PDA

View Full Version : Worstelen zo zwaar als ballet



Henry
01-04-2009, 01:38
http://stuyfssportverhalen.wordpress.com/category/vechtsporten/


Worstelen: zo zwaar als ballet (http://stuyfssportverhalen.wordpress.com/2009/03/30/worstelen-zo-zwaar-als-ballet/)

maart 30, 2009 — stuyfssportverhalen http://stuyfssportverhalen.files.wordpress.com/2009/03/mug_april_2009_22_7213.jpg?w=300&h=216Academici trekken regelmatig het worstelpakje aan. Kamran Bakthiari, medisch analist, kan het weten. Hij is niet alleen worstelaar maar ook trainer/coach van een succesvol hoofdstedelijk team.

Een wetenschapper als worstelaar? Niet zo vreemd als je uit een land komt waar worstelen net zo populair is als schaatsen in Holland. Volgens de gewezen Iraniër is worstelen sport nummer één in zijn voormalige vaderland. In zijn geboortestad waren maar liefst zeven clubs te vinden. Noem het de macht van het getal, want op de Iranese worstelschooltjes barst het van het talent. Logisch dat het eerste Olympisch goud voor dat land door een worstelaar behaald werd.
Twintig jaar geleden besloot Bakthiari (43) Iran om te ruilen voor Amsterdam. In 1989 meldde hij zich aan bij de sportschool van Bert Kops. Met de kreet ‘iedere worstelaar uit Iran móet wel goed zijn’ werd hij door Kops met open armen ontvangen. Hoe hij het niveau vond? ,,Het peil was heel laag”, verklapt de academicus. ,,Voor mijn sport moet je over een heel goede techniek beschikken, maar ook kunnen knokken. Hier hadden ze wel knokkers maar de techniek was niet goed.”
Schrikken
Kamran Bakthiari bracht met zijn techniek meer schwung op de mat en droeg zijn kennis over. En bij Kops kreeg hij daar wat voor terug. ,,Ik sprak geen Nederlands. In het begin hoefde dat ook niet want iedereen communiceerde in het Engels met mij. Kops zag dat met lede ogen aan en verordineerde dat iedereen Nederlands met mij moest spreken. De taal had ik heel snel onder de knie.”
En wat hij aantrof in worstelend Amsterdam? Voor iemand afkomstig uit een cultuur van eeuwenoude vechtsporten was dat even schrikken en slikken. ,,Hier is worstelen een heel kleine sport, meer op hobbyniveau. Er zijn hooguit 250 worstelaars in Nederland. Amsterdam telt maar twee clubs. Wil je goed worden dan moet je iedere dag trainen. Mijn jongens hebben daar geen tijd voor. Als ik ze drie keer per week hier op de mat krijg dan mag ik mijn handen dicht knijpen. Ik moet ze constant bellen of ze komen.”
Wie geen training overslaat is Melvin Witteveen, een voormalig Nederlands kampioen. Witteveen heeft ‘wat’ met Kamran Bakthiari. ,,Kamran heeft mij leren worstelen”, vertelt de onderwijzer aan een Amsterdamse basisschool. ,,Wat zijn sterkste punten zijn? Als coach is hij onovertrefbaar”, steekt Witteveen een veer in het achterste van Bakthiari. ,,Als leraar kijk ik zelf heel kritisch naar iemands pedagogische kwaliteiten, maar hij is echt heel goed. Bij wedstrijden weet hij mijn tegenstanders goed in te schatten, wat hun kwaliteiten en beperkingen zijn. Hij is een coach die wars is van schreeuwen. Hij weet precies wat hij wel en niet moet zeggen. Als ik de mat op ga voor een gevecht dan moet ik eerst weten waar hij zit. In de hectiek hou ik zijn aanwijzingen altijd goed in de gaten.”
Kamran Bakthiari’s jongens behoren tot de beste van dit land. Meerdere keren werd de nationale titel meegenomen naar de Weesperzijde. Maar niet vorige maand! Bakthiari kan daar nóg beroerd van worden.
