PDA

View Full Version : Goud v.d.Weijden op 10 km



Ralph
21-08-2008, 09:42
21 Augustus 2008
Goud v.d.Weijden op 10 km

Op de Olympische Spelen in Peking heeft Maarten van der Weijden bij het open water zwemmen goud op de tien kilometer veroverd. Hij bleef in de zinderende slotfase David Davies (GB) en Thomas Lurz (Dui) maar net voor.

De race verliep compleet volgens het tactische plan van Van der Weijden. Hij hield zich lange tijd schuil achterin de kopgroep, maar knokte zich gaandeweg de race steeds meer naar voren.

Omdat de koplopers er niet in slaagden weg te zwemmen, kon de NZE'er aanhaken. De sprint voor goud leek tussen Davies en Lurz te gaan, maar Van der Weijden koos verrassend z'n eigen spoor en zwom op fantastische wijze naar het goud. ..

v.d.Weijden overwint kanker
... Van der Weijden (27) werd in 2001 geveld door acute lymfatische leukemie. Na een stamceltransplantatie en vier chemokuren werd hij genezen verklaard en kon hij zich weer op het zwemmen gaan richten.

Na zilver op de EK in 2006 (10 km) en brons (5 km) en goud (25 km) op de WK van 2007,volgde in Peking de ultieme beloning.

"Het is voor mij niet extra moeilijk geweest dat ik kanker heb gehad. Het heeft geen enkel nadelig effect", aldus Van der Weijden."En misschien is dat wel een mooie boodschap. Je kunt kanker overwinnen, volledig herstellen en dan nog hele mooie dingen doen." ...

VDH: hij is koning open water
... "Toen Davies en Lurz naar rechts gingen, zag ik dat het nog 200 meter was. Ik dacht dit is dé 200 meter van mijn leven", lachte Van der Weijden, die in de voorbereiding vele uren in een 'hoogtetent' doorbracht."Ik denk dat ik daar de komende twintig jaar ook maar in slaap."

Ook Pieter van den Hoogenband was na de gouden race van zijn ploeggenoot door het dolle heen."Hij is echt een held. De koning van het open water en een bron van inspiratie", jubelde 'VDH'.

Nummer 2 Davies was eveneens vol lof. "Maarten is een absolute legende. Dat hij uit zo'n diep dal is gekomen, is prachtig. Een Lance Armstrong-epos."


Echt een vette race en heel knap gedaan! :thup:

PigDog
21-08-2008, 09:51
Sympathieke dude, alleen leek het wel of hij een stopcontact in zijn hersenpan had.....

Glen
21-08-2008, 11:58
Sympathieke dude, alleen leek het wel of hij een stopcontact in zijn hersenpan had.....

Hij moet toch opladen ??

Ralph
21-08-2008, 12:00
http://www.elsevier.nl/upload/7a1b92b8-c33d-456e-820e-1d1448cac342_maarten21aug.jpg

Zit idd wel een deukje in die schedel....

Eelco
21-08-2008, 12:11
LOL @ Pigdog.

Wel een topprestatie van die jongen :thup:

stiffler
21-08-2008, 12:28
Wel een topprestatie van die jongen :thup:

X2 Dat is ver 10km zwemmen.... :thup:

Marco
21-08-2008, 16:36
10 km zwemmen... dan ben je heel sterk, pfff
topprestatie op het laatst nog ff een versnelling eruit gooien.