PDA

View Full Version : BJJ gradaties



goro
19-09-2008, 11:36
Ik train sinds kort BJJ. Kan er iemand mij helpen met een lijst chronologische technieken? (van simpel tot gevorderde? Of zijn er examen volgordes?

Er wordt vrij veel gesparred in onze club, maar als beginner snap ik er geen bal van. Ze leggen alles wel goed uit, maar ik vraag me af of er zoals bij karate of Japanse Jiu jitsu een systeem bestaat waar je van simpel tot gevorderde technieken kan leren.

Er wordt gezegd dat er geen examens wordt gedaan maar beoordeeld wordt op skills.

In het kyokushin of Judo zijn er duidelijke lijnen om te leren. Bij Bjj is het een beetje ingewikkeld om zo te leren. Ze leggen wel alles zeer goed uit met positionering mount/ guard etc, simplere escapes en klemmen etc
Maar bestaat er nu een lijst ofzo?

Bedankt in iedergeval.

mdk
19-09-2008, 12:13
In het begin snapte ik ook niet hoe de werking van gradaties in zijn werk ging bij het BJJ.
Maar nu na een jaartje trainen begrijp ik (gedeeltelijk) wat men bedoelde over hoe de BJJ-wereld in elkaar zit.
Inmiddels heb ik rust gevonden in het zoeken naar antwoorden en rol ik bij een voor mij perfect team dagelijks op de mat en heb ik plezier in het BJJ.

Hierover heb ik in het verleden al een topic aangemaakt, misschien dat je hier wat antwoorden kan vinden:

Hoe zit de BJJ-wereld in elkaar? - www.MixFight.nl (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=74656&highlight=bjj+wereld)

RayOmac
19-09-2008, 12:13
De lijst van technieken die je moet weten krijg je meestal 2 weken voor je examen pas.
Tot die tijd lekker aan je basis werken want dat is wat ze willen zien,
en de volgorde van stappen en dat je kan vertellen waarom je dat zo doet.

Welke school train je en waar?

HUNTER
19-09-2008, 13:15
het ligt erg aan de school/ stijl waar je BJJ traint. De ene school examineert wel (Rickson Gracie), maar de meesten beoordelen je ontwikkeling op trainingen en wedstrijden en geven je aan de hand hiervan je graduaties.

nicolas the red
19-09-2008, 13:34
ik vraag me af of er zoals bij karate of Japanse Jiu jitsu een systeem bestaat waar je van simpel tot gevorderde technieken kan leren.
neen

en dat is exact de reden waarom het de meest effectieve vechtsport is

goro
19-09-2008, 13:39
In het begin snapte ik ook niet hoe de werking van gradaties in zijn werk ging bij het BJJ.
Maar nu na een jaartje trainen begrijp ik (gedeeltelijk) wat men bedoelde over hoe de BJJ-wereld in elkaar zit.
Inmiddels heb ik rust gevonden in het zoeken naar antwoorden en rol ik bij een voor mij perfect team dagelijks op de mat en heb ik plezier in het BJJ.

Hierover heb ik in het verleden al een topic aangemaakt, misschien dat je hier wat antwoorden kan vinden:

Hoe zit de BJJ-wereld in elkaar? - www.MixFight.nl (http://www.MixFight.nl)



Ha er is reeds een uitgebreide topic! Merci!
Toch nog niet zo overzichtelijk als ik het eigenlijk voorstel. Ik zal maar gewoon blijven voort trainen. De kleur van banden facineren me niet zo. Wel de structuur van technieken leren stap voor stap. Dat mis ik toch wel in zo een structuur.

goro
19-09-2008, 13:44
neen

en dat is exact de reden waarom het de meest effectieve vechtsport is
Akoord daarom dat ik ook gebeten ben door BJJ virus. Maar het zou geen kwaad kunnen opbouwend te werken in een bepaalde structuur he.

HUNTER
19-09-2008, 13:50
wat is dat nou weer voor een opmerking?

ik zie ook echt niet in dat een systeem als dat van Rickson (dus met examens en gefaseerd werken naar gecompliceerde technieken) de 'effectiviteit' van BJJ in de weg staat.

Sterker nog, de beoordeling van prestaties door een leraar vereist nogal wat skills van die leraar. Nu wil ik niet zeggen dat dat per se slecht is, maar de een is wel veel makkelijker dan de ander in het geven van graduaties. Als je er een examen systeem op los laat denk ik dat je meer uniformiteit kunt genereren en daarmee ook kunt zorgen voor een soort waarborg van een bepaald niveau.

