PDA

View Full Version : Overleg van de Nederlandse bonden



marcelt
30-06-2008, 00:23
Ja ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Hierbij een update van Eric van Looijen (NKBB/ Nover) over het eerste grote Nederlandse bondenoverleg:
Op zondag 29 juni 2008 was er door een aantal initiatiefnemers een samenkomst van verschillende bonden opgezet. Aanwezig waren:

- WFCA
- UMC
- WPKL
- FIMAC
- NOVER/ NKBB

Helaas kwam de MON ondanks toezeggingen niet opdagen. Maar goed er waren toch een aantal grote andere bonden aanwezig.

Wat is er zoal concreet afgesproken?

- De deelnemende bonden gaan ze samen het meldpunt fraude voorzien van concrete informatie;
- Overnemen van de schorsingen & startverboden van de diverse bonden;
- Via Fighttalk.nl is er een initiatief genomen voor 1 database voor alle vechters. De bonden zorgen voor input van informatie;
- Zelfde richtlijnen mbt indeling van de klasses van de vechters;

Er wordt gekeken naar de mogelijkheid voor 1 startboekje. De praktische invulling moet nu nog bekeken worden. Zo zijn we gezamelijk eigenlijk op zoek naar een of meerdere sponsors hiervoor. Wij van de NOVER willen hierbij wel benadrukken dat wij enkel en alleen in ze willen gaan met strikt bonafide sponsoren.

Geconcludeerd mag worden dat de bijeenkomst positief verlopen is...

Uit de mail van Eric blijkt dat er volgende bijeenkomsten gaan komen. Dus positief nieuws uit bondenland!

The Bulldog
30-06-2008, 07:28
Goede zaak, hoop dat dit zicjh doorzet..

Zou mooi zijn als de dingen landelijk aangepakt kunnen worden zoals niet op komen dagen en klooien met het aantal gevochten partijen...

KICKBOX.NL
30-06-2008, 08:24
Notulen bonden meeting te Utrecht 29-06-2008

AANWEZIG:
Hakim (voorzitter (kickbox.nl))
Ewout (notulist (kickbox.nl))

Robbie Timmers: nationale database (fighttalk.nl)

Rick Cocu (WFCA
Joop Ubeda

Eric van Looijen (Nover)

UMC Vyent (UMC)
Abdulah Davis
Rudsel

Robert Lieuw On (WPKL)
Ruud de Ronde
Wout Traas

Wim Vlieger (FIMAC)
Robin Vlieger

AFWEZIG:
Erik Roukens (ASAN) afgezegd
MON: gemeld dat men later zou komen, maar is niet op komen dagen.

De voorzitter opent de vergadering om 12:10
De bijeenkomst die door Hakim van kickbox.nl is georganiseerd met als doel enerzijds de sport zo zuiver, eerlijk en sportief
mogelijk te maken voor de sporters zelf, maar ook het imago ervan te verbeteren naar het publiek.

Zeker gezien de groeiende media-aandacht. Het is essentieel dat we inzien dat we allemaal dezelfde belangen hebben op de lange termijn en is het noodzakelijk dat er tussen de bonden regelmatig overleg is om dingen op elkaar af te stemmen.
Vooropgesteld is dat deze vergadering tot doel heeft nader met elkaar samen te werken, op verschillende vlakken, en niet als doel heeft om van alle bonden een bond te maken. Ieder bond blijft op haar eigen manier werken.

1. Nationaal wedstrijdboekje
Hakim verteld dat het nationale wedstrijdboekje voorzien zal worden van de logo’s van alle bonden op de voorkant. Ook zal er ruimte worden gemaakt om het sofi nummer en pasfoto van de vechter te plaatsen, dus het boekje zal persoonsgebonden zijn.
FIMAC: is er toestemming nodig van ouders bij minderjarigen om te mogen vechten.
Hakim: verwerpt dit, dit is de taak van de trainer
WFCA: beaamt dit
Nover: is positief over het boekje, maar vindt het te vaag, omdat verschillende bonden verschillende regels hanteren, met name als het gaat om het met bescherming vechten.
UMC: geeft aan dat een ko een ko is (ivm startverbod). Dit moet duidelijk in het boekje vermeld staan.
FIMAC: er moet vermeld worden hoe iemand ko is gegaan
WFCA: het moet duidelijk in het boekje staan, en de bond bepaald of de vechter mag vechten. Maar de startverbod van een andere bond moet strikt worden nageleefd.
Hakim: uitslagen moeten meteen naar database, zodat bonden kunnen checken of men een startverbod heeft. Hakim zorgt er voor dat de uitslagen van de A partijen naar Jim gaan en een kopie naar alle bonden.
WPKL: gewichten moeten worden vermeld bij uitslagen. Ook wil hij helderheid en transparantie tussen de bonden. Dit houdt in het ook bij elkaar mogen kijken
FIMAC: moet er niet iemand komen die bonden tijdens gala’s controleert?
Hakim: alle bonden moeten 1 lijn trekken als het om gewichtsverschillen gaat. Veel problemen zullen dan kunnen worden voorkomen. Dus controleren is niet nodig, maar men is welkom bij elkaar. FIMAC: geeft de nood aan om een orgaan op te richten die alles en iedereen controleert.
Voorstel van Hakim om in januari nogmaals bijeen te komen, om dit punt door te nemen.

