PDA

View Full Version : Edith Bosch Mark Huizinga judo OS Beijing



marcelt
13-08-2008, 08:20
woensdag 08.15 uur

Edith Bosch heeft 2 partijen gewonnen en is door naar de kwartfinales. De eerste won ze met ippon en de tweede met waza ari.

Mark Huizinga won zijn eerste partij van de olympisch kampioen van 2004 op ippon. De tweede partij verloor hij zojuist. Hij werd tweemaal overgenomen bij het inzetten van uchi mata (of zo), een beenworp. De eerste keer was waza ari en de tweede ippon. Mark is nu afhankelijk van de volgende partij van de Zwitser waarvan hij verloor. als deze wint kan Mark weer mee in de herkansingen. Volgens mij kan hij dan nog brons halen.

Chico
13-08-2008, 08:31
cool... jammer van huizinga... hopen dat de zwitser wint..

marcelt
13-08-2008, 08:41
08.40
Edith Bosch heeft zojuist gewonnen van de Amerikaanse ( Roosy ?) van wie ze eerder verloor op het WK. De partij was onbeslist en toen kwam de golden score tijd. Edith viel de hele partij al goed aan. Haar tegenstander zette een worp in , Edith pakte haar been en gooide haar door op haar rug en won op ippon. Ze zit nu in de halve finale. Als ik het goed heb begrepen is die zo rond 12.00 uur.

marcelt
13-08-2008, 08:52
hier kan je haar eerste partij zien:
NOS | Olympische Spelen 2008 (http://os2008.nos.nl/nieuws/artikel/ID/tcm:45-406546/title/edith-bosch-vlot-naar-kwartfinales)

HUNTER
13-08-2008, 08:57
Huizinga ligt er uit..... Aschwanden heeft verloren in zijn kwartfinale. Balen :(

Bosch mag nu revanche nemen op Ueno. Die hield haar 4 jaar geleden van Olympisch goud af door in de finale van Bosch te winnen

Tony
13-08-2008, 10:49
Wanneer moet vd Geest eigenlijk?

Chico
13-08-2008, 11:03
Dennis v/d geest moet als het goed is overmorgen

morgen -100

overmorgen +100

marcelt
13-08-2008, 11:40
Edith Bosch naar halve finales
http://www.nos.nl/export/Images/3bo378_tcm16-406543.jpg
Edith Bosch (foto: NOS.nl)


Edith Bosch is doorgedrongen tot de halve finales van het olympisch judotoernooi tot 70 kilo. In de kwartfinales won ze in de extra tijd op ippon van de gevaarlijke Amerikaanse Ronda Rousey.

In de eerste ronde was ze veel sterker dan Sisilia Rasokisoki uit Fiji. Na een minuut was de partij op ippon beslist. De tweede ronde duurde de volle tijd, maar ook daarin kwam Bosch nooit in de problemen. Haar tegenstandster, de Algerijnse Rachida Querdane, verzamelde straffen en manouvreerde zichzelf zo in een onmogelijke positie. De geroutineerde Bosch wist daarmee wel raad en vocht de tijd rustig vol.

Video: Je kan op NOS site alles zien.
http://os2008.nos.nl/video/index/

stiffler
13-08-2008, 13:00
PEKING - Judoka Edith Bosch (-70 kg) heeft op het olympisch toernooi van Peking in de halve finale verloren en moet zich richten op brons.

http://www.nu.nl/img/video_big.gif Bekijk video (http://www.nu.nl/news/1697681/780/Judoka_Bosch_verliest_in_halve_finale_%28video%29. html#)

De Japanse Masae Ueno stond de gang naar de finale in de weg. Zij versloeg Bosch vier jaar geleden ook al, in de olympische finale van Athene.