Tony
19-09-2008, 13:51
Je kan als beginner natuurlijk wel een focus leggen op zaken als stabiliteit, rust momenten leren en basis submissions (rapel choke, straight armbar, triangle, kimura)

Tony
19-09-2008, 13:52
Als je er een examen systeem op los laat denk ik dat je meer uniformiteit kunt genereren en daarmee ook kunt zorgen voor een soort waarborg van een bepaald niveau.

En toch denk ik dat de beste waarborg het draaien van partijen is...

nicolas the red
19-09-2008, 15:12
yup rollen, rollen en nog eens rollen. niet elke techniek werkt voor iedereen dus daarom heeft het ook geen nut van iedereen een verplicht curriculum aan te leren. er zijn bv goede worstelaars die met een basiskennis BJJ vlot tot aan paarse band geraken. zijn die daarom minder goed dan andere paarse gordels die elk exotisch sweepje kennen? nope.

ik vrees dat examens en dergelijke de sport richting mc dojo sturen. op de duur heb je een generatie vechters die amper nog wedstrijden draaien en doodleuk elke week met dezelfde tegenstanders rollen, wat de hele gedachte tegen gaat.

Tsuki
19-09-2008, 15:12
BJJ-NUTHUGGERS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dimitri
19-09-2008, 15:31
wat is dat nou weer voor een opmerking?

ik zie ook echt niet in dat een systeem als dat van Rickson (dus met examens en gefaseerd werken naar gecompliceerde technieken) de 'effectiviteit' van BJJ in de weg staat.

Sterker nog, de beoordeling van prestaties door een leraar vereist nogal wat skills van die leraar. Nu wil ik niet zeggen dat dat per se slecht is, maar de een is wel veel makkelijker dan de ander in het geven van graduaties. Als je er een examen systeem op los laat denk ik dat je meer uniformiteit kunt genereren en daarmee ook kunt zorgen voor een soort waarborg van een bepaald niveau.

Ik zie maar twee redenen om te graderen
1) Om mensen zich beter te laten voelen
2) Om mensen die competitie willen doen in te delen zodat ze tegen mensen van vergelijkbaar niveau uitkomen, wat interessanter is voor zowel deelnemers als toeschouwers

1) is op zich niet echt een goede reden (imo). 2) is wel een goede reden, en om mensen in te delen in de juiste groep moet je ze dus op hun prestaties op de mat beoordelen, en niet op techniek alleen.

BBC
19-09-2008, 15:57
yup rollen, rollen en nog eens rollen. niet elke techniek werkt voor iedereen dus daarom heeft het ook geen nut van iedereen een verplicht curriculum aan te leren. er zijn bv goede worstelaars die met een basiskennis BJJ vlot tot aan paarse band geraken. zijn die daarom minder goed dan andere paarse gordels die elk exotisch sweepje kennen? nope.

ik vrees dat examens en dergelijke de sport richting mc dojo sturen. op de duur heb je een generatie vechters die amper nog wedstrijden draaien en doodleuk elke week met dezelfde tegenstanders rollen, wat de hele gedachte tegen gaat.

Denk wel dat het voor lesgevers handig is om een soort curriculum te hebben. Kwestie van alle aspecten en posities te behandelen + in een ietwat logische volgorde. Niet voor examens ofzo.

nicolas the red
19-09-2008, 18:22
da's iets anders, dat kan wel nut hebben ja. maar hij vroeg een chronologische lijst van beginner tot gevorderde, dat vind ik te restrictief.

Christophe
19-09-2008, 18:43
De enige structuur die je nodig hebt bij BJJ is: je gaat naar de les (bij voorkeur 3/week of meer), warmt op, traint een techniek en dan ... rollen maar!!! Doe je dit genoeg, en ga je af en toe eens naar een wedstrijd komt die gordel er vanzelf wel aan.

Sommigen kennen practisch alle technieken, en zijn toch geen blauw waard. Anderen halen het tot zwart met een handjevol technieken die ze tot in de perfectie beheersen. Als je structuur wilt zoals in Karate of Japanse Jiu Jitsu ... moet je wellicht Karate of Japanse Jiu Jitsu gaan trainen. BJJ is nu eenmaal een andere sport met andere gewoonten, dus aanvaard dat en merk op hoeveel je "ongestructureerd" zal bijleren.

Je zegt zelf dat ze in de school waar je traint alles zeer goed uitleggen? Wat wil je nog meer?! Trainen en rollen, dat is alles wat je moet doen. De technische kant van BJJ is slechts een onderdeel van wat je in je school gaat leren, het evenwichtsgevoel, timing en het toepassen van de technieken met maximale weerstand is iets wat je alleen kunt leren door "trial and error" ... rollen, rollen en nog eens rollen!

