PDA

View Full Version : Hoe zit dat eigenlijk?



Evilman
23-07-2008, 19:19
Ik zit vandaag eens te denken..
bjj en judo, de submission sporten komen in het mma
en tussen MA eigenlijk soft over, gezien er geen striking
is en je netjes afklopt. je kunt zonder al te veel schade
winnen/verliezen.

Toen dacht ik aan het op straat gebruiken van wat je kunt.
Als je daar die sporten gebruikt, waar afkloppen niet geld en
je wellicht moet vechten voor je leven, dan is zon sport
juist deste destructiever gezien je mensen voor het leven
kreupel kunt maken.

Een paar klappen/trappen en iemand kan aftaaien.
Maar als je besluit om in een worsteling een arm of been eens
voluit te verdraaien/breken is iemand veel verder van huis.

Opzich dus wel apart dat het zon zacht karakter heeft,
terwijl het afkloppen er juist is om te zorgen dat de sport
beoefenbaar blijft voor iedereen.

Wat denken jullie hierover?

Fr3ddy
23-07-2008, 19:24
In een kroeg werkt een stomp denk ik beter dan een triangle :hugegrin:

Biiyen
23-07-2008, 19:25
Ik zit vandaag eens te denken..
bjj en judo, de submission sporten komen in het mma
en tussen MA eigenlijk soft over, gezien er geen striking
is en je netjes afklopt. je kunt zonder al te veel schade
winnen/verliezen.

Toen dacht ik aan het op straat gebruiken van wat je kunt.
Als je daar die sporten gebruikt, waar afkloppen niet geld en
je wellicht moet vechten voor je leven, dan is zon sport
juist deste destructiever gezien je mensen voor het leven
kreupel kunt maken.

Een paar klappen/trappen en iemand kan aftaaien.
Maar als je besluit om in een worsteling een arm of been eens
voluit te verdraaien/breken is iemand veel verder van huis.

Opzich dus wel apart dat het zon zacht karakter heeft,
terwijl het afkloppen er juist is om te zorgen dat de sport
beoefenbaar blijft voor iedereen.

Wat denken jullie hierover?

Met Judo valt het nog wel mee, het klemmen en breken is toch meer BJJ. Judo heeft dat softe karakter omdat het in de begin jaren veelal door kinderen wordt beoefend omdat het nu eenmaal handig is als kinderen weten hoe ze moeten vallen. En zeker kinderen leren eigenlijk geen armen en benen breken. En omdat waarschijnlijk 90% van alle judo beoefenaars alweer afhaakt voordat ze daadwerkelijk gaan klemmen en wurgen is het in de volksmond een "softe-sport". Ook op tv zie je judo alleen maar gooien en smijten.

Slome
23-07-2008, 19:25
Zacht karakter, dat vindt absoluut niet gelden voor BJJ.. Ben er mee grootgebracht me vader en opa zijn beide liefhebber en beoefenaars... Dus had t zwaar te verduren...Voor judo is het misschien zo omdat de sport is geaccepteerd door het grote publiek. NOS zendt het uit, is een olympische sport, en dus gaan kindertjes net als ik rond de 10 jaar allemaal op judo...

en trouwens waarom als je en streetfight/kroeggevecht heb wil je iemand breken.. een felle pets in 't gezicht is snel genoeg...

Dennuz
23-07-2008, 19:26
Ik denk dat het tijdens een 1 -1 gevecht op straat wel effectief kan zijn.. Echter zodra je alleen tegen 2 man staat heb je er geen ruk meer aan aangezien het dan niet al te verstandig is om naar de grond te gaan..

rafi
23-07-2008, 19:39
wat dacht je van al dat glas wat in de kroeg op de grond ligt niet handig. het beste is uitpraten en weer gezelig doen. meestal helpt een bierje geven ook wel.

Briant
23-07-2008, 19:42
Jigoro Kano wilde van Judo een kunst ontwikkeling die mensen hielpen zich fysiek en mentaal zo goed mogelijk te ontwikkelen. En aangezien BJJ van judo komt wordt deze visie ook doorgewerkt in het BJJ. Een van de belangrijkste principes in het judo is het "jita kyoei" oftewel het "gezamelijk welzijn en voordeel" principe. Het afkloppen is hier onderdeel van (immers je Uke breken is voor beide partijen onvoordelig).
Wat ik hiermee wil zeggen is dat Judo (en BJJ) zeker een zelfverdedigingsaspect in zich heeft, maar dat dit niet het hoofddoel van de kunst is. Het is daarom ook niet meer dan logisch dat voor effectieve zelfverdediging de technieken aangepast moeten worden (anders pakken, toevoegen van atemi) waardoor het weer meer op het oude Ju Jutsu gaat lijken. Het doel van Ju Jutsu was om een goede manier te hebben om ongewapend mensen uit te schakelen (handig voor als je samurai, of politieagent bent).
Als Judoka (of BJJer) zal je in een zelfverdedigingssituatie zeker uit de voeten kunnen, maar je moet niet vergeten dat de kunst die je beoefend niet zo maar toepasbaar is in die situaties. Bovendien moet je per situatie kunnen beoordelen, geen enkele situatie is hetzelfde.

NB Ik heb expres BJJ en Judo op een hoop geveegd, omdat er een eindeloze discussie te voeren is over wat nou beter of harder is, maar je komt er nooit uit. Daarbij is het curriculum van Judo en BJJ grootendeels hetzelfde, alleen het accent ligt anders.