PDA

View Full Version : Systema



Slome
14-04-2009, 00:57
Broeders,

http://martialartsinbrisbane.com/images/systemabrisbane.jpg

Binnekort ga ik een cursus Systema (http://nl.wikipedia.org/wiki/Systema) volgen samen met een collega van mij.
Hij is er helmaal vol lof over. Maar ik ben absoluut nog niet overtuigd. In het verleden heb ik talloze filmpjes ook hier zien langs komen over het gedoe met drukpunten e.d. iedereen heeft daar zijn mening over.
Die van mij is zien en dan geloven..
Natuurlijk bevat systema ook factoren van judo, jiu jitsu en andere verdedegings (vecht)sporten....

Ik ben van plan de volledige cursus te volgen (staand - grond- wapens)
Ik zal jullie op de hoogte houden. Of het allemaal onzin is zal blijken..

http://www.youtube.com/watch?v=O7_dzu4TQDs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Q9Kl41uN-Dw&feature=related

Il Loco
14-04-2009, 10:34
Ik heb een Russische vriend en die is vol lof hierover, en beoefent dit nu al iets langer dan een half jaar. Hij traint nu ook boksen erbij en zegt dat hij aan Systema heel veel heeft gehad.

Maar ik vind het nog altijd vaag, so let me know!

Silat
14-04-2009, 10:55
LOL! en toen mocht die dikke al z'n trucjes op Fedor uitoefenen...

danial
14-04-2009, 11:17
Ik ken wel iemand die het ook doet en ook heel veel kan.
Maar ook genoeg mensen gezien die niks kunnen.
Het moet je liggen en je moet jezelf in kunnen ontwikkelen

Ben benieuwd, laat maar weten hoe het was

remco pardoel
14-04-2009, 12:00
Het ligt gewoon aan de leraar.
Je hebt met elke sport goede en slechte.

Ik VINDT nog steeds dat systema / Krav Maga / Reality Based gewoon het zelfde is zoals wij altijd Jiu Jitsu trainen hier. Het wiel is al eens uitgevonden en sommige mensen melken het uit.

Zoals ik al eerder schreef de les staat of valt bij de (interpretatie) van de docent

Il Loco
14-04-2009, 14:12
LOL! en toen mocht die dikke al z'n trucjes op Fedor uitoefenen...


Zijn daar ergens video's van??

BBC
14-04-2009, 14:19
Het ligt gewoon aan de leraar.
Je hebt met elke sport goede en slechte.

Ik VINDT nog steeds dat systema / Krav Maga / Reality Based gewoon het zelfde is zoals wij altijd Jiu Jitsu trainen hier. Het wiel is al eens uitgevonden en sommige mensen melken het uit.

Zoals ik al eerder schreef de les staat of valt bij de (interpretatie) van de docent

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Heb zelf een klein beetje ervaring met systema en de nadruk wordt toch heel specifiek op ademhaling en relax blijven gelegd, met een heel eigen manier van stoten geven en bewegen. Heb ook wel wat krav maga en traditioneel jj gedaan en de gelijkenis tussen die disciplines ligt voor de hand. Systema, of het nu effectief is of niet, is een stijl met een heel eigen smoelwerk.

BBC
14-04-2009, 14:22
ik vind, jij vindt, vind jij, wij vinden, zij vinden.

knilles
14-04-2009, 14:27
Het ligt gewoon aan de leraar.
Je hebt met elke sport goede en slechte.

Ik VINDT nog steeds dat systema / Krav Maga / Reality Based gewoon het zelfde is zoals wij altijd Jiu Jitsu trainen hier. Het wiel is al eens uitgevonden en sommige mensen melken het uit.

Zoals ik al eerder schreef de les staat of valt bij de (interpretatie) van de docent

Ik VINDT?

O M G

Lekker Slim! /1 (http://www.rtl.nl/components/programma/lekkerslim/miMedia/204926/204927.public.Lekker_Slim_s1_a1.xml)

;)

MilfhunterMMA
14-04-2009, 14:35
spelfouten corrigeren op een forum is dieptreurig. wil je wat bewijzen of zo?

