PDA

View Full Version : Eerste mma partij ? Hoe gaat zoiets?



sebastiaan
02-04-2009, 12:26
Ik zat me af te vragen hoe dat nou gedaan word, die matchmaking etc als je voor het eerst een MMA partij wil gaan doen.

Stel ik wil de ring in.
Ik heb zo'n 90 bjj/grappling partijen gedaan,
maar geen staande wedstrijden gedraaid en 3 maanden "boks" ervaring.

Hoe zou ik dan worden ingedeeld? Krijg ik dan een beginners partij zonder stoten op de grond? Of word ik dan gematch't tegen een B-kickboxer omdat we allebij een bepaalde ervaring hebben?
Of ben ik dan qua ervaring meteen c klasse?
Zitten daar vaste regels aan,hoe word zoiets bepaald?

sikkwitttet
02-04-2009, 13:25
90 grappling partijen is wel mooi meegenomen.

kijk het gaat bij iedereen anders.
voor mij ging het zo (ik had pas 50 grappling partijen gehad)
2,5 jaar grappling met soms kickboxen erbij getraind. en kreeg opeens van trainer te horen hey wil je zaterdag vechten, ergens in duitsland(was toen woensdag). ik zei jah is goed. en werd semi prof, dus wel met stoten op hoofd op grond.maar geen knien en ellebogen naar hoofd op de grond. wel staand, en na lichaam op grond. en won op gnp in 2 min ofzo.

dus het kan opeens komen. en neem aan dat je gewoon mma ofzo traint. geef het aan bij je trainer. die hoort vaker van promoters van wij zoeken iemand van -83 kilo ofzo. met maximaal 5 partijen. nou kijk dat kun jij dan bv zijn. zeg maar wat.
merk wel dat bij mma er wat minder ''regels'' zijn dan bij kickboxen, als het op eerste partij aan komt. regels bedoel ik dan. je kunt meteen al full pro gaan doen, als jij dat wilt. niet echt iemand die gaat nakijken of jij dit ooit getraind hebt. jij geeft zelf aan wat je wilt
succes. hoop dat dit te lange stukje je wat hielp

oh ps. pas gaan als jij je lekker/klaar er voor voelt. niet laten opdringen door omgeving/vrienden(vooral niet als zij zelf niet vechten).

sebastiaan
02-04-2009, 13:30
merk wel dat bij mma er wat minder ''regels'' zijn dan bij kickboxen, als het op eerste partij aan komt. regels bedoel ik dan. je kunt meteen al full pro gaan doen, als jij dat wilt. niet echt iemand die gaat nakijken of jij dit ooit getraind hebt.

Kijk dat bedoel ik, dat viel me dus al op,omdat sommige jongens inderdaad meteen Pro partijen beginnen en andere eerst 5 amateur partijen doen.

Dacht dat de Shooto bond of bijvoorbeeld Rings dat soort dingen regelde.

Paganstars
02-04-2009, 13:58
Shooto wel. Ik weet alleen niet hoe dat zit met WFCA/IMA en Rings

A.F.
02-04-2009, 14:02
Ik had 8 maanden trainervaring en toen draaide ik een prof partij in een cage.... Het ligt er helemaal zelf aan wat je wil...

Als jij op PRO regels wilt vechten dan kan dat... Ben je eigenlijk een beetje een watje en wil je geen klappen... zoals de meeste grapplers... dan moet je lekker amateur vechten...





















nou.... kom maar op jongens..... hahahahahhaha

Chico
02-04-2009, 14:18
flipper heeft gewoon gelijk ;)

maar dat is een beetje het probleem met zoveel bondjes.. het wordt niet echt bijgehouden wat iedereen doet...

en mma is ook weer een vak apart.. je kunt je eerste mma partij draaien maar al 2x nederlands kampioen judo zijn ofzo.. toch ff anders dan degene die net 8 maanden met mma begint zonder achtergrond

sebastiaan
02-04-2009, 15:10
flipper heeft gewoon gelijk ;)

maar dat is een beetje het probleem met zoveel bondjes.. het wordt niet echt bijgehouden wat iedereen doet...

en mma is ook weer een vak apart.. je kunt je eerste mma partij draaien maar al 2x nederlands kampioen judo zijn ofzo.. toch ff anders dan degene die net 8 maanden met mma begint zonder achtergrond

Dat is een beetje mijn punt,zouden ze daar geen richtlijnen voor op moeten stellen?
Dat je als nl kampioen judo of BJJ sowieso al C-klasse bent en geen amateur klasse.
Of dat je als A-klasse kickboxer sowieso B-klasse MMA bent bv...
T is niet helemaal t zelfde,maar toch heb je veel ervaring met zulke achtergronden.

