PDA

View Full Version : Vechterspaspoort



Ringmaster
16-11-2008, 22:22
Het doel van een paspoort lijkt me duidelijk. Daarin kan bijgehouden worden hoeveel partijen een vechter in de verschillende klasses tegen welke tegenstanders gevochten heeft. Daardoor kan men vechters van gelijk niveau aan elkaar matchen en blijft het spelletje eerlijk.

In een ideale wereld zouden de verschillende bonden één paspoort hanteren. Helaas accepteren sommige bonden het paspoort van andere bonden niet. Hierdoor hebben vechters meerdere paspoorten nodig en wordt het doel van zo'n registratiedocument voorbijgestreefd.

Waarom namelijk nog vechterspaspoorten gebruiken, als je er toch 2 of 3 kan hebben en zo een deel van je verleden kan verdoezelen? Eigenlijk heb je 30 partijen gedraaid, maar in je paspoort staan er maar 12. Dat idee.

Bij de wfca doen ze geloof ik niet zo moeilijk, maar bij de nover kost een paspoort een tientje, en elke vechter moet een paspoort van hún hebben. Bovendien dient die ieder jaar vernieuwd te worden. Op deze manier heeft het paspoort niet meer tot doel om eerlijke matchmaking tot stand te brengen, maar is alleen nog maar een financieringsinstrument van de bond.

Het is een keuze, om zo de kosten van de jury te betalen. Ik vind het echter netter om die kosten op de organisatie van het gala af te wentelen, zodat het uiteindelijk het publiek is dat daarvoor betaalt en niet de vechters.

BB
16-11-2008, 22:47
Ik ben ook voorstander van een bondsonafhankelijk paspoort. Het paspoort moet persoonsgebonden zijn. Het heeft in principe niets te maken met een bond, helemaal niet nu er inmiddels misschien wel 10 bonden zijn. Door het paspoort persoonsgebonden te houden ben je van alle onduidelijkheid af. Daarnaast is het ook goedkoper voor de vechter.

YoMarK
16-11-2008, 23:14
Misschien wordt het eens tijd om het echt goed aan te pakken, en gevechten te reguleren zoals dat in bepaalde staten in Amerika gebeurd.
Een soort "Athletic Commission" dus. Deze kan officiele stats bijhouden van vechters, zorg dragen voor de vechters door ze niet met blessures te laten vechten, medische controles doen, en de jurering verzorgen(want dat is nu vaak een zooitje vind ik persoonlijk).
Een dergelijke organisatie die boven alle bonden staat is bovendien goed voor de beeldvorming(dat het goed gereguleerde sporten zijn) van het publiek en de rest van de mensen.

Jarno
16-11-2008, 23:26
de kickboks/muay thai bonden van nederland zijn hier al mee bezig... het paspoort is zover ik weet gratis... wanneer het er is weet ik nog niet, dus houd ik het op binnenkort... staat op kickboks.nl trouwens een hele topic over...

Ronald
17-11-2008, 00:10
Goed punt. Een paspoort heeft geen enkele zin als je er meerdere mag hebben.

WIM_de _Echte
17-11-2008, 02:19
De bonden hebben voor de zomer de koppen bij elkaar gestoken.
Daar is oa. besloten om gezamelijk 1 pas te voeren.
Van deze pas is er onlangs een ontwerp gemaakt en ligt nu bij de deelnemende bonden ter goedkeuring.
Dus een eind aan de verschillende boekjes is nabij.

Echter de bonden hanteren wel hun eigen regels.
Dus het kan/zal voorkomen dat je voor bond X geen (jaar)contributie betaald en bij bond Y wel. Daar verandert niets aan.

Wax in, wax out
17-11-2008, 10:37
de kickboks/muay thai bonden van nederland zijn hier al mee bezig... het paspoort is zover ik weet gratis... wanneer het er is weet ik nog niet, dus houd ik het op binnenkort... staat op kickboks.nl trouwens een hele topic over...


Klopt inderdaad, het ligt geloof ik bij de bonden ( of is er bijna) ter beoordeling.
Overigens meen ik in Steenwijk gezien te hebben dat er zelfs 20 Euries aan de Nover betaald mocht worden voor een nieuw paspoortje, goede business dus..:boos:

Wax in, wax out
17-11-2008, 10:39
Misschien een kleine troost, 20 jaar geleden ( oma spreekt) zwom ik wedstrijden. Daar was het startgeld destijds per wedstrijd ( of je nu 4 of 20 baantjes zwom) al 7,50 gulden per start....
Als pleister op de wonde...