PDA

View Full Version : Grappling in Nederland



erikhein
04-06-2008, 15:59
Cursisten van de SKMO leraaropleiding kickboksen hebben onderzoek gedaan naar de aard en omvang van Grappling in Nederland. Kijk voor hun bevindingen op Home Page (http://www.skmo.nl) onder downloads.


vr gr erik hein

joost
04-06-2008, 16:04
http://www.skmo.nl/downloads/Microsoft%20Word%20-%20kijk_op_vechtsport_def._Danny_John_Rafles.pdf

HUNTER
04-06-2008, 16:29
Goed dat er zaken over het grappling, BJJ en MMA op papier komen!

Ik weet niet of dit ook de opdracht betreft, maar het lijkt me leuk om hier ook een actief vervolg van te zien.

Effective
04-06-2008, 17:10
Mooi verslag, met name het stukje over de ontstaansgeschiedenis in NL vond ik interessant.

sebastiaan
04-06-2008, 17:34
1000 beoefenaars in Nederland? Dat is schokkend weinig eigenlijk...

by the way,het is grappig,maar scholen lijken best geintereseerd in BJJ en Grappling,
ik ben docent in opleiding(geschiedenis) en mijn huidige stage school heeft een aantal sportklassen met als doel topsport stimulans.
Als het goed loopt komt er een blok Grappling in hun keuze paket.

Jong zieltjes winnen is de truc;)

Hoop dat die overkoepelende bond snel komt,zou mooi zijn..

jopke
04-06-2008, 17:48
1000 mensen lijkt me wel erg weinig hoor...
maarja het zou kunnen..

wel mooi dat er een beetje meer populairiteit is op t moment

Justinian
05-06-2008, 23:25
Leuk stuk. Tijdje geleden kreeg ik van Raffles nog een vragenlijst t.b.v. dit onderzoek. Sluit me trouwens bij bovenstaande aan: zorgen dat we 'zieltjes winnen'. Persoonlijk denk ik dat het goed zou zijn om dit te doen bij judo-, jiu jitsu- en worstelscholen. Wil niet zeggen dat deze mensen moeten overstappen, maar een combinatie kan heel goed werken! Judoka's kunnen middels grappling het grondwerk aanscherpen (heb er zelf ook veel profijt van gehad). Wat verder heel erg belangrijk is, is te zorgen voor een grappling-bond, met een reglement. Nu het nog relatief klein is, kun je ervoor zorgen dat de bestaande scholen zich erbij aansluiten. En dat is iets wat later - als er meer scholen zijn - moeilijker zal worden. Als de bestaande scholen een bond oprichten, althans zich hierbij aansluiten, dan zullen nieuwe scholen in de toekomst ook eerder geneigd zijn zich hierbij aan te sluiten en dus niet een eigen bond te starten. Hoe dan ook, goed werk van de heren!