PDA

View Full Version : Jordaanse leger traint BJJ (video)



Christophe
29-10-2008, 16:55
Erg slim van ze! ;)

Best goede demo ook:

YouTube - Jordan Army Jiu Jitsu Demonstration (http://www.youtube.com/watch?v=vfgozJzmxn0&feature=related)

YouTube - Jordan Armed Forces training Brazilian Jiu Jitsu (http://www.youtube.com/watch?v=uUDTFKFRhoU&feature=related)

YouTube - JORDAN ARMY (http://www.youtube.com/watch?v=KH599Rah_NM&feature=related)

Tony
29-10-2008, 16:59
mwah... hoe vet ik bjj ook vind... ik vind het een echte competitiesport onder regels... en zeer zeker geen self defense vechtsport.

MAar wel leuke filmpjes voor de rest.

MilfhunterMMA
29-10-2008, 17:02
mwah... hoe vet ik bjj ook vind... ik vind het een echte competitiesport onder regels... en zeer zeker geen self defense vechtsport.

MAar wel leuke filmpjes voor de rest.

voor 1 tegen 1 gevechten vind ik bjj juist de zelfverdediging sport. toen de ufc nog geen regels had was bjj oppermachtig. de afstand kleiner maken zodat je niet door een verdwaalde vuist geraakt kan maken en subben omdat de kwaliteit op de grond vaak meer verschilt dan staand.

Christophe
29-10-2008, 17:08
mwah... hoe vet ik bjj ook vind... ik vind het een echte competitiesport onder regels... en zeer zeker geen self defense vechtsport.


:eek: Damn amigo, ik dacht dat je er meer van wist?! Ik denk dat BJJ de ultieme "Self Defense Vechtsport" is, en zo is het ook begonnen! De Gracies hadden een open uitdaging tegen iedereen (ongeacht ervaring, vechtstijl of afmetingen) ... om te bewijzen dat hun stijl het in elke situatie zou redden. En dat deed het ook (en dit heeft géén enkele andere vechtsport hun nagedaan, hoeveel grote dingen vele vechtsporten ook durven beweren)!!! Dit is dan, na vele jaren en vele brute gevechten, geëvolueerd in MMA-competities enerzijds en de Sport BJJ-competities anderzijds.

Ik heb het "Self Defense"-gedeelte van de sport nooit getraint, en concentreer me volledig op het sport/puntencompetitie-gedeelte ... en daar is het inderdaad een "spelletje" met enkele (bitter weinig) regels binnen een vast tijdsbestek. Maar vergis je niet over de "Self Defense"-basis, die is wel degelijk het beste wat er te vinden is!!!

Of BJJ het meest geschikte is voor militairen (in hun oorspronkelijke - militaire - context) is een ander verhaal, maar dan spreken we meer over "offence" dan "defence". Het zal in ieder geval geen kwaad kunnen dat ze een goede BJJ-basis hebben!

Christophe
29-10-2008, 17:16
mwah... hoe vet ik bjj ook vind... ik vind het een echte competitiesport onder regels... en zeer zeker geen self defense vechtsport.

Hmmm... deze reactie blijft kriebelen bij me! Het was een grapje, right?! Je wou zien wie er hoe zou reageren, en ik ben er met beide poten in getrapt! :p

renamer
29-10-2008, 17:48
Hmmm... deze reactie blijft kriebelen bij me! Het was een grapje, right?! Je wou zien wie er hoe zou reageren, en ik ben er met beide poten in getrapt! :p

dont feed de troll:thup:

jk tony

MMARuud
29-10-2008, 18:03
Hmmm... deze reactie blijft kriebelen bij me! Het was een grapje, right?! Je wou zien wie er hoe zou reageren, en ik ben er met beide poten in getrapt! :p

1 Op 1 heeft het zijn effectiviteit wel bewezen

Maar denk dat je op 'straat' vaak weinig aan bjj hebt (ik denk dat krav maga na hardlopen de beste self defence sport is) bij veel gevallen van zinloos geweld is er namelijk sprake van dat je door een groep wordt aangevallen. Maargoed, naar mijn mening is het wel een super leuke sport om te doen en daar draait het voor mij om.

dimitri
29-10-2008, 18:29
mwah... hoe vet ik bjj ook vind... ik vind het een echte competitiesport onder regels... en zeer zeker geen self defense vechtsport.

MAar wel leuke filmpjes voor de rest.

http://shopping.hobidas.com/image-resources/far-east/GOODS/CHARACTERS/TROLL/TROLL-BANK-GR1.jpg

Christophe
29-10-2008, 18:30
Hehehehehe

Dragao
29-10-2008, 23:00
mwah... hoe vet ik bjj ook vind... ik vind het een echte competitiesport onder regels... en zeer zeker geen self defense vechtsport.