Huizinga
De loopbaan van judoka Mark Huizinga (-90 kg) is voorbij. Na zijn nederlaag in de tweede ronde kwam de 34-jarige Schiedammer woensdag niet voor de herkansing in aanmerking.
Vooraf al had Huizinga aangekondigd na de Olympische Spelen te stoppen als judoka. Hij wonn drie keer een medaille op de Olympische Spelen; goud in Sydney, brons in Athene en Atlanta.
Stom
In zijn nadagen was de bijna 35-jarige Huizinga terug op een niveau dat hij jaren niet meer had. "Misschien was ik hier wel beter dan vier jaar geleden in Athene", zei hij. "In mijn tweede partij maakte ik een fout. Stom, stom, stom. Ik had van iedereen kunnen winnen."
Korte tijd later kwam het besef dat er ook geen herkansing meer in zat. "Ineens is het dan allemaal voorbij. Ik heb even liggen huilen op de mat. Niet omdat mijn loopbaan is beëindigd. Wel omdat ik de kracht en de energie in mijn lijf had om nog vier partijen te knokken voor brons. Ik was er klaar voor."
Gestructureerde leven
Huizinga is kapitein bij de luchtmacht. Binnenkort praat hij met Defensie over een nieuwe verbintenis. Misschien dat hij nog wel eens ergens op de mat verschijnt. "Maar mijn leven draaide om de WK's, EK's en de Olympische Spelen. Dat is voorbij. Ik heb het gehad met het harde trainen en het gestructureerde leven. Ik ga kijken wat er verder nog te beleven is."

Ralph
13-08-2008, 13:10
Mooie ippon! Knappe prestatie

Chico
13-08-2008, 13:15
3de :D

marcelt
13-08-2008, 15:09
Nieuws
13-08Brons voor Edith Bosch

Bosch blij met brons (foto: NOS.nl)

Video
Eerste partij Edith Bosch
Tweede partij Edith Bosch
Kwartfinale Edith Bosch
Edith Bosch heeft in het olympische judotoernooi tot 70 kilogram de bronzen medaille gepakt. In de strijd om de derde plaats versloeg de oud-wereldkampioene de Spaanse Leire Iglesias.

Het is de tweede olympische medaille voor Bosch. In Athene 2004 veroverde ze zilver. In 2005 pakte ze de wereld- en Europese titel. Daarna schreef ze geen internationale kampioenschappen meer op haar naam.

In de halve finale had Bosch nog het nakijken op de Japanse Masae Ueno, wereldkampioene van 2001 en 2003 en olympisch kampioene 2004. Vastberaden liet Bosch het brons niet aan haar neus voorbij gaan.

54321
13-08-2008, 15:15
is nl in het verleden altijd zo succesvol geweest met judo?

Briant
13-08-2008, 17:26
Zo balen van Mark Huizinga dat hij verloor, maar hij heeft een mooie loopbaan gehad en is altijd een inspiratie geweest voor mij en vele judokas met mij denk ik.

Edith Bosch heb ik me aan zitten ergeren tijdens de partij tegen Ueno, maar uiteindelijk in de partij om de derde plek heeft ze zich na een stotterend begin toch goed herpakt met een mooie maki komi.

Slome
13-08-2008, 17:35
is nl in het verleden altijd zo succesvol geweest met judo?

misschien niet heel suc6 vol, maar nederland draagt zeker zijn steentje bij!!

anonymous001
13-08-2008, 19:15
Ik hoop wel nog op een gouden medaille...:hooray:

Maar de kansen worden al kleiner...

Misschien toch DvdG?

marcelt
13-08-2008, 21:45
is nl in het verleden altijd zo succesvol geweest met judo?

Volgens mij nog nooit zo succesvol, alleen haalde Huizinga indertijd goud en verder hebben we in een veel verder verleden nog Geesink en Ruska gehad die ook goud haalden.

Jeru
13-08-2008, 21:59
Heb het even bekeken en in 2004 hadden we ook 4 medailles. In voorgaande spelen meestal 1 a 2 medailles per keer.

Jammer van Huizinga. Had het hem toch weer gegund! Die bronzen plak van Bosch blijft toch ook weer een superprestatie!

remco pardoel
14-08-2008, 09:16
Jammer voor Mark. Ik had m graag zien afsluiten met een medaille.
Mark was een genot om naar te kijken met zijn stijl van Judo!

Edith ... weer een medaille! en een mooie afsluiter voor haar loopbaan