Domme kracht
,,We vochten in Dordrecht voor het kampioenschap van Nederland. We waren favoriet en gingen met veel supporters daar naar toe. Hoewel we favoriet waren had ik twee worstelaars met een blessure en één was te zwaar voor zijn gewichtklasse. De thuiswedstrijd in Amsterdam hadden wij met elf punten gewonnen. Maar in de finale moesten we het met maar twee punten verschil afleggen.”
Terug naar de Weesperzijde met de vraag of worstelen toch niet een combinatie van trekken, plukken én een beetje domme kracht is? ,,Nee natuurlijk niet”, reageert hij geprikkeld. ,,Worstelen is één van de moeilijkste sporten. Fysiek en mentaal moet je heel sterk zijn. Het is een heel technische sport. Je mag niet wurgen, iemand pijn doen of aan een gewricht trekken. Er zijn twee vechtstijlen, het Grieks-Romeins en de vrije stijl. Het is heel moeilijk om van het ene naar het andere over te stappen.” Hoewel de worstelsport eeuwenoud is en strak staat van tradities kan je die kerels niet meer in hun blote lijf laten vechten, zoals dat in het Griekenland van voor de geboorte van de Heer gebeurde. Maar dat lullige pakje schreeuwt om veranderingen.
Eeuwige roem
,,Ik weet ook wel dat dat worstelpakje een beetje oubollig is”, weerlegt hij handig. ,,Maar dat zogenaamde zwempakje wordt nu ook gebruikt in de atletiek, triathlon en gewichtheffen. Het is voor onze sport heel functioneel.”
Even lekker kleunen tijdens een worstelwedstrijd, met je verstand op nul, is er volgens de voormalige Iraniër niet bij.
,,In andere vechtsporten, zoals kickboksen, is het veel makkelijker om aan de top te komen. In onze sport niet, daar wordt alles van je lichaam gevergd. Worstelen kan je op één lijn zetten met turnen en ballet. Dat duurt ook jaren voor je dat beheerst.”
Worstelaars mogen dan door de eeuwen heen over aanzien beschikken, rijk wordt je er ieder geval niet van. Dat was al tijdens de antieke Griekse Spelen zo. Daar ging je naar huis met eeuwige roem én een lauwerkrans. En dat is nog steeds niet veranderd. Althans in Nederland niet.
AMC
,,Het is hier een heel arme sport. In Amsterdam lopen er genoeg goede worstelaars rond. Vooral jongens uit het voormalige Oostblok. Die hebben het idee dat er op onze sportschool flink geld voor ze betaald wordt. Maar dat is er niet, daar is het een veel te kleine sport voor. Ze komen een paar keer en dan zien we ze niet meer.”
Kamran Bakthiari brengt niet alleen de techniek van het worstelen over, maar houdt zich ook bezig met wetenschap. Binnen enkele maanden hoopt de worstelcoach te promoveren op het onderwerp ‘stolling van het menselijk bloed’. Of ze bij het AMC ook zo blij zijn met zijn sportactiviteiten valt te betwijfelen.
,,Mijn baas is ook mijn promovendus en die maakt een beetje bezwaar dat ik zoeel tijd steek in mijn sport. Maar ontspanning is ook heel goed voor mijn studie”, verdedigt hij zich. Volgens Bakthiari zit worstelen in je bloed, om maar even bij zijn vakgebied te blijven. En als dat zo is, dan maakt afkomst en opleiding niets uit.
,,Ik ben niet de enige worstelaar op universitair niveau. Ik ken verschillende artsen, advocaten, chirurgen en een patholoog die aan deze sport doen.”

Il Loco
01-04-2009, 02:03
Hij kan zeggen wat hij wilt, maar hij heeft dus niks in te brengen tegen MMA vechters. Die moeten naast worstelen ook nog eens een grond basis hebben zoals BJJ en een stand up, muay thai, boksen.