Conclusie: Hakim krijgt alle boekjes van alle bonden. Hij komt spoedig met een versie van een nationaal startboekje, die nu al erkend is door alle bonden. Alleen ontwerp akkoord en dan nemen alle bonden deze in gebruik. Startdatum is 1 november 2008.
Om fraude te voorkomen, moeten alle regels strikt gehanteerd worden door de bonden.
Alle aanwezige bonden staan open elkaar te komen bezoeken tijdens gala’s om hun werkwijze te verduidelijken.

2. Meldpunt fraude
WFCA: vechters die niet opkomen dagen, met als excuus leugens, moeten worden aangepakt
Hakim: bonden moeten officieel melden wie (zowel vechter als sportschool) en hoe fraude is gepleegd, en een schorsing opleggen.
Alle bonden zijn het hier mee eens. Alle mogelijke fraude centraal melden bij kickbox.nl. Dit kan alleen door de bond. Niet door leden van sites. Dit om ongecontroleerde berichten te voorkomen.
FIMAC: wil een centrale commissie om schorsingen op te leggen
WFCA: is het hier mee eens, het moet zo snel mogelijk gebeuren, zodat een geschorste vechter niet al weer binnen 24 uur bij een ander bond kan vechten.
Hakim: een eventuele commissie later instellen, maar nu meteen beginnen met alle bonden per e-mail informeren over fraude.

Alle bonden zijn het hier mee eens.

3. Database tbv vechters/wedstrijduitslagen
Robbie: belangrijk is om volledige namen (absoluut geen nick names) en gewichten in te vullen bij de weging om data base tot succes te maken.
Dit is voor matchmakers ideaal om een vechter te zoeken.
Robbie: verantwoordelijk voor invoer van de gegevens in in de database. Na 1 november wordt er per bond 1 persoon aangesteld om dit bij te houden voor eigen gala’s.
FIMAC: hoe controleer je hoeveel partijen iemand heeft gevochten
Hakim: vechter moeten bij het opstarten van de database zelf hun aantal partijen opgeven. Per 1 november 2008 komt er een nul meting.
WPKL: vechters die onjuiste informatie hebben doorgegeven hiervoor straffen/schorsen.
Hakim: wat mag het leeftijdsverschil zijn tussen vechters.
FIMAC: vanaf 18 jaar vrij
UMC: vanaf 18 jaar vrij
WPKL: minderjarigen max 3 jaar verschil, vanaf 18 jaar vrij
NOVER: vanaf 18 jaar vrij
WFCA: minderjarigen max 3 jaar verschil, vanaf 18 jaar vrij
Bij alle bonden uitzonderingen daargelaten.
De verantwoordelijkheid ligt ook bij de sportscholen, maar alle bonden laten partijen in de C en N niet doorgaan waarbij vechters elkaar overklassen.

4. Nationale ranking op kickbox.nl
Jim houdt deze bij. Vanaf heden alle uitslagen van A partijen na gala aanleveren via Hakim.
WPKL neemt deze ranking gedeeltelijk over, per vechter maximaal 1 titel. Ze werken met een top 10.
De WFCA neemt deze ranking helemaal over.
UMC: gebruikt geen ranking. Maar erkennen de Ranking wel.
FIMAC: erkent ook deze ranking.
NOVER: erkent ook deze ranking, maar heeft ook hun eigen ranking.

Belangrijk is dat alle volledige (incl volledige namen, en gewichten) uitslagen van A partijen naar Jim moeten, om de lijst up to date te houden.

WPKL gebruikt dus eigenlijk niet de lijst van kickbox.nl (Jim). (i.v.m. met 1 vechter max in 1 gewichtsklasse) Gevraagd is WPKL deze lijst ook volledig willen overnemen. Dit wordt intern bij WPKL besproken en komen er de volgende vergadering op terug.