Christophe
19-09-2008, 18:51
ik vrees dat examens en dergelijke de sport richting mc dojo sturen.

x 2

Ik vind de "gestructureerde" examinering zoals die nu o.a. bij Rickson Gracie Nederland wordt toegepast alles behalve effectief (meer contraproductief) en zelfs een beetje geldklopperij! McDojo loert om de hoek!

De meest simpele benadering die ik altijd heb gekend betreffende promoties bij BJJ is: wanneer een leerling consequent wint in volwaardig sparren (zowel binnen het eigen team als op competities) van leerlingen met hetzelfde gewicht (of hoger) en dezelfde graad (of hoger) is dit een goede indicatie dat die leerling klaar is om een hogere gordel te krijgen. Klaar!

123trisweat
19-09-2008, 18:53
"trial and error" ... rollen, rollen en nog eens rollen!

YouTube - Cypress Hill - Roll It Up, Light It Up, Smoke It Up... (http://www.youtube.com/watch?v=WxlgqEyCkqc)

Christophe
19-09-2008, 18:56
Brazilian Jiu-Jitsu - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_Jiu-Jitsu)

Grading

The standards for grading and belt promotions vary between schools, but the widely accepted measures of a person's skill and rank in Brazilian Jiu-Jitsu are:

The amount of technical knowledge they can demonstrate, and
Their performance in sparring and competition.
Technical knowledge is judged by the number of techniques a person can perform, and the level of skill with which he performs them in sparring and competition. This allows for smaller and older practitioners to be recognized for their knowledge though they may not be the strongest fighters in the school. It is a distinctly individual sport, and practitioners are encouraged to adapt the techniques to make them work for their body type, strategic preferences, and level of athleticism. The ultimate criterion is the ability to execute the techniques successfully, rather than strict stylistic compliance.

Competitions play an important role in Brazilian Jiu-Jitsu gradings, as they allow an instructor to compare the level of his students against those of the same rank from other schools. A belt promotion may be given after success in a competition, particularly at the lower belt levels. A promotion might also be awarded when a person can submit most people in his school of the same rank, e.g. a white belt who consistently submits most other white belts in sparring and is starting to catch blue belts.

The high level of competition between schools - and its importance for belt promotion - is also considered to be one of the key factors preventing instructors from lowering standards or allowing people to buy their way up the belts. Instructors may also take the personality of the person and their behavior outside of class into account, and may refuse to promote someone if they exhibit antisocial or destructive tendencies. It is by these and other criteria that most instructors promote their students. Some schools may also have formal testing which might include oral or written exams.

Some schools use a stripe system for each belt level, indicating progress through that belt.

Some schools use slightly different belt systems, such as having more colored belts before blue belt, but the above are the only widely accepted ranks as they are the standards for tournaments. There are minimum age requirements for belt promotions. Blue belts are never awarded to anyone under the age of 16. For promotion to black belt the minimum age is 19 years old according to the main regulating body of Brazilian Jiu-Jitsu, the International Brazilian Jiu-Jitsu Federation.

Stripes may be awarded to any rank below black belt, but like the belts themselves, they tend to be given at the instructor's discretion, and may be in recognition of accomplishments like noticeable improvement or tournament victories. However, not all schools award stripes, or award them consistently, so the number of stripes a person has is not necessarily a good measure of their accomplishments or time in training. When they are used, it is standard for a student to receive four stripes before being promoted to the next rank.

Black belts can receive degrees, up to 9th degree, for as long as they train or teach the art. At 7th degree, the black belt is replaced by an alternately red and black belt. At 9th & 10th degree, the belt becomes solid red. Only the founding Gracie Brothers Helio, Carlos & his brothers will ever have the 10th degree red belt[19]. The Gracie family members who are 9th degrees belt holders are Carlson Gracie, Reylson Gracie, Relson Gracie, and Rorion Gracie.

BJJ differs in some aspects from other martial arts in the criteria for grade promotion, which is almost exclusively based on practical expertise in randori (free sparring, or rolling) and championship results. It's expected, although not always the case, that any BJJ black belt is extremely proficient in every applied aspect of BJJ and also perform well in competition. Less emphasis is given to theoretical and background knowledge. Rarely is any formal test undertaken for the grading, which is based mainly in observation at every-day practice sessions. By contrast, in Judo, practical knowledge and expertise in shiai (competition) and/or randori alone would not normally give an athlete the black-belt grade, as knowledge of technique names and Kata demonstration are necessary (the exception is promotion by Batsugun.)

