PDA

View Full Version : Wie heeft een icesave account?



123trisweat
08-10-2008, 16:44
gewoon uit nieuwsgierigheid

teller: 0

renamer
08-10-2008, 17:40
mijn schoonvader.. met als het geld voor mijn vriendin om dr praktijk op te zetten als ze klaar is met dr studie.. (nog 2 jaar) en van de rente word dr studie betaald. en van het bedrag kan je een huis kopen..

beetje paniek in de tent nu dus

De man van 14K
08-10-2008, 18:10
je kan ook beter aandelen kopen..


LOL

renamer
08-10-2008, 18:23
je kan ook beter aandelen kopen..


LOL

ja fortis ofzow:whistling:

mama
08-10-2008, 18:25
ja of aegon

Slome
08-10-2008, 18:30
ja of aegon

Dan steun je wel AJAX!!!

Wheelie
09-10-2008, 10:46
mijn schoonvader.. met als het geld voor mijn vriendin om dr praktijk op te zetten als ze klaar is met dr studie.. (nog 2 jaar) en van de rente word dr studie betaald. en van het bedrag kan je een huis kopen..

beetje paniek in de tent nu dus

pijnlijk

chief108
09-10-2008, 10:51
m'n oom en tante mogen ook gaan proberen om hun spaarcentjes in IJsland los te krijgen hoorde ik gisteren

De man van 14K
09-10-2008, 11:30
huppakee in de auto die kant op.

chief108
09-10-2008, 11:37
huppakee in de auto die kant op.
daar kom je niet ver mee....

maar denk dat ze wel met hun woonbootje kunnen aanmeren bij Reykjavík :lol:

is zo typisch....
die gasten hebben altijd vage geldproblemen
dus toen ik dit hoorde van Icesave, dacht ik meteen aan hun
en ja hoor....
ze stelden me niet teleur ;)

biggz
09-10-2008, 16:31
Zou me niet verbazen als Ijsland binnekort wordt opgekocht door een sjeik uit dubai ofso

dimitri
09-10-2008, 17:09
Verbaast me helemaal niets, die shit in Ijsland. Eskimo's zijn het tweede achterlijkste volk ter wereld.

123trisweat
13-10-2008, 22:27
@dimitri, blijf af van de eskimo's :mad:

anyway, vind het wel sneu voor de ijslanders die gaan echt betalen. Bjorgolfur Gudmundsson en zoon thor zijn er lekker met een vermogen van 4 miljard vandoor. Zouden zij hebben geprofiteerd????

micha
13-10-2008, 22:32
de gemeente Zundert

TOON
13-10-2008, 22:34
je kan ook beter aandelen kopen..


LOL

op zich is dit wel de tijd om aandelen te kopen...je moet het geld alleen een jaartje of twee kunnen missen, alles staat nu zo laag, over een tijd als alles weer rustig is gaat de koers weer gestaag omhoog en dan kun je cashen... je moet alleen de ballen hebben...en een beetje mazzel ;-)

123trisweat
13-10-2008, 22:43
check nova nu
ijslanders

De man van 14K
13-10-2008, 23:40
beurs trekt weer aan, gisteren knalde de aex met 10% omhoog.
Er worden bizarre bedragen in het bankwezen gestoken en dat zie je nu terug in de beurs.

Wat betreft ice-save: misschien wil iemand van een paar gemeentes in provincie Zeeland even het woord overnemen, die hebben zich nl. laten verleiden tot het wegzetten van belastinggeld op een ICE save account. Denkt u hierbij aan in de 6 nullen aan belastingsgeld wat nu foetsie is..
Gelukkig is dit gewoon in strijd met de wet, helaas krijgen ze daar het geld niet mee terug.

Christophe
13-10-2008, 23:59
op zich is dit wel de tijd om aandelen te kopen...je moet het geld alleen een jaartje of twee kunnen missen, alles staat nu zo laag, over een tijd als alles weer rustig is gaat de koers weer gestaag omhoog en dan kun je cashen... je moet alleen de ballen hebben...en een beetje mazzel ;-)


Inderdaad ... alleen moet je hopen dat het bedrijf waarvan je de aandelen koopt in tussentijd niet overkop gaat, want dan ben je je geld dus echt wel kwijt.

