PDA

View Full Version : André Brilleman leeft voort op hyves



Hammerkick
14-06-2008, 21:14
Ik leerde een poosje geleden op hyves, Klaas Mirani kennen. Klaas is een oud leerling van André Brilleman en al snel leerde ik Ronald Keplinger kennen, ook een oud leerling van André. Al snel werd ik heel enthousiast door de vele verhalen, die beide over André hadden en toen Ronald me vroeg om hem te helpen, om een hyves op te zetten over André brilleman, hoefde ik er nog geen minuut over na te denken. Ik ben altijd een groot fan geweest van André Brilleman. We zijn toen aan de slag gegaan en dat resulteerde in een eigen Hyves, ter ere van André Brilleman, de link daarvan is : http://andrebrilleman1.hyves.nl/ vrij kort daarna, werd ik gevraagd, om een artikel te schrijven over onze hyves, dit is dat artikel. Het ware verhaal over de kickbokslegende André Brilleman.
http://img365.imageshack.us/img365/5004/hyvesandrdh7.jpg (http://imageshack.us)
Eind februari 1985 werd de Nederlandse vechtsportwereld geschokt door het bericht, dat kickbokser André Brilleman om het leven was gebracht. De laffe en misdadige wijze waarop, André Brilleman was vermoord, zorgde voor veel commotie en was voorpagina nieuws.Om deze sporter voor de hedendaagse Thaiboksers in leven te houden heeft vechtsportliefhebber Dirk Stal in samenwerking met een oud-leerling van André, Ronald Keplinger, een hyves gemaakt voor deze topper. Op internet stond al een vermelding naar deze hyves ( http://andrebrilleman1.hyves.nl ). Maar wie was André Brilleman? Dit is het verhaal van André “The Mean Machine” Brilleman, één van de allergrootste Nederlandse kickboksers aller tijden.
TEKST: DIRK STAL

André Brilleman begon zijn sportieve loopbaan op negenjarige leeftijd, in een buurthuis, waar hij judo beoefende. Hij bleef deze sport trouw totdat hij erin slaagde de eerste dan te behalen, waarna hij vertrok naar de sportschool van Jon Bluming, om daar het karate te gaan beoefenen. Hier leerde André ook Jan Plas kennen, de man die later in zijn leven zo’n hele belangrijke rol zou gaan spelen. Toen Jan Plas met het kickboksen begon, stond André als één van de eersten op de stoep, om die vechtskunst zich eigen te maken. Al snel ontwikkelde André zich tot een sterke, snelle en bovenal harde kickbokser, hetgeen resultaat opleverde in zijn eerste gevecht op 19 september 1977 tegen Phemen. Knock-out overwinning in de eerste ronde ! Zijn spectaculaire vechtstijl zorgde al snel voor een heel eigen publiek. Hij was de eerste die liet zien, hoe judoworpen een effectieve rol konden spelen in het kickboksen. Maar er zouden hem meer primeurs ten deel vallen. Toen er voor de eerste maal, een Thaise delegatie naar Nederland kwam, op 7 april 1979, was André Brilleman, één van de vier Nederlanders, die met hen de strijd aanbond. Boonlod werd in vijf ronden op punten verslagen! Een succesvol Nederlands titelgevecht volgde, tegen de bekende Ron Kuyt, op 10 februari 1980, waarna André weer deel uitmaakte van een Nederlands team, die voor de eerste maal in Europa, op 28 september 1980, tegen een delegatie Japanse kickboksers aantrad. Met een hand, die door een ongeval, daags ervoor nog een operatie had moeten ondergaan, wist hij, in een fantastische partij, de Japanner Hirato te verslaan!
Hierna volgde het gevecht dat door velen omschreven werd, als de beste kickbokspartij die zij ooit hadden gezien, namelijk de partij tegen de Japanner Kyoji Saito. De partij, die werd gevochten op 3 mei 1981, is een absolute klassieker in de kickbokshistorie.
Hierna volgde zijn geruchtmakende wedstrijd in Parijs, tegen de Thai Fanta Attapong. Na een goede eerste ronde werd André geraakt door een trap aan de binnenkant van bovenbeen, die door een ongelukkige speling van het lot niet daar, maar in zijn kruis belandde, waardoor hij de wedstrijd niet kon voortzetten.
Op 3 oktober 1982 vocht André tegen Muzaffer Yamali, een tegenstander op alle fronten, die later een vriend, leerling en trainingspartner van hem werd. André werd winnaar op punten.
André was zelf ook begonnen met het les geven in het kickboksen en al snel had hij samen met Frits Werner, een groep fanatieke jongens, dat resulteerde in een wedstrijdgroep. Roger Brilleman, een neef van André, was de eerste, die voor Brillemans gym, de ring betrad in het begin van 1983, in Marcanti . Hierna was het de beurt aan Ronald Keplinger, Eddie Bremer en Peter verschuren. Ze waren heel succesvol en André was heel trots op het feit, dat hij ook zijn eigen jongens had, die de ring ingingen.
Na een jaar niet meer in de ring te zijn verschenen, begon André zelf aan een comeback, die via een knock-out overwinning op de Brit Keith Nathan op 23 september 1983 en een punten overwinning op de Thai Somkuan, op 12 januari 1984 leidde tot zijn grootste prestatie : de wereldtitel in het w.k.a kickboksen. Op 21 april 1984 vocht André tegen de Amerikaan Howard Jackson, om de wereldtitel w.k.a in het weltergewicht. André zette de Jaap Edenhal in Amsterdam op zijn kop, door de onverslaanbaar geachte Amerikaan in de eerste 2 ronden, 2 x acht tellen te bezorgen. Na een partij die over de volle twaalf ronden ging,was André Brilleman de nieuwe wereldkampioen in het weltergewicht. Ook deze partij is een absolute klassieker in de historie van het Nederlandse kickboksen en het was de allereerste keer, dat een partij in Nederland over twaalf ronden werd uitgevochten.

wrestler_nl
14-06-2008, 21:18
Thanx Hammerkick!!

wrestler_nl
14-06-2008, 21:23
k ben nu lid van andre brilleman's hyves