DAT zijn pas atleten!

marcelt
01-04-2009, 09:21
Geweldig dat hij zo voor zijn sport gaat. ! hij was toen toch ook met Bert mee op de Mixfightdag?!

marcelt
01-04-2009, 09:22
Hij kan zeggen wat hij wilt, maar hij heeft dus niks in te brengen tegen MMA vechters. Die moeten naast worstelen ook nog eens een grond basis hebben zoals BJJ en een stand up, muay thai, boksen.
DAT zijn pas atleten!

Je bedoelt op mma-regels? Op worstelregels zullen de meeste MMA-ers verliezen.

sub>ko
01-04-2009, 10:29
Je bedoelt op mma-regels? Op worstelregels zullen de meeste MMA-ers verliezen.
gsp doet het goed tegen de canadese nationale team . en domineert deze so called top mma worstelaars. terwijl hijzelf weinig worstelervaring voor mma had.

barbara
01-04-2009, 10:53
Een wetenschapper én vechter zijn is toch niet zo bijzonder :whistling:

Maar ff serieus...
Denk dat het een beetje kort door de bocht is om te zeggen dat bij worstelen wel heel veel van je lichaam wordt gevergd, en bij andere vechtsporten niet. Daarmee doe je heel veel vechtsporters tekort.

Denk dat het probleem van worstelen is dat het niet spectaculair genoeg is om "leken" aan te spreken, want om het te waarderen moet je waarschijnlijk wel enige kennis van de grepen etc hebben.
Dat merk je al een beetje bij MMA partijen op grote (voornamelijk KB) gala's, zodra het naar de grond gaat vind een groot deel van het publiek het al niet leuk meer.

sub>ko
01-04-2009, 10:59
Een wetenschapper én vechter zijn is toch niet zo bijzonder :whistling:

Maar ff serieus...
Denk dat het een beetje kort door de bocht is om te zeggen dat bij worstelen wel heel veel van je lichaam wordt gevergd, en bij andere vechtsporten niet. Daarmee doe je heel veel vechtsporters tekort.

Denk dat het probleem van worstelen is dat het niet spectaculair genoeg is om "leken" aan te spreken, want om het te waarderen moet je waarschijnlijk wel enige kennis van de grepen etc hebben.
Dat merk je al een beetje bij MMA partijen op grote (voornamelijk KB) gala's, zodra het naar de grond gaat vind een groot deel van het publiek het al niet leuk meer.

een hardcore kickboxing fan of een boksfan gaat het nooit voor mma hebben . daarom hoort het niet dat er mma gevechten zijn op een kickboks gala vind ik. publiek weet niet wat er aan de hand is op de grond.

uiteindelijk blijft mma wel de snelst groeiende sport op de wereld, en domineert het boksen in amerika. omdat de mensen leren wat er in de ring gebeurt. mma in japan kent een dipje door verlies van pride maar toch nog zeer populair ...

sub>ko
01-04-2009, 11:00
een hardcore kickboxing fan of een boksfan gaat het nooit voor mma hebben . daarom hoort het niet dat er mma gevechten zijn op een kickboks gala vind ik. publiek weet niet wat er aan de hand is op de grond.

uiteindelijk blijft mma wel de snelst groeiende sport op de wereld, en domineert het boksen in amerika. omdat de mensen leren wat er in de ring gebeurt. mma in japan kent een dipje door verlies van pride maar toch nog zeer populair ...

MB667
01-04-2009, 12:21
leuk stukje!

NielsN
01-04-2009, 12:55
leuk stukje!

x2!

Ik vind zelf zo'n worsteltricot er geweldig stoer uitzien btw...

NielsN
01-04-2009, 12:56
"Mijn baas is mijn promovendus"?

Dat is een gekke arbeidsverhouding...

Il Loco
01-04-2009, 13:00
Je bedoelt op mma-regels? Op worstelregels zullen de meeste MMA-ers verliezen.

Huh, nee ik bedoel dat MMA vechters naast trainen voor stand up, oa boksen, muay thai.. Ook nog eens trainen met worstelen, en dan ook nog eens BJJ trainen.

Als worstelen dan al zwaar is, dan zijn MMA vechters pas echt atleten, omdat ze zo allround moeten zijn.

