PDA

View Full Version : Kickboksers brengen The Bronx naar de Belcrum



Highline
20-03-2009, 11:54
http://www.bndestem.nl/regio/breda/4685078/Kickboksers-brengen-The-Bronx-naar-de-Belcrum.ece


Doffe klappen roffelen door de sportschool.
Zuurstof wordt uit zuchtende lichamen geschopt. Zweet springt van het voorhoofd als een mokerslag wordt geïncasseerd.

Woensdag is gehaktdag, verklaart Cor Hemmers, trainer van Team Golden Glory. Gehaktdag staat voor sparren. Anderhalf uur lang gaan zo'n twintig reuzen elkaar hardhandig te lijf.

De training is imponerend. Mannen met biceps als bovenbenen combineren kracht met lenigheid en techniek. Hier in de Belcrum staan 's werelds beste prijsvechters. Een zaal vol kickboksers die in Japan niet meer anoniem over straat kunnen. "Deze mannen vechten op toernooien waar veertig- of vijftigduizend mensen op de tribune zitten. De belangrijkste wedstrijd van het jaar, de K1, wordt in 156 landen uitgezonden. Dit zijn grote sterren", weet Hemmers.

De Japanse media heeft een aantal vechters van Team Golden Glory een veelzeggende bijnaam gegeven als Demolition Man, Bad Boy en Die Faust. Errol Zimmerman wordt de Bone Crusher genoemd, omdat hij zo hard slaat dat menig tegenstander de mat heeft verlaten met een gebroken of gekneusde rib.

Het contrast tussen de sterstatus van de boksers en het uiterlijk van de sportschool is groot. Van glamour is geen enkele sprake. Golden Glory huist in een oude fabriekshal met lichtkoepels in het dak en spiegels aan de muur. De geel en rood geverfde muren zijn niet gestuct. Aan een stalen balk hangen zwarte bokszakken. Op de grond liggen matten en pal voor de garagedeur staat een boksring.

Dit is de sfeer die in Amerikaanse boksfilms wordt nagestreefd. Dit is de Bronx in de Belcrum.

Bij het barretje liggen tijdschriften. Op één van de covers staat Sem Schilt, drievoudig winnaar van het prestitieuze K1-toernooi, waar naast de eer wordt gevochten om de hoofdprijs van 400.000 dollar. De 2,12 meter lange Schilt komt uit de douche en gaat in zijn sporttas op zoek naar 1,25 euro om een kopje koffie af te rekenen.

Het is typerend voor de no nonsens uitstraling van Golden Glory. Dit geldt ook voor de misleidende tekst op de garagedeur. 'Wand- en Vloertegels tegen stuntprijzen.' "We zitten hier nog maar een paar maanden. We zijn nog niet gesetteld. Er moet nog een ander bord op", verklaart Hemmers.

Ondanks de verwarrende reclameboodschap, weten Japanse tv-makers de sportschool te vinden. Verschillende cameraploegen heeft Golden Glory over de vloer gehad. Vorige week nog kwam het Japanse station TBS vechters portretteren. Rapper MicGee stond diezelfde week in de ring voor opnamen van zijn videoclip.

"In feite maken we Breda wereldberoemd. Tv-stations uit Japan, Thailand, Amerika. Ze komen hier allemaal filmen. En al die cameraploegen maken shots van de Grote Kerk en de Markt of gaan met de jongens naar hun favoriete restaurant. Geloof me, in Japan kennen ze Breda."

De Nederlandse tv begint de sport te waarderen. SBS6 en RTL7 brengen verslag uit van de grote toernooien, maar dan wel laat op de avond.

Het succesverhaal van Golden Glory begint in 1984. Bredanaar Cor Hemmers, toen Nederlands kampioen kickboksen, begint in zijn stad een boksschool onder de naam Maeng Ho. Leermeester Hemmers heeft zo'n grote aantrekkingskracht, dat de school in de Middenlaan binnen vier maanden wegens ruimtegebrek moet verhuizen. Verschillende locaties in de stad volgen.

Meang Ho wordt wereldberoemd als pupil Ramon Dekkers internationaal doorbreekt. The Diamond Dekkers wint nagenoeg alles wat er te winnen valt. Zijn carrière krijgt een vervolg als trainer in de boksschool.

Het succes van Meang Ho brengt managers Bas Boon en Ron Nyqvist naar Breda. De twee behartigen de belangen van enkele beroepsvechters. Ze brengen hun boksers in 2000 onder bij de succesvolle boksschool, die inmiddels achter de Haagdijk is gevestigd. Team Golden Glory is geboren.

