PDA

View Full Version : BESLISSING DEPRET vs DE PUTTER



topfighter
16-02-2009, 13:08
DOSSIER DEPRET/ DE PUTTER – partij 08/02/2009.


In casu is er grote discussie omtrent de al dan niet terechte uitslag van de partij waarbij Wim DE PUTTER heeft gewonnen van Tommy DEPRET.

De cel MMA heeft advies ingewonnen van experts zowel in Nederland als België,ook het advies van de jurist van de BKBMO werd gevraagd.Op basis van alle gegevens en de beelden is er een beslissing gevallen,deze is bindend en van kracht!


Waar uiteindelijk alles op neerkomt is NIET hoe het MMA elders in de wereld wordt toegepast en waar al dan niet 8 tellen worden gegeven; het ENIGE wat belangrijk is zijn de regels die golden op het ogenblik van de partij, meer bepaald het BKBMO-reglement/REGLEMENT MMA

OF Wim al dan niet zwaar aangeslagen was in ronde 1 en OF hij nóg mocht verder vechten maakt in feite niet uit; hij HEEFT verder gevochten ( én uiteindelijk gewonnen)

De scheidsrechter leidt de partij en was op dat ogenblik perfect in de mogelijkheid om in te grijpen, hetgeen hij dan ook gedaan heeft.

De vraag die zich stelt is niet OF de scheidsrechter moest tussenkomen, maar OF hij juist heeft gereageerd NA tussenkomt, meer bepaald moest hij 8 tellen geven of Wim uittellen?
Men stelt dat de scheidsrechter de regels ‘verkeerd’ heeft toegepast of dat hij een verkeerd advies kreeg van Patrick…wat achteraf toch correct bleek te zijn.

Art. 15, 1) van het reglement stelt echter uitdrukkelijk:
‘ Indien een deelnemer zwaar is aangeslagen zal de hoofdscheidsrechter hem acht tellen (= down) geven.

In het reglement wordt NERGENS vermeld dat GEEN 8 tellen mogen worden gegeven bij GROUND AND POUND; dit mag misschien de achterliggende gedachte zijn door een opsplitsing te maken tussen rechtstaand gevecht en grondgevecht, doch wordt NERGENS zo vermeld.
Uit de verhitte reacties blijkt duidelijk dat het elders in Europa of in de wereld blijkbaar NIET zo is dat er 8 tellen worden gegeven bij GnP en dit mag misschien ook de achterliggende gedachte zijn bij het schrijven van het BKBMO- reglement, doch blijkt niet (duidelijk genoeg) uit het reglement.
De regel, vermeld in art. 13,6) (grondgevecht)stelt:
“Indien een vechter weigert af te tikken, mag de scheidsrechter tussen beide komen, indien de veiligheid van de vechter in het gedrang komt.”



Deze regel vermeldt wel dat de scheidsrechter mag “tussenkomen”, doch vermeldt ook nergens dat de scheidsrechter verplicht is de vechter uit te tellen ingevolge zijn tussenkomst.


CONCLUSIE:

De regels zoals ze nu voorliggen laten naar onze bescheiden mening weinig ruimte voor interpretatie.
Op grond van het reglement gebruikt op 8/2/2009 mogen er 8 tellen worden gegeven, zowel bij het grondgevecht als bij het staande gevecht.
Wim heeft 8 tellen genomen en Wim DEPUTTER heeft op grond van de regels zoals ze NU voorliggen de partij tegen Tommy DEPRET gewonnen.

Winnaar van deze partij : WIM DEPUTTER OP SUBMISSION RONDE 2.

We zijn dan ook bezig met de cel MMA naar de toekomst toe duidelijker en specifieker het onderscheid te maken tussen grondgevecht en staand gevecht en de regels hierop van toepassing waarbij de 8 tellen zullen verdwijnen indien overheid dit toestaat.
We zullen in de nabije toekomst een meeting hebben met enkele bekenden in het MMA wereldje waaronder Bob Schrijber en Roy Van De Wal om dit op punt te zetten.


Met vriendelijke en sportieve groeten,

Rogmans Benny
President cel MMA BKBMO
Representative MMA Europe WKA

anonymous001
16-02-2009, 13:13
Bij deze dan: Wim, gefeliciteerd!

dimitri
16-02-2009, 13:18
Nogmaals proficiat voor Wim, en een terechte beslissing volgens mij.

DonChoa
16-02-2009, 13:26
congratz wim!!

ChimiChero
16-02-2009, 13:33
Gefeliciteerd!

Paganstars
16-02-2009, 13:36
gratzz Wim

BBC
16-02-2009, 13:43
Absoluut terechte beslissing (volgens mij hadden die 8 tellen zelfs niet gemoeten). Nogmaals gefeliciteerd Wim!

Wim
16-02-2009, 13:46
Bedankt iedereen voor de felicitaties en al wie aan deze discussie heeft deelgenomen!

a.s.c.
16-02-2009, 13:47
Geen verassing.. en zeer terecht maar nogmaals gefeliciteerd Wim!

BJJrajawali
16-02-2009, 13:53
Gratz!

Wanneer kom je weer eens in Den Bosch trainen bij Deddy de Ling?

Iwan
16-02-2009, 13:55
Netjes afgehandeld Benny!

FightingDutchman
16-02-2009, 13:57
Proficiat met de overwinning Wim!

Lijkt me tevens een goed moment om de regels eens grondig te bestuderen en te kijken of er niet het een en ander aangepast dient te worden. Dikke pluim voor de bond dat ze aangeven ook dit op te willen pakken om zo veel discussie in de toekomst te voorkomen!

A.F.
16-02-2009, 14:36
alleen in Belgie is het mogelijk om deze regels te hebben ...

ongelooflijk!

bij deze ... Geeliciteerd Wim .. Maar het is toch met een nare nasmaak.... in mijn ogen ..zoals ik al eerder heb gezegd zijn er alleen verliezers in deze partij

hoop dat er snel een rematch komt...

topfighter
16-02-2009, 14:41
alleen in Belgie is het mogelijk om deze regels te hebben ...

ongelooflijk!

bij deze ... Geeliciteerd Wim .. Maar het is toch met een nare nasmaak.... in mijn ogen ..zoals ik al eerder heb gezegd zijn er alleen verliezers in deze partij

hoop dat er snel een rematch komt...

nogmaals.... hangen vast aan overheid, is allemaal niet zo simpel als sommigen denken!

ICON
16-02-2009, 14:46
de enige beslising die genomen kon worden mijn inziens. maar nogmaal gefeliciteerd wim

A.F.
16-02-2009, 14:47
nogmaals.... hangen vast aan overheid, is allemaal niet zo simpel als sommigen denken!

zijn dit regels vanuit de overheid? Met 8 tellen bij een G&P?

ICON
16-02-2009, 14:47
die 8 tellen ja

topfighter
16-02-2009, 14:52
die 8 tellen ja

WELKE 8 TELLEN ;-) case closed!!!

Justinian
16-02-2009, 15:13
Goede beslissing als je het mij vraagt. Wim bij deze (nogmaals) gefeliciteerd met de overwinning.

rettuped
16-02-2009, 17:22
gefeliciteerd wim

Solar
16-02-2009, 17:55
Wim, gefeliciteerd.

Benny, respect voor de snelle en adequate afhandeling!

jesselaar
16-02-2009, 18:01
goede beslissing kon ook niet anders

tom l
16-02-2009, 19:22
Justice is served! Congratz Wim!

Marco (scheids)
16-02-2009, 19:48
Benny,

Hier misschien een kleine tip van mijn kant ... heeft niets te maken met de uitslag van deze partij overgens.

Maar misschien een idee om (als de 8-tellen echt een verplichting moeten zijn in Belgie) alleen 8 tellen te (kunnen) geven bij een staande actie en niet op de grond, zoals dit tot voorkort bij de Shooto pro regels van kracht waren. Uiteraard zie ik ook liever de 8 tellen geheel verdwijnen, maar als dit vanuit de overheid verplicht is kun je er niet omheen.

topfighter
16-02-2009, 19:56
Benny,

Hier misschien een kleine tip van mijn kant ... heeft niets te maken met de uitslag van deze partij overgens.

Maar misschien een idee om (als de 8-tellen echt een verplichting moeten zijn in Belgie) alleen 8 tellen te (kunnen) geven bij een staande actie en niet op de grond, zoals dit tot voorkort bij de Shooto pro regels van kracht waren. Uiteraard zie ik ook liever de 8 tellen geheel verdwijnen, maar als dit vanuit de overheid verplicht is kun je er niet omheen.

Thanks Marco,
ik persoonlijk zou liever geheel zonder hebben,zeker met MMA, is er ook geen discussie mogelijk over staande of grondpositie,ook knieën op grond gaan we weglaten...
we hebben al een goede basis om dit voor te leggen aan de overheid op basis van dokters en experts...

Christophe
16-02-2009, 21:39
Goede en professionele afhandeling door Benny Rogmans en de BKBMO, waarvoor mijn oprechte felicitaties. Het is zeer bewonderenswaardig dat ze niet in een ivoren toren het MMA-beleid in België proberen te bepalen, maar er internationale experts bijhalen. Het toont imo alleen maar aan dat ze het allerbeste voorhebben met MMA in België en geeft me alle hoop dat ze dit ook zullen bereiken.

Wim ... nogmaals gefeliciteerd! Je bent een echte knokker en je bewijst door je prestaties in de ring en je gedrag buiten de ring steeds weer wat een ambassadeur je bent voor de sport!

:thup:

topfighter
16-02-2009, 22:01
Goede en professionele afhandeling door Benny Rogmans en de BKBMO, waarvoor mijn oprechte felicitaties. Het is zeer bewonderenswaardig dat ze niet in een ivoren toren het MMA-beleid in België proberen te bepalen, maar er internationale experts bijhalen. Het toont imo alleen maar aan dat ze het allerbeste voorhebben met MMA in België en geeft me alle hoop dat ze dit ook zullen bereiken.

Wim ... nogmaals gefeliciteerd! Je bent een echte knokker en je bewijst door je prestaties in de ring en je gedrag buiten de ring steeds weer wat een ambassadeur je bent voor de sport!

:thup:

we doen onze best, bedankt voor commentaar,...