There is a vast difference in how often belt progression takes place, and the requirements for the progression.[citation needed] More traditional schools and especially Gracie-affiliated schools believe that black belt cannot be achieved in under 8 to 10 years, while some schools allow students to achieve black belt more quickly.[citation needed]

A blue belt will typically take 1-3 years to earn. Depending on the amount of time the student puts in, and how quickly they learn. A purple belt can take 3-6 years to earn. Again, this depends largely on the individual student, and the frequency of training. A purple belt is generally accepted as being able to open his or her own school. Brown belt is considered an elite rank. Typically a student who has earned a brown belt will one day receive his or her black belt. Earning a black belt is not guaranteed in BJJ.

Christophe
19-09-2008, 19:00
Hier is nog een beetje interessante "structuur": het officiële competitie-reglement:

International Brazilian Jiu-Jitsu Federation (http://www.ibjjf.org/rules.htm)

;)

goro
20-09-2008, 02:14
x 2

Ik vind de "gestructureerde" examinering zoals die nu o.a. bij Rickson Gracie Nederland wordt toegepast alles behalve effectief (meer contraproductief) en zelfs een beetje geldklopperij! McDojo loert om de hoek!

De meest simpele benadering die ik altijd heb gekend betreffende promoties bij BJJ is: wanneer een leerling consequent wint in volwaardig sparren (zowel binnen het eigen team als op competities) van leerlingen met hetzelfde gewicht (of hoger) en dezelfde graad (of hoger) is dit een goede indicatie dat die leerling klaar is om een hogere gordel te krijgen. Klaar!


Zie kerel, die gordels interesseren me geen reet. (voor mijn eigen)
Ik zoek alleen een systeem om het spelletje goed te leren. Door alleen te rollen leer ik traag bij. Meestal laat ik me doen om te kijken hoe gevorderden het afmaken of escapen. Met stap voor stap of een logische opbouw van shooten, posities, escapes etc zou me wel helpen. Ik vroeg alleen of dit bestond of niet.

Vision
20-09-2008, 15:16
Er is geen bepaald universeel systeem om bjj te leren, dit is onmogelijk. Iedere vechter heeft een eigen stijl en voorkeur voor bepaalde technieken. Dit heeft met vanalles te maken, lichaamsbouw, flexibiliteit, balans, snelheid,...

Een lichtere vechter heeft meestal meer technieken die gebaseerd zijn op snelheid en flexibiliteit in zijn spel, de zwaardere jongens gaan eerder technieken gebruiken waar ze met druk en hun gewicht werken.

Normaal ga je na een tijd ook voorkeur krijgen voor bepaalde posities.
Sommigen liggen graag op hun rug, anderen vechten dan weer liever boven. Dit kan gaandeweg je leven veranderen... of niet.

Als we via bepaalde voorgekauwde regeltjes bjj moesten leren dan was ik er lang mee gestopt. Je eigen stijl zoeken vind ik nou net één van de leuke dingen aan de sport...

En misschien hoor je het niet graag maar van het rollen leer je het meest.
In het begin is het even frustrerend omdat je het gevoel hebt dat je niets kent maar als je enkele maanden volhoud zul je merken dat het verandert. Vooral wanneer er dan weer nieuwe jongens in de club komen ga je merken hoe fel je daadwerkelijk vooruit bent gegaan...

Vision
20-09-2008, 15:19
Mogen we ook eens weten bij welke club je traint? En van wie je les krijgt? :)

Christophe
21-09-2008, 07:39
Mogen we ook eens weten bij welke club je traint? En van wie je les krijgt? :)

Dat vroeg ik me nou ook net af! ;)

goro
21-09-2008, 10:54
Dat vroeg ik me nou ook net af! ;)
Sorry, neen. Hou ik liever voor mezelf. sorry hoor. In iedergeval BJJ= super!

Vision
21-09-2008, 14:55
Sorry, neen. Hou ik liever voor mezelf. sorry hoor. In iedergeval BJJ= super!


:confused: Snap niet waarom... maar je zal je redenen wel hebben...

:thup: "BJJ= super!"

Christophe
22-09-2008, 04:28
Sorry, neen. Hou ik liever voor mezelf. sorry hoor. In iedergeval BJJ= super!

:confused:


BJJ is inderdaad super! :thup:

Misschien is het leuk als je binnen een half jaar of een jaar dit topic nog eens naar boven haalt en je eens vertelt over hoe je de "ongestructureerde" aanpak van BJJ dan bekijkt. Ben ik echt benieuwd naar! In ieder geval veel succes en plezier gewenst bij de trainingen.