PDA

View Full Version : Esther Schouten:Na 4 chemokuren naar nieuwe wereldtitel



Jarno
14-01-2009, 12:42
Bron: http://www.sportwereld.nl

Na 4 chemokuren naar nieuwe wereldtitel
Door THEO REITSMA
Het gebouw waarin Esther Schouten zich dagelijks voorbereidt op een gevecht om de wereldtitel in het vedergewicht oogt, zeker in de winter, somber.
afbeelding vergroten Oktober 2008, bij een door haar gewonnen gevecht in Duitsland. ,,Boksen is een groot deel van mijn leven.?? FOTO EROLL POPOVA
In het Duitse Maagdenburg biedt een oude gymzaal op een binnenplaats een uiterst mistroostige aanblik. Een donkere entree vrolijkt binnen ook niet echt op.

Maar bij het wegduwen van de klapdeuren naar de zaal wordt het avontuur van de 31-jarige boksende vrouw uit Hoorn helder. Hier groeide een opwindend perspectief: ,,Als ik haar versla, live op televisie in Duitsland, dan ben ik er.’’ ‘Haar’ slaat op wereldkampioene Ina Menzer. ‘Live’ is op zaterdag vanuit Düsseldorf.

Dat je in Duitsland moet zijn om in de bokswereld iets voor te stellen, weet Esther Schouten al jaren. Zij was immers sparringpartner voor Regina Halmich, toen die aan het begin van haar carrière stond. Halmich trok zich eind 2007 terug na twaalf jaar wereldkampioene te zijn geweest. Zij maakte het boksen voor vrouwen in Duitsland populair.

Schouten werkte vorig jaar kort met de trainer van die vedette, maar ontbond de samenwerking al na twee (gewonnen) partijen. ,,Hij had een beeld van hoe er gebokst moest worden, maar voor mij betekende dat een totale omschakeling. Ik had niet het idee dat ik het boksen helemaal opnieuw moest leren. Het klikte gewoon niet.’’

Dat Schouten bij hem in de ring kwam, was overigens een groot wonder. In maart 2007 werd lymfeklierkanker bij haar geconstateerd. Haar carrière leek ten einde. Vier chemokuren en vijftien bestralingen volgden. Met een ijzeren wil werkte zij aan haar herstel. Verslond de verhalen van wielrenner Lance Armstrong. Hunkerde naar een rentree. Iets meer dan een jaar duurde de afwezigheid.

In Maagdenburg werkte zij aan de terugkeer. Eerst met Schmidt, de vrijgekomen begeleider van Halmich, later met Dirk Dzemski. ,,Met hem verbeter ik mijn sterke punten en werk ik aan mijn mindere. Daar voel ik me een stuk beter bij.’’ Het resulteerde in twee overtuigende overwinningen.

De wedstrijden die Schouten vorig jaar afwerkte waren een voorbereiding. ,,Ik ben als tegenstandster van Ina Melzer gebracht. Dat was twee jaar geleden al de bedoeling. Inmiddels is zij nu de gevestigde orde. Ik ben de onbekende. Mijn hele voorbereiding is betaald door Universum (een van de twee bolwerken op het gebied van het organiseren van het profboksen in Duitsland, red.). Zij bleven achter me staan, al kon ik een jaar lang niet boksen.

,,Het is allemaal zo anders dan in Nederland. Bij ons is geen promotor die organiseert, geen televisie die uitzendt en dus heb je dan geen boksen. Dat ik in november 2005 in de Verenigde Staten bokste en in september 2006 in Australië, kwam ook doordat ik zelf op internet speurde. Er werd naar tegenstand gezocht en ik bood me aan. Eigenlijk gekkenwerk. Kort van tevoren aankomen. Nog vermoeid tijdens het boksen en bovendien bleek ik toen al extreem verzwakt. Het was alleen nog niet duidelijk waardoor.’’

Waarom toch weer dat boksen? ,,Het is een groot gedeelte van mijn leven. En ik zet nu alles aan de kant om mijn doel te bereiken. Wereldkampioene worden. Daarom zit ik in mijn eentje in Maagdenburg. Was ik even met de kerst thuis, maar snel weer weg om hier verder te trainen.

,,Het leven van een topsporter is vaak eenzaam. Ook bijzonder. Mooi, maar egoïstisch. Je bent veel onderweg. Het is moeilijk om daarnaast een relatie te hebben. Ik sta hier om acht uur op. Ontbijt. Ben om tien uur op de training. Twee uur later douchen, eten. Daarna slapen, gevolgd door de tweede training. Om half zeven thuis. Even wat winkelen. Voor de televisie hangen. Meer niet. Wel helemaal gefocust.

,,Soms is het alleen zijn zwaar. Zoals bij een medische keuring. Altijd is er dan de onzekerheid. Het ergste was het bij de keuring die ik in Maagdenburg moest ondergaan bij mijn terugkeer. Het maken van een mri-scan duurde een uur. Het wachten op het resultaat ook nog eens uren. Moederziel alleen. Het was een hel. Ik heb me alles in mijn hoofd gehaald. Het zal toch niet...?’’

In de boksruimte is geen tijd voor piekeren. Schoutens 36-jarige trainer Dzemski laat dat niet toe. Zelf bokste hij 240 partijen als amateur en dertig als prof. Hij stopte in 2006. Werd trainer. Zoals zijn vader, die hem op zijn achtste had meegenomen naar de ring.

Dat was nog in de tijd van de DDR. Het huidige Duitse profboksen is gebaseerd op de opleidingen van de Ossies. De beste trainers kwamen er vandaan. Veel van de boksers die in de twintig jaar na het samengaan van Oost- en West-Duitsland een plaats op de televisiemarkt veroverden zijn er geschoold.

Langzaam droogt die inbreng op. Wat er voor in de plaats is gekomen zijn de boksers uit Rusland, uit Oekraïne. Bij de vrouwen zijn ze genaturaliseerd, maar geboren in Armenië, Wit-Rusland of zoals Menzer in Kazachstan. Ze trainen zonder mopperen op plaatsen waar het somber oogt.

Ook Schouten werkt in Maagdenburg niet in een glimmend fitnesspaleis. Hier is de oude, lelijke, maar stevige gymzaal met twee boksringen, een houten vloer, geen luxe. Of het moet de later ingebouwde saunaruimte zijn.

Zonder afzien is succes in de boksring een illusie. Eenmaal door de klapdeuren weet je dat je het alleen moet doen. De enige hulp komt van een trainer die de wetten kent. Of van een sparring partner. In het geval van Schouten een genaturaliseerde Libanese.
-----------------------------------------------------------------------------------
Bron ZDF.de - Startseite (http://www.zdf.de)

Aus dem Burg-Wächter Castello in Düsseldorf:
ZDF SPORTextra
Boxen live im Zweiten
Ina Menzer - Esther Schouten
Weltmeisterschaft im Federgewicht

Ina Menzer, in Kasachstan geboren und in Mönchengladbach aufgewachsen, hatte Anfang März vergangenen Jahres in ihrem ersten Hauptkampf live im ZDF eindrucksvoll die Ära nach Regina Halmich eingeläutet und sich beide Federgewichts-WM-Titel nach Version der WIBF und des WBC gesichert. Insgesamt trat sie 2008 zu drei WM-Kämpfen an, wobei die erste Verteidigung der Doppel-Weltmeisterschaft Ende Mai in Düsseldorf stattfand, wo Menzer nun auf Schouten trifft. In der unmittelbaren Nachbarschaft zu ihrem Wohnort Mönchengladbach kann sie dort auf die Unterstützung ihrer Fans hoffen.

Aber auch die Anhänger von Ina Menzers Gegnerin aus den Niederlanden haben keine weite Anreise: Esther Schouten war von 2002 bis 2005 Weltmeisterin im Super-Bantamgewicht, erkrankte dann an Lymphdrüsenkrebs und kehrte vor einem Jahr wieder ins Profiboxen zurück. Seither hat die 31-Jährige bereits vier Fights gewonnen und ist im fünften Kampf nach dem Sieg über ihrer Krankheit schon wieder Herausforderin in einem WM-Duell.

Samstag, 17.01.2009 22:00 - 23:00 Uhr

Jeru
14-01-2009, 20:45
Hoop dat ze weer de titel binnen haalt. Erg knap na zo'n periode!!

adenane
16-01-2009, 04:36
Er staat ook een leuk interview met haar in de nieuwe Aktueel...(voor de liefhebbers..)

remco pardoel
16-01-2009, 12:13
Ik dacht dat ze bij Michel van Halderen zat met trainen...