PDA

View Full Version : Stretching Before Exercising Weakens Muscles



chief108
07-11-2008, 16:36
Back in grade school you were probably taught the importance of warm-up exercises, and it's likely you've continued with pretty much the same routine ever since. Science, however, has moved on. Researchers now believe that some of the more entrenched elements of many athletes' warm-up regimens are not only a waste of time but are actually bad for you (http://www.nytimes.com/2008/11/02/sports/playmagazine/112pewarm.html). The old presumption that holding a stretch for 20 to 30 seconds — known as static stretching — primes muscles for a workout is dead wrong. It actually weakens them. In a recent study conducted at the University of Nevada, athletes generated less force from their leg muscles after static stretching than they did after not stretching at all. Other studies have found that this stretching decreases muscle strength by as much as 30 percent. Also, stretching one leg's muscles can reduce strength in the other leg as well, probably because the central nervous system rebels against the movements.

Casparvdzouw
07-11-2008, 19:51
Wanneer zou je dan moeten strekken

FOCUS
07-11-2008, 23:15
dynamic warming up.
de naam is nieuw, principe al heel oud.
zonnegroet is oa een dw..

De dikke nudist
07-11-2008, 23:22
"Hey, DDN in Techniek/Training?" Jazeker.

Ik heb idd. wel vaker gehoord dat bijv. Afrikaanse hardlopers gewoon even een stukje gaan lopen om op te warmen in plaats van te stretchen.
En het legt ze geen windeieren.

renamer
08-11-2008, 13:41
ow dus mijn phisio heeft het bij het verkeede eind... damn wat word ik me een partij misselijk als het aankomt op tegenstrijdige berichten over hoe je hetbeste met je lichaam om moet gaan....

HUNEBED
08-11-2008, 22:14
voor explosieve sporten [de meeste dus] kun je beter actief & dynamisch rekken ofwel "verend" rekken over de volledige "range of motion" de bewegingsuitslag, om wat tonisch op de spieren te brengen en de proprioceptoren te activeren m.a.w. alle structuren en het zenuwstelsel klaar te maken voor de komende acties

FOCUS
09-11-2008, 12:05
Er is heel veel onderzoek gedaan naar de effecten van rekken in het algemeen, effect op herstel van beschadigde weefsels en uiteraard op prestatielevering na/tijdens/voor rekken.
Conclusies zijn niet altijd eenduidig, dat komt ook doordat soms de verkeerde onderzoeksvragen worden gesteld.

Een van de onomstotelijk vastgestelde feiten is dat rekken van een spier leidt vermindering van krachtslevering van die spier.
Jammer genoeg is er maar weinig bekend over het effect van rekken op de snelheid van bewegen en dan met name bewegen tegen weinig tot geen weerstand in.
De kracht-snelheid relatie van een spier is immers omgekeerd evenredig, ofwel
hoe sneller een spier samentrekt, hoe minder kracht deze kan leveren.
En vice versa...
En wat te denken van het rekken van de tegenovergestelde spier van de spier die je wel krachtig wil aanspannen?
bijv het rekken van de achterkant van de schouders om je stoot met zo weinig mogelijk afremming tot het einde toe op maximale snelheid te bewegen.
IMO is een goede stoot een die ontspannen en direct op volle snelheid wordt gemaakt.

en kijk eens naar prof honkballers. Het is van hen bekend dat de afremmende spieren (biceps, achterkant schouders oa) later beginnen aan te spannen dan bij minder goede honkballers. Ik denk dat je dit enigszins kan beinvloeden middels rekoefeningen.

SamE
10-11-2008, 19:29
Een paar kanttekeningen;

Ik weet van een paar studies dat er gelijk na de stretch een inspanning werd geleverd. Dit bracht dan ook een negatief effect teweeg maar in de praktijk zie je dit zo snel niet gebeuren.

In sommige gevallen is de vermindering in kracht en explosiviteit ondergeschikt aan de toename in mobliteit.

Bij een goed doordachte warming up volgen er na statische stretches activatieoefeningen.

Silat
22-11-2008, 17:48
de spiertonus valt weg ma een lange statische stretch. Logisch dat de spier weer op gang moet komen. Ze zijn uitgerekt en reageren niet snel meer. Je ziet sprinters voor de start ook vaak stretchen en vervolgens weer springen en hakken naar de billen gooien om de boel weer te activeren.

Stretchen/Yoga doe je vooral op een tijdstip als je niet keihard hoeft te trainen.

ROIDRAGE
23-11-2008, 21:14
hier een leuk artikel waarin het zelfde ter sprake komt.

enjoy

Flexibility/Mobility (http://www.elitefts.com/documents/flexibility_mobility.htm)