De man van 14K
14-10-2008, 09:14
1 Landsbanki leende Nederlandse bedrijven 600 miljoen (landelijk)(14-10-08) De IJslandse bank Landsbanki heeft voor 600 miljoen euro leningen verstrekt aan Nederlandse bedrijven. Deze leningen kunnen eventueel worden gebruikt om tegoeden van Nederlandse spaarders en overheden terug te betalen. Dit zei Rob Abendroth, de Nederlandse advocaat van Landsbanki, gisteren. Een deel van het door Lansbanki in Nederland werd geleend, kwam terecht in vastgoedfinancieringen. Om hoeveel geld dat gaat, is niet bekend.

Het geld voor de leningen kwam volgens Abendroth onder meer uit de tegoeden die Nederlandse spaarders bij Landsbanki deponeerden. De leningen staan nog uit en er wordt rente op betaald. ‘Die kredietportefeuille is niet zomaar weg. Dat geld is actief beschikbaar om ook weer spaarders te betalen.'

De rechtbank in Amsterdam stelde gisteren een bewindvoerder aan bij de Nederlandse tak van Landsbanki. Deze moet nu gaan kijken hoe de liquidatie van het Nederlandse kantoor verder moet worden afgehandeld. Ook het beheer van de kredietportefeuille komt nu onder de verantwoordelijkheid van de bewindvoerder, advocaat Marinus Pannevis.

De gelden uit de leningen zullen echter niet automatisch worden ingezet om Nederlandse spaarders hun geld terug te geven. 'Bij de uiteindelijke afwikkeling zullen alle bezittingen en schulden van Landsbanki in elk van de landen waarin Landsbanki actief is geweest betrokken moeten worden', aldus de rechtbank.

Landsbanki is sinds mei dit jaar actief in Nederland. Onder de naam Icesave bood het een spaarrekening aan met een flink hogere rente dan de grote Nederlandse banken. Nederlandse spaarders en overheden vertrouwden voor in totaal 1,6 miljard euro toe aan Icesave. Nu de bank failliet is, moeten zij zich voor terugbetaling van hun tegoeden wenden tot de IJslandse en Nederlandse overheden. Landsbanki opende ook een kantoor in Nederland onder leiding van Jan-Willem Wattel voor het verstrekken van vastgoedfinancieringen. Onbekend is hoeveel geld het afgelopen half jaar bij vastgoedtransacties terecht is gekomen. Wattel was niet bereikbaar voor commentaar. Het kantoor van de vastgoedfinancieringstak van Landsbanki in het WTC Amsterdam is sinds begin vorige week gesloten.

Tsuki
14-10-2008, 09:44
tot 100.000 is het spaargeld toch afgedekt door de ned staat hoorde ik van de week ?

Mike
14-10-2008, 10:07
wel een schande dat gemeentes hun geld daar op rekeningen hadden

ik ken ook wel een turkse of nigeriaanse bank die 12 procent rente belooft.................

je mag toch verwachten van gemeentes dat ze niet met zulke dubieuze banken in zee gaan voor een paar extra procentjes......... t risico is gigantisch en ze hebben gegokt en verloren met het geld van de burgers.

anonymous001
14-10-2008, 10:57
Tja... Achteraf is het makkelijk praten. "IJsland" en "Nigeria" klinkt mij toch niet hetzelfde in de oren...

En zo'n gemeenteraad... dat zijn ook maar goedwillende parttimers/ amateurs. Zundert... Waar ligt dat?

Mike
14-10-2008, 11:32
je mag verwachten van de overheid dat ze dat soort risico's vermijden

De man van 14K
14-10-2008, 12:20
wel een schande dat gemeentes hun geld daar op rekeningen hadden

ik ken ook wel een turkse of nigeriaanse bank die 12 procent rente belooft.................

je mag toch verwachten van gemeentes dat ze niet met zulke dubieuze banken in zee gaan voor een paar extra procentjes......... t risico is gigantisch en ze hebben gegokt en verloren met het geld van de burgers.


Ze hadden gewoon een tripl A rating, dat is 1 van de criteria om met die banken zaken te mogen doen.

Los daarvan hebben ze in strijd met de NL. wet gehandeld, de gemeenten mogen geen zaken doen met dergelijke banken (buiten NL), dit precies zit weet ik ook niet meer er schijnt in de jaren 90 een wet voor opgesteld te zijn.

chief108
14-10-2008, 15:55
je kan ook beter aandelen kopen..

http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_5527_93f0c403b50a33679dd44c401b10886df 96415b4.gif

Mike
14-10-2008, 18:47
Ze hadden gewoon een tripl A rating, dat is 1 van de criteria om met die banken zaken te mogen doen.

Los daarvan hebben ze in strijd met de NL. wet gehandeld, de gemeenten mogen geen zaken doen met dergelijke banken (buiten NL), dit precies zit weet ik ook niet meer er schijnt in de jaren 90 een wet voor opgesteld te zijn.

ze hadden geen triple a maar single a

en punt twee geef je zelf al aan

de gemeente hoort niet met dit soort banken in zee te gaan voor een paar puntjes extra

ze gokken met ons geld en verliezen

en die triple a is bullshit dat blijkt nu wel, om te voldoen aan de eisen voor triple a hebben al die slimme bankiers hun risicovolste zaken offbalance geboekt. tja dan zegt zo'n waarborg natruulijk niks meer. t kwalijkste zijn nog wel die onafhankelijke accountants die gewoon hun krabbel zetten en akkoord zijn gegaan met al die offbalance meuk.
echt schandelijk , en de toezichthouders van de nl en europese bank hebben net zo hard zitten kutten

de banken , de accountants en de toezichthouders begrepen hun eigen producten en bijbehorende constructies niet meer

tja dan ben je wel ver van huis zeg maar.............voorbeeld. bankier aan accountant": is dit nou 140 miljoen waard of kost dit ons 140 miljoen , tja dat weten we niet echt zeker, oh nou dan zetten we het toch niet op de balans.

tja dat moeten wij eens bij de belasting proberen.........

YoMarK
14-10-2008, 19:33
Het is wel een beetje ver om ze zeggen dat geld zetten op een bank(volgens mij dubble A status) gokken te noemen. Achteraf gezien is het makkelijk lullen, want niemand had durven dromen(nachtmerrie) dat er zelfs hele landen falliet zouden gaan door een kettingreactie.
Beleggen van geld is veel risicovoller.

Mike
14-10-2008, 19:35
oke niet gokken

maar wel zeer onzorgvuldig mee om gegaan

Dennis
15-10-2008, 10:24
Het is wel een beetje ver om ze zeggen dat geld zetten op een bank(volgens mij dubble A status) gokken te noemen. Achteraf gezien is het makkelijk lullen, want niemand had durven dromen(nachtmerrie) dat er zelfs hele landen falliet zouden gaan door een kettingreactie.
Beleggen van geld is veel risicovoller.

Helaas waren er genoeg mensen die hiervoor hebben gewaarschuwd.
Het grootste probleem is dat er te weinig geluisterd is naar deze personen.

Kijk maar eens naar de archief berichten van de nieuwsbrief van Middelkoop
Middelkoop Nieuws-Flash! - Blijf op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van economie, energie, geopolitiek en financile markten (http://www.nieuws-flash.nl/?p=archief)
Of lees zijn boek "Als de Dollar valt"

Op BNR weleens naar Kees de Kort geluisterd, die roept ook al tijden dat het zo niet langer goed kan gaan.

Mike
15-10-2008, 10:42
Het is wel een beetje ver om ze zeggen dat geld zetten op een bank(volgens mij dubble A status) gokken te noemen. Achteraf gezien is het makkelijk lullen, want niemand had durven dromen(nachtmerrie) dat er zelfs hele landen falliet zouden gaan door een kettingreactie.
Beleggen van geld is veel risicovoller.

gisteren was de chefeconoom van de rabo op ned 2 en die zei eigenlijk precies wat ik zei


je mag van profs bij de gemeente verwachten dat zij risico's vermijden met ons geld

ze hebben gefaald

en noord holland helemaal, 100 miljoen weg..........

anonymous001
15-10-2008, 11:24
gisteren was de chefeconoom van de rabo op ned 2 en die zei eigenlijk precies wat ik zei


En waarom zegt deze volstrekt objectieve en onafhankelijke man dit?

Paganstars
15-10-2008, 13:02
LMAO!! INcapabele prutsers... dat was echt te verwachten dat dit zou opblazen!

Mike
15-10-2008, 19:14
En waarom zegt deze volstrekt objectieve en onafhankelijke man dit?


ja oke

beetje touche dan , dat geef ik je

maar dan nog, de reden waarom hij t zegt maakt t nog geen onwaarheid

maar even de feiten over ijsland , zo'n gemeente zou dit moeten weten

ijsland heeft een tekort op de betalingsbalans van ruim 18%. alleen dat al moet betekenen dat alle financieel-economische signalen op donkerrood staan. Dat had de gemeentes/provincies moeten afschrikken.

Daarnaast heb je de nationale munt, de ijslandse kroon, die is het vorige kwartaal een kwart in waarde gedaald. Ook een gevaarlijk signaal.


boven dit alles komt er ook nog bij dat ijsland geen centrale bank heeft die euro's uitgeeft, sterker nog ze maken niet eens deel uit van de EU.

met andere woorden ijsland moet zelf euro's lenen op de kapitaalmarkt. dus om aan hun lopende verplichtingen te voldoen moet er steeds door de bank geld geleend worden.

tja wie dan niet ziet dat de vraag niet is: kan het misgaan? maar WANNEER gaat het mis met de bank en dus ook het land


gemeentes als groningen mook en middelaar zagen het gevaar wel en hebben daar op tijd hun geld weggehaald. dan mag je dat van een noordholland ook verwachten

echt een schande dat dit gebeurt , en volgend jaar gaat de belasting fors omhoog, ra ra hoe komt dat en wie mag weer betalen. bedankt gemeentes en provincies , domme amateurs!

dimitri
15-10-2008, 20:42
gewoon uit nieuwsgierigheid

teller: 0

tegenwoordig vooral arme mensen vermoed ik

De man van 14K
15-10-2008, 22:55
ze hadden geen triple a maar single a

en punt twee geef je zelf al aan

de gemeente hoort niet met dit soort banken in zee te gaan voor een paar puntjes extra

ze gokken met ons geld en verliezen

en die triple a is bullshit dat blijkt nu wel, om te voldoen aan de eisen voor triple a hebben al die slimme bankiers hun risicovolste zaken offbalance geboekt. tja dan zegt zo'n waarborg natruulijk niks meer. t kwalijkste zijn nog wel die onafhankelijke accountants die gewoon hun krabbel zetten en akkoord zijn gegaan met al die offbalance meuk.
echt schandelijk , en de toezichthouders van de nl en europese bank hebben net zo hard zitten kutten

de banken , de accountants en de toezichthouders begrepen hun eigen producten en bijbehorende constructies niet meer

tja dan ben je wel ver van huis zeg maar.............voorbeeld. bankier aan accountant": is dit nou 140 miljoen waard of kost dit ons 140 miljoen , tja dat weten we niet echt zeker, oh nou dan zetten we het toch niet op de balans.

tja dat moeten wij eens bij de belasting proberen.........


Sommige waren wel Triple A gewaardeerd, even een quote van de UK treasury (om aan te geven dat wij niet de enige zijn die deze ellende hebben)

"Buckinghamshire County Council, like many other local authorities and charities in the UK, has investments in Icelandic banks. Currently we have £5m deposited with Landsbanki which was due to be repaid to us on 7th October – only hours after the Icelandic Government took control.
The Council has robust procedures in place to manage its investment activity and minimise risk to the ratepayer. At the time the investment with Landsbanki was placed, the bank was triple 'A' rated by our Treasury advisors."


Verder is het zo in de wereld zo dat een aantal rating agencies actief zijn waarvan Standard & Poor's en Moody's de bekendsten zijn. Deze ratings worden gebruikt door beleggers om te bepalen of een belegging (aandeel oid), in een bepaalde instelling interessant is.
Kijk die rating criteria lopen van triple A t/m D, waarvan A het meest krediet waardig is.
Voor bellegers geld dat obligaties met een hogere rating beter gewaardeerd worden (meer geld waard zijn)
Voor bedrijven kan je dus goedkoper lenen dan wanneer je schulden heb.
Voor de rest natuurlijk het verhaal wat je net zelf aangeeft.
Voor de rest is een Triple A geen bullshit zo lang het maar goed gebeurt, zie het maar als een lada met een deken erover waarvan iedereen gelooft dat het een Mercedes is en dat ding 4x door verkocht wordt tot de 4de koper geld nodig heeft en dat doek er af koopt om te kijken wat hij er mee kan ipv door verkopen.
Dan opeens moet je afwaarderen want het is toch wat minder....

