PDA

View Full Version : Volop scepsis over Vierde Vloot Amerika



MB667
31-07-2008, 10:04
MEXICO-STAD - De Amerikaanse regering heeft haar oog laten vallen op de enorme olievoorraden die recentelijk zijn ontdekt voor de kust van Brazilië. Om die reden is na meer dan een halve eeuw de Vierde Vloot gereactiveerd die nu opnieuw precies langs die kust patrouilleert.

Volgens de Braziliaanse president Lula kan het bijna samenvallen van deze twee gebeurtenissen geen toeval zijn.

Lula weet zich in deze visie gesteund door vrijwel alle politieke partijen in Brazilië en de meeste leiders van Zuid-Amerika. De Vierde Vloot stond onlangs centraal op de top van de Mercosur, het regionale samenwerkingsverband van Brazilië, Argentinië, Uruguay, Paraguay en Venezuela. Op de top kreeg de Venezolaanse president Chávez veel bijval toen hij stelde dat de grondstoffen van het continent het doelwit zijn van deze ‘interventiemacht’.

Enkele weken geleden meldde de Amerikaanse marine dat de Vierde Vloot weer opereert, vanuit de haven van Mayport in Florida, en onder bevel staat van het Southern Command. De vloot werd in 1943 gevormd als verdediging tegen Duitse en Japanse vliegtuigen en onderzeeboten .

Het werd echter vijf jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog alweer opgeheven.

De Braziliaanse senaat stuurde onlangs een delegatie naar de Amerikaanse ambassadeur in Brasilia om hem te vertellen dat de vloot ver uit de kust dient te blijven. Zij herinnerden aan een actie van de Amerikaanse marine op het moment van de militaire staatsgreep in 1964.

Verschillende schepen nestelden zich toen in de baai van Santos, gereed om mariniers aan land te zetten in geval de gekozen president Goulart niet wilde aftreden.

‘Er is geen enkele interne kwestie in Latijns Amerika die kan dienen als voorwendsel voor een initiatief van deze omvang door de Verenigde Staten’, zegt Pedro Simón, senator van de centristische PMDB, de coalitiegenoot van Lula. ‘Wij zijn in staat onze geschillen in alle rust op te lossen, zoals onlangs bij het incident tussen Colombia en Ecuador.

Ex-president Sarney van Brazilië meent dat de reactivering van de Vierde Vloot ‘een economische beslissing is nu het ernaar uitziet dat de Braziliaanse kust binnen afzienbare tijd een van de belangrijkste olieproducerende centra in de wereld zal zijn’.

Recentelijk zijn twee enorme vondsten gedaan, waardoor Brazilië hier over een oliereserve van ruim 33 miljard vaten beschikt . En vlak buiten de 200 mijlszone ligt waarschijnlijk nog meer. Daar gaat nu de Vierde Vloot patrouilleren, terwijl Brazilië plannen heeft de zone uit te breiden naar 350 mijl.

De Verenigde Staten zeggen dat de vloot louter ‘humanitaire doelen’ dient. Admiraal James Stavridis, bevelhebber van het Southern Command, spreekt van ‘hulp bij natuurrampen, verdediging van het milieu en de bestrijding van de drugshandel’.

Zuid-Amerika gelooft daar geen snars van. Te meer omdat als commandant van de vloot is benoemd contra-admiraal Joseph Kernan, een Navy SEAL, de supercommando´s van het type Rambo. Het is de eerste keer dat een lid van deze special forces van de marine zo hoog in de hiërarchie komt.

Tot de Vierde Vloot behoren onder meer het vliegdekschip USS George Washington en schepen die rivieren als de Amazone opkunnen. Onderminister Shannon moest tijdens zijn laatste reis ook in Argentinië uitleggen dat de vloot de soevereiniteit van geen enkel land zal schenden.

