy ook mee accoord is gegaan, en nu kan het ineens niet omdat Vuysters naar de spelen moet?
Tsja..... beetje jammer dit.

x2, daarbij heeft Dennis gewoon voldaan aan de voorafgestelde voorwaardes. Dat hij een beetje vaak op tv betekend niet dat hij zn hart nu ergens anders heeft dan bij het Judo. Ik weet zeker dat hij ons allemaal wil laten zien wat voor top judoka het is.

Over vier jaar mag Meneer Vuijsters het proberen, het is nog maar de vraag of hij ooit zo'n staat van dienst zal op bouwen als Dennis.

anonymous001
29-05-2008, 20:26
Ik snap Vuijsters ook wel. Als je topsporter bent, dan wil je gewoon graag. En bovendien kan ik me inderdaad voorstellen dat de JBN geen prijzen gaat verdienen waar het om communicatie gaat. Maar zo'n rechtszaak vind ik gewoon een beetje sneu. Een beetje alsof je naar de juf gaat om te klagen dat de andere kinderen niet met je willen spelen: het helpt toch niet en als het helpt, lacht iedereen je achter je rug uit.