Il Loco
01-04-2009, 13:01
x2!

Ik vind zelf zo'n worsteltricot er geweldig stoer uitzien btw...

You are kidding me.:fp:

NielsN
01-04-2009, 13:04
Huh, nee ik bedoel dat MMA vechters naast trainen voor stand up, oa boksen, muay thai.. Ook nog eens trainen met worstelen, en dan ook nog eens BJJ trainen.

Als worstelen dan al zwaar is, dan zijn MMA vechters pas echt atleten, omdat ze zo allround moeten zijn.

Op zich heb je een punt, maar in MMA kan je ook ver komen als je niet heel technisch bent, of tenminste als je beperkt bent. (Liddel, CC etc.) In worstelen niet.

Bovendien had hij het over kickboksen, en daar zit wel wat in, dat je dat in relatief korte tijd kan leren.

NielsN
01-04-2009, 13:04
You are kidding me.:fp:

Nope. En veel vrouwen die ik ken, vinden het nog eens erg sexy ook.

Il Loco
01-04-2009, 13:13
Op zich heb je een punt, maar in MMA kan je ook ver komen als je niet heel technisch bent, of tenminste als je beperkt bent. (Liddel, CC etc.) In worstelen niet.

Bovendien had hij het over kickboksen, en daar zit wel wat in, dat je dat in relatief korte tijd kan leren.

Nou hij zegt ook dat worstelen alles van je lichaam vergt. Nou als er toch wel iets een aanslag is op je lichaam is het toch echt wel kickboksen, muay thai etc.. De trappen op je bovenbeen, slagen op je lever, buik etc..

En de basis kun je inderdaad snel leren, maar dat wilt nog niet zeggen dat je meteen de ring in kunt stappen, dus ook dat vind ik zeer kort door de bocht. Sommige dingen ontwikel je pas na een lange tijd.

Tony Galento
01-04-2009, 13:15
Op zich heb je een punt, maar in MMA kan je ook ver komen als je niet heel technisch bent, of tenminste als je beperkt bent. (Liddel, CC etc.) In worstelen niet.

Bovendien had hij het over kickboksen, en daar zit wel wat in, dat je dat in relatief korte tijd kan leren.

De basis misschien, maar dan kan je in principe nog helemaal geen moer.

wrestler_nl
01-04-2009, 13:27
bij worstelen wordt inderdaad heel je lichaam gevergd, das ook best moeilijk in het begin,heel veel spierpijn. maar volgens mij is worstelen niet de enige sport bij mma volgens mij ook wel.

thnx anyway, leuk stukje

NielsN
01-04-2009, 15:58
Nou hij zegt ook dat worstelen alles van je lichaam vergt. Nou als er toch wel iets een aanslag is op je lichaam is het toch echt wel kickboksen, muay thai etc.. De trappen op je bovenbeen, slagen op je lever, buik etc..

En de basis kun je inderdaad snel leren, maar dat wilt nog niet zeggen dat je meteen de ring in kunt stappen, dus ook dat vind ik zeer kort door de bocht. Sommige dingen ontwikel je pas na een lange tijd.

Nee, nee, daar ben ik het op zich allemaal mee eens.

Wilde alleen maar zeggen dat sommige kickboksers die op hun 20e beginnen alsnog doorstromen naar de A-klasse, terwijl dat bij worstelen uitgesloten zou zijn. Maar laten we er geen mijn-sport-is-beter-dan-jouw-sport discussie van maken. Voor alle vechtsporten heb natuurlijk op het hoogste niveau geweldig veel skills nodig.

Zo. Ik heb gezegd. :cool2:

Amargeddon
01-04-2009, 17:57
Op zich heb je een punt, maar in MMA kan je ook ver komen als je niet heel technisch bent, of tenminste als je beperkt bent. (Liddel, CC etc.) In worstelen niet.

Bovendien had hij het over kickboksen, en daar zit wel wat in, dat je dat in relatief korte tijd kan leren.
Liddell is een voormalige D1 worstelaar en heeft een paarse band bjj. Zo beperkt is hij dus helemaal niet.