Tsuki
31-07-2008, 11:10
tja amerika wat kun je er van zeggen .............. ouderwetse landjesveroveraars.........

paspoes
31-07-2008, 11:10
ja ja, waar geld te halen is zijn de amerikanen anders niet.
Eerst humanitaire doelen en daarna olievoorraden claimen :thown:

smike
31-07-2008, 11:15
Amerika is bezig zichzelf kapot te maken en het domme is ze hebben het zelf niet eens door.
Met zuid-amerika erbij hebben ze bijna de hele wereld tegen zich gekregen. De VS proberen krampachtig de wereldmacht te blijven die ze ooit waren, ze zijn echter simpelweg te klein geworden. Met dit soort acties wordt ontzettend veel kwaad bloed gelet, maar men wil maar niet leren van bijvoorbeeld Afghanistan.

Gelukkig zie je met bijvoorbeeld Obama dat er wel een tegenbeweging op gang is, maar zolang Amerika nog een republikeinse meerderheid heeft gaan ze zorgen voor hun eigen ondergang.

De dikke nudist
31-07-2008, 13:15
Een hele generatie die zonder wereldoorlog is opgegroeid is idd. te veel van 't goeie. Goed bezig weer.

Garcia
31-07-2008, 13:49
Tja.. het blijven Yanks...

FOCUS
31-07-2008, 14:05
ik wil hierbij een oud strategisch oorlogsspel in ere herstellen
laat de heren van de senaat eens wat vaker een potje Risk spelen
bespaart ze een hoop ellende

anonymous001
31-07-2008, 14:15
Wat is de bron eigenlijk van dit stukje?

Paganstars
31-07-2008, 15:18
iedere notabele nieuwssite... Kwam het ook tegen op de new yorker en usa today. maar ja Amerika heeft het ouwerwetse imperialisme gemist dus die gaan het nou maar doen.

anonymous001
31-07-2008, 15:53
iedere notabele nieuwssite... Kwam het ook tegen op de new yorker en usa today. maar ja Amerika heeft het ouwerwetse imperialisme gemist dus die gaan het nou maar doen.

Idd... ik zie het.. Had nog geen krant gelezen, en ik wilde effe checken of het niet van een of ander vaag blog kwam.

Tja... Die Amerikanen...:twak:

Christophe
01-08-2008, 02:15
Ik kan ze - door dit soort zaken - niet zien of ruiken, die Amerikanen.

Zoals Smike zegt, vroeger waren ze een wereldmacht, nu niet meer. Al lijkt dat tot de dikkertjes niet door te dringen. Ik kan niet wachten tot wanneer dat wel het geval is.

MB667
01-08-2008, 07:39
ad.nl

smike
01-08-2008, 13:32
Ik hoop echt op Obama de komende verkiezingen, ik geloof er in dat hij de man is die veranderingen kan aanbrengen!

paspoes
01-08-2008, 13:39
Ik hoop echt op Obama de komende verkiezingen, ik geloof er in dat hij de man is die veranderingen kan aanbrengen!

Ik hoop het ook dat hij wint maar niet omdat hij wat kan veranderen, simpel weg allemaal zeggen hetzelfde en gebeurt toch weinig.

Puur omdat hij donker is en wil zien hoe amerikanen gaan reageren onder zijn leiderschap :D

smike
01-08-2008, 13:47
Juist omdat hij donker is, zorgt hij voor een revolutie in Amerika, de eerste donkere president zou betekenen dat de vs toch weer een ontwikkeling hebben doorgemaakt!

Slome
01-08-2008, 13:47
Ik hoop het ook dat hij wint maar niet omdat hij wat kan veranderen, simpel weg allemaal zeggen hetzelfde en gebeurt toch weinig.

Puur omdat hij donker is en wil zien hoe amerikanen gaan reageren onder zijn leidingschap :D

http://dallassouthblog.com/wp-content/uploads/2008/02/obama-change.jpg

Biiyen
01-08-2008, 14:15
Elke wereldmacht valt, dat is een historisch feit. De USA zal ook vallen, hun enige redding voor de komende decenia zal misschien Obama zijn. Als Mc Cain patat aan de macht komt dan voorspel ik als een soort van Nostradamus dat hij de president zal zijn waarbij Amerika valt. Dan stort de huizenmarkt 100% in, een economische crisis van ongekende omvang en er komt een wereldoorlog.

De dikke nudist
01-08-2008, 14:55
Heet dit niet gewoon "VOC mentaliteit" ?

Paganstars
01-08-2008, 16:53
jup...