MAar wel leuke filmpjes voor de rest.

I ben het hier ook mee eens. Het is natuurlijk zeer belangrijk dat je weet hoe je moet vechten, alleen heb je op straat vaak niet de tijd om te gaan werken naar een submission. als je eenmaal op de grond bent en hij is niet alleen dan wordt er weer een stille toch gehouden. Je hebt gewoon niet het overzicht dan. Daarom altijd zo snel mogelijk opstaan ( alhoewel bjj je hier ook bij kan helpen )

dimitri
30-10-2008, 09:56
I ben het hier ook mee eens. Het is natuurlijk zeer belangrijk dat je weet hoe je moet vechten, alleen heb je op straat vaak niet de tijd om te gaan werken naar een submission. als je eenmaal op de grond bent en hij is niet alleen dan wordt er weer een stille toch gehouden. Je hebt gewoon niet het overzicht dan. Daarom altijd zo snel mogelijk opstaan ( alhoewel bjj je hier ook bij kan helpen )

1) BJJ = positie > submissie.

2) Als je de eerste UFC's bekijkt dan zie je dat een sub meestal heel wat sneller is dan iemand KO proberen te meppen zonder handschoenen (lees gebroken handen)

3) Wanneer je door meerdere mensen wordt aangevallen dan wordt de keuze om al dan niet naar de grond te gaan waarschijnlijk niet door jou genomen

4) Welke gevechtsport kan echt aantonen te werken tegen meerdere tegenstanders? In de praktijk, niet in theorie of met "gewillige tegenstanders" die het spelletje meespelen?

Tony
30-10-2008, 10:12
Hier even een officiele reactie van mijn kant...

We hebben het hier over militairen.... dus mijns inzien een "oorlog" scenario.
Juist in deze setting hebben we het eigenlijk nooit over 1-1... maar altijd meerdere vs meerdere....

Hoe dan ook.... Als ik al een militair was en ik zou in een 1 vs 1 conflict komen... dan wil ik liever die andere zo snel mogelijk een mes tussen zijn ogen steken.. zijn ballen kapotschoppen.. of zijn strottehoofd kapot knijpen.. En niet hem middels een takedown/guardjump/judo worp of wat dan ook naar de grond gaan om aldaar te gaan rollen.... We hebben het hier niet over een zachte mat... Nee we hebben het hier over zand/beton/tegels/puin/glasscherven of wat dan ook.. en daar wil je niet liggen...
En ik wil zowieso niet op de grond liggen.. Wat als er een andere vijandelijke militair bij komt.. dan ben ik het haantje..

Nee geef me dan (toch) maar een harde krav maga vorm waarbij ze je leren om zo hard mogelijk in die ballen te trappen... en daarna hem de nek om te draaien en daarna snel weg te rennen naar veilig/neutraal gebied.

Ik zeg niet dat BJJ trainen zinloos is.... (alhoewel... waarom niet gewoon no-gi grappling... Er zijn anno 2008 maar weinig militairen met een Gi aan ;) )
BJJ is perfect om te gebruiken in training ivm een stukje flexibiliteit van het lichaam. Een stukje valbreken... en idd om te voorkomen dat je als een schildpad op je rug ligt als t er dan echt van komt. Ook is het prima voor een stuk conditie etc.

Maar nee... BJJ is mijns inzien niet de heilige graal der combat defence in een oorlogssituatie.

Tony
30-10-2008, 10:14
Hmmm... deze reactie blijft kriebelen bij me! Het was een grapje, right?! Je wou zien wie er hoe zou reageren, en ik ben er met beide poten in getrapt! :p



helaas amigo... geen grapje... Alhoewel ik jouw standpunt zeer zeker respecteer.


te veel vrienden van me zijn uitgezonden geworden in het verleden... Kosovo/Joegoslavie/Afghanistan etc... Ik heb her en der wat smerige verhalen enzo gehoord... en het woordje BJJ past niet in die verhalen.

Tony
30-10-2008, 10:17
Ik heb het "Self Defense"-gedeelte van de sport nooit getraint, en concentreer me volledig op het sport/puntencompetitie-gedeelte ... en daar is het inderdaad een "spelletje" met enkele (bitter weinig) regels binnen een vast tijdsbestek. Maar vergis je niet over de "Self Defense"-basis, die is wel degelijk het beste wat er te vinden is!!!