Stel dat ik Amateur MMA zou doen,waar halen ze dan een andere amateur vechter vandaan met dezelfde grappling skills?
Dan zou ik theoretisch tegen Henk of Daniel moeten, anders zou ik zonder moeite de grond pot kunnen beslissen.
Lijkt me niet echt eerlijk.

Chico
02-04-2009, 15:22
dat is dus het probleem met mma... skill sets zijn moeilijk te vergelijken...

en door de diverse bonden zijn er geen algemeen geldende richtlijnen...

sebastiaan
02-04-2009, 15:24
dat is dus het probleem met mma... skill sets zijn moeilijk te vergelijken...

en door de diverse bonden zijn er geen algemeen geldende richtlijnen...

Toch zonde,zou de sport een stuk toegankelijker maken denk ik.
Heb sommige nieuwe jongens echt mismatches zien hebben en daardoor in één keer de drang om nog eens te vechten verloren hebben.
Denk persoonlijk dat ik bij upcoming Glory zou willen vechten als ik ga,lijkt me een strak georganiseerd geheel.

Tony
02-04-2009, 15:27
Glory events zijn ook super :)
Dat heb je goed gezien.

Jochem
02-04-2009, 15:39
Ik had 8 maanden trainervaring en toen draaide ik een prof partij in een cage.... Het ligt er helemaal zelf aan wat je wil...

Als jij op PRO regels wilt vechten dan kan dat... Ben je eigenlijk een beetje een watje en wil je geen klappen... zoals de meeste grapplers... dan moet je lekker amateur vechten...






nou.... kom maar op jongens..... hahahahahhaha

die regels zijn juist om kickboksers te beschermen smartie pants. Een grappler heeft juist geen moeite met stoten op de grond. Het zijn de kickboksers die staand willen uitdelen, en op de grond afklemmen en hopen dat het allemaal snel voorbij is.

Voor mij mogen de regels juist andersom.. Staand geen trappen stoten en op de grond wel ;)

sebastiaan
02-04-2009, 15:51
die regels zijn juist om kickboksers te beschermen smartie pants. Een grappler heeft juist geen moeite met stoten op de grond. Het zijn de kickboksers die staand willen uitdelen, en op de grond afklemmen en hopen dat het allemaal snel voorbij is.

Voor mij mogen de regels juist andersom.. Staand geen trappen stoten en op de grond wel ;)

Dat zou ik persoonlijk ook wel lache vinden ja!

sikkwitttet
02-04-2009, 16:12
maar kijk, een mma wedstrijd is al eerder een mismatch dan een kb wedstrijd. waar je in kb wedstrijd nog kunt afhouden enz. kun je bij mma, meteen shooten. mount pakken. en rammen op die kop. dan lijkt het als of je echt veel beter bent. maar je hebt het gewoon goed dan aan gepakt. misschien ben je kwa skillset wel even goed. who knows? dus het is voor een bond ook moeilijk te controleren. en wat maakt het jou uit waar ze die jongen vandaan toveren. als hij niet zo goed als jou is op de grond. lekker toch? hup aanpakken dan. je stapt niet in de ring,lijkt mij, om het hem ook makkelijk te maken. nee slopen. am i right or am i wright:P

bryan
02-04-2009, 16:31
Dat is een beetje mijn punt,zouden ze daar geen richtlijnen voor op moeten stellen?
Dat je als nl kampioen judo of BJJ sowieso al C-klasse bent en geen amateur klasse.
Of dat je als A-klasse kickboxer sowieso B-klasse MMA bent bv...
T is niet helemaal t zelfde,maar toch heb je veel ervaring met zulke achtergronden.

Stel dat ik Amateur MMA zou doen,waar halen ze dan een andere amateur vechter vandaan met dezelfde grappling skills?
Dan zou ik theoretisch tegen Henk of Daniel moeten, anders zou ik zonder moeite de grond pot kunnen beslissen.
Lijkt me niet echt eerlijk.


grondskills zijn wel heel belangrijk maar stel dat je iemand met een goede sprawl treft maar meer meer ervaring staand... das toch het leuke van mma ? zou het gewoon doen en kijken waar je uit komt.. en dan win je de eerst paar op sub.. je komt vast wel iemand tegen waar je meer moeite voor moet doen... als ik de mooie woorden van tyson... everybody got a plan... before the get hit in the face

Gary
02-04-2009, 16:33
Ik had mijn eerste partij (daarvoor jaren grappling en bjj gedaan met een stuk of 20 wedstrijden) pro ingepland, daar kwam opeens iets tussendoor, precies zoals laurens omschreef. Ik kreeg toen opeens de kans om amateur te vechten, die week nog en heb ja gezegd. Ik denk dat je als grappler vrijwel niks hebt aan amateur regels, heb je iemand op de grond en dan is je ground en pound tot het lichaam beperkt.