Bij Forbes een goede omschrijving:

http://www.forbes.com/reuters/feeds/reuters/2008/09/24/2008-09-25T003506Z_01_N24482062_RTRIDST_0_RESTRUCTURING-SUMMIT-SHORTS-PIX.html


conclusie:

Uit bovenstaande punten blijkt dat de huidige problemen niet het gevolg zijn van de vrije markt. Het is juist het overheidsingrijpen dat ervoor zorgde dat banken riskante leningen konden of moesten aangaan, dat banken continu geld uitlenen dat ze niet hebben en daardoor inherent onstabiel zijn.

Los van de kridietcrisis aanmaar gericht op de leningen van de gemeentes.
Ik geef je gelijk als ze staat obligaties hadden gekocht, Dat is wel zeker... meestal. Moet je ook niet net die van IJsland hebben.

anonymous001
16-10-2008, 10:55
ja oke

beetje touche dan , dat geef ik je

maar dan nog, de reden waarom hij t zegt maakt t nog geen onwaarheid

maar even de feiten over ijsland , zo'n gemeente zou dit moeten weten

ijsland heeft een tekort op de betalingsbalans van ruim 18%. alleen dat al moet betekenen dat alle financieel-economische signalen op donkerrood staan. Dat had de gemeentes/provincies moeten afschrikken.

Daarnaast heb je de nationale munt, de ijslandse kroon, die is het vorige kwartaal een kwart in waarde gedaald. Ook een gevaarlijk signaal.


boven dit alles komt er ook nog bij dat ijsland geen centrale bank heeft die euro's uitgeeft, sterker nog ze maken niet eens deel uit van de EU.

met andere woorden ijsland moet zelf euro's lenen op de kapitaalmarkt. dus om aan hun lopende verplichtingen te voldoen moet er steeds door de bank geld geleend worden.

tja wie dan niet ziet dat de vraag niet is: kan het misgaan? maar WANNEER gaat het mis met de bank en dus ook het land


gemeentes als groningen mook en middelaar zagen het gevaar wel en hebben daar op tijd hun geld weggehaald. dan mag je dat van een noordholland ook verwachten

echt een schande dat dit gebeurt , en volgend jaar gaat de belasting fors omhoog, ra ra hoe komt dat en wie mag weer betalen. bedankt gemeentes en provincies , domme amateurs!

Ok. Maar dan vind ik wel dat je verschil moet maken tussen provincies, die gewoon heel veel te besteden hebben (en dus een hoop verantwoordlijkheid hebben), en een kleine gemeente als Zundert, waar (weet iemand al waar dat ligt?!) de meest opwindende activiteit normaal gesproken het jaarlijkse klompwerpfestijn zal zijn... En de gemeentesecretaris ook gelijk de moeder van de burgemeester...

dimitri
16-10-2008, 11:54
Ok. Maar dan vind ik wel dat je verschil moet maken tussen provincies, die gewoon heel veel te besteden hebben (en dus een hoop verantwoordlijkheid hebben), en een kleine gemeente als Zundert, waar (weet iemand al waar dat ligt?!) de meest opwindende activiteit normaal gesproken het jaarlijkse klompwerpfestijn zal zijn... En de gemeentesecretaris ook gelijk de moeder van de burgemeester...

Ik ben jaren geleden eens op een druilerige zaterdag wat wiet gaan halen in Zundert. Volgens mij is iedereen daar familie van elkaar. Inteelt is daar geen schande, maar een levensvisie.

anonymous001
16-10-2008, 12:13
Ik ben jaren geleden eens op een druilerige zaterdag wat wiet gaan halen in Zundert. Volgens mij is iedereen daar familie van elkaar. Inteelt is daar geen schande, maar een levensvisie.
:lol:

Dus dan is de gemeentesecretaris ook gelijk de zus van de burgemeester...

Dennis
16-10-2008, 12:56
conclusie:

Uit bovenstaande punten blijkt dat de huidige problemen niet het gevolg zijn van de vrije markt. Het is juist het overheidsingrijpen dat ervoor zorgde dat banken riskante leningen konden of moesten aangaan, dat banken continu geld uitlenen dat ze niet hebben en daardoor inherent onstabiel zijn.

Meest vreemde conclusie die ik tot nu toe gelezen heb

micha
16-10-2008, 17:14
Ik ben jaren geleden eens op een druilerige zaterdag wat wiet gaan halen in Zundert. Volgens mij is iedereen daar familie van elkaar. Inteelt is daar geen schande, maar een levensvisie.

waar kan je in Zundert wiet halen???