PDA

View Full Version : Stelling: vechters van vroeger hadden het zwaarder.



Mattie73
05-06-2009, 16:55
Stelling van de dag: Zijn jullie het met me eens dat de vechters van vroeger het zwaarder hadden, en meer respect verdienen ten opzichte van de huidige vechters?

Ik zal het uitleggen. De vechters van vroeger (Kaman, el Guebli, Peter Smit, Brilleman, Carbin, Mousid, Royers etc. etc.) vochten hun wedstrijden over 12 ronden. Tegenwoordig is het hooguit 3 (K1) of 5 (muay thai).

Om 12 ronden te kunnen vechten heb je de conditie nodig van een os.
Terwijl bijvoorbeeld voor 3 ronden een goede basisconditie afdoende is.

Hoe verklaar je anders het feit dat je tegenwoordig zelfs vadsige vechters in de ring ziet, of soms zelfs met een buikje.

Denken jullie dat vechters als Gokhan Saki of Errol Zimmerman meekonden met 12 ronden. Ik waag het te betwijfelen.

Wat is jullie mening?

makavelli
05-06-2009, 17:02
Grote onzin.. het niveau is nu vele malen hoger en wanneer je maar 3 rondes vecht is het tempo ook veel hoger. Daarnaast zegt een buikje niet zoveel over je conditie. Fedor heeft ook geen sixpack maar kan wel 20 min knokken

Chico
05-06-2009, 17:03
serieus die vechters met een buikje kunnen helemaal niets... :S

Sendur
05-06-2009, 17:04
Wat dacht je dan van het begin van Pride????????????

Toen hadden ze geen tijden, toen vochten ze soms wel is langer dan een uur!!! en dan ook nog is mma.


BIJV: Sakuraba vs Royce Gracie duurde anderhalf uur toen moest Gracie stoppen.

phranq
05-06-2009, 17:05
Dat waren kickboks partijen met lange broek en safetykicks. Alleen trappen boven de gordel en geen kniën. Kickbokspartijen onder deze regels zijn nog steeds 11 rondes alleen zie je deze partijen vrijwel niet meer in Nederland.

kickboxer1987
05-06-2009, 17:10
Als ik het goed samenvat ben je van mening dat de huidige vechters teveel erkenning krijgen voor hun prestaties omdat ze 3 (of 5) rondes vechten?

Door de regels aan te passen, door van van 12 naar 3 (of 5) rondes te gaan is het spelletje inderdaad veranderd. Als een vechter een wedstrijd van 3 rondes de 1e ronde hebt verloren dan weet je dat je als vechter flink aan de bak moet...

De partijen zijn explosiever en bevatten naar mijn mening meer actie omdat de vechter in minder tijd moet weten te overtuigen...

Kan je het hebben van meer conditie (12 rondes vechten) gelijk stellen aan het zwaarder hebben? Zijn er niet andere factoren die ook meewegen in het zwaarden hebben?

Niveau van competitie, regelmatigheid van wedstrijden, belang van partijen etc etc

Mattie73
05-06-2009, 17:23
Grote onzin.. het niveau is nu vele malen hoger en wanneer je maar 3 rondes vecht is het tempo ook veel hoger. Daarnaast zegt een buikje niet zoveel over je conditie. Fedor heeft ook geen sixpack maar kan wel 20 min knokken

Even voor de duidelijkheid, ik heb het hier over kickboksen. Dus MMA even buiten beschouwing laten aub.

Jij zegt verder dat het niveau nu hoger is. Dat is onzin. Ik zie weinig vechters tegenwoordig van het niveau Ramon Dekkers of Rob Kaman of Mousid om maar een paar namen te noemen.

YoMarK
05-06-2009, 17:30
Vechters met die kwaliteiten waren er vroeger ook niet veel Mattie.
Als je nu naar een Andy Souwer kijkt, die had ook tegen Ramon Dekkers z'n mannetje gestaan dat weet ik zeker.

Verder ging het vroeger vaak wat minder professioneel(qua arbitrage), dus inderdaad wel wat zwaarder voor de vechters.

renamer
05-06-2009, 17:37
als er nu nog 11 rondes zouden zijn zouden saki en zimmerman mss niet met een buikje rondlopen.. ze zijn gewoon uitgerust voor het werk wat ze doen.. thats it..

verder vind ik rondes bij mma eigenlijk overbodig.. ik vind het wel wat hebben.. gewoon vechten tot het eind.. hoe dat eind dan ook mag komen.. mss leuk om eens een keer te doen bij een nl partij? gewoon tussendoor als proef zeg maar

Mattie73
05-06-2009, 17:37
Vechters met die kwaliteiten waren er vroeger ook niet veel Mattie.
Als je nu naar een Andy Souwer kijkt, die had ook tegen Ramon Dekkers z'n mannetje gestaan dat weet ik zeker.

Verder ging het vroeger vaak wat minder professioneel(qua arbitrage), dus inderdaad wel wat zwaarder voor de vechters.

Andy Souwer is absoluut hoog niveau en hij zou absoluut z'n mannetje staan tegen Ramon Dekkers. Maar de vraag is kan hij het ook 12 ronden i.p.v. 3 ronden?? (Nu denk ik dat Souwer het wel zou kunnen trouwens.)

Tony
05-06-2009, 17:47
verder vind ik rondes bij mma eigenlijk overbodig.. ik vind het wel wat hebben.. gewoon vechten tot het eind.. hoe dat eind dan ook mag komen.. mss leuk om eens een keer te doen bij een nl partij? gewoon tussendoor als proef zeg maar

Zoiets kan leuk uitwerken bij 2 top athleten met dito conditie..

als de conditie het laat afweten zal het een hele saaie partij worden.
Beetje als in "da good old" ufc days... knokken tot je erbij neervalt (meestal waren ze destijds na 2 minuten doodop :p )

Pitbull.
05-06-2009, 17:48
12 ronden is toch heel anders vechten dan 3..

Fr3ddy
05-06-2009, 17:49
Dat de huidige vechters geen 12 rondes kunnen kickboksen is onzin. Kijk naar bijv. Kaas en Simson die 12 rondes tegen Ubeda hebben gestaan.

Dekkers is een fenomeen maar denk eerlijk gezegd dat hij het af zou leggen tegen Souwer. Maar goed.. dat is appels met peren vergelijken

NielsN
05-06-2009, 17:49
Zoiets kan leuk uitwerken bij 2 top athleten met dito conditie..

als de conditie het laat afweten zal het een hele saaie partij worden.
Beetje als in "da good old" ufc days... knokken tot je erbij neervalt (meestal waren ze destijds na 2 minuten doodop :p )

*schrikt wakker*

Of de vroege Pride...

Ik vind rondes van vijf minuten lang zat. Alles dat langer duurt aan een stuk haalt het tempo omlaag.

domonator
05-06-2009, 17:50
De wedstrijden zouden een stuk passiever worden als we weer 12 rondes lang zouden gaan vechten. Dus om nou te zeggen dat het vroegah allemaal beter was en zwaarder vind ik overdreven, de sport zelf evolueert ook.

Glen
05-06-2009, 17:57
12 x 2 minuten

fighter81
06-06-2009, 01:35
Persoonlijk vind ik dat je geen gradatie van eren mag hangen aan de prestaties. Iedereen die in de ring gaat heeft er genoeg voor gedaan om daar te komen, buikje of niet! 12 rondes of 5 of 3, maakt niet uit. Het heeft meer te maken met hoe je je wedstrijdstrategie wegzet, denk ik. 3 of 5 rondes zijn misschien minder qua aantal, maar zijn wel explosiever (als het goed is) ten opzichte van 12 rondes (uitzonderingen daar gelaten). 12 rondes zal misschien wel een ander soort conditie van je vragen, duur i.p.v. explosiviteit.

Ik wil wel even benadrukken dat de vechters van vroeger wel hun respect verdienen, meer dan ze soms wordt toebedeeld! Vechters van nu geldt hetzelfde voor, 2x per dag trainen 6 dagen in de week laat toch een hele commitment zien!

Vechters van vroeger en nu, respect!!! :thup::thup:

Mack
06-06-2009, 04:47
Ik zou het er eigenlijk meer mee eens zijn als je had gezegd dat de vorige generatie vechters het zwaarder hadden omdat ze naast hun sport nog vaak een full-time baan hadden omdat hun gage niet genoeg was om van te leven. Met de huidige sponsoren en gages kunnen vele pro's zich full-time concentreren op hun sport.

Gennep-Spitfire
06-06-2009, 07:54
Ik zou het er eigenlijk meer mee eens zijn als je had gezegd dat de vorige generatie vechters het zwaarder hadden omdat ze naast hun sport nog vaak een full-time baan hadden omdat hun gage niet genoeg was om van te leven. Met de huidige sponsoren en gages kunnen vele pro's zich full-time concentreren op hun sport.
Helemaal mee eens!
Vroeger was het inderdaad flink aanpoten, konden ze tussen de trainingen door niet uitrusten maar waren ze aan het werk.
Een hele andere leefstijl..

Bud S
06-06-2009, 12:07
denk dat de competitie van tegenwoordig zwaarder is
elke boerenlul en/of hang-allochtoon doet aan kickboksen en daar zit ook nog wel es een goeie tussen
daarentegen, 12 rondes is wel degelijk zwaarder dan 3 of 5.
in het profboksen wordt het dan ook opgebouwd 4, 6, 10 en titelgevechten 12. het tempo waarin gevochten wordt in een 10-ronder ligt ook in de eerste 5 rondes nauwelijks lager dan in een 4-ronder. onderweg sneuvelen de zwakkere broeders.

de Stiep
06-06-2009, 12:28
Tja, in "mijn tijd" was het kickboksen met de bekende saftykicks en lange broek zo'n beetje het enige op dit gebied (en uiteraard het o zo prachtige en snoeiharde Kyokushin). Is nu al bijna 25 jaar geleden dat ik pak um beet 20 uur per week trainde en opkeek tegen de Kamans, de Dekkers en de Urquidessen. Waren toen en in mijn ogen nog steeds grootheden die ons respect ten alle tijden verdienen. Las hier ergens dat de sport geevolueerd is en dat is ook zo. Het is moeilijk om de vechters van toen te vergelijken met die van nu. Je moet het tijdsframe niet vergeten. Overigens staat , de uitzonderingen daargelaten, het geld dat vechters verdienen om ons toen EN nu te plezieren, niet in verhouding tot hun inspanning.