Hier moet ik wel bij zeggen dat ik idd niet bekend ben met dat self defence spelletje. Dus misschien heb je idd toch gelijk.

Maar als in dat self defence spelletje staat hoe je ervoor moet zorgen dat het gevecht naar de grond gaat, dan neem ik hem al niet serieus.

en ik ben al helemaal geen krav maga/systema nuthugger... Maar ik geloof wel dat dat meer geschikt is voor oorlogssituaties... Mits er doeltreffend les in wordt gegeven.

Dragao
30-10-2008, 12:29
1) BJJ = positie > submissie.

2) Als je de eerste UFC's bekijkt dan zie je dat een sub meestal heel wat sneller is dan iemand KO proberen te meppen zonder handschoenen (lees gebroken handen)

3) Wanneer je door meerdere mensen wordt aangevallen dan wordt de keuze om al dan niet naar de grond te gaan waarschijnlijk niet door jou genomen

4) Welke gevechtsport kan echt aantonen te werken tegen meerdere tegenstanders? In de praktijk, niet in theorie of met "gewillige tegenstanders" die het spelletje meespelen?


1: dit klopt wel alleen is positie wat moeilijker te behouden als iemand je ogen in probeert te drukken.

2: dit brengt me weer terug op het verhaaltje dat je dan toch weer op de grond bezig bent en geen overzicht hebt over het geheel

3: Dit klopt zeker en dan heb je helaas nog minder aan BJJ toch aangezien je dan staand probeert te blijven. In het verhaal met meerdere mensen had ik het er dus over dat je 1vs1 begint het gevecht naar de grond brengt en dan door zijn vrienden owrdt aangevallen.


4: Bijna geen enkele omdat het niet alleen om de vechtsport gaat, maar ook om de vechter.


Ik kraak bjj niet af aangezien ik het zelf beoefen :), maar voor self defense lijkt het met niet de second coming of jesus

anonymous001
30-10-2008, 13:02
4: Bijna geen enkele omdat het niet alleen om de vechtsport gaat, maar ook om de vechter.


Juist.

En de tegenstander(s), en de ondergrond, en de bewegingsvrijheid, en zo nog duizend verschillende factoren, waaronder heel veel dingen waarop je je niet eens kan voorbereiden. Dus is er volgens mij geen algemeen antwoord op de vraag welke trainingsvorm het beste is voor zelfverdediging...

En bijvoorbeeld ook, hoe lang heb je een sport getraind? Als je een cursus van tien weken volgt, kan je misschien beter een goede dreun leren verkopen, en dus MT doen. Als je jaren de tijd hebt, dan is dat misschien een beetje beperkt, en zou BJJ handiger kunnen zijn... Of niet, ik geloof eigenlijk wel in MT als zelfverdedigingssport, vanwege het sparren...

Maar ja... Eindeloze discussies...

goro
30-10-2008, 13:05
Ik zeg niet dat BJJ trainen zinloos is.... (alhoewel... waarom niet gewoon no-gi grappling... Er zijn anno 2008 maar weinig militairen met een Gi aan ;) )

Ze hebben wel een legerpak aan waar je aan kan sleuren en uit choken.
Er zijn anno 2008 zijn er maar weinig militairen met een fietspakje aan ;).

Tsuki
30-10-2008, 13:09
tony = correct

cholitzu
30-10-2008, 13:10
Uit verschillende vechtsporten zijn de best bruikbare technieken gehaald die toepasbaar zijn in een eventueel realistich gevecht. Dat is imo selfdefence, en is dus geen sport meer.


Een verwurging, mao de vaca (staand) of staande kimura zie ik hierbij toch wel als een bruikbare techniek.


En ik lees hier alleen maar verhalen over grondgevecht, maar zijn julie vergeten hoe je op de grond terecht komt.

Judo worpen zijn imo essentieel in bjj, en als je dat spelletje goed beheerst, kan je denk ik toch wel een man of drie aan door met ze te gooien, dan lig jij niet op de grond, maar hun.


Meeste tegenstanders willen je juist op de grond hebben om je met zijn allen in elkaar te trappen.

Goede takedown defence kan je hier ook redelijk uit redden.

Nee het is niet de ideale "sport" voor op straat of in oorlogstijd, maar ben er van overtuigd dat het je zeker wel kan redden in bepaalde situaties.
Daarnaast het blijft een sport.

Ik heb trouwens nog geen enkele sport of selfdefence gezien, waar ze leren hoe je kogels terug kunt koppen.

.

cholitzu
30-10-2008, 13:13
Maar ja... Eindeloze discussies...


Correct

Fr3ddy
30-10-2008, 13:14
Make love not war..