5. Onafhankelijke protest commissie
Is er behoefte aan zo een commissie, die bij B titel gevechten en bij A gevechten gaat beoordelen in geval van onenigheid.
Alle bonden hebben een onafhankelijke commissie die partijen bekijkt. Wel wordt aangegeven dat dit moeilijk is, als er geen goede video opnamen zijn. Dus geen duidelijke beeldmateriaal vanuit verschillende hoeken, geen protest.
Conclusie: er is geen reden voor een commissie.

Ingekomen stukken:
FIMAC: is er niet een opleiding die jury leden op kan leiden voor alle bonden?
Hakim: nee, omdat de bonden met verschillen regels werken. Bonden moeten zelf hun opleidingen regelen.

Maximum aantal partijen per gala:
WFCA: max 24 partijen
FIMAC: max 25
UMC: max 25
WPKL: max 5 ½ uur
NOVER: max 25
Elke bond hanteert z’n eigen regels.
Voorstel: een gala mag maximaal 6 uur duren. Alle bonden zijn het hier mee eens.

Hoe gaat een vechter over van N naar C, naar B, naar A. Alle bonden hanteren dezelfde regels. Bond bepaald dus wanneer pupil na de gewonnen partijen dat de vechter naar een hogere klasse moet. Niet de trainer. Uitzonderingen kunnen wel gemaakt worden als een vechter voor langere periode uit de running is. Alle bonden hanteren al of vanaf heden:
3 winst in de N = naar de C
6 winst in de C = naar de B
8 winst in de B = naar de A
Dus gewonnen partijen!

Nieuwe sportscholen pas toelaten bij 2 goede referenties?
Alle bonden vinden dit niet nodig. Meteen melden als een sportschool fraudeert.

Titel gevecht van een bond bij een andere bond.
Alle bonden zijn het hier mee eens, mitst de titelorganiserende bond zelf voor de personele bezetting zorgen.

Rondvraag:
FIMAC: zijn er verschillende klasses bij de jeugd vechters?
WPKL heeft hier geen verschillende klasses voor.
De database is hier de oplossing voor. Meteen kan worden gezien hoeveel partijen een vechter heeft gevochten.

WFCA: wat als een vechter z’n startboekje niet bij zicht heeft?
Alle bonden er over eens dat met het nieuwe boekje, de partij niet mag door gaan.

WPKL: komt er een standaard formulier voor de data base?
Robbie: vanaf heden per mail de data versturen naar Robbie. Vanaf november krijgt een ieder inlog gegevens, en kan hij zelf de gegevens invoeren.

WPKL: [b] wat te doen bij internationale schorsingen, van met name Belgische vechters?
Hakim: bij de volgende meeting iemand van de Belgische bond uitnodigen, en dan een oplossing vinden.

WPKL: klasse indeling bij Belgische vechters. Daar kun je altijd B vechter blijven, zonder naar de A over te hoeven gaan.
Hakim: gaat uitzoeken hoe dit zit.

WPKL: Wie gaat alles betalen (de gehuurde zaal, en de drankjes)
Hakim: ik betaal. Bij een volgende meeting zal het € 50,- per bond kosten. Spontaan komt er een inzameling om de gemaakte kosten van vandaag met z’n allen te dekken.
De kosten voor het nieuwe boekje zullen worden gedragen door een nog te vinden sponsor.

Artsen/EHBO bij gala’s.
Alle bonden hebben een arts van de Fighting Doctors bij de gala’s. Wel wordt aangegeven dat dit steeds moeilijker wordt, omdat soms geen artsen beschikbaar zijn voor de kleine gala’s, en er bij de grote gala’s wel eens 3 artsen aan de ring zitten. Als er geen artsen beschikbaar zijn, maakt WFCA gebruik van EHBO’ers. Dit uit noodzaak. Anders is er altijd een ringarts en EHBO’er aanwezig.
Hakim: Fighting Doctors uitnodigen bij de volgende meeting.

Om precies 15:15 is deze vergadering afgelopen.

Al met al was het een zeer geslaagde, bijzonder professionele vergadering. Iedereen was het er mee eens dat de verschillende bonden, op verschillende vlakken met elkaar moeten samenwerken. Dit om de professionalisering van de snelst groeiende sport in de wereld tegemoet te komen. Wat nog belangrijker, meer grip op zaak zien te krijgen. Te vaak komen vechters niet opdagen op een gala, zonder dat hier consequenties aan verbonden zijn. Ook het sjoemelen met aantallen gevochten partijen moet in de nabije toekomst onmogelijk gemaakt worden. De volgende vergadering staat geplant voor uiterlijk Januari 2009.