BBC
14-04-2009, 15:10
Spelfouten corrigeren op een forum is dieptreurig. Wil je wat bewijzen of zo?

Graag gedaan!

Karel
14-04-2009, 15:15
heb er weleens een paar lessen en seminardagen gevolgd, met beginners en gevorderden..
ik kon het niet eens worden met dat ontspanningsgedoe en alles dat zo langzaam moest... de warmingups waren al verschrikkelijk met dat gerol enzo, was wel handig als je een ooit een AK in de handen hebt dat dan weer wel, daarmee kon je wel merken dat die russen er in het leger wat aan hebben...
er was veel vrijheid in je oplossingen die je kon doen.. er waren idd mensen die alleen systema deden en mensen met vechtsportachtergrond, en dan wordt het wel wat interessanter..
uiteindelijk was het wel gewoon saai omdat het allemaal zo langzaam was, in het kader van het is dodelijk als het sneller gaat...
heb je steeds zo'n superzwaargewicht die zijn been nauwelijks de lucht in krijgt maar met zijn gewicht jou wel tien keer op de grond mag smijten en bovenop je gaat zitten, alleen maar omdat de oefening is hoe een lowkick wordt afgeweerd, en ik maar als een halve gare zeker steeds zachtjes inkomen.. maar goed dat ligt misschien ook weer meer aan je achtergrond in hoeverre je daar vrolijk van wordt..

en wat al gezegd is, het ligt echt aan de trainer en met wie je traint, omdat het zo vrij is.. ik ken ook wel mensen die naar Rusland zijn geweest om het daar te beoefenen en zoals wel vaker met dat soort vechtsporten, daar is gewoon een hele andere sfeer eromheen..
kom je echt in zo'n russisch huisje, logeren bij een halfgare wodka-liefhebber die 's nachts achter de buren aanrent omdat ze hem uit zijn nachtrust hebben gehaald, warming-up waarbij ze met messen langs je heen werpen, test van de trainer voor de grap om je even een paar goede tikken op de kaak te geven...

ken ook mensen die er idd bij zweren, de onstpanning helpt wel voor deze mensen als ze eens ruzie hebben, je hebt mooie grondoefeningen waarbij je wordt aangevallen en je jezelf moet redden door te blijven bewegen...het idee erachter, als je dat eenmaal doorhebt, helpt wel in veel situaties, alleen zullen sommige ervaren vechtsporters denken dat een goede hoek net zo effectief is op dat moment ;)

en over die 'dikke', daar moet je maar niet teveel op letten, die heeft ook altijd van dat chi-gebeuren en dat wordt niet door iedereen nagedaan... die magere van de twee doet al die instructie-dvds en is een wat beter voorbeeld geloof ik..

Slome
14-04-2009, 19:16
bedankt voor de reply's....

Ik laat weten wat ik er van vont.....;)

michaell
15-04-2009, 02:11
omdat het allemaal zo langzaam was, in het kader van het is dodelijk als het sneller gaat... Ik wil niet eens beginnen)))
Dit soort technieken wordt heel erg uitgelachen op de Russische MMA-fora's (normalgesproken komt een van Jamilla-like fans (sorry, Ik moest het zeggen) van deze sport en zegt simpelweg van "MMA is niets, mijn Master zou van iedereen gemakkelijk winnen").
Vooral die "remote control" dingen dat je aanvallers op afstand laat trillen en vallen dmv energie...
De enige vraag die aan die lui gesteld wordt is "Als het zo effectief is, waarom zien we niemand van jullie in echte combat tournaments (MMA of wat dan ook)". Het antwoord is altijd: "Dat is een geheim techniek + het is dodelijk dus we willen niemand doden".
De rest met echte fysieke oefeningen kan best wel nuttig zijn maar dan raak die danslessen maar kwijt.

YoMarK
15-04-2009, 08:54
Of het allemaal onzin is zal blijken..
Als je een heel duur paard gekocht hebt, dan ga je toch ook niet zeggen: "stom paard" :lol: