PDA

View Full Version : opleiden van Kickboks talent



dirk5
24-09-2008, 11:30
Vandaag las ik dit artikel in het Eindhovens Dagblad:

Z'n T-shirt alleen al schrikt rivalen af
door Anneke Liebrand. woensdag 24 september 2008 | 03:25 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 24 september 2008 | 09:58

Tekstgrootte

Robbie Hageman spart met zijn nieuwe trainer Cor Hemmers in de sportschool in Breda. foto Ingrid Bertens

EINDHOVEN - Robbie Hageman is een opvallende verschijning in de naar tijgerbalsem ruikende vechtschool in Breda. Met 63 kilo en 17 jaar is hij de jongste en lichtste pupil van kampioenenstal Golden Glory. De Eindhovenaar is het nieuwe project van vechtgoeroe Cor Hemmers.



Zie ook:
$400.000 nog te veel voor Nederland

Hemmers spotte de Eindhovenaar begin dit jaar tijdens een jeugdscouting in Amsterdam. Hij gaat de thaibokser opleiden tot fullprof in de K1-max, voor vechters tot zeventig kilo. En dat is bijzonder. Niet alleen omdat Hemmers vooral zware kerels in zijn team heeft, maar ook omdat Hageman zijn sporen in het K1 nog moet verdienen. Of, anders gezegd: hij brengt nog geen geld in het laadje.

Hageman, die zijn thaiboksopleiding volgde bij All-Fit Gym in Eindhoven, wordt intern geschoold. Hij logeert daarom doordeweeks in een 'vechtershuis' in Breda, op loopafstand van de oefenruimte. Een geldschieter, die anoniem wil blijven, financiert zijn 'kost en inwoning'.

Het Golden Glory team is een begrip in de K1-wereld. De benjamin traint er tussen de 'grote meneren', onder wie drievoudig K1-kampioen Semmy Schilt en Helmonder Nicky Holtzken. Hageman: "Dit is het beste team van de wereld, met de beste vechters." Een van de allergrootsten, Ramon 'diamond' Dekkers, leert hem 's avonds de kneepjes van het vak. Met maar één doel voor ogen: een nieuwe profvechter kweken.

Hageman zet er veel voor opzij. traint twee keer daags, vijf dagen in de week. "Ik rook niet, drink niet, ga niet op stap. Ik moet gezond leven." De Eindhovenaar heeft het er voor over. "Ik wil van mijn hobby mijn werk maken", zegt hij resoluut. "Over drie, vier jaar wil ik bezig zijn in de K1-max en als professional mijn geld verdienen."

Hemmers gelooft in de capaciteiten van zijn nieuwe pupil. Met zijn 'project Hageman' zegt hij in te springen op de vraag van de fans in Azië, waar de status van thaiboksen gelijk is met die van voetbal hier. "In Japan is K1 heel populair, vooral bij jonge meiden." De vechters hebben groupies en zijn big business.

Hemmers ziet dat de aandacht zich verplaatst naar de lichtere jongens. "Ze zijn veel beweeglijker dan de zwaargewichten, veel attractiever."

Op 11 oktober vecht Hageman in Düsseldorf zijn eerste wedstrijd in het T-shirt van het kampioenenteam. Hemmers is intussen druk in de weer een tegenstander te vinden.

"Het zal niet meevallen." Want een jongen die op zijn zeventiende al in een Golden Glory outfit staat, schrikt af, weet hij. Wellicht kan de Eindhovenaar met zijn linkertrap zijn eerste rivaal verpletteren. Hageman: "Dat is mijn specialiteit. Een harde trap op de lever. Dan gaat de tegenstander echt wel even zitten."



Wordt dit de nieuwe tendens op kickboks gebied? Iemand die talent heeft en van zijn 17de richting full-time met zijn sport bezig is, is natuurlijk een kampioen in wording.
Maar waar houd het op, krijgen we over 10 jaar dat mannetjes van 8 jaar in de sportschool opgepikt worden door een scout om hem vervolgens bij pap en mam en vrienden weg te halen in de hoop hem over 15 jaar kampioen te laten worden.

Graag meningen.

Paganstars
24-09-2008, 11:33
Is mogelijk.... als cor en ramon vertrouwen hebben in dat menneke dan zal het wel goed zitten!

Tony
24-09-2008, 11:36
tja...
moeilijk.. van de ene kant... op deze manier leven beperkt hem in een verder leven zonder sport... m.a.w. wat als hij ooit geen sport meer kan beoefenen... dan staat ie daar zonder relevant diploma enzo...

Aan de andere kant.. Wat als dit écht dé topper van de toekomst is... Wie weet wat de jongen nog kan bereiken.. dan zou t doodzonde zijn om hem die kans te ontnemen..

17 jaar is een leeftijd waarbij de jongen niet meer leerplichtig is.. dat is een feit.. dus hij mag zich zeker 100% fulltime met de sport bezighouden.

FightingDutchman
24-09-2008, 11:42
Ik denk dat de vraag in het artikel: of we over 10 jaar mannetjes van 8 oppikken om die weg te halen bij pap en mam, af hangt van de populariteit en het geld dat in de sport omgaat. Als je kijk naar het voetballen dan zie je ook dat jonges van 8 een contract krijgen bij een profclub en van all over the world gehaald worden om de jeugdopleiding te volgen binnen bepaalde clubs.

Mocht het thaiboksen de groei blijven doormaken die het nu doet dan zie ik dit ook voor deze sport wel gebeuren. Waarom niet? Wel zal men dan moeten oppassen dat de kinderen ook naar school blijven gaan. Zodat ze inderdaad als er iets zou gebeuren of als ze het toch niet helemaal zijn, iets hebben om op terug te vallen. Maar met een goede regeling moet die toch wel te doen zijn lijkt me. Als dit met voetballers lukt, waarom dan niet met vechtertjes...?

connect
24-09-2008, 11:45
die jongen komt er zeker wel toppertje in de maak.

blackadder
24-09-2008, 11:45
Hij had zijn HAVO toch al gehaald en mocht van z'n pa zich de komende 2 jaar alleen met hickboksen bezighouden om te zien hoever hij ermee kan komen?

dirk5
24-09-2008, 11:49
met die acterliggende gedachte ben ik dit topic ook begonnen.

vechtsport wint aan populariteit in NL, wat natuurlijk geweldig is. Meer evenementen komen op tv, er komen dingen over in de krant en het lijkt net op de sport uit haar "criminele" schaduw komt (dit imago heeft de sport gewoon vaak gehad bij het onbekende publiek).

Dit zorgt er wel voor dat in een sport land zoals Nederland iedereen hier vol in wil duiken. In het artikel word geschreven over een onbekende geldschieter, dit is natuurlijk super maar doet mijn meteen weer denken aan een of andere Abramovitsj.

blijft het bij 17 jarigen of gaat het richting voetbal?

mij lijkt dat laatste geen goede ontwikkeling, en dat vooral door de door Tony bovenstaande omschreven redenen.

Fr3ddy
24-09-2008, 11:57
Hij had zijn HAVO toch al gehaald en mocht van z'n pa zich de komende 2 jaar alleen met hickboksen bezighouden om te zien hoever hij ermee kan komen?

Mooi toch? Als het niks wordt kan hij altijd op zijn 19e nog beginnen met een hbo-opleiding oid. Je leeft maar 1x, niet schieten is altijd mis. Superkans voor die jongen die ik zelf op die leeftijd ook gegrepen zou hebben.

Paganstars
24-09-2008, 12:04
:stupid:

chief108
24-09-2008, 12:06
Mooi toch? Als het niks wordt kan hij altijd op zijn 19e nog beginnen met een hbo-opleiding oid. Je leeft maar 1x, niet schieten is altijd mis. Superkans voor die jongen die ik zelf op die leeftijd ook gegrepen zou hebben.
x2

wat ik wel sneu vind is dat er subtoppers zijn, die ook echt met alle goede wil van wereld nooit meer als dat zullen worden, die gewoon vanaf hun 16e hun hele leven in de gym doorbrengen

om zo nu en dan een partijtje te winnen, maar vooral veel klappen krijgen in hun verliespartijen

tot ze ergens achter in de 20, begin 30 op zijn... en verder niets kunnen....

en nooit eens lekker op stap zijn geweest met hun maten :beerchug:

Tov
24-09-2008, 12:10
:stupid:

me too.

Highline
24-09-2008, 12:16
robbie hageman traint nu idd al een tijdje bij ons, aardige jongen met veel capaciteit. Hopelijk ligt hem een mooie toekomst in het verschiet!

jopke
24-09-2008, 13:52
x2

wat ik wel sneu vind is dat er subtoppers zijn, die ook echt met alle goede wil van wereld nooit meer als dat zullen worden, die gewoon vanaf hun 16e hun hele leven in de gym doorbrengen

om zo nu en dan een partijtje te winnen, maar vooral veel klappen krijgen in hun verliespartijen

tot ze ergens achter in de 20, begin 30 op zijn... en verder niets kunnen....

en nooit eens lekker op stap zijn geweest met hun maten :beerchug:

x2

JeMalleMoer
24-09-2008, 14:23
x2

wat ik wel sneu vind is dat er subtoppers zijn, die ook echt met alle goede wil van wereld nooit meer als dat zullen worden, die gewoon vanaf hun 16e hun hele leven in de gym doorbrengen

om zo nu en dan een partijtje te winnen, maar vooral veel klappen krijgen in hun verliespartijen

tot ze ergens achter in de 20, begin 30 op zijn... en verder niets kunnen....

en nooit eens lekker op stap zijn geweest met hun maten :beerchug:

Je kan het idd beter meteen opgeven en meteen beginnen met bier zuipen. Heb je veel meer aan. :rolleyes:

auto
24-09-2008, 15:34
tja...
moeilijk.. van de ene kant... op deze manier leven beperkt hem in een verder leven zonder sport... m.a.w. wat als hij ooit geen sport meer kan beoefenen... dan staat ie daar zonder relevant diploma enzo...

Aan de andere kant.. Wat als dit écht dé topper van de toekomst is... Wie weet wat de jongen nog kan bereiken.. dan zou t doodzonde zijn om hem die kans te ontnemen..

17 jaar is een leeftijd waarbij de jongen niet meer leerplichtig is.. dat is een feit.. dus hij mag zich zeker 100% fulltime met de sport bezighouden.

auto
24-09-2008, 15:42
Hoi Tony,Robbie heeft in Mei zijn Havo diploma gehaald.En heeft zelf de keuze gemaakt om zich volledig op thaiboksen te richten.Waar kun je dit beter doen dan onder begeleiding van Cor Hemmers en Raymond Dekkers, ik denk dat er veel in zijn schoenen willen staan.Is het te jong?? Is voor ieder kind anders Robbie is verstandelijk wel zover dat hij het aan kan. Robbie heeft ondanks zijn leeftijd al veel meegemaakt: o.a. wedstrijden in Turkije, Duitsland, Thailand en japan. Is ook zijn beslissing en van niemand anders. Ik had ook liever gehad dat hij voetballer was geworden. Maar ja heb ik niet voor het zeggen.Robbie traint 5 ochtenden onder begeleiding van Cor, 2 middagen fitness en 3 avonden onder begeleiding van Raymond Dekkers.Laat Robbie lekker zijn gang gaan en gun het hem. Wat je volgens mij ook doet.Mocht het niet lukken dan heeft hij er wel alles aan gedaan en kan hier achteraf geen spijt van hebben. Hij heeft de kans van Cor Hemmers (Golden Glory) gekregen en met 2 handen aangegrepen.

blackadder
24-09-2008, 16:09
x2

wat ik wel sneu vind is dat er subtoppers zijn, die ook echt met alle goede wil van wereld nooit meer als dat zullen worden, die gewoon vanaf hun 16e hun hele leven in de gym doorbrengen

om zo nu en dan een partijtje te winnen, maar vooral veel klappen krijgen in hun verliespartijen

tot ze ergens achter in de 20, begin 30 op zijn... en verder niets kunnen....

en nooit eens lekker op stap zijn geweest met hun maten :beerchug:
Nou. Je kunt desnoods altijd nog bij de LOI, NTI of Open Universiteit terecht.

MMAFAN-1122
25-09-2008, 00:41
Succes... hoop voor hem dat zijn droom uitkomt!!!