PDA

View Full Version : UFC Flags Leben for Steroid Use



Wiseguy
04-11-2008, 01:08
The UFC on Monday suspended middleweight Chris Leben (http://www.sherdog.com/fighter/Chris-Leben-6258) for nine months following a positive test for use of the anabolic steroid Stanozolol.

Yahoo! Sports writer Dave Meltzer was the first to report of the suspension, followed by a release posted at UFC.com.

The positive result, which came from an independent test administered by the promotion, followed Leben’s unanimous decision defeat to Michael Bisping (http://www.sherdog.com/fighter/Michael-Bisping-10196) in the featured bout at UFC 89 on Oct. 18 in Birmingham, England. As part of his punishment, Leben will forfeit one-third of his purse.

Since no regulatory body exists for mixed martial arts in the UK, the UFC performs its own independent testing at events held there. When asked whether or not the Nevada State Athletic Commission planned to recognize Leben’s nine-month suspension, NSAC Executive Director Keith Kizer said the commission would confront the issue if and when the need arose.

“If we had proof of [a positive test], whether it be from a regulatory body, a promotion or another third party,” Kizer said, “I’m sure this would be something the commission would want to look into.”

Kizer said that Leben would likely have to submit a clean pre-fight test when he registered to fight in Nevada again.

The nine-month suspension mirrors those handed down by the NSAC to Stephan Bonnar (http://www.sherdog.com/fighter/Stephan-Bonnar-3014), Pawel Nastula (http://www.sherdog.com/fighter/Pawel-Nastula-12277) and Vitor Belfort (http://www.sherdog.com/fighter/Vitor-Belfort-156), all of whom failed drug tests in the state in 2006.

UFC President Dana White chastised Leben in a released statement on Monday but credited the 28-year-old for facing the music.

“I am obviously disappointed with Chris, who has made great strides getting his life back on track,” White told UFC.com. “To his credit, he has taken responsibility for his actions and is accepting the punishment that has been handed down. As always, the UFC puts the safety of its athletes first and foremost, and we won’t tolerate anyone using performance-enhancing drugs in our organization.”

Leben is just the second UFC fighter to flunk an independent test since the promotion returned to the UK in 2007. Anthony Torres (http://www.sherdog.com/fighter/Anthony-Torres-1884), a cast member on season two of “The Ultimate Fighter” reality series, was flagged for suspected use of the anabolic agent Boldenone after his technical knockout loss to Jess Liaudin (http://www.sherdog.com/fighter/Jess-Liaudin-3368) at UFC 75. Torres was released from his contract soon after.

Much was made of Leben’s physical transformation in the weeks leading up to his bout with Bisping. A former member of Team Quest who has relocated to Hawaii, Leben showed up for the fight with a noticeably improved physique.

“I’ve really done everything I can to turn my life around, and this is a huge setback for me, but it is something I will have to deal with,” Leben told UFC.com. “During my time off from fighting, I want to speak to kids about the dangers of using performance-enhancing agents and let them know it just doesn’t get you ahead in life.”

YoMarK
04-11-2008, 01:14
Damn, wat een sukkel is het ook.

Wiseguy
04-11-2008, 01:17
Was ook wel te zien aan die zwart wit fotos van hem toen hij aan het trainen was. Zijn lichaam was totaal veranderd

Mike
04-11-2008, 03:08
doh!

Tony
04-11-2008, 09:22
tja hij zag er ook erg goed uit ja op die laatste foto's...

winstrol is wat dat betreft een goeie steroid.... Droge spiermassa winnen zonder dat je er direct pofferig van wordt enzo...

Jammer dat ze hem gepakt hebben.. Maar wel zijn eigen schuld.

HUNTER
04-11-2008, 09:42
dom dom dom

chief108
04-11-2008, 09:54
winstrol is wat dat betreft een goeie steroid.... Droge spiermassa winnen zonder dat je er direct pofferig van wordt enzo...


en een combi winstrol/ boldenone zou ook goed werken voor een vechter :p

maar vooral met bold is het nogal logisch dat je gepakt gaat worden toch?
blijft maanden en maanden traceerbaar

dom dom dom....

als je dan toch weet dat je getest gaat worden... :wink:

Tsuki
04-11-2008, 10:00
mmmm ik krijg meteen trek als ik je post zo lees chief ...............

A.F.
04-11-2008, 11:29
boldenone is 18 maanden traceerbaar geloof ik (in je bloed)

dom hoor... tegenwoordig kan je het zo doen dat het uit je plas is als je meot testen, met de juiste middelen gebruiken etc.

dimitri
04-11-2008, 13:38
ik denk dat een behoorlijk groot percentage UFC vechters wel zo'n middelen gebruikt (heeft), Leben is een stomme kloot om zich zo te laten pakken. Hebben die kerels dan geen medische begeleiding of zo?

dirk5
04-11-2008, 13:48
Is een wielerploeg arts inschakelen niks voor deze jongens?

als je vals speelt, doe het dan goed.

MilfhunterMMA
04-11-2008, 13:55
reps voor de ufc dat ze goede controles hebben

Biiyen
04-11-2008, 14:29
Goeie zaak dat de UFC het streng aanpakt!

sportfan
04-11-2008, 15:54
Biiyen: Goeie zaak dat de UFC het streng aanpakt!

MilfhunterMMA: reps voor de ufc dat ze goede controles hebben

Het is niet zo dat de UFC dit aanpakt!

De betreffende State Commission int bij de promotor (UFC in dit geval) alle gages van de vechters en betaalt deze uit minus de positieve testen en/of boetes aan de vechters.

Vandaar dat deze staatjes met de gages (uitbetaald door de State Commission) ook altijd beschikbaar zijn voor de fiscus.

