PDA

View Full Version : Brian Stann and BJ Penn Agree About the Guard



Tony
31-07-2008, 08:29
How do they agree? They both believe being on your back is a guaranteed way to lose a fight with the judges in modern MMA (http://www.wec.tv/index.cfm?fa=news.detail&gid=13634) (Penn's comments are in his book):


“I am completely comfortable to go to the ground in a fight,” he said. “I use my takedown defense because I have a better chance to end the fight using my hands. And if I’m going to go to the ground, I’m going there on my own terms, not on somebody else’s terms. I mean, I don’t care who you are, I don’t care if you are a BJJ black belt and a world champion at it, you do not want to be on your back in mixed martial arts anymore. Statistically it’s the worst place in a fight to be, the judges view it as you losing the fight regardless of what’s going on. So I’m not going to let somebody put me on my back, I refuse to do it. But I have no problems going to the ground whatsoever. If the fight does go to the ground I think people will soon realize the level of my jiu jitsu.”


As for Stann's jiu-jitsu, we'll see. But as much as it pains me to admit, he's right about how judges view being on your back and the guard. Even if you're throwing up submissions attempts and making it impossible for your opponent to pass, they view the back to the mat as a priori defensive position. To some extent it is, but I cannot erase from my memory the absolute robbery of Renato Verissimo in his fight with Matt Hughes. What I worry about is that even if judges become more competent about the intracacies of the guard and jiu-jitsu as a whole, fighters will follow Stann's path and alter their game so as to never be on their back as long as they can help it. I'd hate for a unique dimension of the game to be avoided because of a legacy of incompetent judging.

Jochem
31-07-2008, 09:10
En dit is nieuws? Guard positie is altijd een slechte positie geweest in MMA. Alleen is er een poosje de dominantie van bjjers geweest (die nauwelijks konden judo-/worstelen), die vochten tegen mensen die te weinig van BJJ wisten. Die tijden zijn al lang voorbij.

Tony
31-07-2008, 09:15
Dit is zeker geen nieuws in de zin van "kijk, dit is nieuws"..

Het is wel nieuws in de zin van "kijk, dit nieuws item werd gepost op een mma blog". En Bj Penn geeft zijn gedachtengang hierover..

schokkend? Nee niet echt. Leuk voor de geinteresseerden, mogelijk :lol:

Paganstars
31-07-2008, 09:49
Tja.... Op de rug heeft voor delen... Maar ja in het mma als je niet kaan gaan voor die triangle of omo.... bad luck!

anonymous001
31-07-2008, 09:54
Ik vond het interessant...:)

Jochem
31-07-2008, 11:18
Dit is zeker geen nieuws in de zin van "kijk, dit is nieuws"..

Het is wel nieuws in de zin van "kijk, dit nieuws item werd gepost op een mma blog". En Bj Penn geeft zijn gedachtengang hierover..

schokkend? Nee niet echt. Leuk voor de geinteresseerden, mogelijk :lol:


Het is ook zeker interressant, bedoelde het ook niet naar jezelf toe, maar naar de oorspronkelijke schrijver van het artikel. Die schrijft alsof hij iets nieuws verkondigd.

Tony
31-07-2008, 11:50
ow zo... ja heb je ook gelijk in ja..
no harm done.

Brengt wel weer een ander discussiepunt naar boven... => de puntentelling van een mma match.. 10point must system schiet in dat oogpunt tekort.

Stel je hebt vechter A met worstelachtergrond... vs vechter B met BJJ achtergrond.

A brengt B op de grond en blijft daar liggen (lay n pray)... B is zeer aktief op de grond en weet op zijn beurt A volledig te neutraliseren en doet sub attempts en uiteindelijk weet B weer staande te komen..

Volgens mij is het nu zo dat A de meeste punten krijgt (Takedown en Octagon control) ipv B (die het eigenlijk meer verdiend)

tom l
31-07-2008, 13:41
In Japan is op je rug liggen toch niet echt zo'n probleem? Het wordt daar door de judges niet echt gezien als verliezen. Ik vind de manier waarop Japanners een match punten geven dan ook veel beter als de Amerikaanse manier (ik vind eigenlijk elk aspect van mma wel beter in Japan als in de VS). Ik weet niet of Aoki ook met unanieme beslissing gewonnen zou zijn van J.Z. moest dezelfde wedstrijd op dezelfde manier in de ufc plaatsgevonden hebben, hoewel ik de beslissing wel dik verdiend vond. Aoki gebruikt de guard ook wel duidelijk offensief, hij springt er zelfs naar in mma!

Pepe the Ice-Murderer
31-07-2008, 14:05
Behalve als je Minotauro Nogueira heet, is (een inactieve) guard positie nadelig ja. ;)

SebasMMA
01-08-2008, 07:36
ow zo... ja heb je ook gelijk in ja..
no harm done.

Brengt wel weer een ander discussiepunt naar boven... => de puntentelling van een mma match.. 10point must system schiet in dat oogpunt tekort.

Stel je hebt vechter A met worstelachtergrond... vs vechter B met BJJ achtergrond.

A brengt B op de grond en blijft daar liggen (lay n pray)... B is zeer aktief op de grond en weet op zijn beurt A volledig te neutraliseren en doet sub attempts en uiteindelijk weet B weer staande te komen..

Volgens mij is het nu zo dat A de meeste punten krijgt (Takedown en Octagon control) ipv B (die het eigenlijk meer verdiend)

Dat is tegenwoordig in 'the big leagues' al niet meer zo. ik weet niet hoe 't zit met de jury in nederland however...