Slaan en trappen (en knieën ook in Nederland) mag in amateurwedstrijden ook naar het hoofd, dus je benadeelt jezelf imo alleen maar als grappler. Als kickboxer is het een ander verhaal.

Gary
02-04-2009, 16:39
mn advies is dus om gewoon pro te doen, behalve als je, zoals flipper al zei, bang bent om gemount te worden en klappen in je gezicht te krijgen :P

Chico
02-04-2009, 17:37
Ik had mijn eerste partij (daarvoor jaren grappling en bjj gedaan met een stuk of 20 wedstrijden) pro ingepland, daar kwam opeens iets tussendoor, precies zoals laurens omschreef. Ik kreeg toen opeens de kans om amateur te vechten, die week nog en heb ja gezegd. Ik denk dat je als grappler vrijwel niks hebt aan amateur regels, heb je iemand op de grond en dan is je ground en pound tot het lichaam beperkt.

Slaan en trappen (en knieën ook in Nederland) mag in amateurwedstrijden ook naar het hoofd, dus je benadeelt jezelf imo alleen maar als grappler. Als kickboxer is het een ander verhaal.
:stupid:

De man van 14K
02-04-2009, 18:36
Ik had 8 maanden trainervaring en toen draaide ik een prof partij in een cage.... Het ligt er helemaal zelf aan wat je wil...

Als jij op PRO regels wilt vechten dan kan dat... Ben je eigenlijk een beetje een watje en wil je geen klappen... zoals de meeste grapplers... dan moet je lekker amateur vechten...








nou.... kom maar op jongens..... hahahahahhaha

Hierbij moet gezegd worden dat Flipper geen gezonde referentie is en je normaal gesproken nog beter naar mensen zonder enige kennis van MMA kan luisteren aangezien die je nog van zinniger advies voorzien :D

Briant
02-04-2009, 19:00
Het kan verstandig zijn eerst een paar amateurwedstrijden te draaien, voor het wedstrijd gevoel en de nieuwe omgeving. Je bereidt je nu voor op een wedstrijd ipv op een heel toernooi. Daarbij zijn er ook enkele amateurs met een hoop wedstrijden op hun naam die zeker een uitdaging kunnen bieden. Te snel pro gaan is ook niet slim, er is immers geen weg meer terug.

ijsblok
02-04-2009, 19:19
Te snel pro gaan is ook niet slim, er is immers geen weg meer terug.

Dat dacht ik ook, maar toch zie ik dat wel eens gebeuren hoor! Maar ja, er is denk ik niemand die dat bijhoudt...

HUNTER
02-04-2009, 20:35
Te snel pro gaan is ook niet slim, er is immers geen weg meer terug.

en dat is nog heet meest fucked up van het hele verhaal

als Feyenoord slecht presteert op t hoogste niveau dan degraderen ze toch ook?

Waarom zou iemand die een paar pro partijen heeft gedraaid maar geen tijd/ mogelijkheden meer heeft om full time te trainen niet nog een paar amateur wedstrijdjes kunnen vechten?

ICON
02-04-2009, 21:04
staat dat dan echt beschreven, of is dat omdat iedereen denkt dat dat niet mag?

Briant
02-04-2009, 21:17
staat dat dan echt beschreven, of is dat omdat iedereen denkt dat dat niet mag?

Ook al staat het niet beschreven, zodra iemand een paar prof partijen gedraaid heeft wil geen amateur meer tegen diegene draaien.

Allinn
03-04-2009, 02:02
2 X voor flipper. Je moet zelf weten wat je wil. Ik heb na 3 maanden bokstraining mma op pro regels gevochten en dan nog in toernooi vorm. Hiervoor heb ik never nooit aan vechtsport gedaan.Als je het leuk vind om klappen te krijgen gewoon gaan jonge. Mind over matter, if you Believe, anything is possible. Zoals Nike zegt Just do it.

Allinn
03-04-2009, 02:05
en dat is nog heet meest fucked up van het hele verhaal

als Feyenoord slecht presteert op t hoogste niveau dan degraderen ze toch ook?

Waarom zou iemand die een paar pro partijen heeft gedraaid maar geen tijd/ mogelijkheden meer heeft om full time te trainen niet nog een paar amateur wedstrijdjes kunnen vechten?


Amateur wedstrijden gebeuren tijdens de training daarom, als je weer klaar ben stap je dus weer in de ring.