Edit: *walgt bij de gedachte aan Jordaanse soldaten 'making love'*

MilfhunterMMA
30-10-2008, 13:25
1: dit klopt wel alleen is positie wat moeilijker te behouden als iemand je ogen in probeert te drukken.

Als je het BJJ goed beheerst dan moet dit geen probleem zijn. Kijk maar naar de no-rules gevechten van de gracies of de vroege ufc's.

Chico
30-10-2008, 13:41
het is altijd goed om bjj, judo, kickboksen etc te trainen maar tegen de tijd dat je daar op moet vertrouwen in een oorlogsituatie zijn dus al je kogels op, ben je je wapen kwijt, side arm kwijt, mes kwijt etc etc..

Denk dat je trouwens nooit kunt zeggen die en die sport/kunst is de beste die er is... zoals eerder gezegd hangt het vaak af van de vechter... in de periode dat de gracies veel van hun challenges deden was het voornamelijk tegen karateka's, boksers, worstelaars etc... mensen die weinig kaas hadden gegeten van submissions... dan wordt het spelletje natuurlijk een stuk makkelijker..

dimitri
30-10-2008, 13:58
1: dit klopt wel alleen is positie wat moeilijker te behouden als iemand je ogen in probeert te drukken.

2: dit brengt me weer terug op het verhaaltje dat je dan toch weer op de grond bezig bent en geen overzicht hebt over het geheel

3: Dit klopt zeker en dan heb je helaas nog minder aan BJJ toch aangezien je dan staand probeert te blijven. In het verhaal met meerdere mensen had ik het er dus over dat je 1vs1 begint het gevecht naar de grond brengt en dan door zijn vrienden owrdt aangevallen.

4: Bijna geen enkele omdat het niet alleen om de vechtsport gaat, maar ook om de vechter.

Ik kraak bjj niet af aangezien ik het zelf beoefen :), maar voor self defense lijkt het met niet de second coming of jesus

Het gaat me er niet om wat het beste is, ik denk gewoon dat jou argumenten tegen bjj weinig steek houden.

BTW als jij kan grapplen, en de andere niet, ben jij in een veel betere positie om "ogen uit te steken" dan de ander, toch?

Voor zelfverdediging tegen meeredere mensen help vooral om zelf men nog meer te zijn. Het zal niet veel uitmaken of je dan kickboxt of judo't

Dragao
30-10-2008, 14:09
Het gaat me er niet om wat het beste is, ik denk gewoon dat jou argumenten tegen bjj weinig steek houden.

BTW als jij kan grapplen, en de andere niet, ben jij in een veel betere positie om "ogen uit te steken" dan de ander, toch?

Voor zelfverdediging tegen meerdere mensen help vooral om zelf men nog meer te zijn. Het zal niet veel uitmaken of je dan kickboxt of judo't

Mijn main argument tegen BJJ als self defense is dat men naar de grond gaat als het om 1 tegen 1 gaat. dit is nou eenmaal het sterkste punt van bjj vechten op de grond en dan dmv techniek iemand verslaan ook al is die eprsoon groter en sterker. Of wilde je nou gaan ontkennen dat een bjj beoefenaar het gevecht staand gaat proberen te houden als bjj het enige is wat hij heeft getraind.

FF een assumption ook al zijn die the mother of all fuckups :)
Een strictly bjj beoefenaar zal in een 1vs 1 gevecht het gevecht naar de grond brengen. Dat brengt mij bij het volgende probleem ook al denk je dus dat het om 1 tegen 1 gaat er kunnen altijd vrienden bijkomen ( ja bijkomen ik heb er niet over dat je tegenover een groep staat)
Dat zul je niet aan zien komen omdat je aan het rollen ben en je ligt al op de grond.

Groundwork
30-10-2008, 23:27
Volgens mij is en blijft je eerste instinct in een gevecht => een goeie mep verkopen.
Maar je hebt niet altijd te kiezen of je blijft rechtstaan, als ze je omver duwen en op je komen zitten dan denk ik dat BJJ je toch wel eens kan redden.

Er is geen enkele sport die volgens mij alle aspecten kan benaderen, MMA komt er toch het dichtste bij, maar een fles op je hoofd kan altijd roet in het eten goeien.

Toch even een puntje: onlangs heb ik een stage van Flavio Behring gevolgd en die gaf een deel BJJ in de pure vorm van zelfverdediging.
We zagen een Juji die aangezet werd na een worp maar waarbij je niet op de grond ging liggen. De man zelf beseft maar al te goed dat je je in een levensbedreigende situatie niet altijd op de grond wil bevinden. Veel van opgestoken toen...