In het team zitten nu 34 kickboksers. Naast Hemmers en Dekkers zijn er nog vier trainers in dienst. De sportschool heeft twee dependances in Nederland.

Talenten uit vele windstreken vinden de weg naar de Industriekade. Sporters uit onder meer Duitsland, Spanje, Croatië en Amerika komen er trainen. De omvang van de wagens op de parkeerplaats verraden het succes.

Veel boksers uit het team zijn in Breda gaan wonen. Sporters die op proef zijn, worden onder gebracht in hotels. De profs trainen iedere werkdag vanaf 12.00 uur. 's Avonds is de ring vrij voor amateurs, die eveneens door legende Dekkers worden getraind. "Iedereen kan bij ons terecht", benadrukt Hemmers. Ook degenen die nog niet klaar zijn voor gehaktdag.

Highline
20-03-2009, 11:54
lang leven mijn woonwijk en sportschool op loopafstand :D :D

Tsuki
20-03-2009, 11:57
echt wel een mooi stukkie .................

Highline
20-03-2009, 11:57
http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/01072/BS_7351070_7351070_1072113h.jpg

http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/01072/BS_7351020_7351020_1072112h.jpg

http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/01072/BS_7350837_7350837_1072111h.jpg

http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/01072/BS_7351264_7351264_1072114h.jpg

http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/01072/BS_7351320_7351320_1072128h.jpg

chief108
20-03-2009, 12:07
leuk stuk
thnx

NielsN
20-03-2009, 12:11
echt wel een mooi stukkie .................

Dat vind ik niet. Afgezien van de rare zinsconstructies, is het een gek stukje.

Ik draai op een achternamiddag een beter artikel in elkaar, en dan hoef ik nog niet eens op bezoek te gaan...

"Biceps als bovenbenen"? Kom op... Dat moet op zijn minst zijn: "Biceps brachii als biceps femoris"... Whatever that may mean... :rolleyes:

edit: Ik had me voorgenomen om wat minder negatief te zijn... Zucht...

chief108
20-03-2009, 12:22
dude...
is geschreven door een Brabander...
this is as good as it gets hoor...

Jarno
20-03-2009, 13:23
lang leven mijn woonwijk en sportschool op loopafstand :D :D

Bedankt voor het posten van het stuk. De mooiste wijk van de stad ;)

@NielsN: ben eigenlijk best benieuwd naar jouw schrijfwerk geworden nu... is het een idee om je is aan te melden als reporter?

NielsN
20-03-2009, 13:30
Bedankt voor het posten van het stuk. De mooiste wijk van de stad ;)

@NielsN: ben eigenlijk best benieuwd naar jouw schrijfwerk geworden nu... is het een idee om je is aan te melden als reporter?

Ja, dat is een idee...;) Ik heb het nu (deze maand) heel erg druk, maar dat zou ik geloof ik serieus best graag doen & aardig kunnen... :)

chief108
20-03-2009, 13:33
ik heb al wat stukken gelezen van hem
en moet zeggen dat hij zeker vermakelijk kan schrijven ja...

Jarno
20-03-2009, 13:40
Oké to be continued dus... ik zal het wellicht vanaf volgende maand of zo wel zien dan.

MRT
20-03-2009, 13:46
Dat vind ik niet. Afgezien van de rare zinsconstructies, is het een gek stukje.

Ik draai op een achternamiddag een beter artikel in elkaar, en dan hoef ik nog niet eens op bezoek te gaan...

"Biceps als bovenbenen"? Kom op... Dat moet op zijn minst zijn: "Biceps brachii als biceps femoris"... Whatever that may mean... :rolleyes:

edit: Ik had me voorgenomen om wat minder negatief te zijn... Zucht...

Kom kom; het is geschreven door een 'leek' vanuit zijn/haar perspectief. Wat ik lees is iets leuks en positiefs over mijn sport, over mensen die hun hart en ziel geven aan die sport en die tevens daar succesvol in zijn en op die manier hun cluppie en woonplaats ook nog eens op de wereldkaart zetten. Zo vaak krijgen we dat niet te zien dus ik zie louter positiviteit hierin :thup:

Tsuki
20-03-2009, 14:05
Dat vind ik niet. Afgezien van de rare zinsconstructies, is het een gek stukje.

Ik draai op een achternamiddag een beter artikel in elkaar, en dan hoef ik nog niet eens op bezoek te gaan...

"Biceps als bovenbenen"? Kom op... Dat moet op zijn minst zijn: "Biceps brachii als biceps femoris"... Whatever that may mean... :rolleyes:

edit: Ik had me voorgenomen om wat minder negatief te zijn... Zucht...

dan schrijf je zelf een stukkie ...............

zure lul ;)