Ewout

Justinian
30-06-2008, 08:58
Thanks Hakim, goed initiatief! Het zou denk ik goed zijn om iets dergelijks ook in te voeren voor wat betreft het MMA. Er zijn nu nog niet zoveel "MMA-bonden" en dus hoef je ook niet met zoveel partijen om tafel. Je komt dan sneller tot besluiten.

Justinian
30-06-2008, 09:22
Verder denk ik dat het toch goed zou zijn wanneer er één bond zou komen. Misschien is het nu nog een brug te ver, maar voor buitenstaanders is het gek dat er zoveel bonden zijn en even zoveel kampioenen. Je zou eigenlijk eens moeten kijken naar de belangen van de bonden, om niet een gezamenlijke bond op te richten. Bang om bevoegdheden kwijt te raken (al zal men dit niet zo snel toegeven, ben ik bang)? Reglementen die niet overeenkomen? Zodra je weet wat de (tegengestelde) belangen zijn, kun je hier mee aan de slag.

Wanneer het gaat om reglementen die niet overeenkomen en/of het bang zijn om bevoegdheden kwijt te raken:
Een overkoepelende bond, met daarbinnen een aantal vormen/stijlen (max. 3). Bijvoorbeeld: Muay Thai, Kickboksen, K-1 (geef het maar een naam). Per stijl kun je vertegenwoordigers van een bestaande bond, of een combinatie van bonden verantwoordelijk maken, die het meest aansluiten bij de reglementen bij deze stijlen. Daarboven heb je dan de bond, met het bestuur. In dit bestuur zou je bestuursleden uit de huidige bonden kunnen laten plaats nemen. Lijkt me goed dat er een onafhankelijk voorzitter wordt gekozen, die op dit moment niet bij een bond is aangesloten. Op deze wijze is sprake van een duidelijke structuur en is een Nederlands kampioen ook écht Nederlands kampioen!

Als voor bovenstaande zou worden gekozen, sta je in meerdere opzichten sterk. Sterk richting fraudeurs, sterk richting de buitenwereld en sterk richting de pers. Je komt simpelweg veel professioneler over. Als het even zou kunnen dan zou ik in bovengenoemde bond ook het MMA onderbrengen. Maak er bijvoorbeeld de “Nederlandse bond voor Ringsporten” voor o.i.d. Onder de Judo Bond Nederland bijvoorbeeld, vallen ook het Jiu Jitsu en het Aikido. Soortgelijke opzet. Maar goed, zoals ik al schreef, het zal voor nu nog wel een brug te ver zijn. Tenzij de verantwoordelijken in zien dat ze een grote verantwoordelijkheid hebben om de Ringsporten naar een hoger plan te tillen en zij hier ook de aangewezen personen voor zijn. Een begin is nu in ieder geval gemaakt en dat is goed om te zien!

Khanom Thom
30-06-2008, 09:41
Een goede start!! :thup:

Garcia
30-06-2008, 10:35
Een goede start!! :thup:

Dat is het zeker, en nu het vervolgtraject uitzetten en doorvoeren.

Ronald
30-06-2008, 13:34
Verder denk ik dat het toch goed zou zijn wanneer er één bond zou komen. (...) Een begin is nu in ieder geval gemaakt en dat is goed om te zien!
:stupid:

anonymous001
30-06-2008, 14:13
Ik vind dit al een revolutie...

Had ik niet voor mogelijk gehouden!

Een hele goede zaak! Het moest maar eens afgelopen zijn met dat gerommel.

Cave
30-06-2008, 14:17
Is dat internationaal gezien handig?
Als je kijkt naar de explosieve ontwikkeling van het MMA in de V.S. is het daar een sport op zich. Daar hebben ze niet die sterke associatie met kickboksen en Muay Thai zoals wij dat hebben. Daar heb je ook geen gemengde evenementen, volgens mij.
Bovendien kun je MMA in de V.S., maar ook in Engeland door het veelvuldige gebruik van een kooi niet scharen onder de ringsporten. Als we hier in NL t.z.t. ook weer wat vaker met een kooi kunnen werken (oke, misschien is de wens de vader van de gedachte), geldt hier hetzelfde; dan is MMA strikt gezien geen ringsport meer.

