PDA

View Full Version : Vuijsters verliest finale en nog meer



marcelt
27-04-2009, 08:20
Vuijsters wint zilver op EK judo


Grim Vuijsters in de finale tegen de Est Martin Padar. (Foto: ANP)
TBLISI - Grim Vuijsters is zondag geen Europees kampioen judo in de klasse boven 100 kilogram geworden. De 26-jarige Brabander verloor in de eindstrijd van Martin Padar uit Estland. Voor Vuijsters betekende de zilveren medaille wel het grootste succes uit zijn loopbaan.

Vuijsters versloeg Adam Okroasjvili uit Georgië en de Spanjaard Angel Parra in de aanloop van de finale. Hij rekende in de halve eindstrijd af met Ihar Makarau uit Wit-Rusland, die op de Olympische Spelen van 2004 in Athene nog goud won.

Auto-inbraak
Vuijsters was de vijfde en laatste Nederlander die op de EK in Tbilisi een medaille in ontvangst mocht nemen. Wel was er vervelend nieuws voor Vuijsters. Tijdens het toernooi werd er ingebroken in zijn auto. Alle spullen van Vuijsters werden bij deze auto-inbraak door onbekenden meegenomen.

Naast Vuijsters won Dex Elmont zilver in de klasse onder 73 kilogram. Kitty Bravik (-52) en Edith Bosch (-70 kg) veroverden een bronzen plak. Henk Grol verloor even voor Vuijsters de finale in de klasse onder 100 kilogram en behaalde dus ook zilver.

marcelt
27-04-2009, 13:40
Vuijsters jubelt maar vreest toch Van der Geest

zondag 26 april 2009 | 18:14 | Laatst bijgewerkt op: zondag 26 april 2009 | 21:15
Tekstgrootte http://www.gelderlander.nl/gelderlander.nl/images/tekstgrootteMin.gif (http://www.gelderlander.nl/sport/vechtsporten/4878683/Vuijsters-jubelt-maar-vreest-toch-Van-der-Geest.ece#)http://www.gelderlander.nl/gelderlander.nl/images/tekstgroottePlus.gif (http://www.gelderlander.nl/sport/vechtsporten/4878683/Vuijsters-jubelt-maar-vreest-toch-Van-der-Geest.ece#)


TBILISI (ANP) - Grim Vuijsters was zondag nog geen minuut in het bezit van de zilveren medaille van de EK judo of hij nam alweer de naam van zijn oude Nederlandse concurrent in de klasse boven 100 kilogram in zijn mond. „Ik wil nog deze week horen of ik eind augustus aan de WK in Rotterdam mag deelnemen. Zo lang ik geen zekerheid heb, sluit ik niet meer uit dat Dennis van der Geest weer wordt afgevaardigd.”

Zie ook:


Grol en Vuijsters verliezen finale EK (http://www.gelderlander.nl/sport/vechtsporten/4877784/Grol-en-Vuijsters-verliezen-finale-EK.ece)

Vuijsters (26) beschouwt de belangrijkste mensen van de Nederlandse judobond als vijanden sinds dat hij van de voorzieningsrechter in Utrecht moest vernemen dat niet hij maar Dennis van der Geest naar de Olympische Spelen van Peking mocht. „En dat terwijl ik op alle fronten beter had gepresteerd”, benadrukte de Brabander.

Vuijsters dacht op 1 april heel even aan een grap toen hij hoorde dat Van der Geest de training weer serieus heeft hervat en op 10 mei aan de wereldbekerwedstrijd in Tunis wil deelnemen. „Het kan niet toevallig zijn dat ze zoiets net voor de EK naar buiten brengen”, beweert hij. „Maar gelukkig heb ik me niet gek laten maken en beleef ik hier het mooiste succes uit mijn loopbaan.”

De Brabander startte met overwinningen op de Spanjaard Angel Parra en sterke Adam Okroasjvili uit Georgië. Hij rekende in de halve eindstrijd af met Ihar Makarau uit Wit-Rusland, die op de Olympische Spelen van 2004 in Athene nog goud won. Vuijsters verloor in de finale van Martin Padar uit Estland. „Hij deed het iets slimmer dan ik. Hij smeerde me een straf aan”, analyseerde hij. „Jammer, maar binnenkort ben ik blij. Zeker als ik naar de WK mag.”

Bondscoach Maarten Arens van de Nederlandse mannenploeg reageerde verbaasd op de reactie van Vuijsters. „Hij weet namelijk precies hoe het zit. Zelfs Henk Grol heeft officieel nog geen zekerheid dat hij aan de WK deelneemt. Hij is soms onzeker, maar het lijkt me duidelijk dat Vuijsters een fantastische prestatie heeft geleverd. We gaan binnenkort maar eens met zijn allen om de tafel zitten. Jullie horen wel als er nieuws is”, aldus de bondscoach die nog niet weet of Van der Geest ook na de zilveren medaille van Vuijsters nog aan de WK in Rotterdam wil deelnemen. „Daarvoor moet je bij Dennis zijn. Ja, misschien stopt hij wel.”

Vuijsters was in de afsluitende gewichtsklasse de vijfde Nederlander die een medaille in ontvangst mocht nemen. Dex Elmont (-73) won zilver. Kitty Bravik (-52) en Edith Bosch (-70 kg) veroverden brons. Henk Grol (-100 kg) verloor even voor Vuijsters de finale van de Rus Tagir Khaiboelajev. De medailles van Vuijsters, Elmont en Bravik werden in het Nederlandse kamp luid begroet. Bosch leverde vanwege haar gebrekkige voorbereiding ook een uitstekende prestatie.

Wereldkampioen Houkes, vorig jaar nog zilver op het EK, Deborah Gravenstijn, zilver op de Olympische Spelen en oud-wereldkampioen Guillaume Elmont stelden teleur. „Maar na zo’n Olympische Spelen heeft iedereen rust genomen”, stelde Bosch iedereen gerust. „Reken maar dat we eind augustus op de WK in Rotterdam met z’n allen veel beter aan de start verschijnen.”

mama
27-04-2009, 13:44
Het is ze geraden dat ze scherp zijn. Heeft ons een hoop geld gekost om te komen kijken.
Vind het wel jammer dat een finale partij op straffen beslist moet worden. Kijken wie het sterkste is om je tegenstander een straf aan te naaien. Jammer. Saai judo is dat.

NielsN
27-04-2009, 13:50
Helemaal mee eens. Sommige partijen waren werkelijk niet om aan te zien... Jammer.

Vuijsters lijkt wel een beetje getraumatiseerd...

De man van 14K
27-04-2009, 14:09
Meer gefrustreerd.

Ik zou de overstap naar MMA maken als ik hem was ;)

K-1sunstarr
27-04-2009, 15:10
Het vervelende van dit alles is dat Dennis v/d Geest een beschermde status heeft.

Waarschijnlijk krijgen ze publieke opinie tegen als ze Grim weer zouden laten zitten ondanks dit EK-resultaat.
Waarbij iedereen in dit geval natuurlijk allang in de gaten heeft dat het bij deze nominaties helemaal niet gaat over wie het beste is, maar wie het beste ligt.

Vervelend is bovendien, dat lange onzekerheid voor beide judoka's ook betekent: minder effectieve training en voorbereiding, en veel meer stress, zeker bij Grim. Met als gevolg dat Nederland zo minder kans maakt op het WK, waar de deelnemers mentaal en fysiek topfit moeten zijn. Maar wie is daarin nou geïnteresseerd?

mama
27-04-2009, 15:14
Het vervelende van dit alles is dat Dennis v/d Geest een beschermde status heeft.

Waarschijnlijk krijgen ze publieke opinie tegen als ze Grim weer zouden laten zitten ondanks dit EK-resultaat.
Waarbij iedereen in dit geval natuurlijk allang in de gaten heeft dat het bij deze nominaties helemaal niet gaat over wie het beste is, maar wie het beste ligt.
Helaas is dat niet alleen bij judo zo. Wie het beste ligt gaat voor.
Zo is het leven tegenwoordig.


Vervelend is bovendien, dat lange onzekerheid voor beide judoka's ook betekent: minder effectieve training en voorbereiding, en veel meer stress, zeker bij Grim. Met als gevolg dat Nederland zo minder kans maakt op het WK, waar de deelnemers mentaal en fysiek topfit moeten zijn. Maar wie is daarin nou geïnteresseerd?
Maar denk je dat Grim meer stress heeft dan Dennis? Iedereen liep Dennis af te zeiken dat hij zogenaamd zijn arm brak tijdens de spelen. Dat Grim het wel ff had kunnen redden......
Gewoon trainen en niet zo zeuren.... lijkt me beter.