PDA

View Full Version : Pro Elite & EliteXC is failiet... End of story!



Tony
21-10-2008, 08:23
http://mmamania.com/wp-content/uploads/2008/10/rip-elitexc.jpg

Solid ratings on network television were not enough to overcome an almost $60 million deficit for Pro Elite, the parent company of Elite XC and several other promotions.

MMAmania.com has been able to confirm an SI.com report that the relatively young mixed martial arts promotion is no more.

Little more than two weeks after its biggest star, Kimbo Slice, lost in just 14 seconds to replacement journeyman Seth Petruzelli in front of 4.5 million people on CBS, Elite XC has apparently been hit with a knockout blow of its own.

That’s not to say the two had anything to do with one another. It’s perhaps just an unfortunate coincidence. Regardless, there is no more Elite XC, including the November 8 “A Night of Champions” event that was looking like a great card.

One year, 10 months and six days … Elite XC was established on December 14, 2006, and pronounced dead on October 20, 2008.

The company dug a deep $60 million hole of which it was never able to climb out. Obviously, no money — investors who were supposed to keep the company alive at least until the end of the year never materialized — equals no events, especially when there’s not even a pay-per-view (PPV) deal to fall back on.

If nothing else, Elite XC can hang its hat on staging the first-ever live mixed martial arts event on network television … and the second, and the third. Not to mention the first female fight on network television … and the second, and the third.

Elite XC is also responsible for some of the best fights of the past year or so. Robbie Lawler vs. Scott Smith I and Frank Shamrock vs. Cung Le are just two examples of those. Not to mention quality performances from Jake Shields, Nick Diaz, Antonio Silva, Rafael Feijao, and plenty of other world class caliber fighters.

They gave it a good shot.

In the end, it’s just tough for a new promotion to come in and be successful in mixed martial arts. Even the UFC, which is now very profitable, lost tons of money when the Fertittas first bought it — company president Dana White often remarks that he and his high school buddies make it look easy.

It seems he’s right once again; however, that’s obviously a different story, and outcome, but you get the point.

The plan was probably more or less to gain popularity with the CBS deal and grow into a PPV juggernaut like the UFC. But that was obviously a little overzealous. The truth is that the UFC has a stranglehold on all the PPV buyers, and it’s not going to be easy for any other company to be successful.

Just ask Affliction.

The upside to this for the fans is that there’s going to be a bunch of great fighters now without a place to work. It’s going to be interesting to see how many of these guys (and gals) end up in the UFC, Strikeforce, WEC, Affliction, or any of the other organizations out there.

Expect to see these guys beefing up their rosters with names like Jake Shields, Eddie Alvarez, Nick Diaz, Antonio Silva, Rafael Feijao, Paul Daley, KJ Noons, Wilson Reis, Cyrille Diabate, and countless others.

Who knows … maybe even Kimbo Slice.

In the end, the talent was there near the top … it just wasn’t enough to compensate for all the other shortcomings and struggles that upstart mixed martial arts promotions face attempting to get off the ground.

Elite XC joins Pride FC, International Fight League (IFL) and World Fighting Alliance (WFA) as recent MMA organizations that were forced to fold. Hopefully, the list ends there.

micha
21-10-2008, 08:47
slecht nieuws dus

anonymous001
21-10-2008, 08:52
Tja...

Moet zeggen dat ik Elite XC nog niet eens zo heel erg zal missen, maar het is wel weer een stapje voor de UFC...

chief108
21-10-2008, 08:53
:cry2:

Tony
21-10-2008, 08:55
Tja dat krijg je als je afhankelijk bent van maar twee vechters... Carano en Slice..

the boxer
21-10-2008, 09:43
Dat is ook klote voor Marlies!!!

Wheelie
21-10-2008, 10:21
Dat is ook klote voor Marlies!!!

Marloes ;)

Damn, slecht nieuws :boos:

the boxer
21-10-2008, 10:25
oeps ja :blush:

Emilio
21-10-2008, 10:26
jammer. Vond het toch wel vermakelijke shows.

Tony
21-10-2008, 10:42
verrek ja... was helemaal vergeten dat Marloes getekend had bij Elite.

Jani
21-10-2008, 10:55
Damn, ik had niet verwacht dat het zo snel afgelopen zou zijn !
(balen ook dat zelfs Alvarez vs nick Diaz niet meer doorgaat,dat leek me echt een top partij)

al ben wel benieuwd waar vechters als Lawler,Diaz,schields en Alvarez naar toe zullen verhuizen...

54321
21-10-2008, 10:56
jammer van de organisatie, maar zeker ook zuur voor marloes. hopelijk heeft de populariteit van carano deuren geopend bij andere orgs.

Tony
21-10-2008, 10:58
Horen jullie dat ook daar in de verte?

Zo'n gniffelend geluidje.

Tony
21-10-2008, 10:59
Ah ik zie het al...

Tis Dana White

http://www.sportsbusinessdaily.com/Content/Image/03-10-2008/Dana-White.jpg

wrestler_nl
21-10-2008, 11:00
hahahaha Tony = Correct:lol::thup:

HUNTER
21-10-2008, 11:06
tsja dat had je kunnen zien aankomen..... je hele organisatie bouwen op een zwaar overrated zijnde 45 jaar oude hype.

the boxer
21-10-2008, 11:26
:stupid:

Chico
21-10-2008, 11:26
zonde...

YoMarK
21-10-2008, 14:08
Zucht, jammer. Laten we hopen dat Affliction en DREAM het wel gaan trekken(en beter gaan samenwerken).

marcelt
21-10-2008, 14:24
Jammor !

leks
21-10-2008, 14:27
Shows waren leuk om naar te kijken, echt jammer, kan Bos geen handreiking doen, is toch niet zo heelveel geld.

chief108
21-10-2008, 14:51
Shows waren leuk om naar te kijken, echt jammer, kan Bos geen handreiking doen, is toch niet zo heelveel geld.
goed plan....
heb ik liever van me belastingcenten als een shirtreclame van 1 of ander vaag voetbalcluppie...

joost
21-10-2008, 15:47
bij UFC lachen ze ballen uit de broek nu.. :D

The Bulldog
21-10-2008, 16:18
Tja....gewoon weer een slachtoffer van het willen concureren met UFC....

denk dat een organisatie best groot kan worden om te concureren maar moeten wel klein opbouwen...

Ben benieuwd wat het gaat betekenen voor cage rage....die werkten tocook samen?

Emilio
21-10-2008, 16:21
volgens mij had elite xc zelfs cage rage overgenomen. dat weet ik niet heel zeker.

er is iig een samenwerking.

the boxer
21-10-2008, 17:55
oei dat is minder!!

anonymous001
21-10-2008, 18:05
Dit staat op wiki...


Due to the closeness of the two promotions, ProElite purchased the majority shareholding in Cage Rage in September 2007 from Cage Rage's silent partner.
This was a great deal for Cage Rage, and one which gives a clue to why Elite XC is so deep in the red.


Cage Rage zou ik dan weer wel heel erg missen...:(

Garcia
21-10-2008, 18:10
Damn balen zeg...

Biiyen
21-10-2008, 18:21
Dat is slecht nieuws voor alle MMA fans werledwijd.

De enige conclusie die je hier uit kan trekken is dat de UFC de enige is die overblijft. Affliction zal ook sneuvelen, hun streven om de vechters goed te betalen is nobel... maar het zal ze opschepen met een miljoenen schuld.

Zoals Dana al zei: "There is a reason for this madness!"

The Bulldog
21-10-2008, 18:29
cage rage die weg valt zou eeuwig zonde zijn...

remco pardoel
21-10-2008, 18:42
Affliction is toch een beetje andere koek
Daar zitten twee mensen met heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel centjes achter
Zij hebben hun zinnen op MMA gezet, nu nog eens een samenwerking met Golden Boy

Affliction op zich zelf heeft geen schulden omdat daar gewoon geld in wordt gezet en hun toch een lange adem hebben. In de USA is gewoon plaats voor een tweede en een derde show.

UFC heeft de eerste paar jaar onder Dana ook geen cent winst gemaakt en is nu een van de beste gewaardeerde bedrijven in de USA. Pride had ook tenminste 12 shows nodig om de kosten eruit te halen ..

het zou alleen slecht zijn als alleen de UFC overbleef voor de sport.

het gaat zo wie zo krap worden met vechters op de markt, we hebben te weinig goede potentie en opvolging, zie als voorbeeld de laatste TUF show en de vermakelijke show van Cage Rage.... Als je meer shows hebt kan iedere toekomstige vechter er gewoon een hele goede deal uitslepen

761217186
21-10-2008, 18:45
Cage rage:wacko: dat zal echt zuur zijn zeg!
valt me wel op dat steeds meer MMA organisaties naar de kloot gaan.

remco pardoel
21-10-2008, 19:37
Cage Rage zal wel blijven bestaan
Daar ben ik niet bang voor ... wel lijkt t me verstandig dat ze mensen onder contract zetten ... als UFC vechters wil hebben dat ze dan aan CR ook een fatsoenlijk bedrag gaan betalen

123trisweat
21-10-2008, 19:38
wow, dit is niet goed voor de mma branche.

- Hoop echt dat affliction, dream, sengoku het wel redden.

Maar ja de ppv van UFC is natuurlijk wel weer mannenpraat ufc wordt steeds meer de aspirine in het MMA wereldje.

Jeru
21-10-2008, 19:40
Ennnn dat is 1.... er zullen er zeker nog meer vallen.

123trisweat
21-10-2008, 19:44
oh, waar valt strikeforce onder??

De man van 14K
24-10-2008, 00:34
http://www.youtube.com/watch?v=Jm3iG5NpTtI&feature=channel

renamer
24-10-2008, 01:04
http://www.youtube.com/watch?v=Jm3iG5NpTtI&feature=channel


echt,,, wat zou ik die gast graag een lading sockerkicks verkopen... dat ie godverdomme zelf de kooi in stapt om te vechten.. ipv de rest uit te maken voor vanalles en nog iets. grrr wat laat die gast me bloed koken...

MilfhunterMMA
24-10-2008, 03:23
toch jammer, minder concurrentie voor de ufc.

De man van 14K
24-10-2008, 09:06
Ondanks dat het een ongelooflijke praatjes maker is vind ik die interviews van Dana wel leuk en krijg ik meer sympathie voor die schreeuwlelijk.
Hoe je het went of keert hij is geweldig goed in marketing, continu weet hij de aandacht op zichzelf en UFC te houden.
Daarbij spreekt hij uit wat de meeste zouden denken als ze in positie zaten.
Als je een concurrent heb die markt aan het bedriegen is (dus de sport aan het kapot maken is) en daarna onderzocht wordt door de Athletic commission dat reageert hij daar pissed off op.
Als zo'n concurrent dan omvalt dan zou iedereen in Dana zn positie blij zijn, sterker nog ik denk dat wat hij nu zegt door de meeste onder ons uitgesproken zou worden. Alleen niet in een video interview.

the boxer
24-10-2008, 19:14
:stupid:

De man van 14K
24-10-2008, 20:36
Los daarvan is het natuurlijk wel een hond voor zijn vechters.

Die Pharrell waar hij het over heeft, is dat die van NERD?

YoMarK
24-10-2008, 21:40
Los daarvan is het natuurlijk wel een hond voor zijn vechters.
True, maar wel een van de weinige in de MMA business die z'n afspraken nakomt(en kan nakomen) helaas. :(
De rest van de organisaties staan toch op losse schoeven zo lijkt het.

Biiyen
24-10-2008, 22:40
Los daarvan is het natuurlijk wel een hond voor zijn vechters.

Die Pharrell waar hij het over heeft, is dat die van NERD?

Hmm ik vind zijn strategie wel OK eigenlijk. Hij zegt, Ik heb geen zin in verwende miljonairs die in de kooi staan en er alleen maar op uit zijn om zoveel mogelijk geld te sprokkelen zonder blessures op te lopen. Dat vele geld is een beloning aan het einde van je carriere als je jezelf al dik bewezen hebt.

En wat is een hond zijn? Dankzij hem zijn er wel al vechters multimiljonair en zat anderen gewoon poepie stinkie rijk. Het is een business! Geen liefdadigheid. De UFC spreid zijn geld wel beter dan bv in het boksen waar de main event vechters heel veel geld op strijken en de undercard vrijwel niets.

De man van 14K
24-10-2008, 23:33
Het is zeker business maar niet op basis van prestaties. Er zijn vechters die het geld waard zijn maar niet in de UFC staan. Er zijn vechters die teveel willen en terecht niet (meer) in de UFC vechten en er zijn vechters die een kans verdienen in de UFC maar marketing technisch (het zijn geen amerikanen) niet in de UFC aan de bak komen.

Ook zo iets raars, hoe kan het dat Hardonk als enige Nederlander in de UFC knokt.
Ik bedoel; ik gun het hem van harte maar om nou te zeggen dat het Neerlands grootste MMA talent is.. Niet echt.

YoMarK
25-10-2008, 00:11
Hardonk is anders een solide knokker, en ik denk dat er maar 1 of 2 beter zijn in nederland op dat gewicht, en dan bedoel ik Alistair en Yvel(waar ik nog niet zo zeker van ben of die wel iets in te brengen heeft tegen de sterke worstelaars daar).
Andere gewichten is het nog minder(absolute top alleen Mousasi, iets daaronder Manhoef en dan ben ik misschien Siyar nog vergeten).

blackadder
25-10-2008, 04:20
What about Hans Stringer?

weks
25-10-2008, 08:41
Ondanks dat het een ongelooflijke praatjes maker is vind ik die interviews van Dana wel leuk en krijg ik meer sympathie voor die schreeuwlelijk.
Hoe je het went of keert hij is geweldig goed in marketing, continu weet hij de aandacht op zichzelf en UFC te houden.
Daarbij spreekt hij uit wat de meeste zouden denken als ze in positie zaten.
Als je een concurrent heb die markt aan het bedriegen is (dus de sport aan het kapot maken is) en daarna onderzocht wordt door de Athletic commission dat reageert hij daar pissed off op.
Als zo'n concurrent dan omvalt dan zou iedereen in Dana zn positie blij zijn, sterker nog ik denk dat wat hij nu zegt door de meeste onder ons uitgesproken zou worden. Alleen niet in een video interview.

precies
zo denk ik er ook over
benieuwd waar de vechters heengaan nu

Evilman
25-10-2008, 11:53
sommige gaan naar ufc als jake shield en diaz brothers waarsch. ook.
een aantal anderen zullen naar japan kunnen uitwijken.

ben benieuwd waar frank s & cung le heengaan.
en wellicht kan affliction t vrouwen mma oppikken,
gezien de ufc daar geen zin in heeft.

De man van 14K
25-10-2008, 14:15
Hardonk is anders een solide knokker, en ik denk dat er maar 1 of 2 beter zijn in nederland op dat gewicht, en dan bedoel ik Alistair en Yvel(waar ik nog niet zo zeker van ben of die wel iets in te brengen heeft tegen de sterke worstelaars daar).
Andere gewichten is het nog minder(absolute top alleen Mousasi, iets daaronder Manhoef en dan ben ik misschien Siyar nog vergeten).


dat bedoel ik, en dan zijn er ook mindere jongens die toch wel op dat nivo een potje mee kunnen knokken lijkt me? Zijn deze allemaal wel gevraagd of in gesprek geweest met UFC?
Persoonlijk als ik 1 van bovengenoemde was zou ik met UFC praten. Ik denk dat we het er overeens kunnen zijn dat het de grootste organisatie is en dat ze meeste media exposure bieden.