Ik denk dat het niet zo'n probleem is als het een 'ringsportbond' wordt ipv bijvoorbeeld een 'full contact vechtsporten bond'. Kijk naar bijvoorbeeld de ANWB. De W staat voor Wierlrijders en ik denk dat er tegenwoordig nog maar weinig fietsers lid zijn. :wink:

Justinian
30-06-2008, 14:20
Is dat internationaal gezien handig?
Als je kijkt naar de explosieve ontwikkeling van het MMA in de V.S. is het daar een sport op zich. Daar hebben ze niet die sterke associatie met kickboksen en Muay Thai zoals wij dat hebben. Daar heb je ook geen gemengde evenementen, volgens mij.
Bovendien kun je MMA in de V.S., maar ook in Engeland door het veelvuldige gebruik van een kooi niet scharen onder de ringsporten. Als we hier in NL t.z.t. ook weer wat vaker met een kooi kunnen werken (oke, misschien is de wens de vader van de gedachte), geldt hier hetzelfde; dan is MMA strikt gezien geen ringsport meer.
Als ik het goed heb wordt de UFC in de VS gesanctioneerd, zoals dat zo mooi heet, door de State Athletic Commission - volgens mij bijna altijd door de Nevada State Athletic Commission, omdat de meeste wedstrijden daar plaats vinden. Ook bokswedstrijden en kickbokswedstrijden vallen hieronder. Mijns inziens kun je in Nederland een soortgelijk iets opzetten, maar dan in private handen. Binnen deze bond heb je dan afdelingen die wedstrijden reguleren.

Ringsporten moet je wat mij betreft ruim interpreteren, zodat ook gevechten in een octagon daar onder kunnen vallen.

FightingDutchman
30-06-2008, 14:41
Daar zou echt een kans/taak voor de overheid liggen, vind ik. Maar dan moet de overheid er wel door een deskundig(e) en communicatief vaardig(e) persoon/groep bij betrokken worden, die met fatsoen de boel kan uitleggen en overbrengen.

Helemaal mee eens! Alleen zien zij dat niet zo. De overheid (en dan doel ik op bijvoorbeeld NOC*NSF) zegt dat de bonden er eerst onderling uit moeten komen en dan als 1 bond naar hun toe moeten stappen voor dingen als subsidie etc.

Dus is een beetje een vervelende situatie want de ene kant zegt de vechtsportwereld van we willen wel hulp van de overheid maar de overheid geeft aan dat de gevechtsportwereld eerst hun shit moet regelen (waar ze juist hulp voor willen) en dat ze dan pas hulp krijgen. Beetje onhandig werken natuurlijk op die manier.

Maar in principe ben ik het wel met je eens dat dit vooral een kans voor de overheid is. Alleen zij zien dat niet zo.

FightingDutchman
30-06-2008, 15:13
Ja dat is waar, en ik denk dat dit toch wel duidelijk een goede eerste stap is! Hopelijk kunnen de bonden er ook een goed gevolg aan geven!

Mickey
30-06-2008, 15:44
Ik vind het ook een topiniatief. Ik denk dat we door een dergelijk regulerend orgaan een boel grond kunnen winnen met de acceptatie van de sport.

Echter ondank de dynamiek van de sport is het wel een conservatief wereldje. Ik zou dan ook sterk pleiten voor een gefaseerde aanpak waarbij er met kleine stapjes word gewerkt.

Hoewel ik me kan voorstellen dat de overheid hierbij betrekken lastig kan zijn, denk ik zeer zeker niet dat het onmogelijk is.. Wat zou hiervoor een goeie ingang zijn?

lopez86
30-06-2008, 19:49
Hoe dan ook, voor MMA zou dit ook een goed initiatief zijn.
Misschien handig om bij de volgende bijeenkomst een extra notule aan te maken, te weten "regelementen MMA?".

De NOVER hanteert bijvoorbeeld zowel bij amateur als prof partijen stoten naar het hoofd, en kent geen klasses.
Bij Shooto heb je daar weer C,B, en A klasse in, maar word daar over het algemeen enorm weinig verschil in getrokken (A vechters die een B partij draaien, B die na 2 partijen al A gaan draaien, amateurs die gelijk bij prof. klasses worden ingedeeld zonder uberhaupt ook maar 1 mma partij gedraait te hebben etc.).
Hoe het bij RINGS zit weet ik verder niet maar die hebben weer een 1-minuut grondvecht-regel en weet ik verder wat allemaal.

Iig allemaal ook lekker onduidelijk en als bonden dan toch bezig zijn, waarom dit er niet bij pakken?