Promotor krijgt de niet uitgekeerde gage volgens mij ook niet terug van de State Commission! Dus die hebben er alle belang bij de controles (duur!) uit te voeren!

YoMarK
04-11-2008, 16:00
Je hebt het bericht dus niet goed gelezen sportfan. ;)
De normale gang van zaken bij gevechten in Nevada(die vallen onder de NSAC) zijn niet van toepassing in de UK.

el bastardo
04-11-2008, 16:14
Watn een drol! En wat heeft ie er aan gehad!

dimitri
04-11-2008, 16:19
Biiyen: Goeie zaak dat de UFC het streng aanpakt!

MilfhunterMMA: reps voor de ufc dat ze goede controles hebben

Het is niet zo dat de UFC dit aanpakt!

De betreffende State Commission int bij de promotor (UFC in dit geval) alle gages van de vechters en betaalt deze uit minus de positieve testen en/of boetes aan de vechters.

Vandaar dat deze staatjes met de gages (uitbetaald door de State Commission) ook altijd beschikbaar zijn voor de fiscus.

Promotor krijgt de niet uitgekeerde gage volgens mij ook niet terug van de State Commission! Dus die hebben er alle belang bij de controles (duur!) uit te voeren!

State Commission? In Groot Brittanie nu al een Amerikaanse staat?

Gary
04-11-2008, 17:10
Onvermijdelijk dat er op topsport-niveau anabolen ed worden gebruikt. Maar raar dat Leben, met een heel team achter zich (lijkt me sterk dat de beslissing om ze te gebruiken puur door hem zelf gemaakt was en niemand er iets van af wist) alsnog wordt betrapt. Inschattingsfout?

Mythildor
04-11-2008, 17:24
Steriods are gay...

Zonde voor Chris, maar idd wel goed dat de UFC er zo op zit!

sportfan
04-11-2008, 17:36
State Commission? In Groot Brittanie nu al een Amerikaanse staat?

Dat had ik inderdaad niet gezien... dan is het wel raar dat ze dit doen. Ik denk dat er veel meer gebruikers zijn van dergelijke middelen op een gemiddeld evenement dus lijkt het er op of dit gebruikt wordt als stok om een (bepaalde) hond te slaan (niet te hoeven betalen/geen contractverlenging)?

dimitri
04-11-2008, 17:58
Dat had ik inderdaad niet gezien... dan is het wel raar dat ze dit doen. Ik denk dat er veel meer gebruikers zijn van dergelijke middelen op een gemiddeld evenement dus lijkt het er op of dit gebruikt wordt als stok om een (bepaalde) hond te slaan (niet te hoeven betalen/geen contractverlenging)?

Ik denk dat het GB ook wel moet gecontroleerd worden, net als in de meeste andere Europese landen. Er is altijd wel één of andere bond of officiele instantie verantwoordelijk (behalve in Japan blijkbaar)

Mike
04-11-2008, 18:31
tijd dat er een speciale leauge bij komt voor juicers en dan aan t einde van t jaar de juice kampioenen van alle gewichtsklasses tegen de natural kampioenen.

dan kunnen de vechters ook eindelijk stoppen met die camouflerende middelen die veel schadelijker kunnen zijn

weks
04-11-2008, 18:36
zonde man tering
stom zeker

rene37
04-11-2008, 20:43
Stanozolol oftewel winstrol maakt je spiermassa wat harder, maar de eigenschap van winny wat voor leben waarschijnlijk belangrijker was is dat winny vocht onttrekt uit je lichaam/spieren. Ideaal om op gewicht te geraken dus.
De krachtgains van winny zijn op zich te verwaarlozen. De 10 kilo die je er extra mee kan bankdrukken, laten je er geen wedstrijd mee winnen.

Ralph
04-11-2008, 20:48
Ik kan niet zeggen dat ik erg verbaasd ben ofzo.... ging ineens wel heel snel bij Leben. Maar zo zijn er zoveel (ook in NL), maar die pakken het blijkbaar wat slimmer aan. Dom van em!

sportfan
04-11-2008, 20:53
Ik denk dat het GB ook wel moet gecontroleerd worden, net als in de meeste andere Europese landen. Er is altijd wel één of andere bond of officiele instantie verantwoordelijk (behalve in Japan blijkbaar)

En Nederland met de 100-bonden? ;-)

the boxer
04-11-2008, 22:46
Tja de Ben Johnson drug blijft populair!
Trouwens ik wist niet dat Stephan Bonnar ook gepakt was???

chief108
05-11-2008, 09:46
Trouwens ik wist niet dat Stephan Bonnar ook gepakt was???
Steroids controversy

Stephan Bonnar tested positive for an anabolic steroid after his fight against Forrest Griffin at UFC 62 on August 26, 2006. The specific banned substance that was found in Bonnar's post-fight urine sample after his unanimous decision loss to Griffin was Boldenone Metabolite, an anabolic steroid developed strictly for veterinary use on horses, according to the Nevada State Athletic Commission's drug testing results. During an interview, he claimed the steroids were used to treat an injured elbow, and he believed the substance would be out of his system before his rematch with Forrest Griffin. Bonnar was subsequently issued a 9-month suspension on his fighter's license and was fined $5,000 by the NSAC.

the boxer
05-11-2008, 19:09
Thx Chief!

chief108
05-11-2008, 19:36
je hebt net je evil post gedaan!!!

:evil:

Join Date: Nov 2005
Location: belgie
Posts: 666
vCash: 50000

the boxer
05-11-2008, 22:20
:D thx ,ik had het zelf nog niet door!

dimitri
06-11-2008, 09:06
En Nederland met de 100-bonden? ;-)

Is er in Nl niet één athletiek commissie waar dit soort test-verantwoordelijkheid onder valt?