Mr 1 Leg
03-04-2009, 08:27
gewoon je ding doen kerel ik heb maar 1been en heb al 2 MMA partijen gevochten wel in c-klasse dat houdt in alles mag rechtstaand maar op de grond mag je alleen op het lichaam stoten maar binnen een paar gevechtjes zal ik naar B-klasse gaan dan mag je ook op de grond op het hoofd stoten yesssssssssssssssss gewoon gaan man en niet twijfelen.PS ik heb wel een bjj en grapling achtergrond maar ik wou wat meer PIJN HAHAHAHAHAHAHA daarom MMA nu en ook noch bjj en grapling ook natuurlijk

Groundwork
03-04-2009, 16:33
In Mei deed ge terug mee aan de Open Limburg é franky ?
Weet gij die datum dna pak ik der verlof voor.

Sorry voor den offtopic :p

Ik vecht trouwens eind deze maand ook mijn eerste partij, ma ook al verliest ge shit happens. Gwn blijven doortrainen zou ik zeggen

Mr 1 Leg
03-04-2009, 17:06
In Mei deed ge terug mee aan de Open Limburg é franky ?
Weet gij die datum dna pak ik der verlof voor.

Sorry voor den offtopic :p

Ik vecht trouwens eind deze maand ook mijn eerste partij, ma ook al verliest ge shit happens. Gwn blijven doortrainen zou ik zeggenzeker op 16 mei de limburg open ben ik er zeker bij een vraagje waar ga jij je 1ste MMA partij vechten en wanneer juist may frend ;)

Groundwork
03-04-2009, 20:01
Ik vecht op 26 april mijn eerste MMA partij op de Staredown van Perfect Team mee ;)
Tegenstander is al wel bekend ma stond nog ni vast, kan zijn de ze nog schuiven in de matchmaking.

Mr 1 Leg
03-04-2009, 21:48
Ik vecht op 26 april mijn eerste MMA partij op de Staredown van Perfect Team mee ;)
Tegenstander is al wel bekend ma stond nog ni vast, kan zijn de ze nog schuiven in de matchmaking.ik vecht daar ook beest das goe we zullen er is wat laten zien de posters zijn klaar ik heb ze hier al thuis liggen ;)

Hans Vos
04-04-2009, 15:15
als het goed is heb je een trainer , en die is er niet alleen voor om je de skills bij te brengen maar ook om je te brengen . laat het aan je trainer over ...... die zal je wel vertellen waar je wel of niet aan toe bent . groet hans

Mr 1 Leg
04-04-2009, 20:35
als het goed is heb je een trainer , en die is er niet alleen voor om je de skills bij te brengen maar ook om je te brengen . laat het aan je trainer over ...... die zal je wel vertellen waar je wel of niet aan toe bent . groet hanshans wat denk je dat ik hem ga coachen of zo hij zal wel weten wat hij moet doen of zijn trainer dat weet ik ook wel grtz franky

Mr 1 Leg
04-04-2009, 20:37
als het goed is heb je een trainer , en die is er niet alleen voor om je de skills bij te brengen maar ook om je te brengen . laat het aan je trainer over ...... die zal je wel vertellen waar je wel of niet aan toe bent . groet hansmag ik soms die jongen geen moed in praten grtz

Groundwork
04-04-2009, 23:15
haha ja het is goed hoor, ik krijg een goeie begeleiding mee.
En Franky kom ik geregeld tege op de matten bij perfect team zelf dus die begint mij ook wel wa te kennen ;)

Alvast alles geve voor uw partij é Franky =D

Mr 1 Leg
05-04-2009, 08:12
haha ja het is goed hoor, ik krijg een goeie begeleiding mee.
En Franky kom ik geregeld tege op de matten bij perfect team zelf dus die begint mij ook wel wa te kennen ;)

Alvast alles geve voor uw partij é Franky =Dsuper mijn vriend wat zit hans zijn eigen te moeien je bent er klaar voor das mijn mening simpel en ik steun jou voledig en we hebben een super coach dus hans doeiiiiiiiiii en de groeten ;)

NielsN
05-04-2009, 12:37
hans wat denk je dat ik hem ga coachen of zo hij zal wel weten wat hij moet doen of zijn trainer dat weet ik ook wel grtz franky

:confused:

Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn:
-Of ik ben weer eens bezig met dingen te zien die er niet zijn;
-Of (en dat lijkt me in dit geval veel waarschijnlijker) je hebt de post van Hans Vos compleet verkeerd gelezen...

Hans Vos
05-04-2009, 13:28
:confused:

Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn:
-Of ik ben weer eens bezig met dingen te zien die er niet zijn;
-Of (en dat lijkt me in dit geval veel waarschijnlijker) je hebt de post van Hans Vos compleet verkeerd gelezen...
dat denk ik ook :)groet hans

Mr 1 Leg
05-04-2009, 22:12
dat denk ik ook :)groet hansmijn excusses als ik verkeerd heb gelezen kan gebeuren tot mijn spijt.groetjes en respect.:blush: